Citat:
Ursprungligen postat av
Lapapp
Enligt din moraliska kompass. Jag förstår hur du tänker, men blir oroad över vad det implicerar: att vissa människoliv är mindre värda än andra beroende på ålder, hälsostatus eller funktionsnivå. Är en nyfödd fullt gången värd mer eller mindre än en 10-åring jämfört med en 40-åring jämfört med en 100-åring?
I svensk sjukvård gäller principen att alla liv har samma värde. Insatser bedöms utifrån nytta, inte människovärde. Ett för tidigt fött barn bör få vård om det finns en rimlig chans till överlevnad med acceptabel livskvalitet. Därför förstår jag inte varför vissa ser det som särbehandling, det handlar om att rädda liv, som vi gör på andra håll i vården.
Så jag återvänder gärna till mitt exempel: ett barn med hjärncancer. Ska vi operera trots risken för komplikationer och funktionsnedsättning? Självklart. För att barnet är ett liv. Det är samma princip jag tycker borde gälla för prematura barn.
Du har ju redan accepterat att olika liv är olika mycket värda i och med att du säger att den befruktade äggcellen är värd mindre än ett nyfött barn. Och jag antar att du placerar ett foster på tolv veckor högre än en befruktad äggcell och lägre än ett nyfött barn?
Personligen har jag faktiskt inga större problem med sådana värderingar för min egen del. Jag skulle definitivt sätta 10-åringen och 40-åringen före den nyfödda och 100-åringen. För övrigt är det lite si och så med det där med att allt liv har samma värde inom vården när man ser hur det fungerar i praktiken.
Dessutom blir den frågan ofta ganska trivial när det kommer till operationer där det bara är en fråga om pengar. Värre blir det när det handlar om organdonationer som är en kraftigt begränsad resurs. Skulle du vilja att en 100-åring får ett nytt hjärta istället för en 10-åring bara för att 100-åringen "stod före på listan"?
Och jag tycker liksom du att man ska operera ett barn med hjärncancer. Däremot tycker jag motivationen försvinner mer och mer ju närmare födseln det är, och ännu mer om det handlar om alldeles för tidigt födda barn.
Du säger att en befruktad äggcell är något helt annat än ett nyfött barn medicinskt och moraliskt. När sker övergången? Hur lång tid tar den?
En till fundering som jag inte har något jättebra svar på direkt. En anledning till att vi gör dessa bedömningar för jättesmå barn är för att de inte har någon möjlighet att uttrycka sin egen vilja. Implicerar det en skyldighet att försöka få dem att överleva så länge att de kan visa sin egen vilja? Eller implicerar det kanske en skyldighet att försöka göra det bästa av situationen, även om det innebär att döda?