2025-06-23, 15:25
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det borde väl innebära att allt annat än en närmast total förstörelse av alla centrifuger innebär att Iran inom kort har tillräckligt för att färdigställa atombomber, korrekt?
Jag har aldrig hävdat något sådant.
Citera
2025-06-23, 15:30
Medlem
USA:s angrepp på iranska atomanläggningar 2025, under Donald Trumps ledarskap, har gett upphov till diskussioner om likheterna med Irakkriget 2003, som ägde rum under George W. Bush. Båda konflikterna motiverades delvis av påståenden om att de aktuella staterna (Irak 2003 och Iran 2025) utvecklade massförstörelsevapen, särskilt kärnvapen. I fallet Irak 2003 hävdade USA att Saddam Hussein hade kemiska och biologiska vapen samt ett aktivt kärnprogram, vilket senare visade sig sakna bevis. År 2025 motiverade Trump angreppet på Iran med behovet av att stoppa landets kärnvapenprogram, trots att den amerikanska underrättelsetjänsten så sent som i mars 2025 bedömde att Iran inte aktivt utvecklade kärnvapen. Denna parallell väcker frågor om tillförlitligheten hos underrättelseuppgifter och för politiskt motiverade överdrifter.
Citera
2025-06-23, 15:32
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Underbara nyheter! Förhoppningsvis är detta spiken i kistan och att det blir lugnt i mellanöstern nu!

Såg precis nån 11-årig iranier stå och skrika sig hes om Gud och hur han hatar de som bombar han folk länder städer systrar och bröder

Nej. Ska det bli fred där nere är det total isolering eller döda barnen också. Låter konstigt men så gjordes i Afrika när fan det var. Annars kommer barnen tillbaka och ska hämnas sina fäder...

Evighetskrigandet.....
Citera
2025-06-23, 15:35
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Frågan då hur länge de kan skydda det. Israel hittade ju positionerna på många höga befälhavare, så frågan om Iran har kapacitet att hålla statshemligheter hemliga. Utanet kan ju inte förvaras i vilken potatiskällare som helst, så finns nog ingenstans Iran kan gömma det i längden mot Israeliska bomber.

Man hade ju två anläggningar nu som Israel inte rådde på. Det handlade ju om stora produktionsanläggningar. Mycket större än vad som behövs för att lagra några hundra kilo uran. Det krävdes ju Amerikansk hjälp. Vilket i sin tur krävde historiens största nickedocka som president.

Man hade 408 kg vid 60%. Uran har en densitet strax över 19 000 kg kubikmetern. 408 kg upptar alltså ca 21 liter volym. Drygt 14 Colaflaskor. Går att gömma i en garderob om man vill och räcker till 4-5 laddningar vid 90% anrikning. Räcker betydligt längre om man bygger smutsiga bomber (även om det är osannolikt för Iran).

centrifugerna, och definitivt bergrummen, kommer såklart ta tid att återställa. Men om man nu lagrade uranet off site så har man sparat mycket tid.
Senast redigerad av Newkie 2025-06-23 kl. 15:37.
Citera
2025-06-23, 15:44
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letsdothisnow
Kan du länka där jag hyllar Obama? För jag inte hitta något sådant i min historik. När du ändå letar,
kan du också länka till mitt så kallade hat för Trump och hans bombningar av Iran?

Citat:
Som jag nämnde innan, vilken jävla ångest ni måste ha

Kung Trump blev nerpissad i sitt eget slott.

(FB) Avtal mellan Ukraina och USA - Pressträff urartade i storbråk i Ovala rummet

Du verkar ha höga tankar om president Trump.
Citera
2025-06-23, 15:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Ja. Vilka hinder menar du skulle finnas för detta?

Ja. Menar du att 100 % av landets centrifuger fanns vid dessa tre platser och att samtliga blivit förstörda på så vis att de ej går att laga inom överskådlig tid? Vad baserar du detta på? Hur många centrifuger tror du Iran har?

Ja. Du skrev innan att de lätt gick sönder, t o m från vibrationer, minns du? Så det är väl rimligt att anta att de vid flera tillfällen lagat centrifuger, inte sant? Och sen skrev du att mängden skada var okänd, vilket öppnar för att de inte är allvarligt skadade. Minns du?

Skrev du inte alldeles nyss att det "inte är säkerställt än hur stora skadorna blev."? Men nu är de alltså enligt dig "förstörda"?

Det vänder snabbt i Trump-världen, tydligen

Även detta gör väl Trumps uttalande till en LÖGN, inte sant? Besvara exemplet med biloyckan.

Och du kan alltså inte ge exempel på en enda annan västledare som gjort något motsvarande i en liknande situation?

Av oss båda tycks det mig som att det är DU som har det största problemet med att betrakta Trump objektivt. Du är liksom förhindrad att säga att han ljugit, ens om vi håller 100 % av de omständigheter du själv angett för sanna. Det är ganska patetiskt
Klipp och klistra-inlägg är så jobbiga. Varför gör folk sån skit? Kan de inte läsa en sammanvägande text? Suck.

Vet du vad radioaktivitet är? Börja med att googla på det så kan du fundera på om man kan kratta ihop anrikat uran sen.

Ja alla centrifuger fanns i de anläggningar som blivit bombade. Det handlar om tusentals centrifuger som nu med största sannolikhet är mycket svårt skadade alt upplösta i atomer. Förutom att centrifugerna är trasiga är hela anläggningen trasig. Fattar du? Vägar, fordon, elnät, vattenledningar, kylanläggningar, datahallar, lager, utrustning etc etc etc etc etc.

Ska du ställa så här idiotiska frågor igen så svarar jag inte, capice? Lite får du fatta själv.

Ang ditt exempel med bilolyckan så är det inte jämförbart. Läs mitt förra svar om specialregler för info om militära operationer.

Jag vet inte av att någon annan västledare har genomfört en militär operation på samma sätt. Det ska väl vara Margaret Thatcher och Falklandsöarna i så fall men det är så länge sen så jag har ingen aning om vilken info hon gick med. Det är väl bättre att du - som hävdar att Trump avviker - ger exempel på hur andra västledare agerat i motsvarande situation.
Citera
2025-06-23, 15:46
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Han började i rätt ände. Din orangutang för korkad för att förstå sådana saker.

Gäsp.
Obama hade bombat Iran tids nog. Kärnvapen i ägo på terrorgubbar blir obönhörligt bombning och påverkan.
Att Trump bombar är amerikanskt rakt av - gäsp. Inget kommer hända annat än att Irans nuvarande regim i vår tid kommer störtas och elimineras. Det blir inte som på 70-talet, men i vart fall något mer städat än idag. Israel kommer övervinna sina duster mot Iran och Hamas med USA´s hjälp.
Lik förbannat kommer grupperingar tillåtas växa sig upp i detta och hela tiden nolla läget - det är gången i det.
Hydd-krigare med oljeinfytande kommer skada globalism tillfälligt men ej mer. Ekonomi driver USA idag, men det kommer bli styrt hur oljereserver ser ut.
Lågintensivt och terror på inhemsk mark emellan, men inga stora krig här inte.

Ryssland har röva full - kommer göra noll här annat än snacka - Putin´s paradgren, gubbdjäveln.

Stalltipset är att skippa att läsa slask och bara ta att några berg jämnats samt att Iran´s regim kommer sättas i sandlådan. Tanka bilen dyrare 6mån, sen är allt normalish.
Citera
2025-06-23, 16:03
Medlem
Snyggt jobbat av Israel & Usa !!
Citera
2025-06-23, 16:29
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yrvn
Kan någon i tråden svar när IAEA besökte I*raels kärnvapenprogram? Nyfiken eftersom alla verkar lida av vanföreställningen att Iran har kärnvapen men inte Israel?

(frågar åt alla idioter i tråden)

What? Alla vet väl att Israel har kärnvapen? Med största sannolikhet stal de teknologin och en del uran från USA på 1960-talet, även om det (eller ens att de har kärnvapen) aldrig bevisats fullt ut.

IAEA har inte besökt dem därför att de inte skrivit under icke-spridningsavtalet, och för att de står under USA:s beskydd.

Västvärlden, och antagligen många andra länder, tenderar också att se dem som ett isolerat fall. Iran skulle kunna sprida kärnvapen hejvilt till allierade muslimska länder eller terrorister, medan det inte finns någon konkret oro över att Israel skulle sprida dem vidare.

Medan man kan vara emot att Israel har kärnvapen, precis som man kan vara emot att Ryssland har kärnvapen, är det ett fait accompli och därmed inget som engagerar särskilt mycket.
Citera
2025-06-23, 16:42
Avstängd
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Tror inte de har namngivits ännu, det är väl samma som Kheybar fast större. Kheybar har en beräknad räckvidd av 4000km, de behöver 9000km för att nå New York.

om de ändå bara finns i din fantasi kan du väl åtminstone uppbåda ytterligare lite fantasi för att namnge dem? vad sägs om "kenneth"?
Citera
2025-06-23, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Klipp och klistra-inlägg är så jobbiga. Varför gör folk sån skit? Kan de inte läsa en sammanvägande text? Suck.

Vet du vad radioaktivitet är? Börja med att googla på det så kan du fundera på om man kan kratta ihop anrikat uran sen.

Ja alla centrifuger fanns i de anläggningar som blivit bombade. Det handlar om tusentals centrifuger som nu med största sannolikhet är mycket svårt skadade alt upplösta i atomer. Förutom att centrifugerna är trasiga är hela anläggningen trasig. Fattar du? Vägar, fordon, elnät, vattenledningar, kylanläggningar, datahallar, lager, utrustning etc etc etc etc etc.

Ska du ställa så här idiotiska frågor igen så svarar jag inte, capice? Lite får du fatta själv.

Ang ditt exempel med bilolyckan så är det inte jämförbart. Läs mitt förra svar om specialregler för info om militära operationer.

Jag vet inte av att någon annan västledare har genomfört en militär operation på samma sätt. Det ska väl vara Margaret Thatcher och Falklandsöarna i så fall men det är så länge sen så jag har ingen aning om vilken info hon gick med. Det är väl bättre att du - som hävdar att Trump avviker - ger exempel på hur andra västledare agerat i motsvarande situation.

"Upplösta i atomer"

Du vet inte ett skit om vad som finns där eller ens om det fanns något att bomba mer än motsvarigheten till en tom jordkällare.
Citera
2025-06-23, 17:07
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Lite skevt att senast USA och Israel var inblandat i ett regimskifte i Iran så var det
när de störtade den demokratiskt valde premiärministern Mohammad Mosaddegh 1953. Då Iran strävade efter att bli mer "västerländskt"
Tillsammans med Storbritannien så utförde man Operation Ajax för att försöka komma över olje tillgångarna.
Vad som hände sedan vet vi nu.
Frågan är hur man kommer blicka tillbaka om 70 år .

Samma historia har vi med Hamas som blev demokratiskt valda och ville komma in i stugvärmen. Många politiska tänkare i europeiska länder tyckte det var en utmärkt lösning.
Vad hände där sedan.?
Israel skapar ännu mer kaos. Det är deras modus operandi.
Söndra och härska i en evig loop.
Lockande att jämföra dessa händelser. men det finns väl några fundamentala skillnader? Hamas valdes ja, de vill och ville förgöra Israel. Hade de lagt ned de anspråken hade nog inte blockaden blivit. Samma med Iran, de vill sedan 1979 förgöra Israel och har finansierat Israels fiender, som Hamas och Hezbollah. Sedan tycker jag samtidigt att Israel gör bort sig på en mängd områden, men sitaitonerna är ändå inte desamma? USA är allierad med Israel och stöttar dem. Det är vad det handlar om
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in