2025-07-01, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NilsKalsonQuisling
Ska använda det argumentet om jag någonsin åker ditt för rattfylleri. "Vadå? 3 Promille är ju ingenting" och rita upp 997 x och tre o.

"Se, det märks knappt!"
9999 X
&
1
O
Citera
2025-07-01, 19:22
Medlem
VoktorDodkas avatar
De närmaste dagarna ska det vara 13-15 grader hos mig, är inte det extremkyla om 28 grader är extremhetta?
Citera
2025-07-01, 19:38
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonlopp
https://www.svt.se/vader/hettan-drar-in-over-kontinenten-sa-paverkar-det-sverige
Vädervideo finns i länken.

"En ny extremhetta är på väg in från Afrika och slår mot Europa.
Nu larmar myndigheter om värmen.
– Man har gått ut och varnat allmänheten om att uppemot 600 personer kan dö, säger SVT:s meteorolog Nils Holmqvist.

De senaste dagarna har temperaturen stigit till 45 grader på flera håll i Europa.

Frankrike har utfärdat gula och orange vädervarningar, och i Storbritannien väntas hettan dra in i slutet av veckan – men innan dess sveper den in över Sverige.

Den nuvarande prognosen visar att temperaturen kan stiga till omkring 30 grader här.

Men hur länge håller värmen i sig? Hör SVT:s meteorolog Nils Holmqvist i klippet ovan."

Visst ska det bli skönt med lite härlig sommarvärme?
Nja, några enstaka orter i Spanien och Portugal kom upp till 45 grader. Det var inte många områden som kom över 40.

Tidningarna braskar ju på med krigsrubriker för att få klick så de kan överleva.

Visst är det varmt, men den här gången slogs inte många värmerekord.

När jag semestrade vid Medelhavet flera gånger i mitten på 1970-talet var det över 40 några gånger, men då var det ingen som gjorde så stor sak av det.
Citera
2025-07-01, 19:49
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Nja, några enstaka orter i Spanien och Portugal kom upp till 45 grader. Det var inte många områden som kom över 40.

Tidningarna braskar ju på med krigsrubriker för att få klick så de kan överleva.

När jag semestrade vid Medelhavet flera gånger i mitten på 1970-talet var det över 40 några gånger, men då var det ingen som gjorde så stor sak av det.

Precis, även i Sverige var mitten av -70 talet väldigt varm och skön.
Riktiga somrar där man badade hela somrarna & asfalten blev mjuk.
Citera
2025-07-01, 19:50
Medlem
Bertillas avatar
Klimattramset når nya höjder i Rapport 1930. Cecilia Gralde reser runt och säger att det varit 28 grader på några rum på ett sjukhus. Man visar bilder på glada barn som badar i en bassäng i Spanien. Fotbollstränaren säger att barnen blir lite trötta, 40 grader. Tramsforskaren som säger att dödligheten ökar vid 20 grader är med igen.
Citera
2025-07-01, 19:52
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Stämmer bra det. Stockholms värmerekord, 35 grader, härstammar från första halvan av augusti 1975. Har för mig att det var runt 35 grader i mer än en vecka.

När jag var ung gillade jag sån värme. Nu vill jag ha betydligt svalare.
Citera
2025-07-01, 20:09
Avslutad
2 dagar med lite mer värme, sedan blir regn igen.
Citera
2025-07-01, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
2 dagar med lite mer värme, sedan blir regn igen.

Gissar på att värmen kommer i aug sep igen
Citera
2025-07-01, 20:43
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

I Frankrike tror jag en hel del rekord slogs idag.

Det var 11 grader varmare i Sens än det tidigare rekordet:

https://en.climate-data.org/europe/france/burgundy/sens-8200/
Citera
2025-07-01, 21:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68

Det beror på var i Sverige du befann dig. Sommaren 1975 är nog den sämsta någonsin i norra Sverige.
Citera
2025-07-01, 22:10
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:

Det är bara att vänja sig och finna sig i att det framöver alltid kommer vara "dödsvärme" varje sommar, ja även när det bara är 25 grader, för tydligen ska vi inte ha någon sol eller sommarvärme alls längre. Det är en styggelse värre än någon annan.

Visst är det varmt vid Medelhavet (och hur svårt är det för alarmisterna att hitta spanjorer och portugiser på gatan som instämmer i att "nog fan är det varmt?") men det är inget ovanligt det. Här i Sverige tittar dock solen oroligt fram och undrar om den ens får stanna till lunch.
Citera
2025-07-01, 22:38
Medlem
Sunimods avatar
Men passa på nu, imorgon onsdag varmt, sedan är kylan tillbaka igen,

Fånga dagen för helvete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem