2025-07-03, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbaa
Skulle säga att felet är kvinnorna, dom festar och kör järnet tills 35 och sen kommer på att ingen snubbe vill ha dom längre och klockan börjar ticka på övertid för barn på kvinnor.

Sen en stor aspekt är det själviska jag jag jag.

Bättre förr när kvinnan kunde vara hemma och ta hand om familjen men tyvärr ser det inte ut så idag.
Herregud vad fördomsfullt. Nej det flesta "kör inte på" tills 35, och jo, finns män som kan tänka sig kvinnor över. Däremot så är det svårt för kvinnor att få barn över 40 så såklart är det läge då om inte tidigare. Om någon promille kör det gamet så låt dem, påverkar ju bara på marginalen? Är du en incel? Gift? Borde växa upp oavsett. De flesta SKAFFAR trots allt barn.
Citera
2025-07-03, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Okej du har bara munnen full med skit alltså. Glöm att jag försökte diskutera.
Du är egoist och vet inte om det.

Har du några alternativ att komma med? Allt som lever är i viss mån egeoistiskt för det tar plats för någon annan som kunde existera istället.

Nä du försökte inte diskutera, förmodligen för att hjärnverksamheten står still i din tomma skalle.

Jag önskar dig att du knarkar ihjäl dig så snabbt och smärtfritt som möjligt så du slipper leva i denna hemska egoistiska värld.
Citera
2025-07-03, 02:55
Citat:
Ursprungligen postat av Rxd
Vad menar du med att ”förskolor lagts ner”?

Visst påverkar USAs president europa och i utsträckningen Sverige.
Förskolor har stängts på flera ställen för att det finns tomma förskolor

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...bros-forskolor
Citera
2025-07-03, 03:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunshineShoeTrend
Förskolor har stängts på flera ställen för att det finns tomma förskolor

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...bros-forskolor

...och det är idiotiskt. Tänk om de hade kunnat ge den här generationen dagsibarn en bättre dagistid i stället, med mer utrymme och resurser och fler fröknar! I stället för att stänga ner, och trycka in barnen i överfulla förskolor ändå.
Citera
2025-07-03, 05:01
Medlem
wizzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Säg mig vad som är lockande med bajsblöjor, skrik, gnäll, gråt, mindre pengar i plånkan, sömnbrist och tidsbrist? För att fanskapet sedan ska byta bort namnet man gav den, läsa flumkurser på universitetet i 3000 år och ändå inte hälsa på ålderdomshemmet man sedan sitter på?
Hehe spot on, kunde inte skrivit det bättre själv faktiskt.
Citera
2025-07-03, 06:18
De som säger sådär vill uppenbart vara kvar på jorden i livet, de snackar skit.
Deras argument är även oftast att de bara vill njuta av sina höga inkomster, höga konsumtion och höga klimatavtryck.
Sen skaffar de krävande husdjur som blir som att alltid ha en tvååring i 20 år i sträck, som aldrig utvecklas och aldrig får bli fri utan lever i ett koppel vid deras fötter tills de dör.
De dissar alla generationer under sig.
Jag uppmanar alla barn och ungdomar att INTE utbilda sig för att arbeta med äldreomsorg i framtiden, för dessa egoistiska människor förtjänar inte att tas om hand om andra som äldre när de ägnat livet åt att säga att generationen som isåfall skulle ta hand om dem inte borde ha fått sina liv.

Varför går de bara inte ut och tar livet av sig om livet är så hemskt på jorden?
Konstigt nog är det bara andra som inte ska få leva.

”Trump är president”.
Ja, och på 30-talet var Hitler ledare för Tyskland.
Förr i tiden fanns Stalin som ledare för Sovjetunionen, rasbiologi på universiteten, koncentrationsläger i Europa, ännu längre tillbaka fanns inte ens demokratin.
Behöver inte gå tillbaka längre än 1800-talet.
Första världskriget och Spanska sjukan, häxprocesser på 1600-talet, kolonialismen mellan 1500-1900-talet, slaveriet i USA, Apartheid, kyrkans skräckvälde i Västvärlden.
Romarriket. Osv.
Det är ju bättre nuförtiden än nånsin förr, när tex inte antibiotika fanns.

Det handlar bara om egoistiska människor som inte vill ta hand om barn och sätta dem framför sina egna behov. De vill inte investera i världen och ge till samhället utan bar ha och få.
Och så är de lättpåverkade av sociala medier.
Citera
2025-07-03, 07:12
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Så varför skulle ditt barn inte lyckas med något som jag och många med mej har lyckats med?
Vad har du lyckats med?
Du är en löneslav som måste jobba hela dagar för att ens kunna äta och ha tak över huvudet som 99% av befolkningen.
Citera
2025-07-03, 07:49
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Jag är också mer inne på din linje med ytterligare förklaringar och kompletteringar till det hela

- Urbanisering tror jag också påverkar till viss del. Främst yngre blir alldeles för ofta tvungna att flytta från sina tämligen trygga uppväxt trakter för att söka lycka på annat håll och i princip börja om från noll med att vara inneboende, ha otrygga jobb osv.
Detta är också ett ganska globalt fenomen, men ser olika ut i olika länder, men främst handlar det om för lite jobb och för höga bostadspriser där de växt upp och att man liksom inte har premierat ut yngre ska kunna vara kvar i trakten.
-Kvinnligt deltagande i arbetslivet stämmer också, utifrån det faktum att de med måste studera länge, kommer ut sent i arbetslivet och ska göra karriär, där tidsfönstret till att träffa någon, sätta bo och skaffa barn är snävt som tusan.
-Dina andra punkter håller jag inte med om, då det snarare borde ge bättre möjligheter att skaffa barn och familj, men i detta skulle jag flika in ytterligare förklaringar och det är med att utifrån man skaffat bättre jobb, så ökar ju också lite önskemålen på partnern och många är nog lite för okänsliga med vad de kan acceptera eller inte, vilket gör att man har blivit långt mer selektiv.
-Sedan ska vi inte glömma bort att både få tag i vettig bostad i en trygg boendemiljö eller köpa en bostad har blivit långt mer svårare för yngre.
När det gäller bostadsköp, så har man ju i stort tänkt sig att äldre skulle få en trygg ålderdom och bra ekonomi på ålderns höst genom bostadsförsäljning till yngre och att staten själva skulle slippa det problemet, där de yngre får låna jättemycket pengar som nu kommit till en gräns att det är snart sagt omöjligt för alldeles för många. I detta har du ju även det faktum hur ostabila alldeles för många förhållande är. Man lånar ju inte jättemycket pengar om man tvekar på att förhållandet kommer hålla bara något år, med tillhörande skilsmässa och kostnader.

Vad det gäller miljön odyl så kan folk inte bry sig mindre!
Det flygs som aldrig förr och turistorterna är äckligt knökfulla av turister, samt landet byggs fortfarande bort i en rasande takt.
Självklart om man får en mikrofon upptryckt i näsan och får frågan om man inte vill skaffa barn pga klimatångest, så kommer många svara att det beror på det för att få några godhetspoäng.
Bra kompletteringar och nyanseringar.

Beträffande ökad selektivitet gällande partner så öppnar det dörren för ytterligare ett dilemma. Kopplingen mellan stabila relationer och ökat barnafödande är ganska vedertagen. T.ex. så är aborter mest utbrett bland ensamstående kvinnor.

Sedan så är Israel ett intressant exempel i sammanhanget, de ligger på runt 2,8 barn per kvinna. De religiösa grupperna bidrar i hög grad men även bland de sekulariserade så ligger nivån betydligt högre än övriga rika nationer.

Så komponenter såsom kultur och insikt i demografins betydelse för nationens fortlevnad skall inte underskattas.

Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Håller med. Jag tror också att det i I-länder har att göra med det generellt höjda välståndet, vi har blivit så bekväma att vi vill göra en massa andra saker innan vi skaffar barn, resa, göra karriär, förverkliga oss själva och så vidare. Från 70-talet fram till nu har genomsnittsåldern för förstagångsföderskor ökat från ca 26 år till strax över 30.

Men om det är någon som inte vill föda barn på grund av klimatförändringarna är det nog lika bra att de inte sprider sina gener vidare.
Exakt!

Ja, resa, läsa strökurser och sondera dejtingterrängen m.m. bidrar till senare första födsel. Hanif Bali lyfte också upp den ökade livslängden, förr ärvde barnen långt tidigare i livet, vilket underlättade för privatekonomin och att erhålla en större bostad. Nu ärver folk i 50-60-årsåldern och då har fönstret för barnafödandet stängts.

Det var f.ö någon person som SVT uppmärksammade för att han skulle sterilisera sig för klimatets skull. Det gjordes flera inslag för han verkade aldrig komma till skott...
Citera
2025-07-03, 08:29
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Ja det är ju det med, frågan är om man vill sätta ett barn till livet som kommer få slava hela livet för att endast ha tak över huvudet och inte äga något.

Och sedan få skrubba min semi-muskulösa kropp på ålderdomshemmet.. jag vill inte att mina barn ska behöva det, därför skaffar jag inga
Citera
2025-07-03, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolTjej84
Internet, invandring och ökat resande har lett till att barn och ungdomar tar till sig mycket mer information om världen än bara för ett litet tag sedan.

Själv är jag född på 80-talet och när vi var 0-15 visste vi fan ingenting om någonting. Världspolitik, miljö, krig? Tja, det var bara nåt avlägset, nåt de babblade om på Tv, som de vuxna tittade på.

Tror många känsliga nu växer upp med hela världen på sina axlar och därmed får en mörk framtidsbild.

Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Jag och damen föddes båda 1982, ingenting har blivit bättre sedan dess. Visst har tekniken utvecklats och sjukvården kanske blivit bättre (sämre?) men annars har allt bara blivit sämre på det som rör oss. Invandring, kriminalitet, inkompetens inom politiken, löneutveckling, gemenskap i städerna vi bor, samhället som stort och vi är båda rätt överens om att sätta ett barn till denna världen som står på randen inför världskrig och där man måste arbeta röven av sig för att bara ha ett drägligt boende inte är annat än själviskt.

Jämför med hundratals år tillbaka så självklart är allt bättre, men vill jag använda mitt liv för att fostra ett barn som under sin livstid enbart kommer få rätta till felen vi begått de senaste 50+ åren?

Nej.

Du stämmer perfekt in på Cooltjej84 beskrivning även om du är några år äldre.

1982 var det drygt 20 st fler mord i Sverige än 2024 trots att befolkningen har växt med runt 2 miljoner. Dessutom var det mest svenskar som dödade svenskar. Idag är majoriteten av mord invandrare som slår ihjäl sin familj eller skjuter varandra i någon uppgörelse.
1982 var halva Europa diktaturer och USA hade 4 gånger fler kärnvapen än idag, Sovjet hade 6-7 gånger fler kärnvapen än idag och byggde runt 1000 nya atombomber per år!
Mellan 1974 till 1984 hade Sverige en inflation högre än 8% varje år. Hela 70 och 80 talet hade vi en enorm inflation och knappt någon reallöneutveckling alls. Sen 1995 till 2020 har Sverige haft den bästa reallöneutvecklingen någonsin

Det är ganska intressant hur din känsla kan skilja sig så mycket från verkligheten.
Är helt övertygad om att det beror på Internet och all skit vi läser om flera gånger per dag.
Däremot kan jag hålla med om att gemenskap i städerna minskat kraftigt.
Citera
2025-07-03, 10:26
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeMadeYou
Du stämmer perfekt in på Cooltjej84 beskrivning även om du är några år äldre.

1982 var det drygt 20 st fler mord i Sverige än 2024 trots att befolkningen har växt med runt 2 miljoner. Dessutom var det mest svenskar som dödade svenskar. Idag är majoriteten av mord invandrare som slår ihjäl sin familj eller skjuter varandra i någon uppgörelse.
1982 var halva Europa diktaturer och USA hade 4 gånger fler kärnvapen än idag, Sovjet hade 6-7 gånger fler kärnvapen än idag och byggde runt 1000 nya atombomber per år!
Mellan 1974 till 1984 hade Sverige en inflation högre än 8% varje år. Hela 70 och 80 talet hade vi en enorm inflation och knappt någon reallöneutveckling alls. Sen 1995 till 2020 har Sverige haft den bästa reallöneutvecklingen någonsin

Det är ganska intressant hur din känsla kan skilja sig så mycket från verkligheten.
Är helt övertygad om att det beror på Internet och all skit vi läser om flera gånger per dag.

Enligt UN‑data låg mordfrekvensen omkring 1,1 per 100 000 invånare under 1990 (1,11), liknande i slutet av 1980‑talet.
År 2023 registrerades 121 dödligt våld, motsvarande 1,15 per 100 000. Så liknande dock högre idag än 80-90talet.
skjutvapen och gängvåld har ökat, medan alkoholrelaterat våld och knivmord minskat.

Reallöner och prisskillnader är ingen större skillnad idag även när inflation tas i beaktning, enligt AI, dock har du rätt i att vi har det bekvämare idag, marginellt, jämfört med 80-90talet.

Kalla kriget och deras kapprustning hade ingen som helst reell påverkan utöver politisk instabilitet.

Och min poäng var i slutändan att gemenskapen och samhället som stort, hur folk är och tänker, är den största negativa utvecklingen. Vi har ingen homogenitet kvar längre. Lägg också till framtidstro, tro på politiker eller varför inte bara din egen granne.
Sen är min personliga åsikt att tekniken är bra att ha, till en viss grad, därefter blir den bara ett gissel och jag anser att den perfekta graden teknik var på 90talet. Då använde vi den och hade forfarande ett liv utanför tekniken, det har vi inte idag
Senast redigerad av Firewaia 2025-07-03 kl. 10:29.
Citera
2025-07-03, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeMadeYou

Finner också detta fenomen väldigt intressant. Fakta säger att världen är tryggare och säkrare idag, ändå är den generella upplevelsen motsatsen.

Det finns en medvetenhet idag som inte existerade på den tiden och den är betungande. Den handlar inte bara om brott, ekonomi och säkerhet utan t ex hur konsumtion påverkar jordklotet, miljögifter och annat som folk inte ägnade en tanke åt på 70 och 80-talet.

I tiotusentals år levde människan ett ganska "enkelt" (inte lätt!) liv på jorden. Att skaffa barn var dels ofrivilligt men behövdes för att säkerställa familjens överlevnad. Nu lever vi en värld där man inte behöver yngla av sig för att få arbetskraft på gården eller ha någon som tar hand om en när man blir gammal. Vi i västvärlden har heller ingen större vilja kvar att slita på för att se till att våra egna barn får det bättre än vi själva hade det, för vi har nåt toppen. Detta tror jag också bidrar till att den biologiska drivkraften av att skaffa barn minskar, sen formulerar människor den känslan på olika sätt beroende på vad deras största oro ligger: Miljö, otrygg värld, ekonomi, verkar jobbigt etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in