2025-07-04, 15:42
Medlem
Jag har stött på påståendet att moped klass 1 (EU-moppe) får gå att köra i upp till 52km/h.

Det står ju svart på vitt i lagtexten att den konstruktiva hastigheten får vara max 45 km/h, så jag undrar varifrån det här med 52 kommer.

Kan det vara att vissa mopeder i sitt ursprungliga utförande, alltså när alla delar är enligt typgodkännandet, går så fort? Finns det några beslut från domstol om just 52km/h? Finns det någon praxis från polisens sida att ha marginal i mätningarna upp till 52?
Citera
2025-07-04, 15:45
Medlem
67arigGubbes avatar
Det är väl i din egna pundarhjärna du fått för dig att det är 52? Det är 45 som gäller och får den snabbare räknas den som ”trimmad”.
Citera
2025-07-04, 15:47
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Det är väl i din egna pundarhjärna du fått för dig att det är 52? Det är 45 som gäller och får den snabbare räknas den som ”trimmad”.

Hur är det med de första som kom, vissa av dem kunde gå upp mot 65-70km/h? Är de förbjudna numera?
Citera
2025-07-04, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe

Det är flera som skriver det på nätet så TS är långt ifrån ensam om det.

Sägs även i en annan tråd att max 52 km/h (vilket är ca 15% över 45 km/h) gäller om polisen provkör. (FB) Olaglig körning

Citat:
Ursprungligen postat av swedarmy
Nej det är inte lagligt , mopeden får aldrig köras snabbare än 45 km/h dock så får den gå i max 52 km/h om polisen provkör den .
Citera
2025-07-04, 15:50
Medlem
67arigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Det är flera som skriver det på nätet så TS är långt ifrån ensam om det.

Sägs även i en annan tråd att max 52 km/h (vilket är ca 15% över 45 km/h) gäller om polisen provkör. (FB) Olaglig körning

Den stämmer inte.
Är det plan mark o de näter över 45 så blir de böter!

Nedförsbacke kan godkännas då de ger en naturlig extra effekt.
Citera
2025-07-04, 22:29
Medlem
Här är ett rättsfall som visar att en moppe som gick i (minst) 58 km/h enligt lite olika mätmetoder, men var helt otrimmad, inte gjorde att föraren (en tonåring med AM-kort) skulle dömas för olovlig körning. Föraren friades helt.

Det gick hela vägen till Högsta Domstolen:

https://lagen.nu/dom/nja/2005s548

Kan det där vara ursprunget till påståendet att "moppar får göra 52 km/h"?

(En lite sidokommentar; jag är jäkligt tveksam till att en moped som kommer upp i 45km/h när den är ny från fabrik, fått en topphastighet på 58km/h efter inkörning. Något i det där luktar riktigt lurt. Jag tror personligen att moppen var trimmad, men att polisen aldrig hittade trimmet när de hade den i beslag och att pappan som äger en mopedbutik fixade det där snabbt när han fick tillbaks den. Allt detta är dock utan betydelse vad gäller trådens frågeställning.)
Citera
2025-07-05, 11:42
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Här är ett rättsfall som visar att en moppe som gick i (minst) 58 km/h enligt lite olika mätmetoder, men var helt otrimmad, inte gjorde att föraren (en tonåring med AM-kort) skulle dömas för olovlig körning. Föraren friades helt.

Det gick hela vägen till Högsta Domstolen:

https://lagen.nu/dom/nja/2005s548

Kan det där vara ursprunget till påståendet att "moppar får göra 52 km/h"?

(En lite sidokommentar; jag är jäkligt tveksam till att en moped som kommer upp i 45km/h när den är ny från fabrik, fått en topphastighet på 58km/h efter inkörning. Något i det där luktar riktigt lurt. Jag tror personligen att moppen var trimmad, men att polisen aldrig hittade trimmet när de hade den i beslag och att pappan som äger en mopedbutik fixade det där snabbt när han fick tillbaks den. Allt detta är dock utan betydelse vad gäller trådens frågeställning.)
Det kan inte handla om någon föreskrift inom polisen? Ungefär "vi skiter i allt som går långsammare än 52", fast juridiskt formulerat? Det sägs ju finnas liknande regler för fortkörning, något dras av, antagligen för att polis/åklagare vill vara säkra på att kunna driva ett fall med framgång.
Citera
2025-07-05, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det kan inte handla om någon föreskrift inom polisen? Ungefär "vi skiter i allt som går långsammare än 52", fast juridiskt formulerat? Det sägs ju finnas liknande regler för fortkörning, något dras av, antagligen för att polis/åklagare vill vara säkra på att kunna driva ett fall med framgång.

Det kan det göra.

Jag tror att det "avdrag" du tänker på är inbyggt i trafikpolisens lasermätare. Alla mätverktyg har ju en felmarginal, så när lasermätaren hittat hastigheten på objektet drar den bort 3 km/h. Om jag förstått det rätt. Kanske tanken är att man därmed missar vissa fortkörare, men man dömer i alla fall inte någon oskyldig.

Dock är skillnaden mellan 3 och 7 (52 - 45) rejäl. Därför tror jag inte att det är lasermätarens felvisning som ligger bakom myten om 52. Jag tror att det är något annat.
Citera
2025-07-05, 15:25
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Det kan det göra.

Jag tror att det "avdrag" du tänker på är inbyggt i trafikpolisens lasermätare. Alla mätverktyg har ju en felmarginal, så när lasermätaren hittat hastigheten på objektet drar den bort 3 km/h. Om jag förstått det rätt. Kanske tanken är att man därmed missar vissa fortkörare, men man dömer i alla fall inte någon oskyldig.

Dock är skillnaden mellan 3 och 7 (52 - 45) rejäl. Därför tror jag inte att det är lasermätarens felvisning som ligger bakom myten om 52. Jag tror att det är något annat.
I mopedfallet handlar det inte om fortkörning utan om huruvida fordonet "... är konstruerat för en hastighet ..." av viss storlek. 52 km/h är 16 % mer än 45 km/h. Jag har för mig (gammalt minne) att gamla 30-moppar hade ett krav i stil med "får inte gå att köra snabbare än 30".
Citera
2025-07-05, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
I mopedfallet handlar det inte om fortkörning utan om huruvida fordonet "... är konstruerat för en hastighet ..." av viss storlek. 52 km/h är 16 % mer än 45 km/h. Jag har för mig (gammalt minne) att gamla 30-moppar hade ett krav i stil med "får inte gå att köra snabbare än 30".

Det kan vara fortkörning om det är 30- eller 40-sträcka.

Tror dock inte att det spelar så stor roll. Moppar som går för fort beslagtas och undersöks av polisens tekniker, och då kan de ju mäta hur de vill.

Jag har kollat wikipedia. Där är det någon som skriver "52" år 2010: https://sv.wikipedia.org/w/index.php?title=Moped&diff=12753181&oldid=12586501

Det står alltså "'''Moped klass I:''' Hastighet på väg får ej överstiga 45 km/h och max toppfart är 52 km/h."

Men ingen referens till "52". Sen ligger det där kvar i fem år, ända till 2015, tills någon tycker att det måste bort eftersom ingen vet varifrån informationen kommer och det verkar uppenbart fel då all lagstiftning är solklar och säger 45.

Men vid det laget kanske skadan redan är skedd. Det är inte första gången något på wikipedia spridit sig som en sanning trots att det är taget ur den cirkulära öppningen mellan skinkorna.
Citera
2025-07-05, 19:36
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Det kan vara fortkörning om det är 30- eller 40-sträcka.

Tror dock inte att det spelar så stor roll. Moppar som går för fort beslagtas och undersöks av polisens tekniker, och då kan de ju mäta hur de vill.

Jag har kollat wikipedia. Där är det någon som skriver "52" år 2010: https://sv.wikipedia.org/w/index.php?title=Moped&diff=12753181&oldid=12586501

Det står alltså "'''Moped klass I:''' Hastighet på väg får ej överstiga 45 km/h och max toppfart är 52 km/h."

Men ingen referens till "52". Sen ligger det där kvar i fem år, ända till 2015, tills någon tycker att det måste bort eftersom ingen vet varifrån informationen kommer och det verkar uppenbart fel då all lagstiftning är solklar och säger 45.

Men vid det laget kanske skadan redan är skedd. Det är inte första gången något på wikipedia spridit sig som en sanning trots att det är taget ur den cirkulära öppningen mellan skinkorna.
Tråden handlar ju om fordonets prestanda, inte om platsens högsta tillåtna hastighet.
Jag tycker att det låter märkligt med just 52, men det kan givetvis underlätta att ha någon sållning innan man låter tekniker börja undersöka. Ett relativt enkelt sätt är ju provkörning, men då måste man kunna mäta hastighet. Har alla patrullbilar tillgång till laser? Det blir ändå lite klumpigt om polisen först ska ha anledning att provköra och mäta för att sedan, om moppen visar sig kunna prestera för mycket ska den beslagtas. Människovarianten, blås och om positivt "beslagtas" du för undersökning, är mycket smidigare.

Kan det handla om att sålla bort 45-moppar som på 60-väg, vid vanlig hastighetskontroll (laser) kör i ca 50 från beslag och närmare granskning? Fortkörningsböter bör man kunna utdela ändå.
Citera
2025-07-09, 04:15
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Jag har stött på påståendet att moped klass 1 (EU-moppe) får gå att köra i upp till 52km/h.

Det står ju svart på vitt i lagtexten att den konstruktiva hastigheten får vara max 45 km/h, så jag undrar varifrån det här med 52 kommer.
Klass 1 får köras i 45km/h sen får den ha hastighetskompetens för ett par km till utan att gå utanför kraven för typgodkännande, det jag läst är att 52km/h kommer från när polisen kan börja agera när hastigheten mäts med laser, förmodligen kör man med några km/h marginal för att minska problemet med nedförsbacke och medvind.

52km/h är 4.75km/h över gränsen för att bli typgodkänd.
Senast redigerad av Arne.Anka 2025-07-09 kl. 04:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in