2025-07-02, 16:22
Medlem
Enda som gladeligen födde ungar i svts klipp var en kubanska som inte kunde svenska men tyckte det var fantastiskt med svenska välfärdssystemet, bidrag och föräldraledighet.. Märkligt det släppte igenom det i stasi-tv, t.o.m. någon pk-svenne kan ju ifrågasätta varför svenskar betalar skatt för att massa icke-svenskar kommer hit och föder ungar med hjälp av svennebidrag..
Citera
2025-07-02, 16:27
Medlem
Finns väl ingen normal begåvad svensk tjej som går med på att ta 80% av ansvaret för barn, oavsett bidragen.
Citera
2025-07-02, 16:32
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
I varje tidpunkt i mänsklighetens historia har livet varit svårt och farligt och osäkert med krig, svält, sjukdomar, brist på det mesta. Ingen eller oerhört få har skaffat barn under optimala omständigheter för barnens egen skull.

Det sa jag inget om? Jag pratade om vem som var egoisten.
Citera
2025-07-02, 16:40
Medlem
Exemplarisk.s avatar
Unga idag vill inte jobba och dom vill inte ha barn. Något har skiftat i synen på vad livet handlar om.
Citera
2025-07-02, 16:42
Medlem
Människor kommer inte skaffa barn om dom känner sig fattiga i ett rikt land. Om man är fattig i ett fattigt land är en helt annan sak. Då finns det gemenskap.
Citera
2025-07-02, 16:45
Medlem
Så vi kommer ha många kvinnor över 50 år som aldrig bildade familj.
Citera
2025-07-02, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Det sa jag inget om? Jag pratade om vem som var egoisten.

Man är inte egoist om man skaffar barn för man tycker det är det moraliskt rätta eller att det rätta sättet att leva på är familj man - kvinna och barn helst flera. Egoist kan man möjlgtvis påstå att man är om man skaffar barn som ett objekt enbart för sin egen skull som man skaffar sig en hund.
Citera
2025-07-02, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Civiliserade? Läser man lite historia så inser man ganska snabbt att hela västvärlden är uppbyggd på massmord, plundringar och stöld av mark och egendom.

Västvärlden är uppbyggd kring upplysnings- och frihetsideal och sk. påstått "logiskt tänkande". Vissa logiska saker som att man behöver fortplanta sig för att existera och att det är ett problem om ens egen folkgrupp försvinner verkar inte ingå i de västerländska upplysningsideerna.
Citera
2025-07-02, 17:15
Medlem
Hygrotorks avatar
Det är sant, finns många andra skäl att avstå barn än detta. Samma med de som ska rädda miljön.

Däremot så betyder det inte att bara för att allting är jättetryggt nu att det gäller för alla individuellt. Man kan exempelvis bo i ett riktigt skitområde och inte se en väg ut.Då är det kanske bättre att skippa än att få en unge som är dömd att gå med i närmsta invandrargäng.
Citera
2025-07-02, 17:59
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Man är inte egoist om man skaffar barn för man tycker det är det moraliskt rätta eller att det rätta sättet att leva på är familj man - kvinna och barn helst flera. Egoist kan man möjlgtvis påstå att man är om man skaffar barn som ett objekt enbart för sin egen skull som man skaffar sig en hund.

Är du en sån som tycker att det är alla andras plikt att skaffa barn för att Du ska ha nån som torkar din röv när du blir gammal?
Citera
2025-07-02, 18:05
Medlem
zombiedolls avatar
Jag har heller aldrig fattat varför man ska framställa sig som någon överlägsen hjälte varje gång någon frågar ”varför vill du inte ha barn?” Det handlar inte om att dom tycker världen ser ut som skit för det har den ALLTID gjort.

Det handlar om att det är fult att säga precis som det är: Jag vill bara ha mig själv att tänka på hela livet och inte behöva uppoffra något.

Man vill inte låta som en egoist, det är nämligen det barnfria numera kallar föräldrar. Egoister för att dom vill ha barn. Diskussionen dyker upp i olika grupper dagligen där barnfria försöker tvinga föräldrar att erkänna att dom skaffade barn av själviska skäl.

Därför säger man istället att det handlar om världen, om politiken, om miljön på frågan ”varför skaffar inte du barn”. Så att man framställer sig som den stora världsförbättraren som har ansvar för mänsklighetens fortlevnad genom att inte sätta fler barn till världen.
Citera
2025-07-02, 18:13
Medlem
Rxds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolTjej84
Ungdomar tar till sig mycket mer information om världen än bara för ett litet tag sedan.

Själv är jag född på 80-talet och när vi var 0-15 visste vi fan ingenting om någonting. Världspolitik, miljö, krig? Tja, det var bara nåt avlägset, nåt de babblade om på Tv, som de vuxna tittade på.

Tror många känsliga nu växer upp med hela världen på sina axlar och därmed får en mörk framtidsbild.
Detta är garanterat en stor anledning till det låga barnafödandet. Världen har alltid varit fylld av problem men tills bara för några decennium sedan så gick gemene man omkring i sin egen vardagliga sfär utan att ständigt bli informerad och påmind om allt det hemska som sker i världen.

Dessutom har många blivit uppfostrade med tron om att ”nu är världen påväg framåt, allt kommer bli bättre” (både i hemmet och i skolan). Jag kommer tex själv ihåg hur diverse lärare, både i mellanstadiet och i högstadiet, upprepade gånger tydliggjorde att det ”aldrig mer kommer bli krig i europa”.
Senast redigerad av Rxd 2025-07-02 kl. 18:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in