2025-06-22, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Utifrån vad som menas med ordet medger du alltså att alla djur inte alls utgör mellanformer.

Att du har så svårt att förstå ens något så här elementärt är märkligt. Begreppet "mellanart" är endast ett begrepp som vi människor har uppfunnit för att klassificera arter. Inget annat!

Precis på samma sätt som att "tonåring" är ett begrepp vi uppfunnit för att beskriva människor i stadiet mellan barn och vuxen. Det betyder inte att det finns någon exakt sekund där ett barn förvandlas till en vuxen. Eller hur?

Så ditt tjat om mellanarter är bara korkat och visar att du inte ens förstått de mest fundamentala principerna för evolution. Är en crossover en “mellanart” mellan SUV och kombi? Är "lila" en mellanart mellan rött och blått? Är skymning en "mellanart" mellan dag och natt?

Nej! Det är bara begrepp vi använder när det inte går att dra en skarp gräns, eftersom naturen själv inte fungerar i kategorier. Men gör bara vårt språk.

Citat:
Charles Darwins evolutionsteori anses idag vara själva grunden för läran. Man avfärdar alltså inte hans teori utan man menar snarare på att den har förfinats. Det att du liknar Charles Darwins evolutionsteori med en läkare som ordinerar kvicksilver visar därför återigen att du har dålig koll på vad som utgör konsensus bland biologer och paleontologer.

Så är "guds existens" alltså "konsensus bland biologer och paleontologer"? Det är alltid lustigt när religiösa som du försöker svänga sig runt med begrepp som dessa för att bevisa sin gud, när "vetenskaplig konsensus" de facto är att någon gud inte existerar? Så berätta?

Citat:
För det första har jag inte nämnt någonting alls om design och för det andra så stämmer det jag skrev angående Simpson. Idag råder det konsensus omkring att evolutionen inte enbart sker via små gradvisa förändringar. Detta nämnde jag i ett tidigare inlägg i tråden:

Vad är säger den "vetenskapliga konsensusen" om skapelseberättelsen i din bibel??

Citat:
Det att man från början såg att fossilerna ej gav stöd åt en evolution som enbart ägt rum via små gradvisa förändringar förklarade en del med att evolutionen måste ha skett via saltationer. Andra menade på att kommande upptäckter av fossil skulle ge stöd åt perfekta kedjor. När det senare stod klart att man ej skulle finna någon perfekt kedja började man fundera på om evolutionen sker i olika faser. Konsensus idag är just detta och Simpsons tankar som han förde fram på 40-talet är väldigt lika de som förs inom teorin som råder idag. Kvantevolution kontra punkterad jämvikt.

Nej! Du kan inte ett skit om evolutionsvetenskap, min vän.

Till att börja med. Hypotesen om saltationer, alltså att evolutionen skulle ske via stora plötsliga språng, är sedan länge förkastad. Att du ens drar upp det visar att du inte hängt med överhuvudtaget och endast sitter och läser från någon lökig kristen aplogistiskt skit-sida på internet.

Du försöker få det att låta som att man "gett upp" på Darwin och hittat på något nytt vilket är rent nonsens.

Det är som att säga att Einstein motbevisade Newton, när han i själva verket byggde vidare på och förfinade Newtons modell. Samma sak här! Punkterad jämvikt kompletterar Darwin. Den motsäger honom inte?? Evolutionsteorin har utvecklats precis som all vetenskap gör när mer data tillkommer.

Så nej, vetenskapen har inte gett upp hoppet om mellanformer. Tvärtom! Och vi har mängder av dem. Tiktaalik (övergång fisk–landdjur), Archaeopteryx (dinosaurie–fågel), Australopithecus (apa–människa), Ichthyostega (fisk–amfibie) bara för att nämna några.

Men det krävs förstås att man är intresserad av fakta inte bara att man sitter och peta in lösryckta namn och gamla missförstånd i ett hopkok som du inte ens själv helt klart inte ens förstår.
Citera
2025-06-23, 09:58
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
abbreviation for the Latin phrase "quod erat demonstrandum": written or said after an argument to show that you have proved something that you wanted to prove.
Passande användning av förkortningen.

Verbformen supinum bör ge evolverat. Och nej, att det sägs att djuren är i förändring är inte detsamma som att de utgör mellanformer.
Så hur är INTE allting mellanformer?
Lustigt hur du inte bemöter i sak och bara tjafsar.
Är det kanske så att du inser att du inte har ett argument?
Att man på 1800talet trodde det saknades ett vidare fossilregister är inte konstigt men det är inte sant längre. Det är bara IQ-befriade kreationister som fortfarande tror att det är en grej. Man greppar efter halmstrån.

Citat:
Att människan använder sig utav språket för att ge uttryck åt något var ingen nyhet för mig. Diskussionen gällde vad som utgör mellanformer. Angående ditt exempel med vattendropparna så inbegriper det att alla djur befinner sig i förändring återigen inte att de utgör mellanformer. Fossilen har ifrågasatts av skarpa hjärnor sedan före Charles Darwin förde fram sin teori och Darwin själv medgav att fossilen utgjorde ett stort problem. Se mitt tidigare inlägg i tråden, #696. Därefter har framstående paleontologer framfört egna teorier, såsom George Gaylord Simpson, av att de inte tyckt sig se fossilen stämma överens med Darwins teori.
Tror du verkligen att evolutionsteorin står och faller med Darwin? Jösses!
Citera
2025-06-23, 10:01
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du verkar ha svårt att förstå.

Förstår du att det existerar en spärr som naturligt delar in arter, som förhindrar att en art kan få avkomma med en annan art? Det är inte som du påstår, att: "människor skapat för att kategorisera för oss själva", människan har inte skapat denna spärr mellan olika arter.
Förstår du att speciation inte har någonting med hybridisering att göra!????? Hur svårt ska det vara!?
HALLÅ?
Citera
2025-06-23, 10:04
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Onämnbart, borde veta bättre än fråga sekretess belagda frågor häromkring.
Varför krävs det sekretess menar du?
Citera
2025-06-23, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz

Det den religösa översättningen för : "jag har inte en jävla aning om hur jag ens ska svara på din fråga eftersom jag aldrig ens funderat på vad de tramserier och flosker jag drar till med, så då är det bäst att lägga benen på ryggen och ducka hårt".
Citera
2025-06-23, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Att födas av vatten är att få Guds ande, ett nytt hjärra osv. Att födas av Anden är uppståndelse från de döda, då du BLIR en ande. Det som fötts av Anden ÄR ande.

Ingen går på det där längre.
Sattelitskjutaren är det anden menar du?

De verkar ha något krig mot alla.
Dvs fantasikrig..
Ingen kommer hittas där endå..

Man borde förstå skillnad på en hjärna och hela lägenheten.

Men fantasikriget har ju pågått i flera årtionden.
Att de får så fel på energin är ju sjukt.
Citera
2025-06-23, 10:57
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:

Du kan inte begripa vad som skulle ske ifall krafterna hamnar i fel händer, vi slutar där för du behöver inte veta mer om detta ämnet förutom att du inte kan skriva vetenskapliga belägg eller bevis som argument då det är fel metoder i detta ämne.
Citera
2025-06-23, 11:37
Medlem
Citat:
Du kan inte begripa vad som skulle ske ifall krafterna hamnar i fel händer, vi slutar där för du behöver inte veta mer om detta ämnet förutom att du inte kan skriva vetenskapliga belägg eller bevis som argument då det är fel metoder i detta ämne.

"Kraften" var alltid där.
Så supersäkra ni är.
Sämsta planeten är detta.
Pinsamt att ni går på allt.

Som att du vill ha bevis för mina energier ?
Nej du.
Citera
2025-06-23, 11:46
Medlem
Svara inte på de de försöker vrida på allt till sin fördel.
De är riktiga lurendrejare.
Citera
2025-06-23, 13:50
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Vad för andra metoder finns det och hur fungerar de när det gäller att avgöra mellan sanning och påhitt?
Presentera din metod och metodologi!
Och du har fortfarande inte kommit med belägg för att några själar skulle finnas och hur du avgör det.
Citera
2025-06-23, 14:54
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Vad för andra metoder finns det och hur fungerar de när det gäller att avgöra mellan sanning och påhitt?
Presentera din metod och metodologi!
Och du har fortfarande inte kommit med belägg för att några själar skulle finnas och hur du avgör det.

Ah men du får lämna sekten vetenskapen bakom dig ifall du vill bli berörd paranormalt av mig..
Citera
2025-06-23, 15:28
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
Ah men du får lämna sekten vetenskapen bakom dig ifall du vill bli berörd paranormalt av mig..
Berätta mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in