2025-06-28, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traden
Det ligger i IF Metalls egenintresse att Tesla tecknar kollektivavtal, det är liksom deras produkt. Om företag börjar kringgå kollektivavtal faller hela affärsidén därav deras desperation.

Förr i tiden var detta inga problem eftersom facken (tillsammans med sossarna) då var mer av en folkrörelse som satte arbetarens välfärd först. Men nu funkar facken snarare som ett företag som säljer en produkt.

Nu är inte arbetares välfärd längre Socialdemokraternas högsta prio.
Citera
2025-06-28, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Precis, stackars de som har avtal med facket, det blir blåsta, så synd om dom.

Ja och stackars arbetare som strejkar för att hålla nere sina löner.
Citera
2025-06-28, 20:00
Medlem
Tradens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikAron
Nu är inte arbetares välfärd längre Socialdemokraternas högsta prio.

Så är det. Både Socialdemokraterna och IF Metall har passerat sitt bäst före datum, nu är de bara maktapparater.
Citera
2025-07-01, 21:38
Medlem
ormbitens avatar
Jag tycker att man borde bjuda strejkvakterna på kaffe och tårta för arbetet dom utför... Allra helst rejält spetsat med laxermedel.
Kan ingen testa det.
Citera
2025-07-01, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Jag tycker att man borde bjuda strejkvakterna på kaffe och tårta för arbetet dom utför... Allra helst rejält spetsat med laxermedel.
Kan ingen testa det.

Men hur länge har det gått nu? 2 år? Menar du att dom fortfarande orkar stå med strejkvakter där?
Vilket tragiskt liv det måste vara för dom som står där.
Nästan så att man hellre skulle jobba på donken, då har man i alla fall något vettigt att göra istället för att bara stå och hänga hela dagarna.
Citera
2025-07-01, 22:30
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Men hur länge har det gått nu? 2 år? Menar du att dom fortfarande orkar stå med strejkvakter där?
Vilket tragiskt liv det måste vara för dom som står där.
Nästan så att man hellre skulle jobba på donken, då har man i alla fall något vettigt att göra istället för att bara stå och hänga hela dagarna.

Dom ordinarie strejkvakterna har väl typ gått på semester. Nu har ju if metall hyrt in tillfälliga ersättare som gissningsvis går på timlön.
Undra om dom har kollektivavtal. 🤔
Citera
2025-07-01, 22:33
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linus66
Spekulera kan man åtminstone,Tesla anser sig ge villkor som motsvarar eller är bättre än kollektivavtal och tycker det är bra så.
Metall är bara intresserat av att teckna kollektivavtal även om det är sämre än de villkor som redan finns.
Facken idag verkar mest bidra till att försämra eller hålla tillbaka ökade förmåner för arbetstagare och kallar det svenska modellen

Det är en principsak. Avgifter skall in så LO och S blir fetare på arbetarnas bekostnad.

Avtal skall vara frivilligt, inte tvingande.
Citera
2025-07-01, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Dom ordinarie strejkvakterna har väl typ gått på semester. Nu har ju if metall hyrt in tillfälliga ersättare som gissningsvis går på timlön.
Undra om dom har kollektivavtal. 🤔

Ändå, inte mycket verkar hända och det tar inte länge innan semestern är slut, då pågår strejken högst troligt fortfarande. Ska de bara stå där och hänga? Jag skulle nästan säga upp mig om jag var tvungen att stå och hänga som strejkvakt mer än några dagar. Fyy fan så tråkigt.

Påminner mig om när jag mönstrade inför lumpen. De frågade ju bland annat om olika positioner efter man gjort alla tester. Jag var negativ till de flesta eftersom jag försökte slippa lumpen, men till slut kom vakt på tal och då var jag i alla fall ärligt att jag skulle inte stå ut att bara stå still på samma ställe dag ut och dag in, skulle driva mig till vansinne sa jag och det är sant. Skulle inte orka med sånt jobb.
Citera
2025-07-15, 16:20
Medlem
Mullrets avatar
Undrar om flaggorna blivit fransiga av allt viftande?

Känns som IF Metall hugger i sten...
Citera
2025-08-05, 17:28
Medlem
Mullrets avatar
Är det inte märkligt tyst på IF Metall?

Detta skulle ju sätt Tesla i skamvrån. Och facket i högsätet.

Nu verkar det blivit tvärtom.. Och då jag ogillar all form av tvingande åtgärder, så hoppas jag fler företag gör som Tesla.

Facket är ok, om det är frivilligt.
Senast redigerad av Mullret 2025-08-05 kl. 17:34.
Citera
2025-08-05, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Är det inte märkligt tyst på IF Metall?

Detta skulle ju sätt Tesla i skamvrån. Och facket i högsätet.

Nu verkar det blivit tvärtom.. Och då jag ogillar all form av tvingande åtgärder, så hoppas jag fler företag gör som Tesla.

Facket är ok, om det är frivilligt.
Nog går det ännu under det samma, dom strejkande följer den gamla sägen från 1930-talet.

"Stå med mössan i hand" Facket uppmanar arbetare att leva på hoppet Musk kommer o ge sig ifall arbetare står länge nog med mössan i hand utanför alla Tesla serviceställen.
Citera
2025-08-05, 23:32
Medlem
Jag gillar inte facket alls och hade inte varit medlem där om det inte vore så att det är den billigaste inkomstförsäkringen jag kan hitta.

För någon som tjänar mer än vad vanlig a-kassa kan täcka så finns det ingen försäkring jag hittat som är billigare än ett medlemskap i facket.

Sen skiter jag i allt annat som har med facket att göra om jag ska vara ärlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in