2025-06-27, 12:06
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsy-tears
Är du stolt över det du gör? Ställer du dig bakom journalisten Patrik Sjöberg? Era upprunkare drar igång människor och får dom att göra det värsta.

Nånstans kan man förstå Patrik och Sara mm men dom drar igång sån där jävla skit där byfånen Svullo 82 målas ut som fittmagnet på äldre dar (?) för Dumpen raggar i sexchatten. Senaste Pölsan i Piteå kallade Dumpen "snygg", ingen riktig fjortis hade skrivit så till honom, finns inte. Apan kom till mötesplatsen för att Dumpen tjatade på honom. "Kom in via tips" - jo tjena!

Jävlar mycket "tips" det kommer in till Dumpens redaktion och våra vänner journalisterna vet hur det skall förvaltas.

Jag stoppade blommor under kudden och drömde om Sara men det blev inget tyvärr.

Torrbollen Bertil, var är hen?
Jävligt bra skrivet som vanligt. Alla dessa tips som dumpen agerar på. Jag tänker framförallt på ett tips, det var någon som sett en 16-årig grabb hoppa in i bilden med Pappi Putte Sjöberg. Detta ”tips” avhandlades i nån podd, vet tyvärr inte vilken, men den hade inget med Dumpens snusktema att göra. I vilket fall som helst hade Fru Prutti blivit jäkligt upprörd och hört av sig till podden och sagt att de inte fick prata så om Pappi Långburk.

Något säger mig att Deep State såg till att detta illasinnade rykte slutade snurra runt så Pappi 7.2 kunde fortsätta med sitt arbete i lugn o ro.

Det här med tips är ju en stor grej för Dumpen och kom ihåg - ingen rök utan eld. Eller som Pappi brukar säga - ingen öl utan näsa.
Citera
2025-06-27, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil87
På vilket sätt har mamman blivit utsatt för psykisk misshandel?

Ja det är fruktansvärt att människor ska gå runt och känna en obefogad rädsla och jag kan själv sätta mig in i hur det är och det är inget som någon människa ska behöva känna

Jag tror att situationen hade kunnat vart betydligt värre ifall mannen hade fått kontakt med ett riktigt barn och polisen hade vänt upp och ner på deras hem i en husrannsakan

Givetvis är det inte livsfarligt att inte göra en återkoppling, det är beklagligt att hon inte fick den återkoppling hon blivit lovad men då hade hon själv kunnat ringt Stella istället för att ett år senare gå ut i media kan jag tycka, men men...hon är en vuxen människa och gör som hon vill

Att bli så pass uppskrämd att man inte vågar vara kvar i sitt eget hem, därför att det finns en reell risk att våldsamma typer kan dyka upp, eller att folk smyger omkring runt huset på nätterna, det är naturligtvis en form av psykisk misshandel. Det är det ju ingen tvekan om. Det är heller inte någon misshandel som kräver knytnävsslag eller blåmärken för att räknas. Den typen av konstant rädsla, oro och otrygghet sätter sig djupt, både fysiskt och mentalt. Det vet varenda människa med lite sunt förnuft.

Så när man medvetet utsätter människor för just den typen av situation, då kan man inte påstå att man står på barnens eller samhällets sida. Då bidrar man till ett annat slags lidande, ett som är minst lika farligt i längden.

Det är ju klart att det hade varit fruktansvärt om mannen faktiskt hade skadat ett barn. Det råder det ju inga som helst tvivel om. Men det är inte så man kan resonera. Man kan inte börja väga upp tänkta hemskheter mot verkliga övertramp och därigenom rättfärdiga vad som helst. Det är ungefär som att säga att "det var ju bara en hand han högg av, det kunde ha varit båda." Ja visst, men det betyder ju inte att det första var okej.

I det här fallet, om rättsväsendet hade gjort jobbet, då hade kvinnan sannolikt mått bättre av att vakna upp till en husrannsakan än att se sitt hem, familj och privatliv uthängda inför hela svenska folket på internet. Det är sånt som följer med en resten av livet. Och det ska man inte vifta bort med en axelryckning.

Alternativet att man själv ska höra av sig till en terapeut när man befinner sig mitt i ett trauma, det låter ju bra i teorin. Men i praktiken är det långt ifrån så enkelt som vissa vill få det att framstå.
När man mår riktigt dåligt, när man är i fritt fall rent psykiskt, då är det inte ovanligt att man inte ens klarar av att ta det där första lilla steget, som att lyfta luren. Man blir helt enkelt handlingsförlamad. I vissa fall fullständigt apatisk. Och i värsta fall suicidal. Det är liksom inte rationellt tänkande som styr i ett sånt läge.

Det är just därför det finns ett ansvar hos den som arbetar med krisstöd, att hålla det de lovat och faktiskt ta kontakten. Inte lägga över hela ansvaret på den som är mitt i stormen. Det är krisvård i sin enklaste form, att finnas där när personen inte kan bära sig själv.

Och när det inte sker, då är det i mitt tycke ett ganska tydligt tecken på att den där terapeuten inte borde jobba med den här typen av fall överhuvudtaget. För då har man inte förstått vad det handlar om.
Citera
2025-06-27, 12:19
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tortelli
Andra exempel är när Sara i början av Dumpen kunde säga, vi måste kåta upp honom så han fortsätter att chatta. Dom här tipsen finns bara i fablernas värld. Jag säger som Sanna fiskare skrev ,jag är emot pedofiler, men metoderna Dumpen använder är ibland rena brottsprovokationen och mycket annat. Jag tycker för övrigt att Sanna fiskare är lite småsnygg, en kvinna i min smak.
nä hördu du det där får du allt ta tillbaka. I den här tråden idkar vi inte snusk med varandra. Här diskuterar vi endast sånt som kommit in via tips och vi har alla händerna på täcket. Kärlekskranka GT är ett undantag och hans svärmande för Fru Dumpi handlar om så mycket mer än en flört. GT har erbjudit Dumpendrottningen ett tryggt liv utan riskfyllda pedofiljakter i land o rike.
Citera
2025-06-27, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Nu råkar det även vara diskriminerade att diskriminera psykiskt sjuka.
Så det är okej att något av dina små barn byter sex med gubbe mot en stock snus antar jag?
Citera
2025-06-27, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Forsmark
Att bli så pass uppskrämd att man inte vågar vara kvar i sitt eget hem, därför att det finns en reell risk att våldsamma typer kan dyka upp, eller att folk smyger omkring runt huset på nätterna, det är naturligtvis en form av psykisk misshandel. Det är det ju ingen tvekan om. Det är heller inte någon misshandel som kräver knytnävsslag eller blåmärken för att räknas. Den typen av konstant rädsla, oro och otrygghet sätter sig djupt, både fysiskt och mentalt. Det vet varenda människa med lite sunt förnuft.

Så när man medvetet utsätter människor för just den typen av situation, då kan man inte påstå att man står på barnens eller samhällets sida. Då bidrar man till ett annat slags lidande, ett som är minst lika farligt i längden.

Det är ju klart att det hade varit fruktansvärt om mannen faktiskt hade skadat ett barn. Det råder det ju inga som helst tvivel om. Men det är inte så man kan resonera. Man kan inte börja väga upp tänkta hemskheter mot verkliga övertramp och därigenom rättfärdiga vad som helst. Det är ungefär som att säga att "det var ju bara en hand han högg av, det kunde ha varit båda." Ja visst, men det betyder ju inte att det första var okej.

I det här fallet, om rättsväsendet hade gjort jobbet, då hade kvinnan sannolikt mått bättre av att vakna upp till en husrannsakan än att se sitt hem, familj och privatliv uthängda inför hela svenska folket på internet. Det är sånt som följer med en resten av livet. Och det ska man inte vifta bort med en axelryckning.

Alternativet att man själv ska höra av sig till en terapeut när man befinner sig mitt i ett trauma, det låter ju bra i teorin. Men i praktiken är det långt ifrån så enkelt som vissa vill få det att framstå.
När man mår riktigt dåligt, när man är i fritt fall rent psykiskt, då är det inte ovanligt att man inte ens klarar av att ta det där första lilla steget, som att lyfta luren. Man blir helt enkelt handlingsförlamad. I vissa fall fullständigt apatisk. Och i värsta fall suicidal. Det är liksom inte rationellt tänkande som styr i ett sånt läge.

Det är just därför det finns ett ansvar hos den som arbetar med krisstöd, att hålla det de lovat och faktiskt ta kontakten. Inte lägga över hela ansvaret på den som är mitt i stormen. Det är krisvård i sin enklaste form, att finnas där när personen inte kan bära sig själv.

Och när det inte sker, då är det i mitt tycke ett ganska tydligt tecken på att den där terapeuten inte borde jobba med den här typen av fall överhuvudtaget. För då har man inte förstått vad det handlar om.

Vänta lite nu, dumpen har vare sig publicerat bilder eller information om barnen eller mamman själv på hemsidan så då är det inte misshandel eftersom det inte har funnits något uppsåt att skada vare sig mamman eller hennes barn

Mamman säger i artikeln att dumpen gav henne tid att förbereda det som behövdes innan artikeln publiceras vilket innebar att hon hade tid att göra de förberedelser hon behövde innan artikeln kunde publiceras

Självklart mår man fruktansvärt vid ett trauma men det stora problemet vid trauma är när man inte vet var man ska vända sig, när man står där helt ensam och man inte ser någon utväg, då kan det finnas en suicidrisk

Så var det inte i detta fallet utan Stella fanns ju där och hon hade möjlighet att stötta men hon måste ha glömt bort det (vilket är djupt mänskligt) och då måste hon ringa upp stella
Citera
2025-06-27, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
nä hördu du det där får du allt ta tillbaka. I den här tråden idkar vi inte snusk med varandra. Här diskuterar vi endast sånt som kommit in via tips och vi har alla händerna på täcket. Kärlekskranka GT är ett undantag och hans svärmande för Fru Dumpi handlar om så mycket mer än en flört. GT har erbjudit Dumpendrottningen ett tryggt liv utan riskfyllda pedofiljakter i land o rike.

Tack tack. Jag är inte så glad på den fröken vilket är lite synd nu när hon piffat till sig med nya sillisar mm, hon sa det själv i Dumpen live. Verkade vara skön stämning där vid vattnet, salongsberusning som aldrig är fel. Bertil tar notan så allt är under kontroll.

Kollade "classics" på Dumpen t ex Hank, #135 mm. Det finns några såna där som det inte går att tröttna på och jävlar vad Madame ägde. Vad fan hände när Dumpen försökte höja nivån med Processtrappan mm? Lät ju skitbra när Sara drog den där framför gäddan i chocktillstånd. Minns ej om det är #236 eller #263 men den gäddan fick lära sig vad Processtrappan är för skojigt och Sara är mästare på den

Fy fan vad tråkigt allt skulle vara om inte Dumpen fanns.
Citera
2025-06-27, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil87
Vänta lite nu, dumpen har vare sig publicerat bilder eller information om barnen eller mamman själv på hemsidan så då är det inte misshandel eftersom det inte har funnits något uppsåt att skada vare sig mamman eller hennes barn

Mamman säger i artikeln att dumpen gav henne tid att förbereda det som behövdes innan artikeln publiceras vilket innebar att hon hade tid att göra de förberedelser hon behövde innan artikeln kunde publiceras

Självklart mår man fruktansvärt vid ett trauma men det stora problemet vid trauma är när man inte vet var man ska vända sig, när man står där helt ensam och man inte ser någon utväg, då kan det finnas en suicidrisk

Så var det inte i detta fallet utan Stella fanns ju där och hon hade möjlighet att stötta men hon måste ha glömt bort det (vilket är djupt mänskligt) och då måste hon ringa upp stella

Vill du inte förstå, eller är det bara så att du inte kan? För det spelar faktiskt ingen roll om kvinnan själv blivit publicerad med namn och bild eller inte. Familjen blir drabbad ändå, det är bara så det fungerar.

Man kan hålla på och säga att saker borde fungera på ett visst sätt, men verkligheten bryr sig sällan om hur vi tycker att den borde se ut. Det här handlar om en människa som uppenbart har känt sig utsatt, som har mått riktigt dåligt, och som i allra högsta grad fått sitt mående försämrat just till följd av att någon valde att hänga ut hennes familj offentligt.

Det där är inte någon teori, det är inte ett hypotetiskt resonemang. Det är fakta. Och om man inte förmår ta in det, då kanske man ska fundera över varför man är så angelägen om att försvara något som uppenbart skadar fler än det hjälper.

Att någon som jobbar med krisstöd "glömmer bort" en av sina kontakter, det är inte bara dåligt. Det är fullständigt oacceptabelt. Det är faktiskt, om man ska tala klarspråk, ett tjänstefel.

Det är ju så här att det finns vissa förväntningar och ett visst ansvar kopplat till alla yrken, oavsett vad det handlar om. Det spelar ingen roll om du är kirurg, kassörska, lastbilschaufför eller krisstödjare. Alla jobb kommer med någon form av ansvar. Och det där ansvaret, det kan du inte ducka för bara för att det inte passar just den dagen. Alla människor är inte lämpade för alla jobb. Så är det bara. Och kan man inte leva upp till de krav som yrket faktiskt ställer, då har man helt enkelt inget där att göra. Då ska man ägna sig åt något annat. Något som inte riskerar andra människors liv, hälsa eller trygghet. Så enkelt är det.

Det är ungefär som om en kirurg skulle glömma en sax i buken på en patient. Eller om en brandman glömmer bort eftersläckningen och bara åker därifrån. Det är som att en lärare glömmer bort ett barn på en skolutflykt. Det får inte hända. Men händer det så är det tjänstefel.

När det gäller Dumpen så är det här inte första gången man orsakar skada under flaggen att man "hjälper". I det här fallet rörde det sig om en kvinna och hennes familj, vi har ingen aning om hur hon mådde just då. Vad hon tänkte, vad hon var kapabel till eller inte. Men det spelar egentligen mindre roll. Poängen är att när man tar på sig rollen att hjälpa, då får man också ta det ansvaret på allvar. Det gjorde inte terapeuten. Det gör inte Dumpen. Och resultatet blir att en redan utsatt familj kan få lida ännu mer.
Citera
2025-06-27, 15:49
Medlem
MeggieClearys avatar
De flesta Gäddor har inte barn/familj.
Är det då ok att hänga ut dessa?
Vad tycker ni?
Citera
2025-06-27, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
De flesta Gäddor har inte barn/familj.
Är det då ok att hänga ut dessa?
Vad tycker ni?

Lägg fram källa på att de flesta gäddor inte har familj! Nej, det är inte ok att hänga ut dessa.
Citera
2025-06-27, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Så det är okej att något av dina små barn byter sex med gubbe mot en stock snus antar jag?
Skilj på äpplen och päron. Det är inte vad personen sade.
Likt som du skulle med vad du säger säga att "Du gillar vad Dumpen gör, därför är det ok att skjuta vem man vill så länge man anser den vara förkastlig."

Eller du förespråkar inte mord? eller det gör du?

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/skot-mot-60-aring-efter-uthangning-pa-dumpen-/
https://www.ht.se/2025-06-04/mordforsok-i-iggesund-efter-dumpen-uthangning/
Senast redigerad av Allahelgon 2025-06-27 kl. 17:06.
Citera
2025-06-27, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Skilj på äpplen och päron. Det är inte vad personen sade.
Likt som du skulle med vad du säger säga att "Du gillar vad Dumpen gör, därför är det ok att skjuta vem man vill så länge man anser den vara förkastlig."

Eller du förespråkar inte mord? eller det gör du?
Nu får du lugna ner dig lite gubbe, läsförståelse kan du öva upp, analogiförmåga också. Dåligt försök i brist på argument.
Citera
2025-06-27, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Forsmark
Vill du inte förstå, eller är det bara så att du inte kan? För det spelar faktiskt ingen roll om kvinnan själv blivit publicerad med namn och bild eller inte. Familjen blir drabbad ändå, det är bara så det fungerar.

Man kan hålla på och säga att saker borde fungera på ett visst sätt, men verkligheten bryr sig sällan om hur vi tycker att den borde se ut. Det här handlar om en människa som uppenbart har känt sig utsatt, som har mått riktigt dåligt, och som i allra högsta grad fått sitt mående försämrat just till följd av att någon valde att hänga ut hennes familj offentligt.

Det där är inte någon teori, det är inte ett hypotetiskt resonemang. Det är fakta. Och om man inte förmår ta in det, då kanske man ska fundera över varför man är så angelägen om att försvara något som uppenbart skadar fler än det hjälper.

Att någon som jobbar med krisstöd "glömmer bort" en av sina kontakter, det är inte bara dåligt. Det är fullständigt oacceptabelt. Det är faktiskt, om man ska tala klarspråk, ett tjänstefel.

Det är ju så här att det finns vissa förväntningar och ett visst ansvar kopplat till alla yrken, oavsett vad det handlar om. Det spelar ingen roll om du är kirurg, kassörska, lastbilschaufför eller krisstödjare. Alla jobb kommer med någon form av ansvar. Och det där ansvaret, det kan du inte ducka för bara för att det inte passar just den dagen. Alla människor är inte lämpade för alla jobb. Så är det bara. Och kan man inte leva upp till de krav som yrket faktiskt ställer, då har man helt enkelt inget där att göra. Då ska man ägna sig åt något annat. Något som inte riskerar andra människors liv, hälsa eller trygghet. Så enkelt är det.

Det är ungefär som om en kirurg skulle glömma en sax i buken på en patient. Eller om en brandman glömmer bort eftersläckningen och bara åker därifrån. Det är som att en lärare glömmer bort ett barn på en skolutflykt. Det får inte hända. Men händer det så är det tjänstefel.

När det gäller Dumpen så är det här inte första gången man orsakar skada under flaggen att man "hjälper". I det här fallet rörde det sig om en kvinna och hennes familj, vi har ingen aning om hur hon mådde just då. Vad hon tänkte, vad hon var kapabel till eller inte. Men det spelar egentligen mindre roll. Poängen är att när man tar på sig rollen att hjälpa, då får man också ta det ansvaret på allvar. Det gjorde inte terapeuten. Det gör inte Dumpen. Och resultatet blir att en redan utsatt familj kan få lida ännu mer.

Min poäng var att man kan bli oerhört drabbad ändå trots att man inte blivit utsatt för psykisk misshandel själv

nja, jag tycker inte att det är riktigt jämförbart
Det här handlar om en vuxen kvinna och som själv kan ta upp sin telefon och ringa även om hon mår väldigt dåligt

Jag vet precis hur det är o va traumatiserad, det är skitjobbigt
Man är paranoid och tror att alla vill en illa även fast man logiskt vet att så inte är fallet

jag tycker ändå att det är betydligt bättre att dumpen har sina stödfunktioner, dom anhöriga kan ringa och få hjälp att komma vidare

Tänk dig istället gäddor som istället blir gripna av polis så får dom anhöriga inget stöd, det utsatta barnet får ingen traumabehandling, barnets anhöriga får ingen hjälp och vi har massor med människor som mår piss

Det finns tyvärr inga smärtfria sätt att hantera denna problematik och jag hoppas på att lagstiftningen kan ändras snart så gäddorna istället kan lagföras i förebyggande syfte, privatpersoner ska egentligen inte konfrontera dessa typer av kräk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in