Vill bara varna er för deras nya system. Förr i tiden tog Safello ca 25KR i total avgift på 500KR inköp (5% avgift), och enkel betalning med Swish och BankID, så det var en rätt trevlig tjänst. Men nej... inte längre! De har blivit de girigaste i hela marknaden!
Ska beskriva exakt vad som händer när ni handlar hos dem numera:
Jag köpte istället via bt.cx där man direkt skriver sin egen wallet och får pengarna direkt. Hos dem blir 500KR till 452KR. Och man ser direkt på sidan EXAKT hur mycket man kommer få. Så som Safello också var en gång tiden...
PS: Ja, jag vet att ställen som binance, kraken och whatever är billigare men jag orkar inte göra KYC med webcam och pass och skit. Föredrar sidor som tar BankID och då visade det sig alltså att Safello har blivit äkta scammers. Varnar nu alla andra för denna skiten. Om jag kan rädda några personer från samma jävla dynga så blir jag glad.
Ska beskriva exakt vad som händer när ni handlar hos dem numera:
- Satte in 500KR för att enligt deras eget formulär få ut 443.27KR i bitcoin (deras minimiavgift är 49KR). Har gjort detta förr och varit rätt nöjd med deras nya "högre" avgift trots allt. På deras sida ser man klart och tydligt att man ska få 443.27KR för 500KR insättning.
- Får därefter 443.27KR i min Safello Wallet. Men där får man inte längre lov att skicka pengarna till någon. Man får enbart "investera" dem hos Safello själva genom att låta dem sitta i deras wallet, eller ta ut till egen wallet.
- Ska då göra uttag till min egen wallet, för vem fan vill ha pengarna hos Safellos äckliga sida?
- För att ta ut de 443.27KR Bitcoin jag köpte så skulle de ENBART skicka 231.98KR till min wallet. Resten är taget i avgifter.
- Alltså tar de 268.02KR i avgifter på ett 500KR köp.
- Safello tar alltså -----> 53.6% <----- I AVGIFTER NUMERA!
- Denna avgift syns inte förrän man faktiskt försöker flytta pengarna till sin wallet. Formuläret för withdrawal visar alltså ingenting om avgifter förrän man går till nästa steg och ska bekräfta slutliga överföringen. Det visar sig att Bitcoin-överföringar alltid kostar en MINIMIAVGIFT på 0.00021 BTC (211KR), och Ethereum kostar alltid minst 0.0045 ETH (104KR).
- Om man ber dem att radera ens konto så vill de även ta 100KR i avgift för att avsluta kontot.
- De erkänner inte att de här avgifterna existerar överhuvudtaget. De pratar om typ 3.5% i avgifter plus en minimiavgift på 49KR. Och deras köp-formulär berättar inte heller om avgifterna. Och som nämnt så visas de inte heller på Wallet Withdrawal-formuläret förrän man faktiskt försöker ta ut något. De har dessutom ALDRIG haft denna sjuka avgift förr i tiden! Tittar man noga i deras avgiftsinformation (vilket jag gjorde) så pratar de om 0.6% avgift för transaktioner, men gömmer den megastora transaktionsavgiften under nåt snack om "Spread vid köp och sälj", vilket ju inte har ett skit att göra med att ta ut sina egna bitcoins till en bitcoin wallet (en transaktion). Skulle inte förvåna mig om deras taktik är mot Svensk lag: https://help.safello.com/sv/articles/166728-vad-har-safello-for-avgifter
- De har enbart en AI Chatbot. Ingen support. Glöm att få något tillbaka från dessa scammers! Vet inte vad som hänt och varför de blivit så här vidriga. Förr var de helt okej.
- Har nu även sett en del personer säga att Safello numera ofta spärrar deras konton och vägrar låta en ta ut sina pengar.
- För helvete, UNDVIK Safello!
Jag köpte istället via bt.cx där man direkt skriver sin egen wallet och får pengarna direkt. Hos dem blir 500KR till 452KR. Och man ser direkt på sidan EXAKT hur mycket man kommer få. Så som Safello också var en gång tiden...
PS: Ja, jag vet att ställen som binance, kraken och whatever är billigare men jag orkar inte göra KYC med webcam och pass och skit. Föredrar sidor som tar BankID och då visade det sig alltså att Safello har blivit äkta scammers. Varnar nu alla andra för denna skiten. Om jag kan rädda några personer från samma jävla dynga så blir jag glad.
Senast redigerad av dextrodammit 2025-06-24 kl. 05:16.
Senast redigerad av dextrodammit 2025-06-24 kl. 05:16.