Citat:
Ursprungligen postat av
fakbab
Skadan uppstår givetvis av alkoholen, inte av själva testandet. Mycket märklig fråga, du verkar inte förstå alls vad det handlar om. Forskningen uttalar sig om risk för skada på gruppnivå, samma gäller för andra medicinska tillstånd som epilepsi och diabetes. Man vill minska risken för olyckor på gruppnivå genom att ta bort olämpliga personer från att köra. Jag räknar inte med att du ska förstå. Men det känns tryggt att smarta och kompetenta människor på Transportstyrelsen jobbar med detta, inte totala amatörer.
Jag har förstått att du rakt av köper propagandan om att alkohol är skadligt från första droppen. Men du tycks aldrig ställa frågan: "Hur skadligt, och i relation till vad?" Mitt forskningsfält är kemi, och varje gång jag hör någon säga att ditt eller datt är giftigt eller skadligt ställer jag frågan: "I vilken koncentration?" Jag brukar som regel inte få något vettigt svar, vilket inte är förvånande om man betänker hur hälsopropagandan är utformad. Jämför nedanstående två påståenden:
1. Rökning dödar.
2. En storrökare löper 7% risk att dö i lungcancer.
Båda påståenden är korrekta, men nummer 1 uppfattas som betydligt mer skrämmande än nummer 2. Och det är inte så konstigt, man kan lugnt dra i sig ett paket Marlboro varje dag i 70 år, och ha 93% chans att
inte dö i lungcancer. Det visar också på hur överdrina riskerna med passiv rökning är.
Alkohol ökar risken för magcancer med si eller så många procent. Jaha. Hur stor är risken utan alkohol? Hur stor är risken vid måttlig konsumtion? Etc. Den informationen får man inte, man får bara propagandan: Alkohol ökar risken för magcancer. Och det hela blir ärligt talat ganska fånigt, eftersom dödligheten alltid är 100% Om jag ändå kommer att dö när jag är 85 år eller däromkring, kommer jag då att bry mig om ifall dödsorsaken är magcancer, hjärtinfarkt eller en stroke? Och kommer jag dessförinnan njuta mest av livet om jag konsumerar blodiga biffar med gräddsås nedsköljt med ett bra rödvin, eller kommer den största njutningen infinna sig vid en diet av selleri, kruskakli och potatisvatten?
Sedan är det ju inte så att TS återkallar körkort av omsorg för individens risk att drabbas av skador från alkohol. Jag har hittills inte sett någon forskning som visar att ett indraget körkort skyddar mot någonting. Det stoppar inte ens folk från att köra bil.
Jag kan inte uttala mig om kompetensen hos dem som arbetar på Transportstyrelsen, då jag inte har haft något med dem att göra. Men jag har tyvärr mycket erfarenhet av vapenhandläggare som arbetar på Polismyndigheten, och kompetensen där lämnar mycket övrigt att önska. Faktum är att jag behärskar regelverket bättre än dem som har till yrke att agera utifrån det regelverket. Den senaste handläggaren behärskar inte ens svenska i skrift, trots att ordbehandlaren erbjuder hjälp med såväl stavning som grammatik. Jag misstänker att detsamma kan vara sant för Transportstyrelsen.