2025-06-23, 20:01
Medlem
Sammanfattningen är att USA och Israel tar sitt ansvar och desarmerar en religiös diktatur som varje dag bryter mot mänsliga rättigheter.

Iran ska desarmeras och tillåtas bli en demokrati.

Utan kärnvapen.
Citera
2025-06-23, 20:02
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porrKing2
På nyheterna tyckte jag att det lät som det var många "Europeiska iranier" som var på besök i Iran och som nu ville hem.

Kan det innefatta folk med dubbla medborgarskap som har utvandrade från Europa, men lyfter bidrag och nu vill åka "hem" till Europa igen?
Kan också vara utflyttade Iranier i utlandet som är hemma och hälsar på släkt och vänner
Citera
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nej han tappar inte ansiktet. Tvärtom låter han detta vara nu, men Israel får fortsätta att slå med sitt flyg mot ramper och militära installationer.

Han vänder på MAGA-kepsen och tar en golfrunda istället för att "hämnas".

Ger mig fan på att han kommer verka väldigt upprörd och hävda sin rätt att slå tillbaka vid en tidpunkt han själv väljer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldvask
Att de försöker deeskslera konflikten med USA genom att förvarna och attackera en tom bas tycker jag tyder på att de kanske inte är så ledsna över bombningarna mot kärnanläggningar. Förmodligen har de hunnit gömma undan uranet annars hade de förmodligen varit argare och straffat USA hårdare.

Det här känns mer som att stryka ett streck över konflikten med USA.

Dom är nog oerhört ledsna. Däremot är dom för svaga och vill ej riskera att åka på ännu mer pisk av USA.
Citera
2025-06-23, 20:03
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, Iran bröt fredsavtalet med Israel, inte tvärtom. Israel och Iran hade bra relationer med dagliga flygturer mellan Tel Aviv och Teheran.

Israel bröt sina avtal med Iran 1979. Israel hade massiva skulder som de vägrade betala.. endel skulder drevs in via domstol, medan andra fortfarande inte har blivit betalda.
Citera
2025-06-23, 20:04
Medlem
Citat:
Att de försöker deeskslera konflikten med USA genom att förvarna och attackera en tom bas tycker jag tyder på att de kanske inte är så ledsna över bombningarna mot kärnanläggningar. Förmodligen har de hunnit gömma undan uranet annars hade de förmodligen varit argare och straffat USA hårdare.

Ja dom vill väl att vi ska tro det men det här är bara början och dom är ju inte alls överens i kärnfrågan.
Det här sannolikt början på ett rejält storkrig där terrorism kommer att bli förödande.
Citera
2025-06-23, 20:05
Avslutad
Citat:

Absolut. Ett slag i luften från Iran för att inte tappa ansiktet helt och hållet. Jag hörde nån kommentator igår som just sa att Iran antagligen skulle skjuta missiler åt nåt håll där man visste att missilerna skulle bli nerskjutna, eftersom man inte vill utmana USA.
Citera
2025-06-23, 20:05
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Att de försöker deeskalera konflikten med USA genom att förvarna och attackera en tom bas tycker jag tyder på att de kanske inte är så ledsna över bombningarna mot kärnanläggningar. Förmodligen har de hunnit gömma undan uranet annars hade de varit argare och straffat USA hårdare. Det här känns mer som att stryka ett streck över konflikten med USA.

Det absolut viktigaste för Iran är att bibehålla sin islamistiska stat, den riskerar de inte för allt i världen, då avvaktar de hellre och smider på sin kammare, precis som de gjort hittills. Islams mål sträcker sig fram i evigheten. I Irans fall innebär det att de hellre ställer sig på alla fyra och hittar ett sätt att fortsätta smygbygga på kärnvapen utifrån den fasta vetskapen att Allah förr eller senare kommer ge dem tid för hämnd. Det enda skälet till att Iran inte väljer en upptrappning nu är för att de vet att om de inte vinner så riskerar en revolution/inbördeskrig. Den risken skulle de aldrig ta, de är som sossarna, makten framförallt.

Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Det står dock Qatar fritt att bomba tillbaks som menar att man har rätt att svara i enlighet med internationell rätt.

Det gör det, och å ena sidan undertecknade USA och Qatar affärer för över $1,2 biljoner dollar - och å andra sidan är Qatar, i sin iver att vara en neutral part, tight affärsmässigt sammansvetsade med Iran. De har fördömt Irans attack och stängt luftrummet, gissningsvis är det ett tecken på att de vill fortsätta vara neutrala. De allra flesta länder, även de muslimska, är troligen tacksamma för att USA ska ha lyckats slå ut Irans kärnvapenprogram, eftersom Iran är enda landet som uttalat bygger för att använda och inte som övriga länder - för att avskräcka.

Hoppas övriga länder kan hålla sig utanför så håller jag tummarna för att Israel lyckas knäcka regimen så pass att det iranska folket får en chans till sin revolution och ny möjlighet att återställa landet till vad det var innan 1979.
Citera
2025-06-23, 20:06
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Israel bröt sina avtal med Iran 1979. Israel hade massiva skulder som de vägrade betala.. endel skulder drevs in via domstol, medan andra fortfarande inte har blivit betalda.

Var har du läst det någonstans?
Citera
2025-06-23, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Suck. Jag menade USAs regering. Inte folket.
Mjo fast regeringen struntade i Iran också... fram tills ett visst land startade ett krig mot Iran.
Citera
2025-06-23, 20:08
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intedinslakting
Detta ses tydligen som ett totalfiasko av omvärlden o usa,börserna stiger och oljan sjunker!
Det är bara nazisterna som lipar. Alla vettiga människor applåderar Israels och USA's fredsbombningar i Iran.
Citera
2025-06-23, 20:09
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Det är bara nazisterna som lipar. Alla vettiga människor applåderar Israels och USA's fredsbombningar i Iran.
Inte ens i Trumps egna led så verkar det applåderas. Är de också nazister!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in