2025-04-28, 16:18
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Jag betvivlar det, luntlåsmusköten var fortfarande i allmänt bruk när kriget bröt ut liksom den långa infanterivärjan. Chansen att nya förband fick ny utrustning var större men många av de som stred vid Poltava hade varit på kontinenten sen 1700.

Ok! Lite synd tycker jag, ur ett estetiskt perspektiv 😆 En lång bajonett på en musköt ser fränt ut!💙😆
Citera
2025-04-28, 16:28
Medlem
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Siege_of_Suiyang
En tragedi av heder, vänskap och uppfinnelserikdom där en stad uppehöll en hel arme i flera månader
Huvudkaraktären är Zhang Xun som befallde soldaterna i staden och var en av de få som överlevde när staden föll, de vägrade att ge upp och valde att ge sina liv för kejsaren
Citera
2025-04-28, 20:58
Medlem
ekerilars avatar
1. Slaget vid Breitenfeld. Var svenskarnas stridstekaktik överlägsen, eller var den svenska framgången mest en slump?

2. Slaget vid Little Big Horn. Vad hände egentligen vid Last Stand Hill? Den officiella historieskrivningen och de arkeologiska utgrävningarna säger lite olika saker.
Citera
2025-04-28, 21:07
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
1. Slaget vid Breitenfeld. Var svenskarnas stridstekaktik överlägsen, eller var den svenska framgången mest en slump?

2. Slaget vid Little Big Horn. Vad hände egentligen vid Last Stand Hill? Den officiella historieskrivningen och de arkeologiska utgrävningarna säger lite olika saker.

Det var ingen slump. Gustav II Adolf kallas inte för Fadern till modern krigsstrategi utan orsak. Eldgivning i kombination med rörelse framåt samt lätta artilleripjäser som man kan förflytta under slaget
Citera
2025-04-28, 21:10
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Det var ingen slump. Gustav II Adolf kallas inte för Fadern till modern krigsstrategi utan orsak. Eldgivning i kombination med rörelse framåt samt lätta artilleripjäser som man kan förflytta under slaget

Var det så, eller är det en efterhandskonstruktion?
Senast redigerad av ekerilar 2025-04-28 kl. 21:13.
Citera
2025-04-28, 21:38
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Var det så, eller är det en efterhandskonstruktion?

Avgör själv. Men om du har en pålitlig källa som påstår annat så får du gärna dela med dig
Citera
2025-04-29, 10:33
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Avgör själv. Men om du har en pålitlig källa som påstår annat så får du gärna dela med dig

Nej, det är därför jag skulle vilja se slaget.

Jag är medveten om att man gjort stora moderniseringar av hären sedan det katastrofala nederlaget vid Kirkholm.
att låta 4 kompanier bilda en skvadron, och fyra skvadroner en brigad. Det blir en lätthanterlig, men fortfarande slagkraftig enhet.

Det jag ofta funderat över är vilken påverkan det ficka att det kejserliga rytteriet var fullt upptagna med att jaga Öl-Görans flyende sachsiska trupper, varpå infanteriet tvingades klara sig på egen hand.
Citera
2025-05-05, 10:53
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skroti.Wantusis
Agincourt

Ja, jag med!
Egentligen är jag inte så svag för medeltida slag men detta skulle vara intressant att se 😄
Citera
2025-05-18, 16:04
Medlem
KringExs avatar
Jeanne d’Ark skulle jag gärna vilja se in action också! 😍
Citera
2025-05-21, 14:31
Medlem
KringExs avatar
Ett klipp ur den ryska filmen Poltava från 2007.
Själva filmen är lång, drygt 2 timmar, och väldigt seg. Jag satt hela tiden och bara väntade på att bataljen skulle börja och självklart så är den i slutet 😆
Men jag hittade ett klipp med bra kvalitet, så slipper ni plågas och se hela filmen som jag gjorde.
Det är så många fel i hur dom tolkar slaget så jag vet inte ens vart man ska börja.
Kommentera gärna vad ni tycker 😇

https://youtu.be/4vgxqHk3pxA?si=82LEZsgnkVabbVXr
Citera
2025-06-29, 17:38
Medlem
KringExs avatar
Hur vanligt var det att två arméer marscherade mot varandra under en drabbning, som i filmen The Patriot?
Ett klipp från hur filmen som ska visa Slaget vid Camden under amerikanska frihetskriget;
https://youtu.be/IFpFHj4XfFg?si=a6IdJ_Wq41RRx_7W

Är det bara jag som tycker att den amerikanska uniformen påminner en del om Närke-Värmlands och Jönköpings reglementes uniformer? 😊

Jag är bäst påläst om stora Nordiska kriget och kan som exempel nämna Slaget vid Narva och slaget vid Fraustadt. Fraustadt är ett bättre exempel för där intog Sachsarna och ryssarna en försvarsställning mellan två byar och inväntade den svenska armén.
När svenskarna började att avancera framåt så stod ju Sachsarna kvar. Det hade väl inte funnits någon som helst anledning att börja marschera mot svenskarna?
Citera
2025-08-29, 12:45
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falconer8
Instämmer i detta. Det som gick " fel" eller rätt, beroende på vilken sida man höll på. Var det faktum b.la att det svenska rytteriet nästan förintade sin danska motsvarighet.

Istället för att strida med s.k karakollering, vilket var brukligt vid denna tidpunkt i historien.
D.v.s att man rider mot fienden och avfyrar sina ryttarpistoler när man är inom skotthåll, viker av åt höger och rider och ställer sig sist i ledet samtidigt som omladdning av pistolerna sker.

Och under tiden rider nästa led fram och avfyrar sina pistoler. O.s.v . När karakollering av infanteri sker, så står det ena ledet på knä framför det andra och så byter man plats under omladdning. Men här är det alltså karakollering till häst vi pratar om.

Denna metod må se imponerande ut, men är ganska ineffektiv och det händer i regel inte så mycket. Och Karl den elftes karoliner var tränade till att strida med blanka vapen. D.v.s sablar och huggare främst. Och detta överraskande det " danska" kavalleriet. Som egentligen inte alls var särskilt danskt.

Det bestod främst av tyska legoknektar. Danskarna hade dessutom fått förstärkning av cirka 1200 nederländska matroser. Och dessa måste vara exceptionellt dåliga som infanteri, då dessa blev nästan nedgjorda till sista man av svenskarna.

Så mycket p.g.a att danskarna förlorade det mesta av sitt kavalleri och att de begick en del taktiska misstag också under slaget. Plus att man i den danska hären var svårt bakfulla och låg fortfarande och sov när svenskarna tog sig över Kävlingeån och anföll på morgonen. Så svenskarna hade även överraskningsmometet på sin sida.

Jag håller med om det du skriver.

När Karl XI i spetsen för kavalleriet jagade bort det danska kavalleriet så höll det på att kosta svenskarna segern för det gick inte bra för infanteriet när det svenska kavalleriet försvann.
Men när Karl XI återvände med hela styrkan så trodde danskarna att dom blev anfallna från två håll varpå panik utbröt

Jag anser att Slaget vid Lund är den största segern i svensk militärhistoria.
Slaget vid Narva under Karl XII vann svenskarna iofs trots betydligt sämre förutsättningar men vid den tiden så var den svenska armén så välövad och bra att den skulle säkert kunna ha krossat en sex gånger så stor armé
Slaget vid Lund var annorlunda, så till vida att armén inte alls var lika bra och välövad.
Karl XI får sin armé att slåss in i döden för en landsända som garanterat inte många soldater hade några varmare känslor för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in