Citat:
Ursprungligen postat av
fakbab
I samband med att Socialstyrelsen tog fram nya riktlinjerna om att 10 standardglas i veckan är riskbruk så var det en forskare som skrev ett inlägg om att man ligger på den nivån så innebär detta att man accepterar en risk på 1/10 att dö pga alkoholen, det är en extremt hög risk jämfört med vad man accepterar för annat i samhället som olika gifter, olyckor med bilar, flygplan etc. Då räknar man inte bara sjukdomar utan även dödsfall pga våld m.m. som följer i alkoholens spår. Nu verkar det ju som att flertalet accepterar den extremt höga risken eftersom drickandet är så inlemmat i vardagen men man kan ju verkligen ifrågasätta detta. Alla ska dö men 1 på 10, är alkoholen verkligen så viktig? Många dricker dessutom betydligt mer och löper sålunda ännu större risk. Nu är det här med risk svårt för människor att förstå men de riktigt stora riskerna borde man ändå ha koll på kan man tycka, och där ingår alkoholen.
Återigen fullständigt onyanserat.
"en risk på 1/10 att dö pga alkoholen" Vad betyder det
egentligen? (Alla skall vi ju dö av någon orsak, inte sant?) Jag antar att det betyder en risk på 1/10 att dö
i förtid pga alkoholen. (Annars blir uttalandet fullständigt meningslöst.)
Hur mycket i förtid? Var är forskningen som ligger bakom uttalandet? Ja, det behöver vi inte veta. Vi behöver bara få höra att det handlar om "en risk på 1/10 att dö pga alkoholen". Men kan det inte vara så att alkoholkonsumtionen också minskar risken för vissa dödsorsaker? Som jag brukar tjata om: Medellivslängden är densamma i Sverige och Frankrike. Men i Frankrike dricker man mycket mer alkohol och röker kopiöst mycket mer. Och fransmännen lever inte på "medelhavskost" om någon nu trodde det. Mycket vitt bröd och smör däremot. I en normal fransk familj ställer man inte ens in smöret i kylskåpet, det skall ju ändå köpas ett nytt paket smör à 200 gram imorgon.
Sedan är jag skeptisk till att folk som konsumerar 10 standardglas i veckan löper någon större risk för
dödsfall pga våld m.m. som följer i alkoholens spår. Mycket skeptisk. Jag skulle nog hävda att det är ett problem i samma kategori som att få en tegelpanna i huvudet när man är ute och går. Men du tycks ta det på allvar. Om du verkligen vill minska risken för förtida död så finns några enkla knep. Montera ett väggfast handtag som du kan hålla i när du går ur badkaret. Håll i ledstången när du går i en trappa. Om du skall upp på en stege; se till att den är stadigt förankrad och har glidskydd.
Men tillbaka till trådens ämne: På vilket sätt förbättras trafiksäkerheten av att TS återkallar körkort pga PEth-test? Hur förbättras trafiksäkerheten av att TS återkallar körkort av någon som helst anledning? Efter att svärfar fick en stroke blev han förmanad av läkaren att det fick vara slut med att köra bil. Det struntade svärfar i. Han hade även struntat i om TS hade återkallat körkortet.