Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-07-03, 19:56
Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7
En människa föds med en personlighet. Sedan formas den även av uppväxtförhållandena. Somliga, som Måns, har en missbrukspersonlighet. Missbruket i sig förändrar sedan personen. För att sluta missbruka måste man dels ha viljan och tillräcklig motivation, dels vara beredd att arbeta med sig själv. Men för många med den personligheten är det svårt.

Man kan inte på avstånd bedöma hur bra far Måns kan vara när han inte missbrukar. Om hans personlighet gör honom till en konstant dålig far, eller en som barnen mår bättre av att ha litegrann i sitt liv än utan. Kanske har han tidvis varit en ok pappa, kanske aldrig. Kanske kan han bli bättre, kanske inte. Som sagt, bara Ciara (och kanske hennes närmaste) kan avgöra detta.

Men ur barns synvinkel ska det oftast VÄLDIGT mycket till för att de väljer bort en förälder helt. Oftast älskar man sina föräldrar oavsett. Om Måns vill och kan hålla sig nykter och träffa barnen då och då, är det bättre för dem än att kontakten bryts helt.

Men det är ju upp till varje skild förälder att se hur barnen mår av den andra förälderns beteende, och vidta åtgärder när så behövs.
En situation jag själv har varit i.

Håller med om allt utom att ”man” inte kan bedöma honom på avstånd. Jag kan, mark my words .
Citera
2025-07-03, 19:57
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
MånsPetter delar inte din uppfattning. Han var beredd att ge nannyn mammarollen och helst se att Ciara försvann. Deras bror var inte heller viktig utan endast till besvär. Så tycker klanen Zelmerlöf.

Exakt. When a person shows you who they are, believe them. (Medvetet fel-citat).
Citera
2025-07-03, 19:58
Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7
Ja jag känner verkligen ingen sympati för Måns eller hans föräldrar, efter det vi hittills sett och hört. Men som sagt, bara Ciara kan avgöra vad som är bäst för barnen. Att träffa honom ibland (om/när han skulle vilja, i nyterhet) eller inte alls.
Man får komma ihåg att det kan vara stor skillnad på hur en person behandlar sina egna barn och hur han är mot andra. Detta har jag som utomstående i det här fallet ingen insikt i.

Eh, han har ju alltså visat att han är värst mot fru och barn och rolig mot sina vänner.
Vi vet tillräckligt bara genom rättegången.
Citera
2025-07-03, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Ja, det är obegripligt. Det kan ju inte undgått samtliga som jobbar inom myndigheter att han är en missbrukare av hög rang.
Menar du att han är en missbrukare av "hög rang", eller att han är en "missbrukare" av hög rang? Om det sistnämnda - har du bevis för det påståendet?
Citera
2025-07-03, 20:17
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havang
Nja. Det är inte som att en ängel uppenbarar sig om en beroende bara slutar med drogen, om personen ens är mottaglig och inte personlighetsstörd så tar det många år av hårt jobb med sig själv.
Alltså inget som kommit automatiskt av att inte längre ha tillgång till drogen att göra.
Nej det håller jag med om!
Citera
2025-07-03, 20:32
Medlem
Rikskrim08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazydell
Menar du att han är en missbrukare av "hög rang", eller att han är en "missbrukare" av hög rang? Om det sistnämnda - har du bevis för det påståendet?

Går inte att tolka på annat sätt än det förstnämnda. Du är tillbaka efter 1 månad ser jag. Vet du något om Måns vindrickande i Båstad som påstås här i tråden?
Citera
2025-07-03, 20:46
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Inte en chans att jag tänker börja dividera med dig. Dom andra får ta över. Slutord. Ja, Måns är en narkoman..Punkt. Slut.
Citera
2025-07-03, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rikskrim08
Går inte att tolka på annat sätt än det förstnämnda. Du är tillbaka efter 1 månad ser jag. Vet du något om Måns vindrickande i Båstad som påstås här i tråden?
Jag var helt säker på att det menades att han var djupt i missbruket men då hade jag fel. Han är alltså snarare en person med makt. Som brukat.
Nej, vet inget. Men hoppas förstås att han mår bra och dricker exakt så mycket vin han vill!
Citera
2025-07-03, 22:02
Medlem
Rikskrim08s avatar
Citat:
Jag var helt säker på att det menades att han var djupt i missbruket men då hade jag fel. Han är alltså snarare en person med makt. Som brukat.
Nej, vet inget. Men hoppas förstås att han mår bra och dricker exakt så mycket vin han vill!

Missbrukare (behöver inte vara inom citationstecken, däremot av hög rang inom citationstecken) av "hög rang' tolkar jag som ett rejält missbruk. Tyvärr, för din del, är din tolkning fria fantasier eller möjligen önsketänkande. Finns väl ingen person som betraktar Måns som en person med hög rang bokstavligen. Det är ju omöjligt med en sådan tolkning med tanke på fritt fall för den före detta schlagersångaren som snart är helt bortglömd. Tycker du det är lämpligt att Måns dricker vin när han nyligen missbrukade kokain?
Senast redigerad av Rikskrim08 2025-07-03 kl. 22:08.
Citera
2025-07-03, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rikskrim08
Finns väl ingen person som betraktar Måns som en person med hög rang bokstavligen. Det är ju omöjligt med en sådan tolkning med tanke på fritt fall för den före detta schlagersångaren som snart är helt bortglömd.
Jag tror det finns en hel del. Dessutom verkar han vara allt utom bortglömd. Känns som folk längtar till comebacken.
Citera
2025-07-03, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havang
Nja. Det är inte som att en ängel uppenbarar sig om en beroende bara slutar med drogen, om personen ens är mottaglig och inte personlighetsstörd så tar det många år av hårt jobb med sig själv.
Alltså inget som kommit automatiskt av att inte längre ha tillgång till drogen att göra.

Det handlar inte om att man behöver vara någon ängel. Det finns grader av allting. För många räcker det med att sluta missbruka, så är de på fötter igen och kan fungera bra i relationer. För andra, som har en mer problematisk personlighet från början, eller är för djupt nere i missbruket, krävs det mer arbete med sig själv. Det är väldigt olika.
Senast redigerad av vinter-natt7 2025-07-03 kl. 23:23.
Citera
2025-07-03, 23:38
Medlem
Rikskrim08s avatar
Citat:
Jag tror det finns en hel del. Dessutom verkar han vara allt utom bortglömd. Känns som folk längtar till comebacken.

Ser att du strök min sista mening i ditt citerande så jag frågar igen: Tycker du det är lämpligt att Måns dricker vin när han nyligen missbrukat kokain?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in