• 1
  • 2
2025-07-05, 19:32
Medlem
bralesss avatar
Jag hade nyligen stambyte i min hyresrtt. Visst, fick ett sprillans nytt badrum som frvisso r jttefint men duschen r under all kritik.

Trycket r s fruktansvrt lgt i duschen att jag som kvinna har svrt att tvtta hret runt frn schampo-rester. Som exempel ocks, dusch-strlen klarar inte av att spola bort en schampo-flck frn kaklet.

Jag har provat att kpa ett annat dusch-munstycke, pyttelite skillnad men mste ha strlen instlld p en snv liten raket-instllning fr att det ska bli bttre. Knns som att st i en hydda p Bali, och det har blivit en jobbig process att duscha.

Byggfretaget menar p att det r en vattensparar-blandare. Hyresvrden skiter totalt i.

Knns skitjobbigt allting. Att flytta r tyvrr inte ett alternativ. Ngon med liknande erfarenhet eller kan vga in med kunskap?
Citera
2025-07-05, 19:41
Medlem
Jordgubbes avatar
Om du hller dusch strlandes uppt, hur hgt nr vattnet (du kan ocks mta mot kakelplattan nsta gng du duschar, och sen mta med en linjal drefter). Nsta steg r att skruva att den del som strlar, och kolla att den inte har nn konstig inbyggd begrnsning och mta p det sttet. Vad sger grannarna?
Citera
2025-07-05, 19:57
Medlem
bralesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Om du hller dusch strlandes uppt, hur hgt nr vattnet (du kan ocks mta mot kakelplattan nsta gng du duschar, och sen mta med en linjal drefter). Nsta steg r att skruva att den del som strlar, och kolla att den inte har nn konstig inbyggd begrnsning och mta p det sttet. Vad sger grannarna?

Skruva av en del, vad menar du d? Jag har ju t ex skruvat av nr jag bytt munstycke p dusch-slangen.
Citera
2025-07-05, 20:01
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braless
Jag hade nyligen stambyte i min hyresrtt. Visst, fick ett sprillans nytt badrum som frvisso r jttefint men duschen r under all kritik.

Trycket r s fruktansvrt lgt i duschen att jag som kvinna har svrt att tvtta hret runt frn schampo-rester. Som exempel ocks, dusch-strlen klarar inte av att spola bort en schampo-flck frn kaklet.

Jag har provat att kpa ett annat dusch-munstycke, pyttelite skillnad men mste ha strlen instlld p en snv liten raket-instllning fr att det ska bli bttre. Knns som att st i en hydda p Bali, och det har blivit en jobbig process att duscha.

Byggfretaget menar p att det r en vattensparar-blandare. Hyresvrden skiter totalt i.

Knns skitjobbigt allting. Att flytta r tyvrr inte ett alternativ. Ngon med liknande erfarenhet eller kan vga in med kunskap?
Hur r trycket i vriga kranar? Ocks smre?
Citera
2025-07-05, 20:09
Medlem
Citat:

klaga till hyresgstfreningen eller vad dem heter (nmnden) om du ven fick stor hyreshjning med renoveringen. fr svag strle i duschen r inte ok. brist i lagen om lgenhetens standard kan det ses som brott mot.
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-07-05 kl. 20:11.
Citera
2025-07-05, 20:16
Medlem
Hobbybondes avatar
Jag vet iof inte exakt vad de gjort runt stambytet, men jag kan tnka mig att byta av rr i ett gammalt hus kan gra att det kommer loss en del skrp i olika ledningar som sedan skulle kunna stta igen silarna som sitter p ingende kopplingar i blandaren. Det har jag sjlv rkat ut fr. Det snker ju trycket ganska markant.
Citera
2025-07-05, 20:26
Medlem
exoticspices avatar
Fick samma problem efter stambyte. Att duscha r som att jaga vattenstrlarna och att sklja hret tar dubbelt s lng tid.

Det ska sparas p vatten men det gr ju t tredubbelt s mycket.

Helt snurrigt.

Ring vrden och be en rrmokare om hjlp.
Citera
2025-07-05, 20:28
Medlem
exoticspices avatar
Det sitter en strypare i blandarna idag fr att minska frbrukningen.

Kanske gr att ta bort.
Citera
2025-07-05, 20:34
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Det sitter en strypare i blandarna idag fr att minska frbrukningen.

Kanske gr att ta bort.
Ja eller s r det bara att byta blandare till en ostrypt

https://www.google.com/search?q=Ta+b...%A4nsare+dusch
Senast redigerad av 45-75Marlin 2025-07-05 kl. 20:49.
Citera
2025-07-05, 20:41
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45-75Marlin
Ja eller s r det bara att byta blandare till en ostrypt
Ja om vrden godknner det. Vrden bestmmer ju vad som ska installeras under stambytet.

Allt r mycket lttare i en brf dr man kan vlja och bestmma sjlv om ostrypt.
Citera
2025-07-05, 20:48
Medlem
Citat:

Idag sitter det fldes reducerare mellan sjlva monteringsplattan o blandaren, har du ballofixer o stnga av vattnet, lossa p sjlva blandaren, plocka bort reducerings brickorna kommer fldet ter vara som du haft frut.
Citera
2025-07-05, 21:04
Medlem
Sinraths avatar
Jag fick inte ens ett stambyte p kpet, hyresvrden bara bytte det som kommer efter sjlva blandaren med lg-tryck skit. Verkar ske genom att man har en jdra lng slang som hnger ner innan det gr upp till sjlv munstyckena. Blandaren i sig r orrd vad jag kan se. Provat skruva p ringarna fr att lossa p det nya men dom sitter som BERGET och trots jag anvnde handduk mellan polygripen s blev det lite verkan p sjlva metallen s jag vgar inte ta i mer. Kr numera helt utan munstycke men det r under all kritik oavsett. Funderat p frlnga frn badkars blandaren som blev lmnad orrd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in