2025-06-26, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngvarS
Israels fiender och Iran påstår att Israel vill expandera men det är en del av propagandan där de vill hetsa till krig mot Israel.
Israels expansion är inget man kan ifrågasätta eller benämna propaganda. Oavsett regering så har Israel alltid utökat sitt lebensraum. När omgivningen får nog och reagerar på expansionen så kallas dom för ”onda” - och vips - så blev Israel ett offer för denna ”ondska”.

Varför förstår du inte vad som är orsak och verkan?
Citera
2025-06-26, 08:33
Avstängd
Citat:
Israels fiender och Iran påstår att Israel vill expandera men det är en del av propagandan där de vill hetsa till krig mot Israel. Det är orsaken till palestiniernas lidande. Iran bär skulden till krisen i Gaza.

Citat:
The establishment of a state, even if only on a portion of the land, is the maximal reinforcement of our strength at the present time and a powerful boost to our historical endeavors to liberate the entire country.

We shall admit into the state all the Jews we can. We firmly believe that we can admit more than two million Jews. We shall build a multi-faceted Jewish economy– agricultural, industrial, and maritime. We shall organize an advanced defense force—a superior army which I have no doubt will be one of the best armies in the world. At that point I am confident that we would not fail in settling in the remaining parts of the country, through agreement and understanding with our Arab neighbors, or through some other means.
- David Ben Gurion

Planen var klar från början: en initial kompromiss om land och sen ta resten när möjlighet gavs, oklart hur mycket. Menachem Begin kallade i en tidig debatt i Knesset Västbanken för västra delen av "Land of Israel".
Citera
2025-06-26, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Israels expansion är inget man kan ifrågasätta eller benämna propaganda. Oavsett regering så har Israel alltid utökat sitt lebensraum. När omgivningen får nog och reagerar på expansionen så kallas dom för ”onda” - och vips - så blev Israel ett offer för denna ”ondska”.

Varför förstår du inte vad som är orsak och verkan?

Det är Israels existens som är hotad. Iran är en odskefull terroristregim som förtrycker sina egna medborgare. Det är därför mycket lätt att avgöra vilka som är de verkliga skurkarna.
Citera
2025-06-26, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
- David Ben Gurion

Planen var klar från början: en initial kompromiss om land och sen ta resten när möjlighet gavs, oklart hur mycket. Menachem Begin kallade i en tidig debatt i Knesset Västbanken för västra delen av "Land of Israel".

Islam har tagit över stora områden med våld där muslimska diktaturer förtrycker sina medborgare. Många muslimer hävdar att de har rätt att ta över hela världen och göra Islam till dn enda religionen.

Där har vi ett stort problem. Jämför hur många länder som styrs av muslimska diktaturer med lilla Israel. Om du gör det bör du inse vad som är det största problemet.

Mindre än en miljon "palestinier" hävdade att Israel tagit deras land. Även om de har rätt så är antalet försumbart.

240 000 miljoner kvinnor har stympats i muslimska länder. Betydligt fler människor förtrycks i muslimska diktaturer.

Vi bör rikta blickarna mot de stora problemen istället för att jaga israelerna.

Muslimska terrorister finns precis överallt i världen och de dödar obeväpnade och oskyldiga människor.
Citera
2025-06-26, 10:30
Avstängd
Citat:
Det är Israels existens som är hotad. Iran är en odskefull terroristregim som förtrycker sina egna medborgare. Det är därför mycket lätt att avgöra vilka som är de verkliga skurkarna.
Israel är en kärnvapenbestyckad regional stormakt som bombar grannländerna (och länder som ligger flera länder bort) efter behag. De är inte det minsta hotade på kort sikt. På lång sikt, visst, med tanke på hur många fiender de skaffat sig finns risk för att det kommer surt efter.

Palestina är landet som är hotat. Under ockupation och med en befolkning som dödas i stora mängder och som trycks ihop i allt mindre och mindre enklaver båda i Gaza och Västbanken.

Det är som sagt lätt att avgöra vilka som är största skurkarna.

Citat:
Islam har tagit över stora områden med våld där muslimska diktaturer förtrycker sina medborgare. Många muslimer hävdar att de har rätt att ta över hela världen och göra Islam till dn enda religionen.
Nu går du väldigt lågt tillbaka i tiden. Ser du till senaste århundradena är det kristna som tagit över muslimska områden som kolonier och nu senast judar som erövrar mark som beboddes av en muslimsk majoritet.

Många kristna ser också som mål att kristna hela världen...

Citat:
Mindre än en miljon "palestinier" hävdade att Israel tagit deras land. Även om de har rätt så är antalet försumbart.
Så humant av dig. Bara en miljon, vem bryr sig?
Citera
2025-06-26, 14:48
Medlem
Citat:

Du misstolkar precis allt det jag skriver! Är det medvetet. Jag menar att du bör jämföra det lilla antalet palestinier med de många mänga miljoner människor som förtrycks av muslimska diktaturer.

Det var tydligen för svårt för dig att förstå.

240 miljoner kvinnor har stympats av muslimer. De är faktiskt många. Betydligt fler förtrycks i muslimska diktaturer. Detta är ett stort problem. Israel är ett litet land som fått kämpa för sin existens i många år. Hamas jagar judar överallt på jordklotet. Men du väljer att fördömma Israel.

Du fortsätter med dina konstiga tolkningar som stämmer överens med den propaganda som Israels fiender sprider.
Senast redigerad av IngvarS 2025-06-26 kl. 14:58.
Citera
2025-06-26, 15:03
Medlem
Citat:

Menar du att de miljarder människor som förtrycks i muslimska diktaturer är försumbart. Miljarder är faktiskt fler än en miljon.
Citera
2025-06-26, 15:19
Medlem
Citat:
Menar du att de miljarder människor som förtrycks i muslimska diktaturer är försumbart. Miljarder är faktiskt fler än en miljon.
Nu får du bestämma dig. Först är det Israels existens som är hotad. Sedan är det alla förtryckta muslimer du vurmar över. Argumentationen är svår att följa.

Jag föreslår att Israel sköter sitt och muslimerna sköter sitt. Och innan det kan bli verklighet så ska Israel lämna tillbaka stöldgodset. Varför göra det mer komplicerat….
Citera
2025-06-26, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Nu får du bestämma dig. Först är det Israels existens som är hotad. Sedan är det alla förtryckta muslimer du vurmar över. Argumentationen är svår att följa.

Jag föreslår att Israel sköter sitt och muslimerna sköter sitt. Och innan det kan bli verklighet så ska Israel lämna tillbaka stöldgodset. Varför göra det mer komplicerat….

Jag förstår att du har svårt att förstå mina argument men det beror på att du har svårt att förstå. Du förstod inte det jag skrev men det beror på en bris hos dig själv.
Citera
2025-06-26, 16:57
Avstängd
Citat:
Du misstolkar precis allt det jag skriver! Är det medvetet. Jag menar att du bör jämföra det lilla antalet palestinier med de många mänga miljoner människor som förtrycks av muslimska diktaturer.
Varför göra en sådan jämförelse? Blir Israels skuld mindre för att de inte är enda skurkarna i världen?

Citat:
240 miljoner kvinnor har stympats av muslimer.
Det är en tradition som är kontroversiell även inom islam och praktiseras även av en del kristna grupper och beta israel. För det mesta nöjer sig dock judar med att stympa män.

Citat:
Israel är ett litet land som fått kämpa för sin existens i många år.
Snarare kämpat för att expandera.
Citera
2025-06-26, 17:48
Medlem
Citat:
Varför göra en sådan jämförelse? Blir Israels skuld mindre för att de inte är enda skurkarna i världen?

Du misstolkar precis allt det jag skriver! Är det medvetet. Det jag påpekat är att de andra skurkarna är betydligt värre men det verkar som om du försvarar dem.
Citera
2025-06-26, 17:49
Medlem
Citat:

Snarare kämpat för att expandera.

Du tror tydligen på propagandan som Israels fiender sprider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in