Citat:
Jag råkade snubbla över två artiklar i Hudiksvalls Tidning. Bägge handlar i stort sett om samma sak, Dumpens bristande intresse för dom anhöriga. Det är ganska talande faktiskt.
Visst, att dom skiter i konsekvenserna för andra vuxna, det vet vi ju redan. Men det blir rätt uppenbart att den inställningen också gäller dom anhöriga barnen. Dom är liksom inte värda mer än en axelryckning, trots att det handlar om just barn, vilket Dumpen ju påstår sig värna så mycket om.
I ena artikeln uttalar sig dessutom en av grundarna. Där märks det tydligt, det där är inget dom egentligen bryr sig särskilt om. Inte på riktigt.
Personligen tycker jag att det blir rätt motsägelsefullt att springa runt och hävda att man jobbar för barnens bästa. Men sen i praktiken strunta fullständigt i vissa barn. Bara för att dom råkar vara födda av "fel" förälder. Det håller liksom inte ihop, hur man än vrider och vänder på det.
Att dom som driver det här företaget mest är ute efter att klia sin egen rygg, det är väl tragiskt i sig, men inte särskilt förvånande. Det är sånt man ser ofta. Men det som faktiskt skrämmer mig mer, det är hur pass många följare och supportrar som tycker att det är helt i sin ordning att anhöriga, och i synnerhet barn, blir utsatta för det dom blir.
Det säger ganska mycket om hur urusla vi människor är på att hantera den här typen av information. För vi är inte rationella. Vi reagerar med känslor, ofta ilska, och när det handlar om något så känsloladdat som övergrepp mot barn, även om det rör sig om fiktiva barn, så kokar det över. Det kan jag förstå.
Men det är det där nästa steget som verkar saknas för många. Förmågan att ta ett steg tillbaka och faktiskt fundera på vad det är som händer med alla runt omkring. Man ser inte den oskyldiga sambon eller frun som inte gjort ett smack men som ändå får ta skiten. Man ser inte barnen, om det finns några, som får bära på ett stigma dom inte valt. Och då står vi där igen, med ännu fler som drabbas, och med ännu färre som verkar bry sig om det.
Att stötta det där projektet, det blir ju i praktiken samma sak som att också stötta det som deras anhöriga tvingas gå igenom. Det går inte att komma ifrån, hur gärna man än försöker. För dom anhöriga får lida, oavsett om det sker i det tysta eller om det blåses upp i offentligheten. Men det blir naturligtvis betydligt värre när allt ska ut på bred front, rakt ut till nätets alla mindre stabila individer, som gärna tar lagen i egna händer.
Jag kan bara konstatera att Dumpen, trots sin påstått ädla avsikt, sprider mer kaos än dom någonsin kommer att bidra med hjälp till någon enskild människa. Det är lite som att stå med en brandsläckare i ena handen och en bensindunk i den andra. Man menar väl, men resultatet blir inte direkt konstruktivt.
För bara för att man har en fin idé i grunden så betyder det inte att man kan bete sig hur som helst i namn av den. Det är det där med konsekvenser, något dom där verkar ha väldigt svårt att förstå. Eller så bryr dom sig inte helt enkelt. Min uppfattning är att Dumpen, i sitt nuvarande skick, är både smaklöst och direkt samhällsfarligt.
Rent krasst så tycker jag att alla som är involverade, från de som driver till de som försvarar och applåderar, borde skämmas. Ordentligt. Och kanske ta sig en riktigt lång titt i spegeln medan dom ändå håller på.
Visst, att dom skiter i konsekvenserna för andra vuxna, det vet vi ju redan. Men det blir rätt uppenbart att den inställningen också gäller dom anhöriga barnen. Dom är liksom inte värda mer än en axelryckning, trots att det handlar om just barn, vilket Dumpen ju påstår sig värna så mycket om.
I ena artikeln uttalar sig dessutom en av grundarna. Där märks det tydligt, det där är inget dom egentligen bryr sig särskilt om. Inte på riktigt.
Personligen tycker jag att det blir rätt motsägelsefullt att springa runt och hävda att man jobbar för barnens bästa. Men sen i praktiken strunta fullständigt i vissa barn. Bara för att dom råkar vara födda av "fel" förälder. Det håller liksom inte ihop, hur man än vrider och vänder på det.
Att dom som driver det här företaget mest är ute efter att klia sin egen rygg, det är väl tragiskt i sig, men inte särskilt förvånande. Det är sånt man ser ofta. Men det som faktiskt skrämmer mig mer, det är hur pass många följare och supportrar som tycker att det är helt i sin ordning att anhöriga, och i synnerhet barn, blir utsatta för det dom blir.
Det säger ganska mycket om hur urusla vi människor är på att hantera den här typen av information. För vi är inte rationella. Vi reagerar med känslor, ofta ilska, och när det handlar om något så känsloladdat som övergrepp mot barn, även om det rör sig om fiktiva barn, så kokar det över. Det kan jag förstå.
Men det är det där nästa steget som verkar saknas för många. Förmågan att ta ett steg tillbaka och faktiskt fundera på vad det är som händer med alla runt omkring. Man ser inte den oskyldiga sambon eller frun som inte gjort ett smack men som ändå får ta skiten. Man ser inte barnen, om det finns några, som får bära på ett stigma dom inte valt. Och då står vi där igen, med ännu fler som drabbas, och med ännu färre som verkar bry sig om det.
Att stötta det där projektet, det blir ju i praktiken samma sak som att också stötta det som deras anhöriga tvingas gå igenom. Det går inte att komma ifrån, hur gärna man än försöker. För dom anhöriga får lida, oavsett om det sker i det tysta eller om det blåses upp i offentligheten. Men det blir naturligtvis betydligt värre när allt ska ut på bred front, rakt ut till nätets alla mindre stabila individer, som gärna tar lagen i egna händer.
Jag kan bara konstatera att Dumpen, trots sin påstått ädla avsikt, sprider mer kaos än dom någonsin kommer att bidra med hjälp till någon enskild människa. Det är lite som att stå med en brandsläckare i ena handen och en bensindunk i den andra. Man menar väl, men resultatet blir inte direkt konstruktivt.
För bara för att man har en fin idé i grunden så betyder det inte att man kan bete sig hur som helst i namn av den. Det är det där med konsekvenser, något dom där verkar ha väldigt svårt att förstå. Eller så bryr dom sig inte helt enkelt. Min uppfattning är att Dumpen, i sitt nuvarande skick, är både smaklöst och direkt samhällsfarligt.
Rent krasst så tycker jag att alla som är involverade, från de som driver till de som försvarar och applåderar, borde skämmas. Ordentligt. Och kanske ta sig en riktigt lång titt i spegeln medan dom ändå håller på.
Citat:
Dom gör det på bekostnad av dom anhöriga. Och det är inte lite heller. Det handlar om människor som får leva med ett trauma som inte ens är deras eget, men som ändå letar sig in i vardagen, i skolan, på lekplatsen, i grannskapet.
Barn som inte har gjort ett dyft fel, men som ändå får bära skammen. För att pappa eller någon annan i familjen figurerat på deras sida.
Och det hade ju gått att belysa problemet, visa på allvaret och omfattningen av det, utan att trampa rätt över en drös oskyldiga i samma veva. Men det gör man inte. Och det är ganska uppenbart att man heller inte bryr sig nämnvärt om dom konsekvenserna.
Det enda som verkar spela någon roll är klick, räckvidd och att hålla liv i narrativet. Resten får bli vad det blir. Och det, om något, säger en hel del om både människosynen och prioriteringarna i verksamheten.
Barn som inte har gjort ett dyft fel, men som ändå får bära skammen. För att pappa eller någon annan i familjen figurerat på deras sida.
Och det hade ju gått att belysa problemet, visa på allvaret och omfattningen av det, utan att trampa rätt över en drös oskyldiga i samma veva. Men det gör man inte. Och det är ganska uppenbart att man heller inte bryr sig nämnvärt om dom konsekvenserna.
Det enda som verkar spela någon roll är klick, räckvidd och att hålla liv i narrativet. Resten får bli vad det blir. Och det, om något, säger en hel del om både människosynen och prioriteringarna i verksamheten.
Det är viktiga synpunkter du framför och vettiga perspektiv du lyfter, och jag har inga problem att sympatisera med dem. Men om jag hade vågat mig på en förklaring till Dumpens och deras följares syn på saken, bortom det rent emotionella givet det delikata ämnet - som är en självklarhet - skulle det ha blivit något i stil med följande.
Man kan helt uppenbart betrakta Dumpen på olika vis, anlägga skilda etiska perspektiv på verksamheten. Det är normativa/subjektiva bedömningar och med sådana förhåller det sig så, att något absolut rätt eller fel finns inte. Istället handlar det om argumentation baserad på vilken moralisk ståndpunkt man i grunden intar.
Det du anför är att hänföra till den etablerade medieetiken. Med tillämpning av den skulle inte gäddorna ha utpekats, då allmänintresse (nyhetsvärde), såsom det definieras enligt medieetiken, i princip saknas:
Vi har att göra med vanliga, okända Svenssons. Därmed överväger publicitetsskadan, alltså avstå från utpekande/identifiering.
Även om det hade funnits ett visst allmänintresse för en gädda, ska sedan även enligt medieetiken så kallad sekundär publicitetsskada beaktas. Hit hör särskilt barn i skolålder som anses vara extra känsliga för skandaliserande publicering om deras förälder. Du tar ju bland annat upp denna aspekt, nog så väsentlig i sammanhanget.
Emellertid tillämpar inte Dumpen medieetiken, utan har sin egen "Dumpenetik". Allmänintresse enligt Dumpenetiken handlar inte om vem den utpekade är, utan vad denne har gjort, alldeles oavsett personens ställning i samhället. Det står klart att väldigt många människor ansluter till detta etiska perspektiv, som alltså går på tvärs mot medieetiken.
Vilket perspektiv man väljer att inta får bäring på hur man ser på Dumpens ansvar för sina publiceringar - ska Dumpen klandras eller ej för att Dumpen gör som de gör, inklusive ansvar för oskyldiga anhörigas lidande?
Även enligt medieetiken kan det anses vara berättigat att utpeka någon i en så kallad affär, trots att det drabbar anhöriga. Det typiska exemplet är ledande politiker som gör bort sig; allmänintresset trumfar publicitetsskadan, den primära och den sekundära.
Vad Dumpen gör är att de lägger ribban för när det är etiskt rätt att peka ut någon såsom skandalös betydligt lägre än medieetiken. Det är egentligen skillnaden.
Om man då applåderar Dumpenetiken tycker man naturligtvis att Dumpen gör rätt, det vill säga trots att anhöriga far illa ska inte Dumpen klandras för publiceringen. Precis som att man kan tycka, om man sympatiserar med medieetiken, att det är rätt att i ett visst fall peka ut, säg, en politiker = inget ansvar/klander för publiceringen, trots att anhöriga drabbas.
Det är följaktligen inte så mycket en fråga om art, utan mer om grad. Där ligger Dumpen på en nivå på en denna gradskala, medieetiken på en annan.
Man kan givetvis tycka att Dumpen agerar fel och ska klandras för den anhörigskada med mera de ställer till med på grund av publiceringen, såsom du gör.
Men man bör ha klart för sig, att även denna kritik bottnar i ett visst etiskt ställningstagande (det medieetiska), och även det står öppet för debatt/argumentation, eftersom det rör sig om en värdering, en normativ hållning, inget naturvetenskapligt axiom. Att det står öppet för debatt bär inte minst den här tråden vittnesbörd om.
Senast redigerad av Lessler 2025-06-25 kl. 15:00.
Senast redigerad av Lessler 2025-06-25 kl. 15:00.