Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-07-02, 21:33
Citat:
Ursprungligen postat av SlagenSvensk
Det blev nästan 33C i Målilla idag, annars har sommaren varit normal. lite blåst kan vara bra när surströmingen öppnas.
En posetiv sak med denna sommar är myggbristen. Vädret har påverkat insekterna. Jag har inte träffat på bromsarna än fast de kommer.

Normal svensk sommar!!!

/SS

Norrlänningarna tycker nog inte att det är sommar ännu.
Det är inte så mycket mygg här dock, markerna var ju rätt torra tidigt i våras och med regnet som kommer nu går ju allt till växtligheten.
Citera
2025-07-02, 21:36
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niceweathertoday
Japp det blir samma medeltemperatur när det är skitväder, som jag varit inne på.

Vid fint väder så är det ofta kalla nätter i Juni, men nu var det regn och mulet mest hela tiden så det landade ändå på sina normala 12 grader i medel.

Medeltempen är ett dåligt mått för att mäta hur en månad varit rent vädermässigt.
Det har inte regnat speciellt mycket, i alla fall inte i Stockholm. Det är därför det är myggfritt, för att det har varit så torrt.
Citera
2025-07-02, 22:23
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Det har inte regnat speciellt mycket, i alla fall inte i Stockholm. Det är därför det är myggfritt, för att det har varit så torrt.

Såg det på SMHIs karta för Juni, här var det 300mm+ vilket är väldigt mycket.
Juni är normalt en torr månad.
Citera
2025-07-03, 06:31
Medlem
SVT tar upp att det varit ovanligt blåsigt och att det beror på lågtryck som passerat så att det blir tryckskillnader. Vilket också har nämnts i tråden.

Vindarna ökar hos oss idag igen enligt prognosen med byar upp mot 20 m/s ikväll i Stockholms skärgårds sydligaste delar.

https://www.svt.se/vader/darfor-blaser-det-ovanligt-mycket-i-sverige-just-nu
Citera
2025-07-03, 09:36
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerskorpan
SVT tar upp att det varit ovanligt blåsigt och att det beror på lågtryck som passerat så att det blir tryckskillnader. Vilket också har nämnts i tråden.

Vindarna ökar hos oss idag igen enligt prognosen med byar upp mot 20 m/s ikväll i Stockholms skärgårds sydligaste delar.

https://www.svt.se/vader/darfor-blaser-det-ovanligt-mycket-i-sverige-just-nu

Är 300 mm regn normalt för Juni ?
Idag ska det komma 50mm till.
Ser ut att bli skurar varenda dag i Juli.
2 dagar gör ingen sommar.
Citera
2025-07-03, 09:41
Medlem
YouNailedIts avatar
Värmen borta och blåsten tillbaka. Suck!
Citera
2025-07-03, 09:51
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YouNailedIt
Värmen borta och blåsten tillbaka. Suck!
Värmen och solen kommer tillbaks om en vecka. Ser inte ut att bli lika vamt dock, tack och lov.
Citera
2025-07-03, 10:38
Medlem
Jag förstå inte hur svenskar står ut med detta skit sommarväder år efter år. I mitt hemland det är stabilt 25-30 grader maj-sept.. Skön sommar folk är ute njuter av sol och bad, bra för psykisk och fysisk välmående!
Citera
2025-07-03, 11:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Jag förstå inte hur svenskar står ut med detta skit sommarväder år efter år. I mitt hemland det är stabilt 25-30 grader maj-sept.. Skön sommar folk är ute njuter av sol och bad, bra för psykisk och fysisk välmående!

Jag förstår inte var du vistas i ett annat land än ditt hemland? Kan det vara pga brist på psykisk och fysisk välmående?
Citera
2025-07-03, 11:47
Citat:

Svenskar har väl alltid varit lite av självplågare, sen får man problem med leder och andra folkhälsosjukdomar på köpet under vinterhalvåret, en del tar till alkoholen för att döva ångesten, andra väljer att köra av vägen.
Citera
2025-07-03, 15:38
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:

Vi får går mot en istid och det är det som märks nu med den kalla sommaren. Jag märker redan att solen är svagare än den var runt midsommar.
Citera
2025-07-03, 16:08
Medlem
kkurrukks avatar
Citat:

Gnäll och solsemestrar.

Sen finns det förstås också vi som trivs rätt bra med det svenska vädret. Nog för att sommaren gärna får innehålla ett gäng heta dagar men 25-30 grader fem månader i sträck låter inte vidare tilltalande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in