2025-06-25, 11:10
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Läser just nu "Känslostormar" av just Predrag Petrovic. Det var någon i en annan tråd om borderline som hade en teori som jag fastnade för, efter att denne läst boken.

Jag själv har ADHD och borderline försöker förstå mig själv in i rötterna så jag verkligen kan grovjobba med mig själv. Det som är, är att jag fått höra från ett ex att jag manipulerar och gaslightar, så jag försöker ta tag i det nu. Det är svårare än vad jag någonsin kunnat tro. Det är ju min hjärna som säger till mig att det är sanningen. Så att försöka vända sin hjärna var lättare sagt än gjort. Det är som att kolla ut ur fönstret och se att det regnar, men på något sätt försöka övertala sig att det regnar inte alls, men jag ser ju att det regnar så vad är oddsen att det inte regnar? Vilken verklighet är sann? Jag blir helt knäpp av det här, vilket nog märktes i min trådstart hur rörigt jag skrev.

Jag har även sett på en anteckning i 1177 från en läkare där det stod: "antisocial personlighetsstörning ?"

Så nu snurrar frågan, har jag empati eller inte? har jag adhd, eips och As PS? och vad är oddsen för det? eller är jag fel diagnostiserad?

Har du någon att prata med om detta, gärna professionell? När du läser en teori, en bok, hör något här å där så tar du in väldigt mycket. Stannar du upp och reflekterar eller går du bara vidare och läser nästa bok, nästa teori?

När du tagit del av en teori och vill applicera den på dig så är det bra om du kan ha någon annan att prata med om det som är utanför dig och ser dig på ett annat sätt än hur du själv ser på dig.

Det som ditt ex har sagt kanske rör någon sanning, men andra som skulle se dig och ditt ex kanske inte håller med i exakt det ditt ex säger.
Citera
2025-06-25, 11:40
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u9FpM1wXcZ
Skulle det vara så bra då? Det finns ju uppenbarligen människor som är detta. Uppenbarligen. Har själv träffat dem i privatlivet. Det finns många historiska exempel också. Individer som arbetade nära förbundskanslern under ww2 t.ex.

Ja, det finns människor som är på ett visst sätt. Men när man vet mer om hjärnan kommer man gruppera saker annorlunda.
Citera
2025-06-25, 12:09
Medlem
Horverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Begreppet personlighetsstörningar kommer nog försvinna med tiden. Man kommer skilja på saker som handlar om ett inlärt negativt beteende som upprepas, och sådant som finns på grund av NPF (Psykopati kommer att räknas dit). Sedan är det klart att vissa saker man är född med blir värre pga hur man växer upp, iallafall i extrema fall.

Jag tycker inte det är slaskande. Folk börjar bli medvetna om att andra har störningar eller drag av störningar. Det är viktigt att förstå andra, så att man inte blir ett offer. Förr var alla så himla godtrogna och tänkte att de stackarna har väl haft det jobbigt hemma...

Man kan absolut jobba fram empati i vissa fall, beror på vad det finns att jobba med. I andra fall får man väl motivera med annat än empati för att hålla sig trevlig.

Sedan tycker jag att just borderline inte är en speciellt bra diagnos. Den används ömsom för kvinnlig AsPD och ömsom för c-PTSD.

Tror du verkligen att man kan jobba fram empati?! Det tror faktiskt inte jag. Visst, du kanske kan lära dig att spela empatisk och så att andra går på det (för att inte verka tappad) eller att förstärka redan existerande empati. Dock tror jag inte att du kan lära dig att känna verklig empati, från ingenstans.

Precis som att du kan förstå och föreställa dig att andra känner någon känsla, t.ex smärta när man slår i tån (för det gör ont och slå sig). Men för att verkligen kunna känna smärtan med personen som slår i tån, behöver du själv veta hur det känns.
Citera
2025-06-25, 13:14
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horverket
Tror du verkligen att man kan jobba fram empati?! Det tror faktiskt inte jag. Visst, du kanske kan lära dig att spela empatisk och så att andra går på det (för att inte verka tappad) eller att förstärka redan existerande empati. Dock tror jag inte att du kan lära dig att känna verklig empati, från ingenstans.

Kanske man inte kan, men väldigt få har ingen empati alls, så som du säger att man kan utveckla den lilla man har, och gå från en person som utnyttjar andra och behandlar dem illa, till att bli mer prosocial.
Citera
2025-06-25, 14:28
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Har du någon att prata med om detta, gärna professionell? När du läser en teori, en bok, hör något här å där så tar du in väldigt mycket. Stannar du upp och reflekterar eller går du bara vidare och läser nästa bok, nästa teori?

När du tagit del av en teori och vill applicera den på dig så är det bra om du kan ha någon annan att prata med om det som är utanför dig och ser dig på ett annat sätt än hur du själv ser på dig.

Det som ditt ex har sagt kanske rör någon sanning, men andra som skulle se dig och ditt ex kanske inte håller med i exakt det ditt ex säger.

Problemet i sådana här situationer är ju mitt minne. Jag är ung men ändå huvud som en hönshjärna. Jag har lätt för att läsa men glömmer det jag läst efter 30 minuter. Skulle behöva sitta och plugga in varenda sida i en bok. Men jag lär mig inte genom att läsa heller. Jag lär mig bäst i praktiken. Men är samtidigt en väldigt nyfiken människa som alltid vill lära mig mer och mer, så ja, jag har lätt att hoppa till nästa.

Har gått till professionella både privat och öppenvård. Testat en massa olika. Problemet är ju att komma ihåg alla händelser. Jag kan ha en skitvecka med en massa saker som hänt varje dag, men när jag sätter mig i stolen så är det blankt. Kommer inte ihåg något. Och när jag väl har strategier att jobba med, är dom så jäkla svåra att komma ihåg. Hade behövt one note eller post it lapp funktionen i min egen hjärna.

Grejen är den att jag inte kommer ihåg vad jag ens säger och inte. Frågar någon mig "varför sa du såhär för 1 vecka sedan". Har jag sagt det? Det minns inte jag. Låter som världens sämsta bortförklaring, men det är ingen bortförklaring, jag minns fan inte.

Jag är smart egentligen, men glömsk som satan. Så det känns som waste of potential. Och rörig skalle har jag också. Märks nog på mig när jag skriver
Senast redigerad av cutepsycho 2025-06-25 kl. 14:30.
Citera
2025-06-25, 19:54
Medlem
Citat:
Ja, det finns människor som är på ett visst sätt. Men när man vet mer om hjärnan kommer man gruppera saker annorlunda.

Det här får du allt utveckla. Väldigt abstrakt svarat.
Citera
2025-06-25, 20:01
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Det här får du allt utveckla. Väldigt abstrakt svarat.

Som du såg om du läste artikeln pratar de om vilka beteenden som syns i hjärnan och var. Det som är så djupt i hårdvaran är troligen i en annan kategori än något mer temporärt.

Redan nu räknar man psykopati informellt som NPF istället för personlighetsstörning.
Citera
2025-06-25, 20:06
Medlem
Citat:
Som du såg om du läste artikeln pratar de om vilka beteenden som syns i hjärnan och var. Det som är så djupt i hårdvaran är troligen i en annan kategori än något mer temporärt.

Redan nu räknar man psykopati informellt som NPF istället för personlighetsstörning.

Läste inte artikeln. Ja, alltså det är väl klart man kan byta etiketter, men hört folk som dragit resonemang som att inga personlighetsstörningar existerar utan att det bara skulle vara normala beteenden och fungerande som man patologiserat kulturellt. Vilket alla som faktiskt varit offer för en gravt personlighetsstörd (ex sadistisk narcissist) person i det civila skulle byta byta åsikt om så fort de faktiskt möter det.
Citera
2025-06-25, 20:13
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Läste inte artikeln. Ja, alltså det är väl klart man kan byta etiketter, men hört folk som dragit resonemang som att inga personlighetsstörningar existerar utan att det bara skulle vara normala beteenden och fungerande som man patologiserat kulturellt. Vilket alla som faktiskt varit offer för en gravt personlighetsstörd (ex sadistisk narcissist) person i det civila skulle byta byta åsikt om så fort de faktiskt möter det.

Byta etiketter gör ganska mycket. Vi var flera hundra som över en dag plötsligt inte hade en personlighetsstörning längre, vi hade NPF. Det var väldigt skönt att de på psyk fattade att vi inte var uppmärksamhetssökande eller antisociala, vad de nu målat på oss som vi inte tyckte vi var, och att de kunde sluta trigga oss genom att inte se hur vi var på riktigt. De hade lärt sig att behandla dem med personlighetsstörningar väldigt strikt och elakt, har man autism och ADD är det inte så kul.
Citera
2025-06-25, 20:14
Medlem
Att man har nått! Man är något som märks.
Låter så dumt att säga du är en jävla idiot bättre läkaren säger damp.

Citera
2025-06-25, 20:42
Medlem
Citat:
Byta etiketter gör ganska mycket. Vi var flera hundra som över en dag plötsligt inte hade en personlighetsstörning längre, vi hade NPF. Det var väldigt skönt att de på psyk fattade att vi inte var uppmärksamhetssökande eller antisociala, vad de nu målat på oss som vi inte tyckte vi var, och att de kunde sluta trigga oss genom att inte se hur vi var på riktigt. De hade lärt sig att behandla dem med personlighetsstörningar väldigt strikt och elakt, har man autism och ADD är det inte så kul.

Jojo, men det är väl en ganska stor skillnad på det du pratar om och Josef Mengele t.ex.
Sådana personer jag syftar på brukar i regel inte vara diagnostiserade utan istället vara ganska högt placerade i samhället och göra livet surt för andra.
De personer du syftar på kan nog ofta bli offer för de jag syftar på.
Senast redigerad av u9FpM1wXcZ 2025-06-25 kl. 20:44.
Citera
2025-06-25, 21:07
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Problemet i sådana här situationer är ju mitt minne. Jag är ung men ändå huvud som en hönshjärna. Jag har lätt för att läsa men glömmer det jag läst efter 30 minuter. Skulle behöva sitta och plugga in varenda sida i en bok. Men jag lär mig inte genom att läsa heller. Jag lär mig bäst i praktiken. Men är samtidigt en väldigt nyfiken människa som alltid vill lära mig mer och mer, så ja, jag har lätt att hoppa till nästa.

Har gått till professionella både privat och öppenvård. Testat en massa olika. Problemet är ju att komma ihåg alla händelser. Jag kan ha en skitvecka med en massa saker som hänt varje dag, men när jag sätter mig i stolen så är det blankt. Kommer inte ihåg något. Och när jag väl har strategier att jobba med, är dom så jäkla svåra att komma ihåg. Hade behövt one note eller post it lapp funktionen i min egen hjärna.

Grejen är den att jag inte kommer ihåg vad jag ens säger och inte. Frågar någon mig "varför sa du såhär för 1 vecka sedan". Har jag sagt det? Det minns inte jag. Låter som världens sämsta bortförklaring, men det är ingen bortförklaring, jag minns fan inte.

Jag är smart egentligen, men glömsk som satan. Så det känns som waste of potential. Och rörig skalle har jag också. Märks nog på mig när jag skriver

Men då kanske rätt sak för dig är att inte läsa mer nytt. Hitta något bra grundläggande som inte är så mycket och fokusera på det.

Om du har lätt att glömma saker så kommer du bara göra det ännu värre genom att trycka in mer i hjärnan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in