Citat:
Ursprungligen postat av
mrsharpangel2
Hade det inte varit ett övergångsställe där så stämmer det du skriver. MEN nu när du kommer till övergångstället så slutar cykelvägen och du ska passera en gata med en cykelpassage då ska du lämna bilarna företräde. Du har väjningsplikt då. Men det kommer antagligen inte spela någon roll hur jag förklarar deta men du har faktiskt fel
Nu är jag inte expert. Men övergångsstället du refererar till är ju inte I färdriktningen för cyklisten. Är du säker på att cykelvägen slutar då?
Jag frågade chat gpt.
I den här bilden från Ringvägen (i Stockholm) visar vägmarkeringarna och trafikmiljön att cyklister på cykelbanan har företräde framför bilar som ska korsa cykelbanan.
Här är varför:
1. Cykelbana fortsätter rakt över utfarten – Det är en genomgående cykelbana med markeringar som går förbi en sidogata eller utfart.
2. Ingen övergångsskylt som ger företräde för bilister – Det finns inget som tyder på att cyklisterna behöver lämna företräde.
3. Utfart från parkeringsficka eller gata – Om bilar kommer från en utfart, trottoar eller liknande, har de väjningsplikt mot all korsande trafik, inklusive cyklister.
Slutsats:
👉 Bilar som korsar cykelbanan har väjningsplikt mot cyklister.
Detta är i linje med Trafikförordningen (1998:1276), särskilt 3 kap. 61 §, som säger att fordon som korsar en cykelbana ska lämna företräde.