2025-06-24, 04:50
Medlem
Vill bara varna er för deras nya system. Förr i tiden tog Safello ca 25KR i total avgift på 500KR inköp (5% avgift), och enkel betalning med Swish och BankID, så det var en rätt trevlig tjänst. Men nej... inte längre! De har blivit de girigaste i hela marknaden!

Ska beskriva exakt vad som händer när ni handlar hos dem numera:

1. Satte in 500KR för att enligt deras eget formulär få ut 443.27KR i bitcoin (deras minimiavgift är 49KR). Har gjort detta förr och varit rätt nöjd med deras nya "högre" avgift trots allt. På deras sida ser man klart och tydligt att man ska få 443.27KR för 500KR insättning.
  2. Får därefter 443.27KR i min Safello Wallet. Men där får man inte längre lov att skicka pengarna till någon. Man får enbart "investera" dem hos Safello själva genom att låta dem sitta i deras wallet, eller ta ut till egen wallet.
  3. Ska då göra uttag till min egen wallet, för vem fan vill ha pengarna hos Safellos äckliga sida?
  4. För att ta ut de 443.27KR Bitcoin jag köpte så skulle de ENBART skicka 231.98KR till min wallet. Resten är taget i avgifter.
  5. Alltså tar de 268.02KR i avgifter på ett 500KR köp.
  6. Safello tar alltså -----> 53.6% <----- I AVGIFTER NUMERA!
  7. Denna avgift syns inte förrän man faktiskt försöker flytta pengarna till sin wallet. Formuläret för withdrawal visar alltså ingenting om avgifter förrän man går till nästa steg och ska bekräfta slutliga överföringen. Det visar sig att Bitcoin-överföringar alltid kostar en MINIMIAVGIFT på 0.00021 BTC (211KR), och Ethereum kostar alltid minst 0.0045 ETH (104KR).
  8. Om man ber dem att radera ens konto så vill de även ta 100KR i avgift för att avsluta kontot.
  9. De erkänner inte att de här avgifterna existerar överhuvudtaget. De pratar om typ 3.5% i avgifter plus en minimiavgift på 49KR. Och deras köp-formulär berättar inte heller om avgifterna. Och som nämnt så visas de inte heller på Wallet Withdrawal-formuläret förrän man faktiskt försöker ta ut något. De har dessutom ALDRIG haft denna sjuka avgift förr i tiden! Tittar man noga i deras avgiftsinformation (vilket jag gjorde) så pratar de om 0.6% avgift för transaktioner, men gömmer den megastora transaktionsavgiften under nåt snack om "Spread vid köp och sälj", vilket ju inte har ett skit att göra med att ta ut sina egna bitcoins till en bitcoin wallet (en transaktion). Skulle inte förvåna mig om deras taktik är mot Svensk lag: https://help.safello.com/sv/articles/166728-vad-har-safello-for-avgifter
  10. De har enbart en AI Chatbot. Ingen support. Glöm att få något tillbaka från dessa scammers! Vet inte vad som hänt och varför de blivit så här vidriga. Förr var de helt okej.
  11. Har nu även sett en del personer säga att Safello numera ofta spärrar deras konton och vägrar låta en ta ut sina pengar.
  12. För helvete, UNDVIK Safello!

Jag köpte istället via bt.cx där man direkt skriver sin egen wallet och får pengarna direkt. Hos dem blir 500KR till 452KR. Och man ser direkt på sidan EXAKT hur mycket man kommer få. Så som Safello också var en gång tiden...

PS: Ja, jag vet att ställen som binance, kraken och whatever är billigare men jag orkar inte göra KYC med webcam och pass och skit. Föredrar sidor som tar BankID och då visade det sig alltså att Safello har blivit äkta scammers. Varnar nu alla andra för denna skiten. Om jag kan rädda några personer från samma jävla dynga så blir jag glad.
Senast redigerad av dextrodammit 2025-06-24 kl. 05:16.
Citera
2025-06-24, 05:13
Medlem
FuckedUp2k9s avatar
Binance använder sig av bankid, betydligt billigare än ovan nämnda alternativ. Jag är osäker på deras nuvarande avgifter och betalsätt.

Annars gillar jag mexc, enkel KYC med enbart bild på leg. Köper du med hjälp av SEPA så är det en fast avgift på 1 EUR.

Eller varför inte crypto.com, 2% avgift vid kortbetalning och de kör ofta drives helt utan avgift. Något drygare kyc, men ändå simpel.

Safello, bt.cx har alltid varit dyra alternativ som främst använts av personer som behöver krypto snabbt för halvskumma affärer, vilket jag alltid tyckt varit konstigt.

Oavsett anledningarna till dina kryptoköp, så är det så himla värt att du tar dig tid att registrera dig på någon av ovan nämnda sidor; om du kommer köpa crypto mer än en gång framöver.

Lycka till!

Edit: Glöm inte onchain kostnaden som blir i form av avgifter när du överför till egen wallet.

Denna tenderar att bli större i %, desto mindre ditt köp är.
Citera
2025-06-24, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckedUp2k9
Binance använder sig av bankid, betydligt billigare än ovan nämnda alternativ. Jag är osäker på deras nuvarande avgifter och betalsätt.

Jag har inget problem att identifiera mig. Men jag avskyr att skicka foto på leg till exchanges utomlands, vilket de flesta utomlands kräver.

Krypto använder jag när jag vill betala på sidor där jag inte litar på att ge ut mitt kreditkort. Därför har jag använt Safello och bt.cx när jag behövt krypto... har accepterat att det blir typ 15% dyrare än kreditkort eftersom det är säkrare än att ge ut kreditkortet vart som helst.

Men är det sant att Binance numera accepterar BankID? Enligt dem själva vill de ha foto på leg + en webcam chat med dig: https://www.youtube.com/watch?v=yvtGCZ8ENEQ

Edit: Hmm? Verkar sant. Två personer säger här att BankID räcker. Då ska jag fan skaffa ett konto där! https://www.reddit.com/r/ISKbets/comments/10psh6m/k%C3%B6pa_krypto_med_bankid/
Senast redigerad av dextrodammit 2025-06-24 kl. 05:36.
Citera
2025-06-24, 05:35
Medlem
FuckedUp2k9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
Jag har inget problem att identifiera mig. Men jag avskyr att skicka foto på leg till exchanges utomlands, vilket de flesta utomlands kräver.

Krypto använder jag när jag vill betala på sidor där jag inte litar på att ge ut mitt kreditkort. Därför har jag använt Safello och bt.cx när jag behövt krypto... har accepterat att det blir typ 15% dyrare än kreditkort eftersom det är säkrare än att ge ut kreditkortet vart som helst.

Men är det sant att Binance numera accepterar BankID? Enligt dem själva vill de ha foto på leg + en webcam chat med dig: https://www.youtube.com/watch?v=yvtGCZ8ENEQ

Edit: Hmm? Verkar sant. Två personer säger här att BankID räcker. Då ska jag fan skaffa ett konto där! https://www.reddit.com/r/ISKbets/comments/10psh6m/k%C3%B6pa_krypto_med_bankid/

100%! De har gjort det 1-2 år nu.

Kör på det, det blir nog lite avgifter men säkerligen under 5%!
Citera
2025-06-24, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckedUp2k9
100%! De har gjort det 1-2 år nu.

Kör på det, det blir nog lite avgifter men säkerligen under 5%!

Ja, verkligen tack så mycket för tipset!

Nästa köp kommer bli via Binance helt klart. Kommer nog regga ett konto strax för att ha i förväg.

Vet någon här vad de tar i avgift för köp och för withdrawals? Deras FAQ om det säger bara "logga in och kolla ditt konto för att se avgifter" heh.
Citera
2025-06-24, 06:53
Medlem
Hittade Binance avgifter nu. De är väldigt låga!

• Avgiften för att köpa BTC med kreditkort på deras site är typ 3.5% enligt https://www.binance.com/sv/support/faq/detail/d0ccbb63791c46f6a6f0823a6f8dd3dc
  • Avgiften för att ta ut BTC till sin egen wallet därefter är en fast avgift och står på https://www.binance.com/sv/fee/cryptoFee och beror på vilken uttagsmetod du använder.
  • BTC uttag via Bitcoins normala nätverk kostar 0.00003 BTC (30KR), och du måste ta ut minst 0.0002 BTC (201KR).
  • De stödjer även uttag i form av Lightning Bitcoin istället, och då är avgiften 1KR, men man måste därefter använda en annan tjänst om man vill konvertera sina Lightning Bitcoin till vanlig wallet, och de tjänsterna tar avgifter, så bli inte lurade av det alternativet.

Så om man räknar lite, så blir insättningen 500KR minus 4.4% = 480.6KR i BTC. Och sedan uttag till egen wallet kostar 30kr. Alltså blir slutsumman 450.6KR i sin wallet efter att man satt in 500KR, man får alltså ut 90% av vad man satte in.

Detta är alltså ungefär samma avgifter i slutändan som bt.cx för en 500KR insättning. Men eftersom avgiften är fast så blir det betydligt billigare för större insättningar. Om man t.ex. sätter in 2000KR så får man ut 1892KR, alltså 94.6%.

============================================

Edit: Well. Skit. Binance tar inte BankID längre. Om de gjort det förr så är det borta numera. De vill ha foto på ens ID-kort och en webcam selfie. Frågade deras chat support, de bekräftade att BankID INTE existerar som KYC-identifiering. Enda sättet att få ett konto his Binance är att ge kineserna en permanent bild på ett giltigt ID och ditt face, så att om de blir hackade så är din identitet stulen. Great. Fan ta detta... Jag låter kontot ligga overifierat, kanske jag ger dem detta nån gång i framtiden...
Senast redigerad av dextrodammit 2025-06-24 kl. 07:40.
Citera
2025-06-24, 07:27
Medlem
Leastons avatar
Klipp gärna in era rekommendationer i
(FB) Guide - Var köper man, och vilken wallet är bäst?

Det är många som frågar hela tiden.
Citera
2025-06-24, 08:05
Medlem
Kollade Trijo också eftersom det är en stor Svensk exchange som accepterar BankID.

Man sätter först in Euro. Avgiften för insättningen är 1.5% med kreditkort, eller 0% med Trustly (nån slags banköverföring). De sköter konverteringen från SEK till EUR om man betalar med kreditkort, så då blir det inget växlingspåslag från din bank.

Sen köper man t.ex. BTC, och de tar då 4-5% i avgift för att konvertera EUR till BTC: https://trijo.co/avgifter/

Tar man sedan ut sina BTC till egen wallet är det sedan en fast avgift på 0.00015 BTC (151KR) oavsett om du tar ut 1 öre eller 1 miljard kronor.

Det verkar alltså inte finnas någon bra Nordisk exchange med BankID. Det är simpelt att registrera sig hos Trijo, men Binance är rejält billigare.
Senast redigerad av dextrodammit 2025-06-24 kl. 08:38.
Citera
2025-06-24, 08:38
Medlem
Anyway, under tiden så har min bt.cx order gått igenom. Är nöjd. Avgiften för att köpa 500KR BTC via bt.cx är aningen billigare än vad Binance skulle ha tagit och det räckte med BankID där. Bara BankID, email och telefonnummer, och sedan betalar man med kreditkort i SEK. Man ser DIREKT hur mycket Bitcoin de kommer skicka, så det finns inga dolda avgifter. Är man ny kund så tar första ordern några timmar då de kollar upp dig första gången (tog runt 2h30m och då hade jag valt bort "högprioritets-order för 59kr" för att köra långsam billigare order), och annars tar det typ 20-30 minuter om man redan är kund. Och det är simpelt!

Men Binance blir billigare än BT.CX ju större ditt köp är.

Här är summeringen på de 4 exchanges jag tittat på i dagsläget:

• Safello (BankID, scammers): 500KR blir 232KR. lol... Kan ej kolla för 2000KR eftersom de inte låter en se avgifter i förväg förrän man redan har lagt in pengarna hos dem. Och har även börjat låsa folks konton. Bara undvik dem. Total skit.
  • Binance (kräver foto-id, ej BankID, men är värt besväret om man vill göra stora konverteringar): 500KR blir 450KR. 2000KR blir 1892KR. 10000KR blir 9549KR. De har en ganska hög procentavgift för att köpa BTC (eftersom växlingspåslag tillkommer från din bank) men har en låg fast 30KR avgift för uttag. De kräver dock att du skickar in bild på ditt ID och en selfie.
  • Trijo (BankID, fast avgift på ca 150KR per uttag): 500KR blir 318KR. 2000KR blir 1726KR. 10000KR blir 9232KR. Deras fasta avgift är högre än Binance och deras procentavgift är aningen högre också. Den enda fördelen är att man kan registrera sig med sitt BankID.
  • BT.CX (BankID, samma avgifter som Binance för liten order): 500KR blir 453KR. 2000KR blir 1811KR. 10000KR blir 9044KR. Man ser direkt på sidan hur mycket man får.

Syns dock att det är värt att registrera sig hos Binance. Deras pris är i princip samma som BT.CX för 500KR-order och bäst på listan för 2000-10000KR-order. Och de är ju också det största varumärket inom krypto, så de är väldigt välstrukturerade.
Senast redigerad av dextrodammit 2025-06-24 kl. 08:47.
Citera
2025-06-24, 10:08
Medlem
Det står ju på sidan du länkar till vad avgiften är.

https://help.safello.com/sv/articles/166728-vad-har-safello-for-avgifter

Citat:
Kryptovaluta Avgift

Bitcoin 0.00021 BTC

Problemet är att du handlar med så extremt små summor så att avgiften blir så hög i förhållande till det.
Citera
2025-06-24, 10:14
Moderator
HelgeBuks avatar
Skulle tro att Safello och Trijo har satt fasta uttagsavgifter i BTC för att det är enklare för kunderna att förstå samtidigt som de försäkrar sig om en rejäl vinst eftersom transaktionsavgiften i bitcoinnätverket normalt sett ligger runt 1-10 kr.

men ja, har man tänkt köpa bitcoin som investering eller köpa flera gånger så är det verkligen värt att gå igenom KYC med någon av de större internationella aktörerna. Alla svenska alternativ är närmast ockrare.
Citera
2025-06-24, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Det står ju på sidan du länkar till vad avgiften är.

https://help.safello.com/sv/articles/166728-vad-har-safello-for-avgifter

Nej, det är ju det det inte gör.

Du läser bokstavligen under rubriken: "Avgifter när du handlar via orderboken (via orderboken kan du lägga market order, limit order, stop loss eller take profit)".

De små svinen har inte satt upp någon korrekt rubrik med titeln "Uttagsavgifter" nånstans överhuvudtaget, vilket hade varit lämpligt.

Söker du på ordet "Transaktionsavgift" på sidan får du bara fram siffror runt 3.5%.

Förr i tiden var deras uttagsavgift i princip 10kr för att ta ut pengar till wallet.

De har avsiktligen dolt den nya, gigantiskt stora uttagsavgiften genom att dölja tabellen under kategorin "market orders" istället för att sätta korrekt etikett på den. Och stycket direkt ovanför tabellen pratar enbart om market orders.

Tabellen ligger alltså under helt fel kategori/överskrift, ifall någon är trögfattad.

Kom också ihåg att det bara kostar typ 7kr att skicka en BTC-transaktion i verkligheten. Det finns ingen anledning för dem att ta hundratals kronor för uttag. Speciellt eftersom de redan tar höga procentenheter för att konvertera SEK till BTC. Binance tar 30kr för uttag by the way.

Jag är säker på att någon på Safello avsiktligen dolt de här uppgifterna just för att lura in folk. De visar ju för fan inte ens transaktionsavgiften förrän man redan har loggat in, satt in pengar, och påbörjat uttaget! Försvara inte de här svinen. Deras affärsstrategi är att lura in folk med väldigt dåligt redovisade avgifter.

Jag skulle knappt ens tro att det är lagligt att dölja uttagsavgifterna under rubriken "avgifter när du handlar med market order, limit order, stop loss eller take profit" så som de har gjort, samtidigt som alla deras andra rubriker gällande "transaktionsavgifter" bara pratar om 3.5%.

Dessutom finns det mycket folk numera som pratar om hur de fryser konton om man försöker ta ut sina pengar till egen wallet, på Flashback och t.ex. här: https://www.trustpilot.com/review/safello.com?stars=1

Safello är vidriga och djupt giriga.
Senast redigerad av dextrodammit 2025-06-24 kl. 11:05.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in