Citat:
Ursprungligen postat av
Knegare
Du är från stan va?
Man håller efter vilt genom jakt för att hålla ner just trafikolyckor och skador på lantbruk mm, man brukar vilja ha en balans i faunan.
När det gäller vargen tillför den skada där den drar fram och kan dessutom vara farlig för människor.
I Sverige har vi inte haft varg som dödat människor på många år just pga vi tog bort vargen.
Att det sedan kommit en massa miljömuppar på senare år som vill ha varg överallt utom där de själva bor är vad det är, skit.
Nej.
Jag bor på landet och har haft varg här ett par ggr de senaste åren även om de bara dragit förbi precis där jag bor.
En av dom dödades av tjuvjägare.
Håller man ner trafikolyckor mm genom att döda de djur som i sin tur håller ner de som orsakar olyckorna till störst del?
Du borde bli politiker och förespråka dessa ideer.
Men innan du blir det, läs på vad som hände i ett annat land som förespråkade utrotning av sparvar.
Jag kan berätta för dig att det gick dåligt. Riktigt dåligt.
Nu har vi haft varg, om än i begränsad utsträckning i flera år och så vitt jag vet har det skett NOLL incident mellan vilda vargar och människor.
Ja, de har tagit tamdjur, hundar (främst jakthundar tror jag) mm och det är naturligtvis tragiskt, men hur vanligt är det?
Undrar om man inte läser oftare om jägare som skjuter fel och tar död på hundar och hästar, men det har jag ingen statistik på.
Varifrån har du fått dina ideer om att de skulle innebära direkt skada för människor?
Har du någon statistik alls, eller sitter du bara och killgissar?
/VV