2025-06-28, 12:35
Medlem
Men där är Elin Lindberg rankad som nr 9.
Stina Junestål som nr 6.
Citera
2025-06-28, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Nämner han bicarb?

Jag lyssnade med ena örat och hörde inget sånt. Det mest intressanta var att Almgren påstår sig vara god för 1:47 på 800 m nuförtiden och samtidigt tror att Ingebrigsten är god för 1:45
Citera
2025-06-28, 16:16
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
https://www.european-athletics.com/home/news/final-entries-revealed-for-madrid-2025-european-athletics-team-championships-1st-division
När man kollar deltagarna till Lag-EM ser man att i stort sett samtliga länder ställer upp med sina bästa. Våra grannar i Finland tom. dubblerar när det känns nödvändigt. Bortfallet av Kramer och att Henrik Larsson inte dubblerar kostar Sverige många poäng. Men man hoppas förmodligen bli kvar i översta divisionen ändå. Får se om man lyckas.
Det har jag svårt att tro.
Storbritannien hade deras nummer 9 på rankingen på damernas 100 meter tex.
Citera
2025-06-28, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Det har jag svårt att tro.
Storbritannien hade deras nummer 9 på rankingen på damernas 100 meter tex.
”I stort sett ”, betyder inte 100 procent. Men visst, några av de länder som är långt ifrån att åka ut verkar ta lite lättare på representationen. Verkar kanske särskilt gälla Storbritannien. Samtidigt har dessa länder oftast bättre bredd än vad Sverige och andra ”sämre länder” har så det betyder ofta inte lika mycket för dem om deras etta inte tas ut.
Citera
2025-06-28, 23:28
Medlem
Citat:
”I stort sett ”, betyder inte 100 procent. Men visst, några av de länder som är långt ifrån att åka ut verkar ta lite lättare på representationen. Verkar kanske särskilt gälla Storbritannien. Samtidigt har dessa länder oftast bättre bredd än vad Sverige och andra ”sämre länder” har så det betyder ofta inte lika mycket för dem om deras etta inte tas ut.
Men får se om man lyckas klara sig kvar var verkligen något av det mest pessimistiska jag läst. Du är nog kul på fest.
Citera
2025-06-29, 08:13
Medlem
Alkibiadess avatar
Världsungdomsspelen lördag:

På herrarnas 100 meter var det några svenskar som gjorde års- eller personbästa på 10.6-talet; Isak Holgersson 10.63, Jonatan Borg 10.66 och Herman Forsberg 10.64. Dessutom 10.67 av Hugo Kündig i P19-klassen och 10.63 av Nino Kusljic i P17-klassen.

Det lyfter inte för talangerna Elvin Rahm eller Svante Svensson i höjd, nu blev det 2.00 för båda.

Bra bredd i herrarnas längd; Hugo Olsson och Elias Kapell båda 7.62, Niklas Wall 7.56 och Victor Törnström 7.47.

Oscar Juhlén 70.48 i P17 slägga, EYOF-kval.

Esther Sahlqvist snabbast på damernas 100 meter. Nellie Wartanian som sprunget snabbt i USA i vår bara 12.06. Olivia Pihl 11.67w och 11.71 i P17-klassen.

Liv Dinis satte tävlingsrekord på 1500 meter med 4:19.53. Nya pers också för Freja Bjerström (07) 4:20.51 och Thea Norlund 4:20.61.

Evelina Olsson bara 5.89 i längd.

Alma Olsson 16.12 och Tove Arwidsson 16.00 i F17 kula. Båda över tävlingsrekordet (som Agnes Larsson hade på 15.61 från 2014). Väldans vad många tävlingsrekord i kula det satts i de yngre flickklasserna i år.

Midea Allard som jagat EYOF-kval i F17-kula gjorde 61.75 vilket inte är tillräckligt. Felicia Bjärnlöv som varit över 63 meter nu 59.50.

Leyla Davidson 9.86 snabbast på 80 meter i F14-klassen, 8 hundradelar över danska Alma Börregaard Ravns tävlingsrekord på 9.78 från 2023 (Börregaard Ravn som vann 100 meter på 11.75 i F16-klassen nu).
Citera
2025-06-29, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bestvetaren
Men får se om man lyckas klara sig kvar var verkligen något av det mest pessimistiska jag läst. Du är nog kul på fest.
Något jag skrev innan någon papperslandskamp fanns att luta sig emot. Och trots allt ett primärt mål för Kajsa vad jag förstått. Någon förhandsfundering om utgången såg jag inte från dig. Lätt att vara besserwisser när man känner resultatet. Sverige har ett betryggande avstånd ned till nedflyttning, 47,5 poäng, inför sista dagen. Mitt tips är att det kommer att minska en del, men att vi ändå klarar oss med god marginal. Men jag kan ha fel, i båda riktningar.
Välkommen till Flashback för övrigt. Alltför få som skriver i friidrottstrådarna, så återkom gärna. Någon gemensam fest lär vi kanske inte hamna på. Men om så vore fallet skulle vi kanske överraska varandra. Vem vet?
Citera
2025-06-29, 20:39
Medlem
Albin Örnborg (06) ett helt nytt namn för mig. I dag på VU sprang han i godkänd vind på 13.54. Trea bland svenska juniorer genom tiderna. Bara Nossmy 13.39 och Hrelja 13.46 ärcföre.
Citera
2025-06-29, 22:43
Medlem
Citat:
Något jag skrev innan någon papperslandskamp fanns att luta sig emot. Och trots allt ett primärt mål för Kajsa vad jag förstått. Någon förhandsfundering om utgången såg jag inte från dig. Lätt att vara besserwisser när man känner resultatet. Sverige har ett betryggande avstånd ned till nedflyttning, 47,5 poäng, inför sista dagen. Mitt tips är att det kommer att minska en del, men att vi ändå klarar oss med god marginal. Men jag kan ha fel, i båda riktningar.
Välkommen till Flashback för övrigt. Alltför få som skriver i friidrottstrådarna, så återkom gärna. Någon gemensam fest lär vi kanske inte hamna på. Men om så vore fallet skulle vi kanske överraska varandra. Vem vet?
För pessimistisk igen. Avståndet minskade inte utan ökade med ytterligare tio poäng… Varför är de flesta här så pessimistiska och gnälliga? Låter som de flesta inte har idrottat något själva, utan bara legat på sofflocket hemma och tror allt är jätteenkelt. Hur mycket har det inte klagats på Almgren här genom åren? Han har ingen spurt, han viker alltid ner sig, han har inget psyke osv. Visst han är ingen spurtkanon, men han är ändå en fantastisk idrottman, som utfört en fantastisk prestation bara genom att komma tillbaka efter alla år och skador på det sätt han ändå gjort. Han fötjänar full respekt för det han gjort även om det skulle bli så att han inte tar någon medalj på ett stort mästerskap. En annan som kämpar på trots alla skador som hindrat henne i sin karriär är Sagnia. Att tvingas byta hoppfot och ändå satsa vidare och hoppa så långt som 6.69 m är för mig en fantastisk bedrift.

Tack för välkomnandet i alla fall.
Citera
2025-06-29, 22:55
Medlem
Citat:
Albin Örnborg (06) ett helt nytt namn för mig. I dag på VU sprang han i godkänd vind på 13.54. Trea bland svenska juniorer genom tiderna. Bara Nossmy 13.39 och Hrelja 13.46 ärcföre.
Med 99 cm höga häckar (mot 106,7 cm för seniorer) ska kanske tilläggas för de som inte vet.
Citera
2025-06-29, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bestvetaren
För pessimistisk igen. Avståndet minskade inte utan ökade med ytterligare tio poäng… Varför är de flesta här så pessimistiska och gnälliga? Låter som de flesta inte har idrottat något själva, utan bara legat på sofflocket hemma och tror allt är jätteenkelt. Hur mycket har det inte klagats på Almgren här genom åren? Han har ingen spurt, han viker alltid ner sig, han har inget psyke osv. Visst han är ingen spurtkanon, men han är ändå en fantastisk idrottman, som utfört en fantastisk prestation bara genom att komma tillbaka efter alla år och skador på det sätt han ändå gjort. Han fötjänar full respekt för det han gjort även om det skulle bli så att han inte tar någon medalj på ett stort mästerskap. En annan som kämpar på trots alla skador som hindrat henne i sin karriär är Sagnia. Att tvingas byta hoppfot och ändå satsa vidare och hoppa så långt som 6.69 m är för mig en fantastisk bedrift.

Tack för välkomnandet i alla fall.
Jag är nog en av Almgrens största beundrare. Tycker hans comeback och framsteg de senaste åren är fantastiska. Är det någon jag unnar framgångar så är det just Andreas. Men visst kan man ha synpunkter på hans lopp ändå, och föreslå hur man anser att han kunde ha agerat annorlunda. Detta utan att välja uttryck som ”vika ner sig”, ”inget psyke” eller andra förklenande omdömen. Och inget jag har skrivit. Leta gärna på min historia.
Att säga att någon har gjort en svag insats om man tycker det anser jag för övrigt inte är samma sak som att vara gnällig. Tvärtom är det ett uttryck för att man menar att personen är bättre än vad den aktuella insatsen visar. Endast den som har en väldigt låg uppfattning om personens förmåga tycker att allt denne gör är bra. Min erfarenhet är för övrigt att den aktive lätt genomskådar ett sånt bemötande. Den aktive vet nog bäst själv när insatsen varit lyckad/misslyckad.
Själv anser jag mig i alla fall ha varit tillräckligt ”inblandad” i friidrotten för att kunna uttala mig. Det har bland annat gjort att skador inom friidrotten och ungdomsstjärnor som stagnerar är något som bekymrar mig mest.
Slutligen, jag är inte det minsta besviken över att Sverige ökade försprånget till nedflyttningsplatsen sista dagen, tvärtemot min prognos. Jag hade helt enkelt övervärderat hur Ukraina och Finland skulle gå sista dagen. Sveriges sista dag var trots det vår sämsta dag, på förhand och i verkligheten, något jag tror att du instämmer med.
Citera
2025-06-30, 08:36
Medlem
Alkibiadess avatar
Lite fler av söndagens resultat från Världsungdomsspelen:

Både William Asker och Axel Rogö tillbaka i tävling. Rogö 4.94 och Asker 4.84. Även Linus Jönsson 4.94 (man vet aldrig vad man kan förvänta sig av honom). Denna tävling vanns nu av Oliver Sandberg på 5.15 som verkar stabil på de höjderna. I damtävlingen var Sandra Alvero tillbaka efter sin lag-EM-insats i Madrid, nu vann hon med 4.15 före Kajsa Roth med 4.10.

På 200m vann Denise Eriksson seniorklassen med nya perset 23.74. Hon är född 1998 och jag har sedan flera år räknat bort henne som konkurrenskraftig i den svenska senioreliten. Jonna Claesson tvåa, också på nytt pers med 24.08. Filippa Engström vann F19-klassen med 24.15 vilket är JEM-kval. I F17-klassen vann Evelina Olsson med 23.82w (+4.0).

Albin Örnborgs fina resultat på 110m häck i P19-klassen har redan nämnts. Även Saviola Mbugua Waithira var nu under kvalgränsen till JEM med 13.99. På damsidan var det två stora favoritfall på 100mh. I seniorklassen så gjorde Esther Sahlqvist bara 14.21w viket innebar att hon missade finalen med ett par tusendelar. Lisa Erkfeldt som jagar JEM-kval gjorde 13.57 i försök och 13.73 i final men båda tyvärr i för stark medvind. Evelina Olsson tjuvstartade i F17-klassen och blev diskad. Istället var det nu Olivia Pihl som vann överlägset, 13.60 i både försök och i final vilket också var under kvalgränsen till EYOF. Frågan är om Olsson kommer bli uttagen till EYOF, jag har svårt att se i vilken gren det skulle vara.

I diskus förbättrade Sarah Berkani sitt pers med 3cm till 48.15. I F17-klassen satte Alma Olsson nytt pers med 44.62 vilket också var EYOF-kval.

I höjd förbättrade Svea Victorin sitt pers till 1.79 vilket innebar EYOF-kval.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in