• 1
  • 2
2025-06-24, 09:21
Medlem
psychicsailors avatar
En av innovationerna i ukrainakriget är motorcykelburet infanteri, använt primärt av Ryssland.

https://x.com/Tatarigami_UA/status/1937204380740256083

Ibland hånar Ukrainafans det, som försök på självtröst.

Om analysen i länken ovan är korrekt, kommer troligen Ukraina och andra länder att kopiera den ryska taktiken eftersom att det fyller en nisch om man vill ta terräng.

Frågeställning: Är motorcykelinfanteri så effektivt att det kommer bli vanligare, eller är det bara en fas i kriget? Är det kostnadseffektivt? Upplever anfallande soldater det som en rimlig strategi så de bibehåller tillräcklig motivation?
Citera
2025-06-24, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
En av innovationerna i ukrainakriget är motorcykelburet infanteri, använt primärt av Ryssland.

https://x.com/Tatarigami_UA/status/1937204380740256083

Ibland hånar Ukrainafans det, som försök på självtröst.

Om analysen i länken ovan är korrekt, kommer troligen Ukraina och andra länder att kopiera den ryska taktiken eftersom att det fyller en nisch om man vill ta terräng.

Frågeställning: Är motorcykelinfanteri så effektivt att det kommer bli vanligare, eller är det bara en fas i kriget? Är det kostnadseffektivt? Upplever anfallande soldater det som en rimlig strategi så de bibehåller tillräcklig motivation?

Jag följer inte den militära utvecklingen särskilt noga men finns splitterskyddad MC idag ?

Annars är väl en MC lika effektivt som en cykel eller en häst ?
Citera
2025-06-24, 09:48
Medlem
stilichos avatar
Ukraina använder redan motorcykelinfanteri i mindre omfattning. Det är en produkt av drönarkrigföringen. Motorcyklar tar sig fram betydligt bättre än andra fordon i skogsterräng, som är stället man vill vara om slagfältet kryllar av drönare. Dessutom är motorcyklar billiga och det är ingen större förlust om några stryker med. Så, ja, motorcykelinfanteri fyller definitivt en nisch i det moderna kriget.
Citera
2025-06-24, 09:57
Medlem
Conceptions avatar
Jag vill påstå att det är en desperat taktik i brist på stridsfordon.

Att få understödet från en automatkanon på ett stridsfordon medan man gör avsittning kan aldrig en motorcykel ersätta.

Problemet för både Ryssland och Ukraina är att de saknar stridsfordon som kan skydda sig mot drönare. När detta utvecklats så kommer motorcykel återgå till hur de använts tidigare.

Angående mobilitet så är säkert motorcyklar snabbare men avsaknad av skydd gör dessa sämre.
Citera
2025-06-24, 10:01
Avstängd
Franska polisen använder sig av detta vid demonstrationer - två på bågen
den som sitter bakpå har en stooor påk o bankar på folk.

Så uppenbarligen har mc mer o bättre funktioner än att vara ordonannser.

Men hur funkar detta k snö i is
Citera
2025-06-24, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Jag följer inte den militära utvecklingen särskilt noga men finns splitterskyddad MC idag ?

En crossmotorcykel är betydligt snabbare än en cykel, och billigare och enklare att handskas med än en häst.
Citera
2025-06-24, 10:11
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_

Jag förstod först inte vad du menade. Men nej de är inte splitterskyddade, det händer säkert att motorcykeln slås ut. Soldaten är generellt den svaga länken tänker jag.
Citera
2025-06-24, 10:11
Medlem
DoktorNos avatar
Jag tror inte infanteri på motorcykel är effektivt. Som ordonnans fungerar det bra med en motorcykel men i strid med vapen? Nej.
Citera
2025-06-24, 10:15
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag vill påstå att det är en desperat taktik i brist på stridsfordon.

Eller med en annan formulering; stridsfordon fungerar ännu sämre än motorcyklar i detta krig. Och när det fungerar dåligt får man brist på dem.

Egentligen är det väl konkurrensen mellan två konstruktionsparadigm: Svärmen mot giganten.
Citera
2025-06-24, 10:15
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Jag tror inte infanteri på motorcykel är effektivt. Som ordonnans fungerar det bra med en motorcykel men i strid med vapen? Nej.

Vad är din kritik mot resonemanget i länken i trådstarten då?

En intressant aspekt är att frånsett det uppenbara att skjuta på motorcyklister så finns det andra motmedel som jag inte vet mycket om. T ex att bakom ens försvarslinje spänna upp ett par vajrar.
Senast redigerad av psychicsailor 2025-06-24 kl. 10:20.
Citera
2025-06-24, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Ukraina använder redan motorcykelinfanteri i mindre omfattning. Det är en produkt av drönarkrigföringen. Motorcyklar tar sig fram betydligt bättre än andra fordon i skogsterräng, som är stället man vill vara om slagfältet kryllar av drönare. Dessutom är motorcyklar billiga och det är ingen större förlust om några stryker med. Så, ja, motorcykelinfanteri fyller definitivt en nisch i det moderna kriget.

Problemet är väl att man på mc inte kan besvara elden när man kör, men visst det kanske man löser med i framtiden, fast som fordon är de ju helt klart billigare att ta sig fram och offra folk på än att få pansarvagnar sprängda.
Under andra världskriget fanns det mc med sidovagn med monterad kulspruta och skytt
Citera
2025-06-24, 10:22
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Vad är din kritik mot resonemanget i länken i trådstarten då?
Ingen kritik alls, bara min åsikt som svar på din frågeställning om det är effektivt med motorcykelinfanteri.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in