2025-06-30, 20:50
Medlem
triptykens avatar
Det känns vettigt.

Dom flesta arbetsplatser som är mansdominerade skriker efter kvinnor, och dom som är kvinnodominerade skriker efter män.
Så om du har 10 snubbar och 1 kvinna med samma kunskaper så tar du kvinnan och vice versa för kvinnodominerade platser.

Man gör det för att bredda arbetsplatsen - det är ju skitsamma om alla är isolerade men om man jobbar i grupp är det en vinst att ha en bredd. Man pratar om kvinnodominerade yrken som faller i vissa fallgropar, och för män andra. Genom att mixa upp det hela litet brukar man kunna göra jobbet trevligare och ha kvar anställda längre.

Speciellt inom högutbildningsyrken blir det här snabbt kritiskt eftersom personalomsättning fuckar hårt med projekt och arbete. Sjuksköterskor och undersköterskor som är snubbar är genuint eftertraktade.
Citera
2025-06-30, 20:59
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peerg
Det har jag aldrig sagt, så träna gärna upp läsförståelsen lite bättre. Rätt person på rätt position oavsett vad dom har mellan benen är min åsikt.

Det gjorde du allt. Även om du försöker nu bortförklara dig. Personligen tycker jag ju det bara är bra med olika kvinnor som män inom it. Se bara på en sak som användarbarhet, det är ett plus att kvinnor tänker till om detta. Det kommer ju vara många kvinnor som använder apparna och enheterna.
Citera
2025-06-30, 21:06
Medlem
peergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det gjorde du allt. Även om du försöker nu bortförklara dig. Personligen tycker jag ju det bara är bra med olika kvinnor som män inom it. Se bara på en sak som användarbarhet, det är ett plus att kvinnor tänker till om detta. Det kommer ju vara många kvinnor som använder apparna och enheterna.

Jag frågade vilka 'bidrag' företag får för att anställa kvinnor. Du kunde inte ge ett vettigt svar utan bytte genast ämne till att jag påstår att kvinnor är bättre än män. Det är uppenbarligen inte sant, och jag har inte fått några indikationer på att du avser att fortsätta den här diskussionen på ett ärligt sätt, så jag avslutar här. Hoppas du har ett bra liv!
Citera
2025-06-30, 21:09
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Jag frågade vilka 'bidrag' företag får för att anställa kvinnor. Du kunde inte ge ett vettigt svar utan bytte genast ämne till att jag påstår att kvinnor är bättre än män. Det är uppenbarligen inte sant, och jag har inte fått några indikationer på att du avser att fortsätta den här diskussionen på ett ärligt sätt, så jag avslutar här. Hoppas du har ett bra liv!

Om så typiskt. Du är en kärring som inte erkänner fel. Men ok om det gör ditt liv bättre...
Citera
2025-06-30, 21:21
Avstängd
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Det känns vettigt.

Dom flesta arbetsplatser som är mansdominerade skriker efter kvinnor, och dom som är kvinnodominerade skriker efter män.
Så om du har 10 snubbar och 1 kvinna med samma kunskaper så tar du kvinnan och vice versa för kvinnodominerade platser.

Man gör det för att bredda arbetsplatsen - det är ju skitsamma om alla är isolerade men om man jobbar i grupp är det en vinst att ha en bredd. Man pratar om kvinnodominerade yrken som faller i vissa fallgropar, och för män andra. Genom att mixa upp det hela litet brukar man kunna göra jobbet trevligare och ha kvar anställda längre.

Speciellt inom högutbildningsyrken blir det här snabbt kritiskt eftersom personalomsättning fuckar hårt med projekt och arbete. Sjuksköterskor och undersköterskor som är snubbar är genuint eftertraktade.

Har du källor på det? Jag har sett en studie som fann att män som söker till kvinnodominerade yrken diskrimineras i ansökningar. Motsvarande fenomen för kvinnor i mansdominerade yrken fanns inte.
Citera
2025-06-30, 21:30
Avstängd
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Nu blir jag nyfiken. Vad är det för bidrag företag får för att anställa specifikt kvinnor? Jag vet att det går att få bidrag för att anställa personer med funktionsnedsättning eller andra som har svårt att ta sig in på arbetsmarknaden men det gäller ju alla oavsett kön. Har aldrig hört talas om att man får bidrag för att anställa kvinnor enbart för att dom är kvinnor.

Indirekt får de bidrag genom att uppfylla ESG-krav. Fonder, riskkapitalbolag och andra förvaltare har krav på sig att att en viss andel negrer, kvinnor transor och homos ska finnas bland de anställda.

Företag som uppfyller dessa krav har således lättare att attrahera kapital.

Förhoppningsvis är denna idioti snart borta tack vare Trump
Citera
2025-06-30, 21:51
Medlem
Yes kvinnor blir kvorterade inom IT.

Det synns ganska så hårt när man kollar kunskapsgapet mellan män och kvinnor. Det finns duktiga kvinnor också i IT men dom är få. Män håller generellt högre standard.
Citera
2025-06-30, 21:56
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
För ca fem år sedan gjorde en man ett experiment, där han låtsades vara kvinna för att få jobb lättare inom IT. Han postade om det på Reddit (länk). Postningen blev föga förvånande raderad av forumet, men en skärmdump finns kvar på Facebook (länk).

Givet att IT-branschen är väldigt mansdominerad så känns det nästan som om kvinnor får en guldbiljett in om företagen har mångfaldskrav på sig. Nu har president Trump i USA lovat att städa ut kvoteringstramset, men

Har kraven på jämn könsfördelning gått för långt inom IT?
Borde företagsledare inom IT sätta ned foten och ta rygg på Trumps ambitioner om att slopa kvoterings- och mångfaldsivrandet?
Hur tror ni att ett sådant här experiment hade fallit ut i dag?

Ok är det en seriös studie eller bara nån random snubbe på reddit som säger att han gjort detta?
Länka gärna tilll studien.
Citera
2025-06-30, 22:56
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Sjuksköterskor och undersköterskor som är snubbar är genuint eftertraktade.
I vården kan man motivera det med att kvinnor kanske inte vill tvätta gamla gubbars hängpungar hela dagarna, då är det ju bättre att en man får göra det jobbet. En man vet ju också bäst hur man hanterar en pung. Inom IT så ser jag inte samma behov.
Citat:
Ursprungligen postat av Ballcancer
Ok är det en seriös studie eller bara nån random snubbe på reddit som säger att han gjort detta?
Länka gärna tilll studien.
Det är en random snubbe på Reddit, vilket även framgår av TS.
Citera
2025-06-30, 22:56
Medlem
HBTKuks avatar
Bristen på kvinnor i it-branschen beskrivs ofta som ett problem. Jag skapade en tråd om detta för ett tag sedan.

Ingen specificerar eller kan definiera varför det är ett problem, däremot. Inte ens de journalister som skriver om problemet förklarar varför det är problematiskt. Väldigt märkligt.
Citera
2025-06-30, 22:58
Medlem
VincentLels avatar
Klart IT gubbarna hellre tar en tjej som luktar gott en än till svettig grabb
Citera
2025-06-30, 23:08
Medlem
Molekyl3ns avatar
Kompetens före kön - oavsett VILKET man har (av de två alltså)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in