Citat:
Ursprungligen postat av
Lapapp
Jag förstår det ekonomiska argumentet. Det är det vettigaste argumentet hittills. Inget som alls togs upp i det förra uppdrag granskning-avsnittet förvisso. Resurser är ändliga. Det är mycket komplicerade frågor som kräver avancerade hälsoekonomiska analyser, och är inget jag känner att jag har tillräcklig kompetens för att säkert kunna bemöta.
Jag misstänker att hälsoekonomiska aspekter skulle tala för att det är gynnsamt att ge intensivvård åt extremt för tidigt födda. Orsaken är att de som överlever kommer ha en hög förväntad överlevnad och många år på sig att ackumulera kvalitetsjusterade levnadsår (QALYs). Även om de i snitt skulle ha 50% sämre livskvalitet än en fullgången kommer varje intervention att generera i snitt säkert 30 QALYs. Hur många QALYs får en 90 plussare som får en ny klaff för några hundra tusen? Två? Och det är något som görs rutinmässigt.
Oavsett min amatörmässiga beräkning är det en intressant fråga och är den som är mest viabel att diskutera rent etiskt.
Det har du en poäng i. Det är svåra avvägningar. Och inte blir det lättare av att t ex 90-plussaren kanske är en älskad morfars far med stor familj som bryr sig om honom. Det är inte bara potentiella framtida år som spelar roll, utan även alla år som man har levt, alla relationer som finns och allt man har gjort, samt det faktum att 90-plussaren ju har en förmåga att känna dödsångest som den för tidigt födda ju inte har.
Och det slutar ju inte där. Det finns vuxna gravt handikappade, sedan födseln eller sedan en allvarlig olycka som inte heller kan känna dödsångest, har den sortens relationer som vi andra har, eller har lyckats åstadkomma något i livet. Det finns något djupt olustigt och omänskligt i att värdera människoliv efter någon sorts förtjänst. Tankarna går lätt till Nazitysklands mord på speciellt mentalt handikappade.
Likafullt MÅSTE det ju prioriteras därför att resurserna är ändliga.
Nej, frågan är verkligen inte lätt. Dock tvivlar jag på att det är rätt svar att satsa på just barn som fötts vecka 22, som verkar göras bara som någon sorts tävling. Nu talas det t o m om att försöka rädda fr o m vecka 21, där ev överlevare skulle ha ännu större problem. Vad är det egentligen för sorts etik? Samtidigt är gränsen i andra länder ofta vecka 23 eller senare, och vi har ju inte ens en konsekvent policy i hela Sverige.