2025-07-02, 16:36
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Stör mig inte på hur andra gör, de får göra som de vill med sin privatekonomi.
Men jag kan bli förundrad över hur man orkar bry sig om småpengar.
Som exempel att kaffe ökat lite i pris, att jordgubbar som de köper en gång per år kostar några tior mer eller att högkostnadsskyddet för läkemedel stiger med 75 kronor i månaden.
Måste finnas mycket bättre saker att fokusera på, men hjärnkapaciteten räcker väl inte till.

Stör mig verkligen de som gnäller på såna saker.

Däremot så ska jag erkänna att jag har inte handlat kaffe på flera veckor för jag står där och stirrar på en skylt där precis på kaffe är 97kr paketet. Snart kommer de väl ner i pris..
Citera
2025-07-02, 16:38
Medlem
Cameltotems avatar
Tycker också många lägger alldeles för mycket på bröllop.

Vet flera som har sparat i flera år, lägger 100-300k på ett bröllop.

Behöver du spara till ditt bröllop ringer fan varningsklockorna.

Vi gifte oss för 10k. De var precis som vi ville ha, litet och personligt.

Men förstår att vissa vill bjuda alla nära o kära.
Citera
2025-07-02, 16:40
Medlem
Citat:
Stör mig inte på hur andra gör, de får göra som de vill med sin privatekonomi.
Men jag kan bli förundrad över hur man orkar bry sig om småpengar.
Som exempel att kaffe ökat lite i pris, att jordgubbar som de köper en gång per år kostar några tior mer eller att högkostnadsskyddet för läkemedel stiger med 75 kronor i månaden.
Måste finnas mycket bättre saker att fokusera på, men hjärnkapaciteten räcker väl inte till.
He he, stämmer så bra. Men en ny telefon, hörlurar och en ny 75" TV ska införskaffas. Gärna på kredit för då blir det inte så dyrt
Citera
2025-07-02, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Stör mig verkligen de som gnäller på såna saker.

Däremot så ska jag erkänna att jag har inte handlat kaffe på flera veckor för jag står där och stirrar på en skylt där precis på kaffe är 97kr paketet. Snart kommer de väl ner i pris..
Spelar de kronorna nån roll för din ekonomi?
Citera
2025-07-02, 16:46
Medlem
Är ingen materialistisk person så jag spar väldigt mycket på börsen.

Är inte heller en snål person och tack vare mitt sparande som bara växer så kan jag leva ett fritt liv utan att bry mig.

Stör mig dock som in i helvete på den Svenska jantelagen. Här i stora staden är man hyffsat befriad från sånt i det stora hela, men när den väl uppstår så skiner den upp klarare än vad jesus gjorde under sin uppståndelse. Man gör helt klart bäst i att hålla käft om sina tillgångar i mellanmjölkens land Sverige.
Citera
2025-07-02, 16:53
Medlem
SnutteFia03s avatar
När någon missköter sin ekonomi på grund av slarv/impulsköp och förväntar sig att vänner och familj ska "låna" ut sina pengar till denne varje månad för att täcka upp. Det blir ju någonting som påverkar en själv direkt. I övrigt är det inget jag tänker så mycket på.
Citera
2025-07-02, 16:54
Medlem
Det jag blir irriterad på är folk som på riktigt stör sig på att grannen har köpt ny bil och drar direkt på lånekortet alternativt leasingkortet Även om du nu skulle berätta till dessa personer som t.ex. TS att bilen är cashad så ska dessa personer då dra till med "Aha men du vet att du har förlorat jätte mycket pengar på värdeminskningen va?" Dessa personer ska försöka med någon typ av härskarteknik och att det skulle vara mycket bättre ekonomiskt att köpa en 10 år gammal volvo istället!!! Som om man inte kunde lista ut det själv

Utöver det så är något jag stör mig på folk som tar FIRE och sparandet till obskyra höjder och verkligen slutar att leva. Istället för att dra en utelunch med polarna så ska dessa äta sina lunchlådor och istället för att dra utomlands med familj/släkt så stannar dessa hemma och jobbar osv. osv. Grejen är att du kan dö imorgon och vad är dina pengar värda då? absolut NOLL.

Förövrigt så bryr jag mig noll utav vad mina nära och kära gör med sina pengar så länge dom inte håller på att sätta in varenda krona i ett pyramidspel det är liksom inte min uppgift att kontrollera dom. Det kanske TS borde tänka på nästa gång grannen kommer in med en ny BMW Suv medans han själv sitter i sin 15 år gamla Volvo
Citera
2025-07-02, 17:05
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnutteFia03
När någon missköter sin ekonomi på grund av slarv/impulsköp och förväntar sig att vänner och familj ska "låna" ut sina pengar till denne varje månad för att täcka upp. Det blir ju någonting som påverkar en själv direkt. I övrigt är det inget jag tänker så mycket på.

Håller med. Stör mig också på när folk frågar om de kan "låna" pengar, för att sedan antingen skita i att betala tillbaka eller ytterst motvilligt betala tillbaka efter att man gett ett flertal påminnelser.

Annars bryr jag mig inte det minsta. För min del spelar det inte någon roll om andra människor bränner hela lönen så fort den trillar in på kontot eller snålar till max.
Citera
2025-07-02, 17:10
Medlem
Jobba gratis utanför arbetstid. När folk inte tar sin lunchrast eller gör en PowerPoint för mötet hemma i soffan. Beror givetvis på avtal och andra förmåner men vet flera som bjuder på sånt för att få pluspoäng på arbetet.
Konsumtion av billig skit. Att köpa en produkt för att den är billig men inte har någon tanke på att använda den. Detta får ofta inte ekonomier att krascha men det kommer få vår planet toxisk till den grad att vi kommer bli ännu mer sjuka i framtiden.
Citera
2025-07-02, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Låt oss diskutera.

Vilka privatekonomiska beslut tar våra vänner och bekanta som vi stör oss på!
Det kan vara både sparande och spenderande.

Jag börjar:

Billån:
Det sjukaste som finns. Visst, vissa har lånat en elbil med nollränta idag. Sen kan man ju vidare ifrågasätta elbilar med urgammal lithium ion teknik när solid state ligger kring hörnet.
Men folk som inte lyckas bygga upp nätverk, då man kan ha vänner som fixar en begagnad bil billigt. Utan köper ny bensin / diesel med skyhög ränta! Idioti, skulle förbjudas. Eller billåns ränta 20 %, det hade varit bra.

Har man inte stålar ska man inte få äga en ny BMW SUV ex.

Löjligt sparande: Gör sin egen tacokrydda och majonäs för att "det är ju så billigt". Köper tandkräm i bulk etc. Värmeljus (serien Ullared).
Det här är definitionen av att tänka smått. Istället för att tänka på hur man kan spara hundralappar, tänk på hur du kan tjäna fler tusenlappar!

Ena saken är ”löjligt” sparande medans billån är det ”sjukaste” som finns?

En seriös fråga i debatten, om du sparar 1000kr i månaden på att köpa storpack och blanda egen tacokrydda, som du då istället kan lägga på räntan på ett billån.
Vad är då skillnaden mot att du sparar ihop till din bil, men inte sparar in pengar på storköp?

För 1000kr är väl ändå 1000kr oavsett vad du väljer att lägga de på?

Det låter som att du baserar dina tankar på känslor istället för fakta.
Citera
2025-07-02, 17:26
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban

Jag börjar:

Billån:
Det sjukaste som finns. Visst, vissa har lånat en elbil med nollränta idag.

Har man inte stålar ska man inte få äga en ny BMW SUV ex.

Jag håller med dig om ditt sista stycke. Men med tillägget att den som har pengarna och låter bli att låna är en idiot. Åtminstone med dagens räntor är det vansinne att inte låna. Som en del av bolånet blir det en betydligt sämre affär att sälja av sina värdepapper för att köpa bilen istället för att låna.

Citat:
eller att högkostnadsskyddet för läkemedel stiger med 75 kronor i månaden.

Nu stiger det ju inte med 75 kr i månaden. Merkostnaden kommer ju direkt vid de första köpen innan högkostnadsskyddet träder in. Har man ont om pengar är det så klart en påtaglig utgift.
Citera
2025-07-02, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Jag håller med dig om ditt sista stycke. Men med tillägget att den som har pengarna och låter bli att låna är en idiot. Åtminstone med dagens räntor är det vansinne att inte låna. Som en del av bolånet blir det en betydligt sämre affär att sälja av sina värdepapper för att köpa bilen istället för att låna.

Nu stiger det ju inte med 75 kr i månaden. Merkostnaden kommer ju direkt vid de första köpen innan högkostnadsskyddet träder in. Har man ont om pengar är det så klart en påtaglig utgift.
Det är ändå 75kr per månad.
Inget att bry sig om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in