2025-06-29, 16:53
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Återigen, PEth-värden i sig kan inte avgöra om någon är medicinskt olämplig när det gäller körkort.

Beror på vad du menar med "i sig", höga värden kan ju leda till att man ställer en diagnos och så kan körkortet återkallas.

En bieffekt av PEth-mätningarna och den infantlila debatten baserat på okunskap och missförstånd är dock att PEth tycks även indikera anarkism, folk vill ta lagen i egna händer istället för att minska sitt drickande. Jag ser det som en följd av att alkoholen har så många i sitt grepp fast de inte själva inser detta. Försvarsreaktionerna visar tydligt på att det verkligen är så.
2025-06-29, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Skadan uppstår givetvis av alkoholen, inte av själva testandet. Mycket märklig fråga, du verkar inte förstå alls vad det handlar om. Forskningen uttalar sig om risk för skada på gruppnivå, samma gäller för andra medicinska tillstånd som epilepsi och diabetes. Man vill minska risken för olyckor på gruppnivå genom att ta bort olämpliga personer från att köra. Jag räknar inte med att du ska förstå. Men det känns tryggt att smarta och kompetenta människor på Transportstyrelsen jobbar med detta, inte totala amatörer.
Jag har förstått att du rakt av köper propagandan om att alkohol är skadligt från första droppen. Men du tycks aldrig ställa frågan: "Hur skadligt, och i relation till vad?" Mitt forskningsfält är kemi, och varje gång jag hör någon säga att ditt eller datt är giftigt eller skadligt ställer jag frågan: "I vilken koncentration?" Jag brukar som regel inte få något vettigt svar, vilket inte är förvånande om man betänker hur hälsopropagandan är utformad. Jämför nedanstående två påståenden:

1. Rökning dödar.
2. En storrökare löper 7% risk att dö i lungcancer.

Båda påståenden är korrekta, men nummer 1 uppfattas som betydligt mer skrämmande än nummer 2. Och det är inte så konstigt, man kan lugnt dra i sig ett paket Marlboro varje dag i 70 år, och ha 93% chans att inte dö i lungcancer. Det visar också på hur överdrina riskerna med passiv rökning är.

Alkohol ökar risken för magcancer med si eller så många procent. Jaha. Hur stor är risken utan alkohol? Hur stor är risken vid måttlig konsumtion? Etc. Den informationen får man inte, man får bara propagandan: Alkohol ökar risken för magcancer. Och det hela blir ärligt talat ganska fånigt, eftersom dödligheten alltid är 100% Om jag ändå kommer att dö när jag är 85 år eller däromkring, kommer jag då att bry mig om ifall dödsorsaken är magcancer, hjärtinfarkt eller en stroke? Och kommer jag dessförinnan njuta mest av livet om jag konsumerar blodiga biffar med gräddsås nedsköljt med ett bra rödvin, eller kommer den största njutningen infinna sig vid en diet av selleri, kruskakli och potatisvatten?

Sedan är det ju inte så att TS återkallar körkort av omsorg för individens risk att drabbas av skador från alkohol. Jag har hittills inte sett någon forskning som visar att ett indraget körkort skyddar mot någonting. Det stoppar inte ens folk från att köra bil.

Jag kan inte uttala mig om kompetensen hos dem som arbetar på Transportstyrelsen, då jag inte har haft något med dem att göra. Men jag har tyvärr mycket erfarenhet av vapenhandläggare som arbetar på Polismyndigheten, och kompetensen där lämnar mycket övrigt att önska. Faktum är att jag behärskar regelverket bättre än dem som har till yrke att agera utifrån det regelverket. Den senaste handläggaren behärskar inte ens svenska i skrift, trots att ordbehandlaren erbjuder hjälp med såväl stavning som grammatik. Jag misstänker att detsamma kan vara sant för Transportstyrelsen.
2025-06-29, 19:10
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Jag har förstått att du rakt av köper propagandan om att alkohol är skadligt från första droppen. Men du tycks aldrig ställa frågan: "Hur skadligt, och i relation till vad?" Mitt forskningsfält är kemi, och varje gång jag hör någon säga att ditt eller datt är giftigt eller skadligt ställer jag frågan: "I vilken koncentration?" Jag brukar som regel inte få något vettigt svar, vilket inte är förvånande om man betänker hur hälsopropagandan är utformad. Jämför nedanstående två påståenden:

1. Rökning dödar.
2. En storrökare löper 7% risk att dö i lungcancer.

Båda påståenden är korrekta, men nummer 1 uppfattas som betydligt mer skrämmande än nummer 2. Och det är inte så konstigt, man kan lugnt dra i sig ett paket Marlboro varje dag i 70 år, och ha 93% chans att inte dö i lungcancer. Det visar också på hur överdrina riskerna med passiv rökning är.

Alkohol ökar risken för magcancer med si eller så många procent. Jaha. Hur stor är risken utan alkohol? Hur stor är risken vid måttlig konsumtion? Etc. Den informationen får man inte, man får bara propagandan: Alkohol ökar risken för magcancer. Och det hela blir ärligt talat ganska fånigt, eftersom dödligheten alltid är 100% Om jag ändå kommer att dö när jag är 85 år eller däromkring, kommer jag då att bry mig om ifall dödsorsaken är magcancer, hjärtinfarkt eller en stroke? Och kommer jag dessförinnan njuta mest av livet om jag konsumerar blodiga biffar med gräddsås nedsköljt med ett bra rödvin, eller kommer den största njutningen infinna sig vid en diet av selleri, kruskakli och potatisvatten?

Sedan är det ju inte så att TS återkallar körkort av omsorg för individens risk att drabbas av skador från alkohol. Jag har hittills inte sett någon forskning som visar att ett indraget körkort skyddar mot någonting. Det stoppar inte ens folk från att köra bil.

Jag kan inte uttala mig om kompetensen hos dem som arbetar på Transportstyrelsen, då jag inte har haft något med dem att göra. Men jag har tyvärr mycket erfarenhet av vapenhandläggare som arbetar på Polismyndigheten, och kompetensen där lämnar mycket övrigt att önska. Faktum är att jag behärskar regelverket bättre än dem som har till yrke att agera utifrån det regelverket. Den senaste handläggaren behärskar inte ens svenska i skrift, trots att ordbehandlaren erbjuder hjälp med såväl stavning som grammatik. Jag misstänker att detsamma kan vara sant för Transportstyrelsen.

I samband med att Socialstyrelsen tog fram nya riktlinjerna om att 10 standardglas i veckan är riskbruk så var det en forskare som skrev ett inlägg om att man ligger på den nivån så innebär detta att man accepterar en risk på 1/10 att dö pga alkoholen, det är en extremt hög risk jämfört med vad man accepterar för annat i samhället som olika gifter, olyckor med bilar, flygplan etc. Då räknar man inte bara sjukdomar utan även dödsfall pga våld m.m. som följer i alkoholens spår. Nu verkar det ju som att flertalet accepterar den extremt höga risken eftersom drickandet är så inlemmat i vardagen men man kan ju verkligen ifrågasätta detta. Alla ska dö men 1 på 10, är alkoholen verkligen så viktig? Många dricker dessutom betydligt mer och löper sålunda ännu större risk. Nu är det här med risk svårt för människor att förstå men de riktigt stora riskerna borde man ändå ha koll på kan man tycka, och där ingår alkoholen.
2025-06-29, 19:34
Medlem
Citat:
I samband med att Socialstyrelsen tog fram nya riktlinjerna om att 10 standardglas i veckan är riskbruk så var det en forskare som skrev ett inlägg om att man ligger på den nivån så innebär detta att man accepterar en risk på 1/10 att dö pga alkoholen, det är en extremt hög risk jämfört med vad man accepterar för annat i samhället som olika gifter, olyckor med bilar, flygplan etc. Då räknar man inte bara sjukdomar utan även dödsfall pga våld m.m. som följer i alkoholens spår. Nu verkar det ju som att flertalet accepterar den extremt höga risken eftersom drickandet är så inlemmat i vardagen men man kan ju verkligen ifrågasätta detta. Alla ska dö men 1 på 10, är alkoholen verkligen så viktig? Många dricker dessutom betydligt mer och löper sålunda ännu större risk. Nu är det här med risk svårt för människor att förstå men de riktigt stora riskerna borde man ändå ha koll på kan man tycka, och där ingår alkoholen.

Om risken att dö pga alkoholrelaterade skador är 10% vid en konsumtion av 10-20 gram alkohol per dag så skulle alkohol vara totalförbjudet. Dessutom skulle alla med PEth>0,3 dö inom kort så transportstyrelsen skulle inte ens bry sig om att rycka körkortet.

Kom igen nu …
2025-06-29, 19:35
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av September2k
Fast ett PEth-test är enligt många forskare det mest tillförlitliga testet som finns i dagsläget, om du inte håller med vad är ett bättre test än PEth-testet? Och det verkar ju stämma med de som har åkt dit på det. Linn Gustafsson erkände ju men drog en rövarhistoria om att hon just då hade haft en hemmafest och en "afterski". Bara alkoholister och förståndshandikappade går på det (ca 80% av Flashback).

B-Peth är inte tillräckligt!

För indragning av körkort, förlorat jobb med allt det innebär.

Att man verkligen kört berusad?

Allt prat om effekter och konsekvenser son inte på något sätt någonsin testas när du tar körkort?

Högt Peth? OK. Betyder det att du kör på fyllan?

Om du tror att det är så får du gärna utveckla och förklara.
2025-06-29, 19:48
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Men det är det inte, bara för att man förändrar innebär inte något fel utförts. Man genomför en nya sätt o nya riktlinjer som inom det mesta, bara för man införde vilostund för chaufförer innebär inte alla blev trötta efter en visstid. men förändringen genomfördes, folk blev straffade o nu vet man om att den gäller.

Att läkare använder peth som hjälpmedel för att utfärda en bedömning är inget fel.

Att läkare självmant skicka in till TS att något är fel med denna persons medicinska termer ang alkohol vill jag rapportera till er, ska inte heller ses som något fel.
Enda som behövs är att finjustera hur detta ska fungera på bästa sätt. Principen med PEth är alltså inte fel.
Som upprepat förklarats ligger felet i att dra in körkort baserat på PEth-värden över 0,3 utan en adekvat utredning om olämplighet att ha körkort föreligger.
2025-06-29, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Som upprepat förklarats ligger felet i att dra in körkort baserat på PEth-värden över 0,3 utan en adekvat utredning om olämplighet att ha körkort föreligger.
Jag kan lugnt påstå att en utredning ang alkoholförtäring inte är så adekvat eller utförlig som många kanske tror, det är bara en simpel utfrågning ang dina alkoholvanor, du svarar på några frågor, du får sedan råd, oftast att minska drickandet. har du hög kan du erbjudas psykolog/kurator o snacka med, även hjälp med kognitiv beteendeterapi.

Dvs det mesta är frivilligt, vill man inte dra ner finns ingen som heller tvina dig o delta eller göra som man försöker lära.

Det är peth värden som kommer vara det tyngsta beviset för en läkare om man har problem med alkohol.
Sedan får du tro vad du vill, mer noggrant är det inte. Det handlar inte heller om olämplighet, det handlar om ett beroende att inte kunna reglera sitt drickande.
Flesta fall av fyllestyrningar sker på förmiddagen o i storstäder, folks vanligaste ursäkt är "jag trodde inte jag var så påverkad" nästa tolv% uppgav "var det enda sätt o ta sig hem" 8% "risk att åka fast är låg"

Vad det berätta det om nr1? man trodde inte man blev så påverkad, utan kände man kunde köra hem.

Det berätta man brukar dricka relativt ofta, man har höjt sin tolerans mot alkohol.
Varav PEth är ett bra verktyg för läkare, spec när helheten som åker fast på ursäkten, trodde inte jag blev så påverkad.
2025-06-29, 20:42
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Jag kan lugnt påstå att en utredning ang alkoholförtäring inte är så adekvat eller utförlig som många kanske tror, [...]
Dina anekdoter är ointressanta eftersom det finns riktlinjer och rutiner för hur det här ska gå till inom vården.
2025-06-29, 21:28
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hadegott
Om risken att dö pga alkoholrelaterade skador är 10% vid en konsumtion av 10-20 gram alkohol per dag så skulle alkohol vara totalförbjudet. Dessutom skulle alla med PEth>0,3 dö inom kort så transportstyrelsen skulle inte ens bry sig om att rycka körkortet.

Kom igen nu …

Tyvärr funkar det inte så. Hade alkohol kommit fram som en ny produkt idag hade den antagligen blivit klassad som gift och ingen skulle komma på tanken att dricka det, lika lite som andra typer av gift.
2025-06-29, 21:51
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Tyvärr funkar det inte så. Hade alkohol kommit fram som en ny produkt idag hade den antagligen blivit klassad som gift och ingen skulle komma på tanken att dricka det, lika lite som andra typer av gift.
Det har inte med tråden att göra. (Jag har för övrigt hört samma sak om kaffe.)
2025-06-29, 21:58
Medlem
fakbabs avatar
Citat:

Klart det har med tråden att göra. Det är ju giftverkan hos alkohol som gör att de som dricker mycket och långvarigt av medicinska skäl har en ökad risk för att orsaka olyckor, eller köra rattfulla.
2025-06-29, 21:59
Medlem
Citat:

Citat:

Eller överdrivet socket som godis t.ex. Väldigt onyttigt för människan, men det tillåts ändå.
Tror nog socker orsakar mer skada och dödsfall än vad alkohol gör i Sverige.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in