2025-07-03, 07:51
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takeseven
Jag tror att det blir artiklar om extremhettan nästa år om det blir extremhetta nästa år. Det kommer ju inga artiklar om det inte varmt.

Jag förstår ju att du gärna önskat fler artiklar om invandrare som begått brott. Men för att kunna skriva en sådan artikel så måste brottet först att ske.

Ledsen för basic teori men nåt säger mig att du ändå inte kommer förstå den.
Haha, ja att hitta en invandrare som begår brott blir inte lätt. Eller?
Det var lite kul skrivit av dig

Men nu var det ju inte det som mitt inlägg syftade på. Hur du kom fram till att jag vill ha artiklar om sådant vet jag inte. Fördomar kanske.
Det är alltid "extremhetta" någonstans i världen, och media kommer alltid hitta och rapportera om den. Speciellt viktigt ett valår.
Men du förstår förmodligen inte varför.
Citera
2025-07-03, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Haha, ja att hitta en invandrare som begår brott blir inte lätt. Eller?
Det var lite kul skrivit av dig

Men nu var det ju inte det som mitt inlägg syftade på. Hur du kom fram till att jag vill ha artiklar om sådant vet jag inte. Fördomar kanske.
Det är alltid "extremhetta" någonstans i världen, och media kommer alltid hitta och rapportera om den. Speciellt viktigt ett valår.
Men du förstår förmodligen inte varför.

- Många Svenskar skall ner och semestra i Europa
- Supervarmt i Europa
- Tidningarna bevakar pga av stort intresse

Finns absolut ingenting mer med detta utanför din och övriga rassars hjärna
Citera
2025-07-03, 09:44
Avstängd
Jordens temperstur går i cykler.
För ca 11000 år sedan kunde vi inte bo här.
Då var Sverige täckt av is.
Jag kan undra vad klimataktivisterna sagt då?
Nu ligger vi ca 1000 år innan det vänder mot kallare temperaturer, så passa på att njut.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.hbl.fi/2020-04-14/formatet-inbilla-sig-att-manniskan-rar-pa-moder-natur/&ved=2ahUKEwi6gJigmKCOAxXNQVUIHeiSHzMQFnoFCIEBEAU& usg=AOvVaw0l8ZW8ojz5ASIyphXMhoTo
Citera
2025-07-03, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Var är det? I Norrland?

Nej, i de centralaste delarna av Stockholm. Det ska exempelvis vara 13-15 grader ikväll och mellan 10-20 grader större delen av veckan.

Det är pisskallt för att vara sommar och så har det sett ut sedan maj.
Citera
2025-07-03, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtomfiskar
Nej, i de centralaste delarna av Stockholm. Det ska exempelvis vara 13-15 grader ikväll och mellan 10-20 grader större delen av veckan.

Det är pisskallt för att vara sommar och så har det sett ut sedan maj.

Kan bara instämma.. väldigt blåsigt och ganska trist väder från april tills nu med några trevliga undantag.. vart är denna extremhetta som skulle vara på väg in? En dag bra soldag, för sen följa upp med fem regndagar...
Citera
2025-07-03, 10:42
Medlem
Ad-infinitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takeseven
Jag tror att det blir artiklar om extremhettan nästa år om det blir extremhetta nästa år. Det kommer ju inga artiklar om det inte varmt.

Det är felaktigt att påstå att det råder extremhetta.
Jag har bott i Spanien den senaste månaden och har fått samtal från släktingar som oroat sig över rapporter om 50 graders värme. Detta är en överdrift, då temperaturen på solkusten låg på dryga 30 grader.
Visst, det fanns lokala avvikelser där temperaturen nådde höga 40 grader, men det är dessa platser som media fokuserar på. När en plats i Spanien når 47 grader, blir rubriken att det är 47 grader i hela Spanien. Detta är missvisande. Samtidigt kunde de ha rapporterat att det var 30 grader och behagligt i Spanien, eftersom det var så vi upplevde det i Marbella samma dag som dessa överdrivna rubriker publicerades.
Citera
2025-07-03, 10:50
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Jag tror att det är kört, skadan är redan skedd. Temperaturökningarna kommer att fortsätta och då blir det omöjligt att leva på vissa platser på jorden. Människan kommer aldrig att ändra sitt beteende och levnadssätt därför att hon är girig, egoistisk och hänsynslös. Vi kommer att uttömma våra resurser och om några århundraden finns vi inte kvar här.

Vi kommer att agera när kostnaderna blir för tydliga.

De största problemen är om olika jordbruksområden slås ut. Sådant skapar lätt storkrig, för länder kommer inte att sitta och svälta ihjäl i tysthet.

Tyvärr tyder statistiken på att utsläppen just ökar exponentiellt. Politikernas samtal och avtal tycks därför inte ha någon effekt, men kan ju komma att få det om 10-20 år.
Citera
2025-07-03, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Vi kommer att agera när kostnaderna blir för tydliga.

De största problemen är om olika jordbruksområden slås ut. Sådant skapar lätt storkrig, för länder kommer inte att sitta och svälta ihjäl i tysthet.

Tyvärr tyder statistiken på att utsläppen just ökar exponentiellt. Politikernas samtal och avtal tycks därför inte ha någon effekt, men kan ju komma att få det om 10-20 år.

Varför tror du att det kommer leda till krig? Människor kommer fly från fattiga länder gissar jag och utifrån det ser jag inte att det blir krig. Det beror de fattigaste i länderna och de kommer kanske bli tvungna att flytta utomlands medan makten och sådär kan stanna kvar.
Citera
2025-07-03, 11:12
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Varför tror du att det kommer leda till krig? Människor kommer fly från fattiga länder gissar jag och utifrån det ser jag inte att det blir krig. Det beror de fattigaste i länderna och de kommer kanske bli tvungna att flytta utomlands medan makten och sådär kan stanna kvar.

Jag tror att det kan smälla i Asien om det blir svält, om t.ex. Indiens matproduktion kollapsar.

Nu vet jag inte om det finns någon risk för det, men uppenbart är väl att vi inte riktigt vet hur lokalväder kommer att påverkas.

Melange som skriver i forumet här brukar ibland tala om jordbruk i Spanien, och verkar oroad över att skördarna kommer att bli sämre, och att det skulle bero på torka.

Vilka länder skulle frivilligt ta emot ett lämmeltåg av indier? Nej, jag tror de blir tvungna att komma med tanks och bomber.
Citera
2025-07-03, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Jag tror att det kan smälla i Asien om det blir svält, om t.ex. Indiens matproduktion kollapsar.

Nu vet jag inte om det finns någon risk för det, men uppenbart är väl att vi inte riktigt vet hur lokalväder kommer att påverkas.

Melange som skriver i forumet här brukar ibland tala om jordbruk i Spanien, och verkar oroad över att skördarna kommer att bli sämre, och att det skulle bero på torka.

Vilka länder skulle frivilligt ta emot ett lämmeltåg av indier? Nej, jag tror de blir tvungna att komma med tanks och bomber.

Ja kanske. Det är väl de länder som redan börjar få det svårt som kommer få det tuffast först. Jag tror inte sådana länder har kapacitet att kriga och inta andra länder och jag tror inte att människor vill börja döda för att de svälter. Utan de kommer nog försöka fly till andra länder. Befolkningen kommer ju drabbas av katastrofen på gräsrotsnivå vilket leder till att man försöker göra det bästa för sig och sin familj och då flyr man.
Indien är ju väldigt stort och om eller när det landet blir obeboligt så kommer andra länder bli tvungna att ta emot dessa människor av humana skäl. Det blir ju en ny typ av värld vi lever i då som är svår att förutse idag. Men vårt synsätt kommer nog ändras tills dess och vi kommer sakta börja ta emot människor över hela världen. Det börjar ju med att ett land blir obeboligt och sen ett till och ett till osv. Detta kommer pågå under väldigt lång tid så vi hinner tänka annorlunda och jobba fram lösningar.
Citera
2025-07-03, 11:38
Medlem
Jag brukar kolla på https://zoom.earth/maps/temperature/

som är en av de mest smarta väderkartorna på internetz - med play och allt.

gällande tendenser så brukar jag kolla över nordatlanten vad som händer med lågtryck.

https://earth.nullschool.net/#current/wind/surface/level/orthographic=-5.30,58.05,1616/loc=27.849,55.532
Citera
2025-07-03, 11:45
Medlem
Det blir spännande den dag vi slutar elda med olja. Arabvärldens exportinkomster minus oljan motsvarar Finlands. Det kommer att bli massvält i hela Mellanöstern (Israel undantaget). Samma sak kommer att ski i Nigeria, Venezuela, Ryssland.
Då jävlar kommer vi att se migrantströmmar eller ännu värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in