2025-06-25, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xiu
Vi är nu en hel del i tråden som du anser säger saker, men som du nogsamt inte citerar, som inte har sagt något av det som de anser att du sagt.

Eftersom du varit usel på att citera det du kommentera, citera i fortsättningen.

En bild på avstånd
Vänsterpartiets kanslichef i Bryssel, Marie Antman, säger att deras medarbetare tog en bild på Alice Teodorescu Måwe på avstånd, utan att ens öppna munnen

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pP2jEG/nya-uppgifterna-om-braket-i-eu-mellan-v-och-mawe
Citera
2025-06-25, 18:01
Medlem
mikaelss avatar
https://www.dn.se/sverige/turbulens-inom-v-vi-behover-ga-till-botten-med-uppgifterna/
V:s palestinier förnekar sig inte

Citat:
De beskriver hur Riazat i många olika sammanhang agerar för att undergräva partiets linje i fallet Lorena Delgado Varas. Det talas om aggressiva utfall på möten, och samtal och mess utanför arbetstid som har uppfattats som hotfulla. Vissa anser sig ha blivit baktalade internt. Andra talar om falsk ryktesspridning kring vad som föregick beslutet rörande Lorena Delgado Varas.
[…]
Daniel Riazat, liksom Lorena Delgado Varas, har profilerat sig som aktivister i Palestinafrågan, och fått hög status i rörelser utanför partiet. De som är kritiska till dem menar dock att det inte handlar om en motsättning i synen på Gazakriget. Det handlar enligt dem om att partiets linje och de demokratiska beslut som fattas internt måste respekteras.
Det är väl rimligt att anta tjänstepersonen i Bryssel är likadan?
Har ni någonsin sett en fredlig palestinaaktivist?
Citera
2025-06-25, 18:34
Medlem
smokingdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtal
Det blir tyvärr omöjligt att föra en meningsfull diskussion när du gång på gång misstolkar, tillskriver motiv jag inte har och försöker vända varje invändning till ett moraliskt angrepp. Jag har hela tiden diskuterat sakfrågan: hur narrativ formas, hur partigrupper påverkar perception och varför insyn är viktig.

Att kalla det “att göra jobbet åt främmande makt” är inte bara osakligt, det är också ett retoriskt knep för att misstänkliggöra kritik utan att bemöta den i sak.

Varje gång någon pekar på att säkerhetsbedömningen backas av samma partigrupp som den ena parten, så rycker du reflexmässigt ut med stora ord om “systemhot”. Ingen köper det.

Sanningen? Du har inget mer att komma med. Du för ett ideologiskt försvar, inte en intellektuell diskussion. Och det vet nog alla som läser här vid det här laget.

Det är lite ironiskt att du talar om "intellektuell diskussion", samtidigt som du viftar bort varje försök att diskutera institutionell tillit, aktörsansvar och asymmetrisk påverkan som "reflexmässiga systemhot".

Jag har aldrig kallat dig agent för främmande makt. Men vi lever i en tid där demokratiska svagheter exploateras – inifrån och utifrån. När politiker undergräver säkerhetsfunktioner för att försvara partikamrater är det en farlig väg, oavsett syfte.

Din idé om att partigruppen styr säkerhetsbedömningen blir desto märkligare i ljuset av att Vänsterpartiet just nu är mitt i en öppen internkris, där partiledningen anklagas för passivitet gentemot en radikal falang. Det rimmar illa med narrativet om ett homogent maktblock som skyddar sina egna.

Kritik är viktig. Men när misstro är konstant, bevisbördan ensidig och ansvarsfriheten reserverad för den egna sidan – då är det inte längre kritik, utan ideologisk cynism.

Det går absolut att diskutera perception, narrativ och öppenhet. Men det kräver också att man erkänner de strukturer som bär samhället – inte bara de som stör ens bild av det.

Och det vet nog alla som läser här vid det här laget.

För övrigt, om du missat:

Citat:
Turbulens inom V: ”Vi behöver gå till botten med uppgifterna”

https://www.dn.se/sverige/turbulens-inom-v-vi-behover-ga-till-botten-med-uppgifterna
Citera
2025-06-25, 18:53
Medlem
smokingdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
https://www.dn.se/sverige/turbulens-inom-v-vi-behover-ga-till-botten-med-uppgifterna/
V:s palestinier förnekar sig inte

Det är väl rimligt att anta tjänstepersonen i Bryssel är likadan?
Har ni någonsin sett en fredlig palestinaaktivist?

DN:s artikel bekräftar inte bara ett internt V-kaos, utan målar upp en bild av en partiapparat i kris:
– Anklagelser om hotfullt beteende från Riazat
– Ovilja att delta i möten p.g.a. arbetsmiljön
– Ett splittrat Stockholmsdistrikt
– Partiledning som beskrivs som “ängslig”
– Och inte minst: kritik från personer med insyn som nu väljer att tala ut i media

Att detta bubblar upp samtidigt som man försöker behålla narrativet om att det är Alice Teodorescu Måwe som är problemet – ja, det är som att smälla upp ett partytält i en snöstorm.
Citera
2025-06-25, 19:20
Medlem
Xius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det är DU som påstår att det finns film på medarbetarens telefon, eller hur? Ska det vara värt att fortsätta diskutera huruvida det är relevant att kräva att den släpps eller inte, måste vi ju först veta om det finns en film?

Även V har hävdat att V´s egen medarbetare har tagit media i form av film/foto av Måwe. V har hittills inte sagt eller erbjudit sig att släppa dessa media i någon form och inte heller med några kommentarer om dessa media.

"Detta har varit känt från första början och publicerat i t.ex Aftonbladet.

"Tegelberg säger att Teodorescu Måwe var på väg till ett möte när hon blev attackerad av en tjänsteman som ska ha filmat och fotat henne.

”När Alice bad personen förklara sitt agerande uppgav personen att vederbörande avsåg att publicera bilderna på sociala medier för att ’tala om för världen vilken hemsk person’ Alice är”, skriver Tegelberg." "

V har media om händelsen, men vägrar att släppa den. Beror det på att V vet vad dessa media innehåller?
Senast redigerad av Xiu 2025-06-25 kl. 19:39.
Citera
2025-06-25, 19:39
Medlem
Xius avatar
Citat:
En bild på avstånd
Vänsterpartiets kanslichef i Bryssel, Marie Antman, säger att deras medarbetare tog en bild på Alice Teodorescu Måwe på avstånd, utan att ens öppna munnen

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pP2jEG/nya-uppgifterna-om-braket-i-eu-mellan-v-och-mawe

Du hänvisar nu till något som det tog V´s kanslichef två dagar att kommentera. V´s kanslichef tar två dagar på sig att anse att V´s egen "medarbetare tog en bild på Alice Teodorescu Måwe på avstånd, utan att ens öppna munnen"

EU´s säkerhetsavdelning samt talesman hade vid det laget redan konstaterat att V´s medarbetare i korthet " initierade och eskalerade" förloppet.

V´s medarbetare hoppar på en vald parlamentariker, och avser att publicera media (mer än troligt med avseende på syftet ljud/bild) som enligt V kan ses ofördelaktligt.

Varför lägger nu inte V ut filmen som V´s egen medarbetare tog? V vill inte att släppa det media som de har tillgång till är min tolkning (samt alla som förstår varför de inte vill släppa media som de har i sina egna händer)
Senast redigerad av Xiu 2025-06-25 kl. 19:44.
Citera
2025-06-25, 19:44
Medlem
Citat:
Även V har hävdat att V´s egen medarbetare har tagit media i form av film/foto av Måwe. V har hittills inte sagt eller erbjudit sig att släppa dessa media i någon form och inte heller med några kommentarer om dessa media.

"Detta har varit känt från första början och publicerat i t.ex Aftonbladet.

"Tegelberg säger att Teodorescu Måwe var på väg till ett möte när hon blev attackerad av en tjänsteman som ska ha filmat och fotat henne.

”När Alice bad personen förklara sitt agerande uppgav personen att vederbörande avsåg att publicera bilderna på sociala medier för att ’tala om för världen vilken hemsk person’ Alice är”, skriver Tegelberg." "

V har media om händelsen, men vägrar att släppa den. Beror det på att V vet vad dessa media innehåller?

Länka då till att V hävdat att medarbetaren filmat händelsen! Att minst ett foto är taget, är vi överens om.

Vad Alice påstår ger jag inte mycket för. Jag tillhör nämligen dom 88% som saknar förtroende för henne.
Citera
2025-06-25, 19:44
Medlem
smokingdogs avatar
DN:s artikel (25 juni) visar att Vänsterpartiet befinner sig i en öppen intern kris, med anklagelser om hotfullt beteende, splittring och handlingsförlamad partiledning. Detta är inte perifera konflikter – det rör riksdagsledamöter och partistyrelsen. När samma parti samtidigt ifrågasätter EU-parlamentets säkerhetsbedömning och ställer sig bakom en tjänsteperson som agerat mot en folkvald, bör man ställa frågan: agerar V utifrån sak och säkerhet – eller från ett internt maktspel de inte längre har kontroll över?

Krisen inom V kastar nytt ljus över ATM-incidenten.

Citera
2025-06-25, 19:49
Medlem
Citat:
Du hänvisar nu till något som det tog V´s kanslichef två dagar att kommentera. V´s kanslichef tar två dagar på sig att anse att V´s egen "medarbetare tog en bild på Alice Teodorescu Måwe på avstånd, utan att ens öppna munnen"

EU´s säkerhetsavdelning samt talesman hade vid det laget redan konstaterat att V´s medarbetare i korthet " initierade och eskalerade" förloppet.

V´s medarbetare hoppar på en vald parlamentariker, och avser att publicera media (mer än troligt med avseende på syftet ljud/bild) som enligt V kan ses ofördelaktligt.

Varför lägger nu inte V ut filmen som V´s egen medarbetare tog? V vill inte att släppa det media som de har tillgång till är min tolkning (samt alla som förstår varför de inte vill släppa media som de har i sina egna händer)

V´s kanslichef berättade inte ens för TT vilket partim eller vilken eu parlamentariker det gällde! Detta sa hon efter att KD själva avslöjat att det gällde Alice.

Länka till att V ser det som ofördelaktigt att publicera en bild eller film på Alice.

Är inte intresserad av att diskutera dina hjärnspöken. Så styrk först att det finns en film.
Citera
2025-06-25, 20:02
Medlem
Xius avatar
Citat:
Länka då till att V hävdat att medarbetaren filmat händelsen! Att minst ett foto är taget, är vi överens om.

Vad Alice påstår ger jag inte mycket för. Jag tillhör nämligen dom 88% som saknar förtroende för henne.

Du anser att det är omöjligt att V´s medarbetare har tagit något mer än ett foto, när hela syftet från V´s medarbetare har varit att visa vilken usel människa Måwe är? Om detta är syftet, räcker det med en bild av Måwe samt att bilden saknar ljud av Måwe?

Varför publicerar inte V desa bilder/filmer? Jag anser att det 98% troligt att det är film samt att den inkluderar ljud..

Oavsett så säger jag till V, släpp de bilder/film ni innehaft från allra första början, men i odemokratisk anda håller på.
Citera
2025-06-25, 20:06
Medlem
Xius avatar
Citat:
V´s kanslichef berättade inte ens för TT vilket partim eller vilken eu parlamentariker det gällde! Detta sa hon efter att KD själva avslöjat att det gällde Alice.

Länka till att V ser det som ofördelaktigt att publicera en bild eller film på Alice.

Är inte intresserad av att diskutera dina hjärnspöken. Så styrk först att det finns en film.

Varför svarar du aldrig Heretic77?:
"Du anser att det är omöjligt att V´s medarbetare har tagit något mer än ett foto, när hela syftet från V´s medarbetare har varit att visa vilken usel människa Måwe är? Om detta är syftet, räcker det med en bild av Måwe samt att bilden saknar ljud av Måwe?

Varför publicerar inte V desa bilder/filmer? Jag anser att det 98% troligt att det är film samt att den inkluderar ljud..

Oavsett så säger jag till V, släpp de bilder/film ni innehaft från allra första början, men i odemokratisk anda håller på. "
Citera
2025-06-25, 20:10
Medlem
Citat:
Du anser att det är omöjligt att V´s medarbetare har tagit något mer än ett foto, när hela syftet från V´s medarbetare har varit att visa vilken usel människa Måwe är? Om detta är syftet, räcker det med en bild av Måwe samt att bilden saknar ljud av Måwe?

Oavsett så säger jag till V, släpp de bilder/film ni innehaft från allra första början, men i odemokratisk anda håller på.

Nej, jag anser det inte omöjligt. Men att diskutera utifrån att det finns en film blir hypotetiskt. Du kan ju fundera på om Alice tog en film, och varför hon isåfall vägrar att lämna ut. Det är väl bättre att utgå från det som ligger på bordet?

Utgår du från att Alice till 100% talar sanning kan det lätt bli tokigt. Hon har all anledning att ljuga om det visar sig att medarbetaren har rätt i sin anmälan om misshandel. Det kommer iså fall blir väldigt svårt för Alice att sitta kvar som parlamentariker då. Ja, t.o.m att fortsätta som politiker!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in