Citat:
Ursprungligen postat av
Rxd
Detta är garanterat en stor anledning till det låga barnafödandet. Världen har alltid varit fylld av problem men tills bara för några decennium sedan så gick gemene man omkring i sin egen vardagliga sfär utan att ständigt bli informerad och påmind om allt det hemska som sker i världen.
Håller med 100%.
En annan faktor tror jag kan vara är att det är mer intensivt att vara förälder idag än på den tiden.
- Barn är hemma och sitter inne i större utsträckning. När jag var barn på det glada 80-talet blev man utsparkad ur huset om man gnällde över att man hade tråkigt. "Ut och lek!!!" Så man cyklade iväg och knackade på hos kompisar tills man hittade nån som var hemma sen drog man ut och kom hem till middagen. På den tiden hade föräldrar semester på "riktigt".
- Normen nu är att kids ska skjutsas överallt. Till och från skolan, till träningar, kompisar osv. Hur många barn blev körda i bil till skolan av sina päron på 80-talet??
- Föräldrar ska vara med på träningar, matcher, cuper. Förutom vardagens alla träningar det ska skjutsas till (se ovan) förväntas man dessutom sitta och se på varenda träning, match och tävling vardag som helg. För kompisarnas föräldrar är ju där. Så jag måste vara där. Hur många föräldrar satt i hallen och tittade på för 30-40 år sen?
- Folk flyttar i större utsträckning pga utbildning och karriärsmöjligheter vilket gör att allt färre har hela släkten i närheten som kan hjälpa till och avlasta.
Förutom allt detta ska vardagens härliga sysslor som planering av måltider, handling, matlagning, disk, tvätt, städ och läxor hinnas med efter 8h arbetsdag + pendling.
Fattar på allvar inte hur folk mäktar med.