2025-06-26, 15:02
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
OK, så om den som pekar ut någon annans tabbar lider av det du säger. Vad lider då Nina av då som har begått dessa tabbar? Så långt har du inte tänkt. Du är översvämmad av dina känslor.

Så du har ingen kritik mot min punktlista? Ditt enda svar är: ''Du har fel''. Då finns det ju ingen vits att diskutera för du har ju bestämt dig. Du är därmed faktaresistent.

Håller du med om punkt 1 och 2 exempelvis? Du har ju för fan fått källor. Det är ju bara att läsa innantill.

Jag har rätt i det jag säger, tyvärr. Statistisk disciplin gäller även när någon säger något som man själv tror på. Det är det som skiljer en ärlig analytiker ifrån en oärlig propagandist.

Men vi kan gå igenom allting i kronologisk ordning. Håller du med om det jag skrev kopplat till punkt 1 ja eller nej?

Om du inte vill diskutera sakligt så tolkar jag det som du inte har något att komma med.
Din debunk var mer eller mindre så här: https://www.youtube.com/watch?v=Vx3P5REaDqw

Vet inte riktigt vad jag ska bemöta. Du hittade på en massa saker och eftersom du inte kan se skillnad på vad du tänker och vad som faktiskt är så blir det väldigt svårt att komma någonstans.
Citera
2025-06-26, 15:26
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
opast. mjölk är väldigt nyttigt. Att den mjölken skulle vara farligare än säg salad är helt befängt.

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC4591532/

Two Types of Raw Milk

https://www.rawmilkinstitute.org/updates/two-types-of-raw-milk
Hur skulle Raw milk kunna vara nyttigare än pasteriserad?
Det handlar alltså mest om att mjölken värms upp till 72 grader för att döda bakterierna.

Louis Pasteur uppfann inte denna metod på grund av någon hemsk konspiration utan därför att det var nyttigt.
Antar att du tillhör foliehattarna som dricker dyrt Raw Water också, något som blev vanligt för några år sedan men som minskat betydligt efter att även dom mest korkade inser at det inte är nyttigt att dricka vätskor där det kan finnas farliga bakterier.

Louis Pasteur uppfann också vaccinet mot rabies, antar att du tror att rabies inte existerar och är en konspiration från läkemedelsindustrin...
Citera
2025-06-26, 15:33
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Hur skulle Raw milk kunna vara nyttigare än pasteriserad?
Det handlar alltså mest om att mjölken värms upp till 72 grader för att döda bakterierna.

Louis Pasteur uppfann inte denna metod på grund av någon hemsk konspiration utan därför att det var nyttigt.
Antar att du tillhör foliehattarna som dricker dyrt Raw Water också, något som blev vanligt för några år sedan men som minskat betydligt efter att även dom mest korkade inser at det inte är nyttigt att dricka vätskor där det kan finnas farliga bakterier.

Louis Pasteur uppfann också vaccinet mot rabies, antar att du tror att rabies inte existerar och är en konspiration från läkemedelsindustrin...
Det var väldigt starka påståenden du gjorde om mig. Jag har aldrig påstått att past. av mjölk är av ondo eller rabiesvaccin.

Vad är det med raw-milk och att folk fullkomligt ballar ur så här som du gör i inlägget jag svara på?
Citera
2025-06-26, 15:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Trams. En korrelation innebär inte nödvändigtvis kausalitet, men utan korrelation kan man överhuvudtaget inte ha kausalitet.

Du tänker fel.

Hypotetiskt exempel:
Ponera att du genomför en prospektiv kohortstudie för att se om det finns en association mellan två variabler och du hittar ingen association. Alternativa förklaringar har inte beaktats. Kan du utifrån detta dra slutsatsen att det inte finns ett kausalt samband mellan dessa två variabler? Självklart inte.

Associationer kan vara maskerade pga. exempelvis negative confounding.

Det du gör är en klassisk ekologisk villfarelse för du resonerar såhär: ''Det finns ett negativt samband på ekologisk nivå mellan två variabler, därför finns det inte ett kausalt samband mellan dessa två variabler''.

Du kan läsa här om ''reversals'' där individuella korrelationer är helt omvända jämfört med det som man ser på ekologisk nivå:
https://web.stanford.edu/class/ed260/freedman549.pdf

Avsaknaden av ett rått samband (crude association) kan inte automatiskt antas bero på avsaknad av kausalitet för avsaknaden av ett sådant samband har inte beaktat alternativa förklaringar som kan leda till att man inte ser en association mellan två variabler. Jag gav dig ett exempel ovanför med den hypotetiska kohortstudien.

Citat:
Intaget av rött kött har mycket riktigt minskat eller legat konstant, i Sverige, USA, Storbritannien med flera länder, medan diabetes har ökat flera hundra procent. Man kan alltså elementärt på denna grund utesluta rött kött som faktor för uppkomst av diabetes, oaktat att tanken är absurd från första stund.

Jag säger inte att rött kött orsakar diabetes. Jag säger att hennes graf som hon tyckte var så finurlig får henne att se jävligt korkad ut. Det är en statistisk vurpa.

Två variabler kan röra sig i motsatt riktning på ekologisk nivå, trots att det finns kausalitet mellan de två.

Jag tar ingen ställning för/emot karnivordieten. Det jag gör är att peka ut hennes statistiska magplask.

Citat:
Det går alldeles utmärkt att nyttja epidemiologiska studier för att ELIMINERA samband, däremot inte för att PÅVISA sådana. För att påvisa samband krävs mycket starkare RR än 1.1 eller vad det nu är för statistiskt brus man kommer fram till, och på samma sätt kan man under sådana futtiga data bestämt refutera påstådda samband.

Det går inte att använda den typ av graf som hon gjorde för att utesluta kausalitet mellan två variabler. Det är min poäng.

Citat:
Du verkar inte förstå vad relativ risk innebär. För exempelvis rökning är relativa risken för att utveckla lungcancer i häradet flera tiotals gånger, beroende på dos och tid: https://www.researchgate.net/figure/Relative-risk-of-lung-cancer-in-male-population-in-relation-to-duration-and-daily-number_fig1_446780 26

Detta ska då jämföras med tvivelaktiga epidemiologiska studier där deltagare själv fyller i vad de tror de har ätit under det senaste halvåret, data som sedan filtreras med regressionsanalys med forskarteamets egen bias inräknad, kalkyler som ger RR = 1.2 för att kaffe eller korv ger cancer… man kan slänga ALL sådan "forskning" direkt i papperkorgen, och DÄR har du de pengakåta akademikerna som printar skräppapers på löpande band för att underhålla den egna karriären och få in lön på kontot.

Jo, jag förstår begreppet till perfektion. Det är därför jag uttalar mig så säkert som jag gör.

Hon börjar babbla om att relativa risker på <2 inte är tillförlitliga. Min poäng är att detta är ingen ''universell regel''. Om det var en universell regel, varför är då konsensusbilden att passiv rökning orsakar lungcancer trots att de relativa risksiffrorna ligger under 2? Hon har alltså en uppfattning som inte delas av tunga auktoriteter.

Kopplingen mellan vissa tarmcancerformer och rökning är ett annat utmärkt exempel. Fynd som är allmänt accepterade som kausala trots relativa risker under 2.

Sedan tog jag upp absurditeten i att kräva relativa risker på minst 2 jämt och ständigt för det finns situationer när basrisken är så hög att du inte kommer kunna generera relativa risker på 2.

Relativ risk formula: P1/P2.

Om P2 är 0,51 exempelvis, så säger det sig självt att det spelar ingen roll vad P1 är, du kommer inte kunna generera en siffra på 2. Detta är grundskolematematik.

Jag säger inte att höga relativa risker inte kan hjälpa till när det kommer till kausal inferens. Poängen är att det hon tar upp är ingen universell regel.

Citat:
Smör är FRÅN BÖRJAN ett livsmedel som vi har ätit utan problem i tusentals år. Det har inte gett oss hjärtinfarkt, diabetes eller cancer, sjukdomar som knappt har existerat under förindustriell tid. Att fetter överlag kan nyttjas som smörjmedel är en sekundär applikation.

Poängen är att vissa antyder att vegetabiliska oljor inte kan vara lämpliga för mänsklig konsumtion för att de används som smörjmedel för maskiner. Om de vidhåller denna logik, så tvingas de även acceptera att smör inte är lämpligt för mänsklig konsumtion för även smör kan användas som smörjmedel för maskiner. Det är det som är poängen.

Citat:

Så är det, rökning förklarar i stort nästan all utveckling av hjärtsjukdom, men samtidigt har Harvard-gänget sedan 1950-talet stått fast vid att det är mättat fett som är boven. Utan någon som helst korrelation, eller snarare i omvänd korrelation, då mättat fett är vad vi har ätit innan man började prångla ut industrioljor.

Rökning är dåligt för hjärthälsan, det vet vi.

Citat:
Den speglar faktiskt jordbruksverkets statistik, så den är förmodligen alldeles sann. Individdata kan nog inte rädda bollen här, då det är en epidemiologisk och statistisk fördelning vi pratar om. Människor äter numera MYCKET MERA grönsaker och frukt än 1960, och MYCKET MINDRE smör och mjölk, men blir ÄNDÅ fetare och sjukare.

Du tror att Teichholz är ensam om att förfäkta dessa rön, eller? Pappskalle.

Ekologisk villfarelse. Du tolkar det som att det är samma människor som äter mer frukt och grönt som blir fetare och sjukare. Grafen möjliggör inte för en sådan slutsats.

Frukt & grönsaker uppvisar gång på gång negativa samband för en massa olika sjukdomar när man plockar fram bättre, mer tillförlitlig data (individdata).
Senast redigerad av Pellefant775 2025-06-26 kl. 16:05.
Citera
2025-06-26, 15:49
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Trams. En korrelation innebär inte nödvändigtvis kausalitet, men utan korrelation kan man överhuvudtaget inte ha kausalitet. Intaget av rött kött har mycket riktigt minskat eller legat konstant, i Sverige, USA, Storbritannien med flera länder, medan diabetes har ökat flera hundra procent. Man kan alltså elementärt på denna grund utesluta rött kött som faktor för uppkomst av diabetes, oaktat att tanken är absurd från första stund.

Du kan sjäv förvissa dig om detta genom att plotta konsumtionen av rött kött enligt jordbruksverkets statistik mot prevalens av diabetes. Analyserar man sagda statistik mer noggrant ser man att den totala konsumtionen av kött har ökat, men att HELA ökningen härrör från VITT kött i form av fågel.

Nu ger inte heller vitt kött diabetes, och inte heller smör (vars konsumtion har reducerats extremt kraftigt enligt samma statistik, medan oljorna har tagit dess ställe), men det bör ge en tankeställare till dem som förfäktar denna idiothypotes.

Kött som orsak till diabetes kan man bara få in i ett paradigm av allmän överkonsumtion, där köttet mestadels konsumeras i form av ultraprocessad snabbmat tillsammans med stora mängder socker, raffinerade kolhydrater och oxiderade vegetabiliska oljor.

Du hittar inte en enda karnivor på denna planet som har diabetes.

Det går alldeles utmärkt att nyttja epidemiologiska studier för att ELIMINERA samband, däremot inte för att PÅVISA sådana. För att påvisa samband krävs mycket starkare RR än 1.1 eller vad det nu är för statistiskt brus man kommer fram till, och på samma sätt kan man under sådana futtiga data bestämt refutera påstådda samband.

Ett lovvärt initiativ, vad är problemet?

Du verkar inte förstå vad relativ risk innebär. För exempelvis rökning är relativa risken för att utveckla lungcancer i häradet flera tiotals gånger, beroende på dos och tid: https://www.researchgate.net/figure/Relative-risk-of-lung-cancer-in-male-population-in-relation-to-duration-and-daily-number_fig1_446780 26

Detta ska då jämföras med tvivelaktiga epidemiologiska studier där deltagare själv fyller i vad de tror de har ätit under det senaste halvåret, data som sedan filtreras med regressionsanalys med forskarteamets egen bias inräknad, kalkyler som ger RR = 1.2 för att kaffe eller korv ger cancer… man kan slänga ALL sådan "forskning" direkt i papperkorgen, och DÄR har du de pengakåta akademikerna som printar skräppapers på löpande band för att underhålla den egna karriären och få in lön på kontot.

Smör är FRÅN BÖRJAN ett livsmedel som vi har ätit utan problem i tusentals år. Det har inte gett oss hjärtinfarkt, diabetes eller cancer, sjukdomar som knappt har existerat under förindustriell tid. Att fetter överlag kan nyttjas som smörjmedel är en sekundär applikation.

Medan bomullsolja och liknande substanser FRÅN BÖRJAN togs fram som smörjmedel för industrin, och SENARE nyttjades i livsmedelsliknande substanser i ultraprocess. Människan har aldrig ätit rapsolja under förindustriell tid, eftersom oljan dels är giftig (eurukasyra) och dels inte går att utvinna utan att involvera genmodifiering och kemiskt raffinaderi.

Så är det, rökning förklarar i stort nästan all utveckling av hjärtsjukdom, men samtidigt har Harvard-gänget sedan 1950-talet stått fast vid att det är mättat fett som är boven. Utan någon som helst korrelation, eller snarare i omvänd korrelation, då mättat fett är vad vi har ätit innan man började prångla ut industrioljor.

Den speglar faktiskt jordbruksverkets statistik, så den är förmodligen alldeles sann. Individdata kan nog inte rädda bollen här, då det är en epidemiologisk och statistisk fördelning vi pratar om. Människor äter numera MYCKET MERA grönsaker och frukt än 1960, och MYCKET MINDRE smör och mjölk, men blir ÄNDÅ fetare och sjukare.

Du tror att Teichholz är ensam om att förfäkta dessa rön, eller? Pappskalle.
Ja, Nina var väldigt gedigen i sin research.
Den sjukaste grejen hon hitta var ju den om Kellogs som tydligen skapade corn flakes för att få folk att sluta onanera.
Citera
2025-06-26, 16:19
Avstängd
Citat:
Din debunk var mer eller mindre så här: https://www.youtube.com/watch?v=Vx3P5REaDqw

Vet inte riktigt vad jag ska bemöta. Du hittade på en massa saker och eftersom du inte kan se skillnad på vad du tänker och vad som faktiskt är så blir det väldigt svårt att komma någonstans.

Vad hittar jag på?
Citera
2025-06-26, 16:20
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Vad hittar jag på?
Alltihopa
Citera
2025-06-26, 16:22
Avstängd
Citat:
Alltihopa

Du som är Nina med andra ord. Oärlig. Ha det fint. Replikera om du vill diskutera. Annars kan du låta bli.
Citera
2025-06-26, 16:25
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Du som är Nina med andra ord. Oärlig. Ha det fint. Replikera om du vill diskutera. Annars kan du låta bli.
Ja alltså jag har gett dig massvis med info och du bara hittar på en massa ordsallad.
Du har inte svarat på någonting.
Citera
2025-06-26, 17:07
Avstängd
Citat:
Ja alltså jag har gett dig massvis med info och du bara hittar på en massa ordsallad.
Du har inte svarat på någonting.

Nej, du har inte skickat mig direkt en massa info. Jag har skickat dig en massa info som du inte vill svara på däremot och det är förståeligt eftersom du inte har något svar men jag kommer ignorera dig om du inte bemöter mina punkter. Så svarar du utan att bemöta dem så ignorerar jag dig bara.
Citera
2025-06-26, 17:09
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Nej, du har inte skickat mig direkt en massa info. Jag har skickat dig en massa info som du inte vill svara på däremot och det är förståeligt eftersom du inte har något svar men jag kommer ignorera dig om du inte bemöter mina punkter. Så svarar du utan att bemöta dem så ignorerar jag dig bara.
Jo det har jag. Väldig lätt att kolla upp. Du är en lögnare.
Citera
2025-06-26, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crutio
läser man på svensktvattens hemsida så säger de inget om hur rester av preventivmedel i vattnet kommer påverka dig.

opastöriserad mjölk borde vara helt fritt på alla kemiindustins gifter och således hur människor kan försöka återfå sin hälsa.
Vilket vatten tror du korna dricker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in