Citat:
Ursprungligen postat av
MpunktM
Jag antar att det finns flera anledningar. Naturresurser i östra Ukraina kan vara en sådan. Buffertzon mot NATO i Europa. Men jag tror också att det finns en irrationell rädsla mot NATO-expansionen där Putin och ryska staten känner sig hotade om det någon gång skulle bryta ut ett direkt krig mellan NATO och Ryssland. Det ironiska med det är att direkt krig nu är närmre än någonsin. Ryssland är sannolikt också trötta på att USA nästlar sig in i samhällen under en civil täckmantel i form av företag och politik. Genom detta ökar de sin förmåga att utöva makt även i fd ryssallierade stater nära Rysslands gräns. Observera att jag inte försvarar Rysslands invasionskrig på något vis och jag anser att det är genomvidrigt, men USA är inte heller oskyldiga i sammanhanget.
Det är fler och fler som lutar sig mot den teorin. Jag är ingen Putinälskare men om jag ska kunna diskutera måste jag veta vad som hänt.
Kärnan i konflikten: Varför Ryssland invaderade Ukraina 2022
Nato-expansion och geostrategisk oro. Enligt Kreml har ett huvudskäl varit att NATO:s utvidgning österut (med bl.a. Polen, Estland, Lettland, Litauen, och andra länder som gått med efter Sovjetunionens fall) utgör ett direkt hot mot Rysslands säkerhet. Att Ukraina närmade sig väst, både genom association med EU och diskussioner om NATO-medlemskap, betraktades av Ryssland som en "röd linje".
Förlust av inflytande i postsovjetiska länder. Ryssland har länge sett Ukraina som en del av sin historiska intressesfär. Efter Maidanrevolutionen 2014 – där en västvänlig regim ersatte en prorysk – blev Ukraina symbolen för Moskvas förlorade grepp om de forna sovjetrepublikerna. Invasionen var delvis ett försök att återta kontroll och prestige.
Donbas och Krim som förspel. Efter annekteringen av Krim 2014 och det påföljande kriget i östra Ukraina (Donbas) betraktade Ryssland situationen som ett "halvfärdigt" projekt. Genom att erkänna Luhansk och Donetsk som självständiga och senare använda dem som förevändning för full invasion, försökte Moskva formalisera kontrollen.
Inrikespolitiska skäl i Ryssland. Vladimir Putin och hans krets har använt konflikten för att stärka den egna maktbasen. Genom att måla upp Ryssland som omringat och hotat, och genom att spela på nationalistiska och historiska teman, har man försökt mobilisera opinionen och tysta opposition.
Uppfattning om västlig dekadens och svaghet. Det finns i ryska eliter en idé om att väst är splittrat, dekadent och viljesvagt. Invasionen kan ha uppfattats som ett tillfälle att återställa en värld där Ryssland är en stormakt, särskilt medan USA var upptaget med inrikespolitik och Europa var energiberoende.
Det betyder inte att invasionen är legitim – men det förklarar den genom rysk logik. Västvärlden har sin egen bild (försvar av självbestämmande, internationell rätt etc.), men för att förstå varför kriget uppstod måste man se konflikten/kriget även ur Moskvas perspektiv – även om man inte håller med om den.