2025-06-23, 14:09
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Självklart tycker jag inte att Iran ska ha tillgång till kärnvapen. Det tycker jag inte Amerikanerna eller Ryssarna ska ha heller. Eller någon annan för den delen. Bäst hade såklart vart om JCPOA hade fått vara kvar eftersom att det fungerade som watch dog för att Iran höll sig till sina åtaganden i NPT-avtalet.

Jag skulle säga att en diplomatisk lösning hade vart enda vägen framåt. Jag tror inte det här kommer stoppa Iran, som nu är ännu mer förbannade än innan.
Du tror att undergångssekten som leder Iran bygger kärnvapen eftersom de är förbannade? Projicerar du in ditt eget liv i detta? Iran vill starta ett globalt kärnvapenkrig för att det är då Allahs återkomst inträffar. 86-årige Ali Khamenei vill att detta sker innan han dör en naturlig död.
Citera
2025-06-23, 14:13
Avstängd
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det går fortare och fortare ju närmare 90% man kommer. Det tar lång tid upp till 60% men sen går det fort. På Fordrow hade man anrikat upp till 84%. Tiden att förhindra att Iran "kommer fram" är över, de har redan tillräckligt med material för att tillverka bomber, det är bara att de behöver mer tid för att massproducera bomber. De kan bygga ett par stycken bomber nu utan problem, säkert har de flera stycken prototyper men om Israel och USA väntade till november så skulle de ha så många att de kunde bomba hela Israel och den amerikanska östkusten utan att någon skulle kunna stoppa dem.

vad heter dessa iranska interkontinentala robotar?
Citera
2025-06-23, 14:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
de heter atombomber.
Citera
2025-06-23, 14:20
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Så Iran hade tusentals centrifuger, men endast på dessa 3 platser och enligt Trump måste typ samtliga vara så pass förstörda att Irans hela kärnvapenprogram är "förintat"?

Det är för tidigt att ropa hej. I Första världskriget kunde man skjuta med artilleri i flera dagar, före framryckning. Men när man så valde att kliva fram klättrade tyskarna bara upp ur sina djupa hålor, och monterade sina kulsprutor igen. Och så var det framryckande kompaniet förintat ...

Håller Mopp-bomben vad den lovar?
Citera
2025-06-23, 14:26
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Har inte sett några uppgifter om att radioaktivitet läckt ut. Vad kan det bero på?

Visste Iran om attacken, alternativt gissade?

Hade de, som påståtts från iranskt håll, fått förvarning från USA via icke officiella kanaler?
Citera
2025-06-23, 14:28
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
David Albright (vetenskapsmannen som en gång i tiden avslöjade att Iran sysslar med anrikning av uran) tror att det tar några dagar att gå från 60 till 90.
Mr. Albright offers a quick lesson in nuclear science: For uranium to be weapon-grade, it must be enriched to 90%. “Enrichment is a complicated process,” he explains. “If you start with natural uranium and enrich it to 5%, where you’re not even close to 90%, that’s actually 70% of the enrichment effort.” The math, on its face, is misleading. “When you’re at 60%, it may look like you’re 30% short on percentage, but you’re actually 99% of the way in terms of enrichment effort.” In other words, 60% enrichment is only a hair’s breadth from weapon grade—and Iran’s program is brimful with this near-weapon-grade uranium.

https://www.wsj.com/opinion/iran-is-down-but-not-yet-out-nuclear-development-program-tehran-915d683d

Det borde väl innebära att allt annat än en närmast total förstörelse av alla centrifuger innebär att Iran inom kort har tillräckligt för att färdigställa atombomber, korrekt?
Citera
2025-06-23, 14:31
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Du tror att undergångssekten som leder Iran bygger kärnvapen eftersom de är förbannade? Projicerar du in ditt eget liv i detta? Iran vill starta ett globalt kärnvapenkrig för att det är då Allahs återkomst inträffar. 86-årige Ali Khamenei vill att detta sker innan han dör en naturlig död.

Nä, men du verkar vara en förbannad liten en.

Oavsett om dom är förbannade eller drivna av annat så står ju mitt argument sig väl. Man är ju absolut inte mindre drivna efter "the infidells" nu åter har anfallit dem.

Jag tror inte att Irans främsta mål är att utrota judarna. Däremot vill man återupprätta palestina och att Israel som stat försvinner. Hur man tänker sig uppnå detta mer eller mindre omöjliga uppdrag återstår ju att se.

Dom vet ju själva att användande av atomvapen mot israel innebär att Iran också slutar existera.
Citera
2025-06-23, 14:32
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det är för tidigt att ropa hej.

Det är definitivt min känsla. Det känns helt absurt att gå ut kalla det för en total förintelse. Men Trump är en absurd person. Tillika lögnare.

Att Iran sen ens hade ett kärnvapenprogram som var nära att färdigställa atomvapen tycks mig också vara långt ifrån säkerställt.
Citera
2025-06-23, 14:36
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues

Tror inte de har namngivits ännu, det är väl samma som Kheybar fast större. Kheybar har en beräknad räckvidd av 4000km, de behöver 9000km för att nå New York.
Citera
2025-06-23, 14:37
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag tror inte att Irans främsta mål är att utrota judarna. Däremot vill man återupprätta palestina och att Israel som stat försvinner. Hur man tänker sig uppnå detta mer eller mindre omöjliga uppdrag återstår ju att se.

Nej, de vill inte "återupprätta Palestina". Palestina är sunni, de ska enligt shia dö allihop, gärna i en atomeld.
Citera
2025-06-23, 14:41
Avslutad
Citat:
Nu var det här en tråd där vi diskuterar kärnvapnen.

Iran anrikade inget mellan 2015 och 2018 som avtalet löpte över. Hade Trump inte rivit avtalet hade vi troligen inte haft problemet med anrikning.

Sen får man väl avgöra om man tycker Hamas eller ett Iran med kärnvapen är värre...
Avtalet sa att de fick inte anrika på 15 år. Det köpte alltså bara tid, löste inga problem på längre sikt. I utbyte för dessa 15 år lyftes i princip alla sanktioner på Iran. Så de kunde finansiera terror. Pest eller kolera alltså. Obama valde pest. Trump har valt varken prat eller kolera - varken anrikning eller terrorfinansiering. Jag tycker det verkar bäst.
Citera
2025-06-23, 14:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Just nu står sonen till den framlidne shahen av iran i tv och förklarar hur regimskiftet kommer gå till.

https://www.youtube.com/live/x6laFXmgAmc?si=J05lDpEKeDWupCql

Trump bör få fredspriset efter det här.

Vilken fred har han ordnat menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in