2025-07-01, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarlack
Fråga
Har fordon som svänger höger väjningsplikt gentemot cyklister som ska rakt fram?

Svar:
"Bilisten har väjningsplikt mot cyklisten som färdas rakt fram.
Detta gäller även om bilisten har grönt ljus – svängningsregeln innebär att man måste lämna företräde åt fordon som färdas rakt fram i samma riktning."

Jag tycker det säger sig självt att alla fordon som ska rakt fram har företräde.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/trafikregler-och-vagmarken/trafikregler/Generella-trafikregler/cykeloverfart/
Men det är ändå fel.
Vid obevakade cykelpassager ska fordonsförare på vägen anpassa hastigheten, så att det inte uppstår fara för cyklande som är ute på cykelpassagen. Cyklister och förare av moped klass II som kommer från en cykelbana har väjningsplikt när de korsar en väg. Det gäller även om det finns en obevakad cykelpassage.

Och i detta fallet korsar cykel passagen Rosenlunds gatan cyklar har väjningsplikt innan dom åker ut på cykel passagen.
Citera
2025-07-01, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aspiring
Många cyklister har för hög hastighet och beter sig vårdslöst vad jag har sett. Går ju utmärkt kliva av cykeln och leda den på trottoaren vid farliga gatupartier och korsningar.
Alla som befinner i vägen är "trafikanter". även cyklister. Man får ej kliva av. Kliver man av cykeln så får man gå via trottoaren precis som du säger.
Senast redigerad av Kollektion 2025-07-01 kl. 21:55.
Citera
2025-07-01, 22:02
Medlem
Citat:
Fråga
Har fordon som svänger höger väjningsplikt gentemot cyklister som ska rakt fram?

Svar:
Detta gäller även om bilisten har grönt ljus – svängningsregeln innebär att man måste lämna företräde åt fordon som färdas rakt fram i samma riktning."

Jag tycker det säger sig självt att alla fordon som ska rakt fram har företräde.
Det säger sig inte alls själv... Framförallt är det fel om det gäller en obevakad passage.
Det är så att cyklisten korsar en vägbana och har väjningplikt.
det framgår tydligt i trafikverkets skrift...

För bilisten gäller:

Citat:
När du har svängt i en korsning och ska passera en obevakad cykelpassage, ska du köra med låg hastighet och ge cyklande och mopedister (klass II), som är ute på eller just ska ut på cykel- passagen, tillfälle att passera.

det här gäller för CYKLISTEN

Citat:
När du ska korsa en väg på en cykelpassage har du väjningsplikt.

Detta är extremt svårt för de flesta att ta in. att cykelvägen slutar där den obevakade passagen börjar och därmed har cyklisten VÄJNINGSPLIKT. Bilisten har skyldighet att "....tillfälle att passera", men har alltså INTE väjningsplikt.

https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer-och-rapporter/vag/trafikant/cykelpassager-och-cykeloverfarter-2022-05-05.pdf
Citera
2025-07-01, 22:04
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/trafikregler-och-vagmarken/trafikregler/Generella-trafikregler/cykeloverfart/
Men det är ändå fel.
Vid obevakade cykelpassager ska fordonsförare på vägen anpassa hastigheten, så att det inte uppstår fara för cyklande som är ute på cykelpassagen. Cyklister och förare av moped klass II som kommer från en cykelbana har väjningsplikt när de korsar en väg. Det gäller även om det finns en obevakad cykelpassage.

Och i detta fallet korsar cykel passagen Rosenlunds gatan cyklar har väjningsplikt innan dom åker ut på cykel passagen.
Nej. Det är en korsning med trafikljus, är det grönt har cyklisten alltid företräde om den ska rakt fram och lastbilen ska svänga höger. Sen ska man vara medveten om att det inte spelar någon roll om du har rätt eller fel när du ligger mosad under en lastbil på Ringvägen. Som cyklist är du chanslös mot en bil eller lastbil.
Citera
2025-07-01, 22:13
Medlem
Det kryllar verkligen av folk i denna tråden som inte borde ha körkort.

Det finns massor av trafiklösningar som varken är cykelpassage eller cykelöverfart.

Det finns även något som heter obruten väg, detta används ofta av kommunerna för att både bilister och cyklister skall vara osäkra på vad som gäller. Den klassiska lösningen för detta är när cykelbanan har jämnhög asfalt hela vägen medan bilvägen har en stensatt kant innan cykelbanan. Här har bilisten väjningsplikt. Det behövs då inga skyltar...

I fallet i denna tråden är det klockrent lastbilen som har svängt in över cyklisten fil. Detta innebär dock inte nödvändigtvis att lastbilens förare är skyldig då det kan vara cyklisten som kommit sent in i situationen och därför borde ha väjt.

Det finns en dödsolycka i Göteborg där en cyklist blev krossad av en lastbil där chauffören friades trots att han svängde över en cykelbana. Denna var förresten av typen "obruten väg" för cyklisten. Men i det fallet bedömdes inte att lastbilschauffören skulle kunna ha sätt cyklisten innan denna svängde över cykelbanan. På just detta ställe har jag sett flera andra incidenter, inklusive en cyklist som hamnade under en bil. Ibland har det varit bilisterna fel, men ofta är det cyklisten som kört snabbare än vad trafiksituationen tillåter.
Citera
2025-07-01, 22:24
Medlem
Klarlacks avatar
Citat:
Fråga

Svar:

Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
... Det är en korsning med trafikljus, är det grönt har cyklisten alltid företräde om den ska rakt fram och lastbilen ska svänga höger. Sen ska man vara medveten om att det inte spelar någon roll om du har rätt eller fel när du ligger mosad under en lastbil på Ringvägen. Som cyklist är du chanslös mot en bil eller lastbil.

100 % rätt.
När du ska svänga höger eller vänster avviker du från färdriktningen.
Det säger sig självt att man har väjningsplikt.

Folk kan titta på denna gatubild. Det är väl uppenbart att bilar ska vänta tills alla mopedister, cyklister och andra passerat!
https://maps.app.goo.gl/QDV1VvsLdYMb8RQ69

Jag har cyklat här så många gånger. ALLA bilister, bussar, lastbilar m fl stannar alltid när jag cyklar framåt. Och jag brukar alltid vinka vänligt till alla bilister som stannar för mig.
Senast redigerad av Klarlack 2025-07-01 kl. 22:29.
Citera
2025-07-01, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det säger sig inte alls själv... Framförallt är det fel om det gäller en obevakad passage.
Det är så att cyklisten korsar en vägbana och har väjningplikt.
det framgår tydligt i trafikverkets skrift...

För bilisten gäller:

det här gäller för CYKLISTEN

Detta är extremt svårt för de flesta att ta in. att cykelvägen slutar där den obevakade passagen börjar och därmed har cyklisten VÄJNINGSPLIKT. Bilisten har skyldighet att "....tillfälle att passera", men har alltså INTE väjningsplikt.

https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer-och-rapporter/vag/trafikant/cykelpassager-och-cykeloverfarter-2022-05-05.pdf
Exakt 👍 1 som begriper
Citera
2025-07-01, 22:29
Medlem
Citat:
100 % rätt.

Folk kan titta på denna gatubild. Det är väl uppenbart att bilar ska vänta tills alla mopedister, cyklister och andra passerat!
Herre gud du har fel det är olika regler som gäller i olika situationer. Det är en cykelpassage du får läsa på om det du har väjningsplikt som cyklist som någon annan med skriv här
Citera
2025-07-01, 22:40
Medlem
Det var en liknande olycka i korsning Karlavägen-Sturegatan för något år sedan. En högersvängande lastbil mosade en cyklist som skulle rakt fram. Lastbilschauffören blev dömd och straffad för detta.

Eftersom det har varit en rättslig prövning av denna olycka kan man anta att lastbilen har väjningsplikt enligt lag gentemot cyklisten. Men visst kan det vara så att det skiljer sig från fall till fall.
Citera
2025-07-01, 22:41
Medlem
Citat:
100 % rätt.

Jag har cyklat här så många gånger. ALLA bilister, bussar, lastbilar m fl stannar alltid när jag cyklar framåt. Och jag brukar alltid vinka vänligt till alla bilister som stannar för mig.
Hade det inte varit ett övergångsställe där så stämmer det du skriver. MEN nu när du kommer till övergångstället så slutar cykelvägen och du ska passera en gata med en cykelpassage då ska du lämna bilarna företräde. Du har väjningsplikt då. Men det kommer antagligen inte spela någon roll hur jag förklarar deta men du har faktiskt fel
Citera
2025-07-01, 22:50
Medlem
DannyButtermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Nja, gick förbi där precis efter det hände. Var på andra sidan, utanför Subway the hände såg det ut som.
Så lastbilen kom från Rosenlundsgatan? I så fall kanske den skulle svänga höger på Ringvägen, stod vid rött och cyklisten kom upp jämsides med lastbilen. Sen när det blev grönt hamnade cyklisten under ett hjul.
Citera
2025-07-01, 22:54
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Hade det inte varit ett övergångsställe där så stämmer det du skriver. MEN nu när du kommer till övergångstället så slutar cykelvägen och du ska passera en gata med en cykelpassage då ska du lämna bilarna företräde. Du har väjningsplikt då. Men det kommer antagligen inte spela någon roll hur jag förklarar deta men du har faktiskt fel

Nu är jag inte expert. Men övergångsstället du refererar till är ju inte I färdriktningen för cyklisten. Är du säker på att cykelvägen slutar då?

Jag frågade chat gpt.
I den här bilden från Ringvägen (i Stockholm) visar vägmarkeringarna och trafikmiljön att cyklister på cykelbanan har företräde framför bilar som ska korsa cykelbanan.

Här är varför:

1. Cykelbana fortsätter rakt över utfarten – Det är en genomgående cykelbana med markeringar som går förbi en sidogata eller utfart.

2. Ingen övergångsskylt som ger företräde för bilister – Det finns inget som tyder på att cyklisterna behöver lämna företräde.

3. Utfart från parkeringsficka eller gata – Om bilar kommer från en utfart, trottoar eller liknande, har de väjningsplikt mot all korsande trafik, inklusive cyklister.

Slutsats:

👉 Bilar som korsar cykelbanan har väjningsplikt mot cyklister.

Detta är i linje med Trafikförordningen (1998:1276), särskilt 3 kap. 61 §, som säger att fordon som korsar en cykelbana ska lämna företräde.
Senast redigerad av Gulsmurf2 2025-07-01 kl. 22:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in