Citat:
Ursprungligen postat av
Bestvetaren
För pessimistisk igen. Avståndet minskade inte utan ökade med ytterligare tio poäng… Varför är de flesta här så pessimistiska och gnälliga? Låter som de flesta inte har idrottat något själva, utan bara legat på sofflocket hemma och tror allt är jätteenkelt. Hur mycket har det inte klagats på Almgren här genom åren? Han har ingen spurt, han viker alltid ner sig, han har inget psyke osv. Visst han är ingen spurtkanon, men han är ändå en fantastisk idrottman, som utfört en fantastisk prestation bara genom att komma tillbaka efter alla år och skador på det sätt han ändå gjort. Han fötjänar full respekt för det han gjort även om det skulle bli så att han inte tar någon medalj på ett stort mästerskap. En annan som kämpar på trots alla skador som hindrat henne i sin karriär är Sagnia. Att tvingas byta hoppfot och ändå satsa vidare och hoppa så långt som 6.69 m är för mig en fantastisk bedrift.
Tack för välkomnandet i alla fall.
Jag är nog en av Almgrens största beundrare. Tycker hans comeback och framsteg de senaste åren är fantastiska. Är det någon jag unnar framgångar så är det just Andreas. Men visst kan man ha synpunkter på hans lopp ändå, och föreslå hur man anser att han kunde ha agerat annorlunda. Detta utan att välja uttryck som ”vika ner sig”, ”inget psyke” eller andra förklenande omdömen. Och inget jag har skrivit. Leta gärna på min historia.
Att säga att någon har gjort en svag insats om man tycker det anser jag för övrigt inte är samma sak som att vara gnällig. Tvärtom är det ett uttryck för att man menar att personen är bättre än vad den aktuella insatsen visar. Endast den som har en väldigt låg uppfattning om personens förmåga tycker att allt denne gör är bra. Min erfarenhet är för övrigt att den aktive lätt genomskådar ett sånt bemötande. Den aktive vet nog bäst själv när insatsen varit lyckad/misslyckad.
Själv anser jag mig i alla fall ha varit tillräckligt ”inblandad” i friidrotten för att kunna uttala mig. Det har bland annat gjort att skador inom friidrotten och ungdomsstjärnor som stagnerar är något som bekymrar mig mest.
Slutligen, jag är inte det minsta besviken över att Sverige ökade försprånget till nedflyttningsplatsen sista dagen, tvärtemot min prognos. Jag hade helt enkelt övervärderat hur Ukraina och Finland skulle gå sista dagen. Sveriges sista dag var trots det vår sämsta dag, på förhand och i verkligheten, något jag tror att du instämmer med.