Citat:
Ursprungligen postat av
WeMadeYou
Du stämmer perfekt in på Cooltjej84 beskrivning även om du är några år äldre.
1982 var det drygt 20 st fler mord i Sverige än 2024 trots att befolkningen har växt med runt 2 miljoner. Dessutom var det mest svenskar som dödade svenskar. Idag är majoriteten av mord invandrare som slår ihjäl sin familj eller skjuter varandra i någon uppgörelse.
1982 var halva Europa diktaturer och USA hade 4 gånger fler kärnvapen än idag, Sovjet hade 6-7 gånger fler kärnvapen än idag och byggde runt 1000 nya atombomber per år!
Mellan 1974 till 1984 hade Sverige en inflation högre än 8% varje år. Hela 70 och 80 talet hade vi en enorm inflation och knappt någon reallöneutveckling alls. Sen 1995 till 2020 har Sverige haft den bästa reallöneutvecklingen någonsin
Det är ganska intressant hur din känsla kan skilja sig så mycket från verkligheten.
Är helt övertygad om att det beror på Internet och all skit vi läser om flera gånger per dag.
Däremot kan jag hålla med om att gemenskap i städerna minskat kraftigt.
Enligt UN‑data låg mordfrekvensen omkring 1,1 per 100 000 invånare under 1990 (1,11), liknande i slutet av 1980‑talet.
År 2023 registrerades 121 dödligt våld, motsvarande 1,15 per 100 000. Så liknande dock högre idag än 80-90talet.
skjutvapen och gängvåld har ökat, medan alkoholrelaterat våld och knivmord minskat.
Reallöner och prisskillnader är ingen större skillnad idag även när inflation tas i beaktning, enligt AI, dock har du rätt i att vi har det bekvämare idag, marginellt, jämfört med 80-90talet.
Kalla kriget och deras kapprustning hade ingen som helst reell påverkan utöver politisk instabilitet.
Och min poäng var i slutändan att gemenskapen och samhället som stort, hur folk är och tänker, är den största negativa utvecklingen. Vi har ingen homogenitet kvar längre. Lägg också till framtidstro, tro på politiker eller varför inte bara din egen granne.
Sen är min personliga åsikt att tekniken är bra att ha, till en viss grad, därefter blir den bara ett gissel och jag anser att den perfekta graden teknik var på 90talet. Då använde vi den och hade forfarande ett liv utanför tekniken, det har vi inte idag