Citat:
Ursprungligen postat av
Beebopknopp
Återigen, du är också anonym. Gullis.
Du nämner dropshipping, och ja, det är en modell som kan funka. Många stora bolag jobbar så, helt eller delvis. Men skillnaden är att de oftast har koll på lagersaldon och leverantörer, och ett system som faktiskt fungerar. De har marginaler och rutiner. De vet vad som finns på hyllan och vad som kan levereras.
Problemet här är att Samuel lär ut en modell där man inte har den kontrollen. Man säljer utan att ha varan, utan att veta om den ens går att få fram. Det skapar stora problem. Därför har både hans bolag, och flera av hans elevers bolag, gått i konkurs. Det är inte bara enstaka “tappade bollar”. Det är en strukturell risk som verkar upprepa sig gång på gång.
Och ja, alla företag handlar ibland på kredit. Men skillnaden är att de gör det med ansvar, med ett flöde som bygger på trygghet i leverans och ekonomi. Det är inte samma sak som att låta kunder finansiera produktion på chans.
Samuel har noll koll. Det bevisas genom hans konkurser, samt elevers konkurser.
Eleverna kanske är mer försiktiga nu, vilket är bra! Så länge de slutar lyssnar på Samuel kan det ändå gå bra för dem.
Väntar ivrigt på alla bokslut som kommer inom någon vecka. Antar att du delar alla oet-nummer här då så vi får se hur utomordentligt bra det går för alla elever.
Fråga: varför fick inte Samuel 70milj betalt för Tengo som han påstår det var värt?
Jag hoppas att du begriper att du bara ser dum ut när du skriver sådana här CHATGPT svar. Det blir helt fel.
”De har marginaler och rutiner” vad är detta för konstigt och poänglöst argument? Vadå de har marginaler och rutiner. Vad vet du om Samuels elevbolag och deras marginaler? Dem handlar ju från exakt samma distributörerna som alla andra? Jag förstår att du inte förstår, men det finns en distributör per varumärke i Sverige, inte flera. Rutiner? Dvs inköpsdagar? Checklistor? Förstår inte.
Förövrigt så nej, du har fel igen. Lagerspegling och Lagersystem är ju två system som Samuel lär ut om och rekommenderar när man skalar sin verksamhet. Det får du betala för själv sedan. Likadant om du utbildar dig till snickare så kommer du ju inte ”få” en snickarlåda med verktyg efter examen. I princip alla hans bästa elevbolag har implementerat detta. Det kostar någon tusenlapp i månaden och man behöver det när man omsätter kanske 400-500k i månaden som jag förstått det. Det gör alltså minimal effekt på resultatet.
Samuel lär inte ut retail, så förstår inte vad du syftar på ”modellen han lär ut”. Också ett bevis på din djupt bottnande inkompetens. Det finns inget konstigt med det. Förstår inte hur du inte listat ut detta ännu. Du skämmer ut dig fullständigt genom att säga att affärsmodellen retail inte fungerar när den dominerar allt landskap av handel.
Samuel har aldrig haft ett bolag som gått i konkurs. Det kan du kolla upp på hans namn. Samuel var involverad och var med och startade ett bolag som sedan gick i konkurs långt efter att han lämnade. Året han drev det gick det ju jättebra.
Dessutom är inte en konkurs ett bevis på att en affärsmodell inte fungerar. Footway gick ju i konkurs, som kör samma affärsmodell som Samuel, som Zalando, Stadium och alla andra. Det är inte ett bevis på att det inte går. Du kan inte säga att snickerifirmor inte fungerar baserat på att snickerifirmor ibland går i konkurs. Otroligt korkat.
Samuel har 1500 elever varav du kan räkna antalet som misslyckats på en hand. Medan statistiken i Sverige överlag ligger på att typ 1/10 bolag överlever i över ett år. Du baserar retail till några konkurser som är det mest vanliga fenomenet i allt företagande oavsett affärsmodell. Om det inte tyder på avundsjuka mot Samuel eftersom argumenten saknar all retorik, så tyder det på att du dessvärre är väldigt okunnig.
Slutligen så skriver du ”finansiera produktion” vilket också fick mig att ramla av stolen. Du har verkligen inte en susning om vad du pratar om. Jag förstår att du hänger på Flashback hela dagarna. Här kan du få utlopp för alla dina frustationer och förmedla alla dina dumheter utan att skämma ut dig.
Hur Samuels försäljning av Tengo gick till kan ingen veta. Chatgpt gav mig 10 olika sätt att ta emot pengar på vid en företagsförsäljning; många av dessa på ett sätt som säkerställer att det inte syns i svenska databaser eller bolag. Det spelar egentligen ingen roll iofs, poängen är att Samuel sålde ett bolag som värderades till 75msek enligt uppköparens egna redovisning. Det är mäkta imponerande för en 21 åring.
Du är definitionen av en Flashback användare Beep. Du skriver så mycket nonsens så att man efter varje inlägg blir överraskad på nytt.