Citat:
Ursprungligen postat av
xtal
Det blir tyvärr omöjligt att föra en meningsfull diskussion när du gång på gång misstolkar, tillskriver motiv jag inte har och försöker vända varje invändning till ett moraliskt angrepp. Jag har hela tiden diskuterat sakfrågan: hur narrativ formas, hur partigrupper påverkar perception och varför insyn är viktig.
Att kalla det “att göra jobbet åt främmande makt” är inte bara osakligt, det är också ett retoriskt knep för att misstänkliggöra kritik utan att bemöta den i sak.
Varje gång någon pekar på att säkerhetsbedömningen backas av samma partigrupp som den ena parten, så rycker du reflexmässigt ut med stora ord om “systemhot”. Ingen köper det.
Sanningen? Du har inget mer att komma med. Du för ett ideologiskt försvar, inte en intellektuell diskussion. Och det vet nog alla som läser här vid det här laget.
Det är lite ironiskt att du talar om "intellektuell diskussion", samtidigt som du viftar bort varje försök att diskutera institutionell tillit, aktörsansvar och asymmetrisk påverkan som "reflexmässiga systemhot".
Jag har aldrig kallat dig agent för främmande makt. Men vi lever i en tid där demokratiska svagheter exploateras – inifrån och utifrån. När politiker undergräver säkerhetsfunktioner för att försvara partikamrater är det en farlig väg, oavsett syfte.
Din idé om att partigruppen styr säkerhetsbedömningen blir desto märkligare i ljuset av att Vänsterpartiet just nu är mitt i en öppen internkris, där partiledningen anklagas för passivitet gentemot en radikal falang. Det rimmar illa med narrativet om ett homogent maktblock som skyddar sina egna.
Kritik är viktig. Men när misstro är konstant, bevisbördan ensidig och ansvarsfriheten reserverad för den egna sidan – då är det inte längre kritik, utan ideologisk cynism.
Det går absolut att diskutera perception, narrativ och öppenhet. Men det kräver också att man erkänner de strukturer som bär samhället – inte bara de som stör ens bild av det.
Och det vet nog alla som läser här vid det här laget.
För övrigt, om du missat:
Citat:
Turbulens inom V: ”Vi behöver gå till botten med uppgifterna”
https://www.dn.se/sverige/turbulens-inom-v-vi-behover-ga-till-botten-med-uppgifterna