Citat:
Ursprungligen postat av
Nariiouh
Och jag har redan svarat.
Du svarar inte på någonting.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nariiouh
Är det ett bevis för att fel begås att Sverige gör omhändertaganden?
Det kan absolut vara en varningssignal att något inte stämmer. Inte minst när man inte kan visa någonstans i forskning att det här är bra för barnen ifråga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nariiouh
Det gäller fortfarande åt båda hållen och du ignorerar den punkten där dom anser att barn inte får hjälp i tid.
Jo, men det är ju precis det som är min poäng att det gäller åt båda hållen. Problemet är att socialtjänsten ofta väljer att agera snabbt och hårt på svaga eller oklara grunder, samtidigt som de i andra fall missar att ingripa när det verkligen behövs. Det är inte ett försvar av socialtjänsten att de ibland ingriper för sent. Det är snarare ytterligare en kritikpunkt. Föräldrar kan alltså både råka illa ut på grund av godtycke och se barn fara illa på grund av passivitet. Den dubbelheten är själva definitionen av ett havererande system.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nariiouh
Det är ett antagande du gör för att det passar din tes. Du hittar på ursäkter till det obefintliga engagemanget. Folk har inga problem med att gå ut ”offentligt” och stå upp för palestina tex.
Det har inte med min tes att göra. Föräldrar är på riktigt rädda för socialtjänsten, eftersom det inte finns något värre övergrepp de kan utsättas för än att få sitt barn godtyckligt omhändertaget. Klart att många föräldrar väljer fullt medvetet om att hålla tyst, eftersom de vet vad de blivit utsatta för och vittnat om det enorma maktövertag som socialtjänsten har.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nariiouh
Ingen har påstått att systemet är felfritt eller ens bra. Det ”vi” påstår är att en grupp personer på TT sprider lögner och smutskastar Sverige pga deras egna brister och oförmåga till självinsikt och mentalisering.
Det du och många som försvarar socialtjänsten tycks bortse från är att kritiken mot systemet i grunden är befogad. Visst, vissa fall kan vara överdrivna eller bristfälligt formulerade, men i det stora hela pekar kritikerna på verkliga och allvarliga problem. Alla föräldrar har brister i någon grad, det är mänskligt. Men att ge socionomer rollen som både utredare och domare i livsavgörande beslut, utan tydliga gränser för deras makt, är djupt problematiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nariiouh
Det är vriden fakta för att det ska passa din mycket välplanterade ide om att det begås systematiska fel i varje omhändertagande.
Så IVO och JO sprider "förvriden fakta". Spännande att du gör en sådan tolkning. Det säger mycket om dig som person.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nariiouh
Det rimliga att göra är att ha en ide, granska materialet och se vart det leder dig.
Det är ju exakt det jag gjort.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nariiouh
Som vajer sa.
Inte ha en tes, anpassa och tolka materialet för att bevisa teorin. I dessa fall att man gör det kan man komma fram till att jorden är platt.
och det är precis så här socialtjänsten jobbar med barnutredningar....
Intressant att du jämför med "jorden är platt"-anhängare, när det i själva verket är du som verkar vilja ducka för det mest grundläggande: att JO och IVO själva har konstaterat att rättssäkerheten i barnärenden brister. Det handlar alltså inte om att jag har en teori och sedan försöker "passa in fakta". Det är tvärtom: jag utgår ifrån det officiella kritikunderlag som myndigheter själva publicerat, plus ett omfattande antal dokumenterade exempel från verkliga fall.
Om du tycker det är fel att ifrågasätta ett system där barn ibland omhändertas på svajiga grunder, så får du gärna utveckla varför du tycker det. Men då får du också förklara varför så många omhändertaganden enligt IVO:s egna tillsynsrapporter saknar dokumentation eller vilar på dåligt utredd grund. Du får också förklara varför föräldrar inte får ta del av journaler innan beslut fattas, eller varför domstolen nästan alltid går på socialtjänstens linje även när bevisningen är tunn.
Jag pratar alltså om konkreta, upprepade och dokumenterade brister och inte om "tron" på ett felfritt system. Kanske vore det mer konstruktivt om du också började göra det.