Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Jo det får dom
Nope. Det är fel att påstå att föräldrars juridiska ombud alltid får tillgång till all dokumentation i ett LVU-ärende. Det får de inte.
Här är vad som faktiskt gäller:
Juristen får tillgång till:
Själva LVU-ansökan
Den barnavårdsutredning som socialtjänsten valt att bifoga
De bilagor socialtjänsten själv hänvisar till (t.ex. utvalda läkarintyg, skolutlåtanden)
Handlingar som domstolen specifikt begär in
Juristen får INTE automatiskt tillgång till:
Alla interna journalanteckningar
PM, minnesanteckningar och interna e-postmeddelanden
Tidigare orosanmälningar som inte valts ut av socialtjänsten
Underlag som talar till föräldrarnas fördel men som socialtjänsten valt bort
Kommunjuristens fullständiga arbetsmaterial
Och nej, juristen får inte heller realtidsåtkomst till ny dokumentation som tillkommer efter ansökan om inte detta särskilt begärs ut. Ofta hinns det inte ens med, eftersom tiden är extremt knapp inför förhandling.
Detta skapar ett massivt informationsövertag för socialtjänsten och det förklarar varför socialtjänsten vinner 98% av alla fall i domstol. Inte för att de har rätt, utan för att systemet är konstruerat på det sättet.
Att påstå något annat är antingen okunnigt eller medvetet vilseledande. Vill du ha ett rättssäkert system? Då måste du också förstå vad som faktiskt saknas idag, inte bara vad som står i teorin.
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Har googlat, du verkar ha fel.
Vad har du googlat? Får ju inget veta.
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Det du beskriver är ju olagligt, går under tjänstefel, bara polisanmöla brottet och låta rättsystemet ha sin gång.
Det går i praktiken inte att få en socialsekreterare fälld, oavsett vad de skriver. Grova lögner och rena fabriceringar passerar utan konsekvens, trots att det handlar om myndighetsutövning som påverkar barns liv. Varken IVO eller JO ingriper, och just där ligger systemfelet.
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Faktagranskade dina inlägg med AI, den kom fram till att du har fel om det mesta och tyckte du var en foliehatt.
Jaha hur ser den prompten ut?
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Fruktar ingenting kring detta, varför skulle jag det? Jag attackerar inte dig, men du verkar ju uppleva kritik mot ditt resonemang som en attack, sluta med det kanske?
Bra, då är vi överens: socialtjänstens beslutsunderlag ska alltid faktagranskas i sin helhet innan det når domstol och nämnd. Allt måste dubbelkollas så att det inte bygger på fria tolkningar och sagor.
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Falskt, det har aldrig varit lättare! Källa: du
Ja, om föräldrar själva granskar, använder tekniken och begär ut allt material finns en chans. Men det borde inte ligga på dem. Systemfelet är att dokumentation inte ges ut direkt. Föräldrar halkar efter och tvingas försvara sig mot nya påståenden de inte ens känner till.
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Jag är inte så sugen på att betala dom miljarderna som skulle krävas för att utveckla detta AI system du fantiserat ihop, det kommer antagligen bli som de flesta statliga IT-satsningar, kosta skattepengar och inte ge ett skit.
Men att placera barn för miljardbelopp i onödan är tydligen inget problem? Tekniken finns, det handlar bara om att använda den. Färre barn skulle skadas, och samhället skulle spara både pengar och lidande.
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
De AI lösningarna du snackat om, Casetext och CoCounsel (är samma system, de bytte bara namn)
Går inte att applicera på svensk socialtjänst, krävs enormt mycket utveckling för att bygga ett system som ska kunna användas inom svensk socialtjänst.
Finns alla möjliga AI man skulle kunna använda sig av som fungerar mycket bra.
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Och ROSS (som vart stämda och var tvungen att stänga ner och således inte finns längre)
Mycket möjligt, men det viktiga är att tekniken finns och går at använda.
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Så ja det är ganska uppenbart för någon som är insatt att du är en lekman som inte förstår tekniken, du tror du förstår, vilket är lite dirr problem, åter igen kritiskt tänkande, lär dig det och applicera det.
Du kan väl bara googla!
Jo jag förstår tekniken, men viktigast av allt. Jag förstår möjligheterna och det här kan bli svettigt för socialtjänsten.
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Men oavsett, vad exakt är den stora skillnaden mot idag, jurister får redan använda AI system för att snabba upp deras arbete, vad specifikt blir skillnaden av din högst luddiga beskrivning av AI.
Vad vinner vi på att någon annan än juristerna (vars jobb det är att granska) roddar systemet?
Vad vi vinner? Rättssäkra utredningar utan fusk. Det borde vara en självklarhet, men idag är det bara en illusion. Socialtjänstens egna regler följs sällan, och det finns inga konsekvenser när de bryts.
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Men jag har ingen agenda i att försvara socialtjänsten, jag blir bara lite irreterad på att någon som du, som verkar tro att den är en auktoritet på allt möjligt och bara ska diktera åsikter och låtsas som det är fakta. Vem är du liksom? Jag har gett dig konkreta exempel på hur du inte förstår AI, men du kan inte ta åt dig sånt, eftersom du har en enorm grandios självbild och verkar tycka att inte dela din åsikt är ett personangrepp.
Men dåså. Då är vi kanske överens om att föräldrar borde ha rätt till ett faktagranskat beslutsunderlag fritt från sagor, fabriceringar och fria fantasier?
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Föräldrar är också fria att använda vilka AI-verktyg de vill för att granska materialet de har tillgång till
Exakt. Nu börjar du förstå problemet som soc har när föräldrar börjar få nys om detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Hur många vittnar om detta? LVU berör mindre än 1% av barn, och av den 1% är det en försvinnande liten del där bedömningar är felaktiga, jag tycker helt ärligt inte det är värt att lägga massa skattepengar på en försvinnande liten del av befolkningen, typiskt vänstermuppar som dig som vill lösa allt genom att bara ösa skattepengar på problem, lätt att spendera andras pengar när man inte jobbar själv eller?
Vad pratar du om? Närmare 5 % av alla barn placeras utanför hemmet någon gång under uppväxten och ofta till höga kostnader och med direkt skada som följd. De flesta placeringar sker "frivilligt", men i praktiken under hot om LVU. Det finns ingen rimlig anledning att Sverige ska vara världsledande i att skilja barn från sina föräldrar när andra länder klarar sig utan ett så repressivt system.
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Jag tror inte de ljuger med flit, men de har antagligen likt dig och Fia en brist på mentaliseringsförmåga och kritiskt tänkande och tror de har rätt och utsatta för en enorm konspiration av alla myndigheter, jag anser inte att facebook-grupper är något att förlita sig på, jag vill se statistik och bekräftade uppgifter, vem som helst kan skapa ett facebook-konto och skriva vad dom vill, var lite mer kritisk till vilken information du väljer att tro på, inte bara den som bekräftar din redan etablerade åsikt. Hur många är "många"? Dyker ju upp ca 10 pers på Fias demonstrationer, är det dessa 10 personer vi snackar om?
Att ifrågasätta maktmissbruk är inte ett tecken på bristande mentalisering, det är civilkurage. De som protesterar mot myndighetsövergrepp är inte konspiratoriker, utan ofta de enda som vågar stå på rätt sida av historien.
LVU-systemet kommer inte bestå i nuvarande form. Det kommer falla genom insyn, när föräldrar börjar granska sina handlingar och upptäcker hur journalerna inte alls stämmer överens med beslutsunderlagen. Då blir det obekvämt för dem som trodde att ingen skulle kolla
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Ja, att socialsekreterare skulle ha någon jävla agenda att sadistiskt vilja ta barn för de är "feminazis" är inte faktabaserat, det är din åsikt bara, som du grundat på material från andra tokstollar som bara basunerar ut påståenden grundat i ingenting.
Att kalla socialtjänsten för "feminazis" är kanske retoriskt laddat – men att du hänger upp dig på ett ord istället för att bemöta själva sakfrågan säger allt. Kritiken handlar inte om att alla socialsekreterare är onda, utan om ett system där extremt ingripande beslut kan fattas på lösa grunder – utan oberoende granskning, utan transparens och utan konsekvenser när det går fel.
Föräldrar får ofta inte ta del av hela beslutsunderlaget i tid för att bemöta det, vilket leder till en process där de ständigt ligger steget efter. Dokument som PM, journalanteckningar eller samtal utan inspelning används som bevis – men biläggs inte alltid i det material som skickas till domstolen. Det gör det omöjligt att kontrollera vad som sagts, misstolkats eller rentav fabricerats.
Och nej – dispositionsprincipen i RB 17:3 gäller främst civilrättsliga mål. LVU handlar om tvångsvård och faller under förvaltningslagen, SoL och andra regler. Det du skriver är vilseledande och saknar relevans.
Om du nu vill försvara systemet gör det. Men då får du faktiskt svara på frågorna:
Varför finns det ingen oberoende förhandsgranskning av socialtjänstens beslutsunderlag innan barn omhändertas?
Varför får inte föräldrar automatiskt tillgång till allt material i realtid, som ju faktiskt är en allmän handling i de flesta fall?
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Absolut kan jag göra det, vilket system vill du att jag ska påvisa inte går att tillämpa?
Du får använda vilket system du vill? Varför kan inte AI faktagranska socialtjänstens utredningar menar du?
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Ja vad bra att det tar flera år, då har juristerna gott om tid att kunna begära ut allt material och granska det nogrant med alla värlens AI-verktyg!
Ja jag förstår att du tycker att det är bra. Barnet mår säkert jättebra under tiden.... NOOOOOOT: