2025-06-23, 14:44
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Självklart tycker jag inte att Iran ska ha tillgång till kärnvapen. Det tycker jag inte Amerikanerna eller Ryssarna ska ha heller. Eller någon annan för den delen.

Fria fantasier har väl dock ett begränsat värde i debatten, kan jag tycka. Jag vill naturligtvis inte att ryssarna ska ha kärnvapen, men det är närmast en filosofisk fråga i dagsläget. Samma sak med Israel för den delen.

Citat:
Bäst hade såklart vart om JCPOA hade fått vara kvar eftersom att det fungerade som watch dog för att Iran höll sig till sina åtaganden i NPT-avtalet.

Jag skulle säga att en diplomatisk lösning hade vart enda vägen framåt. Jag tror inte det här kommer stoppa Iran, som nu är ännu mer förbannade än innan.

Kanske det. Men vad bör "vi" (västvärlden/Nato) göra nu när det inte blev så? Det är inte bara riktat till dig, utan det är vad jag kan tycka att diskussionen borde kretsa kring.
Citera
2025-06-23, 14:46
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Så Iran hade tusentals centrifuger, men endast på dessa 3 platser och enligt Trump måste typ samtliga vara så pass förstörda att Irans hela kärnvapenprogram är "förintat"?

Ja, problemet för Iran är att dom inte har "rör du dör du"-swager som stormakterna har. Deras enda hopp att stoppa Israel från att förstöra produktionen var alltså härdade anläggningar. Då dessa är komplicerade och dyra så har (hade) man bara 2 st.

Och det har ju fungerat hittills, det krävdes det högre stegen på våldstrappan alltså att pappa USA gav sig in i leken för att (antagligen förstöra centrifugerna).

Hur mycket skada USA gjort på produktionsleden återstår ju att se. Men Iran har ju tiden på sin sida och kan bara bygga upp en ny anläggning igen. Då Trump verkar vara en krigshök så kan man helt enkelt vänta 4 år..
Citera
2025-06-23, 14:47
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Iran lämnar nu Icke spridningsavtalet NPT. Så nu kan kan strunta i IAEA och göra som Nordkorea.
Iran tror inte längre på förhandlingar. Så vad är det Israel och USA har åstadkommit.
Har man lyckats uppnå något av sina mål.
Globalisterna har dragit in USA i ett nytt hopplöst krig som kommer att pågå i årtionden utan resultat. Under tiden fortsätter man att montera ned det sista av demokratin som planerat.
Citera
2025-06-23, 14:49
Medlem
Citat:
Enligt vem? Med samma utrustning? Var kommer detta ifrån?

Innan man slog ut Fordow mm:

Citat:
According to the IAEA, Iran had stockpiled over 400 kg of uranium enriched to 60 percent, and, according to General Michael Kurilla of the U.S. Central Command, “it is estimated that current stockpiles and the available centrifuges across several enrichment plants are sufficient to produce its first 25 kg of weapons-grade material in roughly one week and enough for up to ten nuclear weapons in three weeks.”
https://www.csis.org/analysis/three-things-will-determine-irans-nuclear-future-fordow-just-one-them

Vet ej hur det ser ut tidsmässigt efter USA:s attack.
Citera
2025-06-23, 14:51
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Fria fantasier har väl dock ett begränsat värde i debatten, kan jag tycka. Jag vill naturligtvis inte att ryssarna ska ha kärnvapen, men det är närmast en filosofisk fråga i dagsläget. Samma sak med Israel för den delen.

Kanske det. Men vad bör "vi" (västvärlden/Nato) göra nu när det inte blev så? Det är inte bara riktat till dig, utan det är vad jag kan tycka att diskussionen borde kretsa kring.

Jo vi förstår nog alla att kärnvapnen är här för att stanna.

Svårt att säga, hot om våld eller faktiskt våld har ju aldrig fungerat på Iran. Trump är kvar mindre än 4 år till. Trump har mid-terms om mindre än 2 år. Inte ens MAGA vill ha ett nytt krig. Frågan är hur mycket manöverutrymme Trump har om han vill behålla makten. Utan kongressen är han mer eller mindre en lame duck.

Tappar han både senaten och underhuset öppnar han dessutom upp sig för impeachment. Och chansen är - redan utan ett krig - rätt stor för det.
Citera
2025-06-23, 14:52
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letsdothisnow
Vilken fred har han ordnat menar du?

Den kommer, först ska stor-skägget bort.

President Trump gör nu det allt för många ansåg vara omöjligt.
Citera
2025-06-23, 14:52
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Hur mycket skada USA gjort på produktionsleden återstår ju att se. Men Iran har ju tiden på sin sida och kan bara bygga upp en ny anläggning igen. Då Trump verkar vara en krigshök så kan man helt enkelt vänta 4 år..

Njae, det kommer ta längre tid än 4 år nu för nu måste Iran köpa nya grejer plus nya flygplan och nya missilramper etc, samt satsa jättemycket pengar på att rensa bort tusentals Mossadagenter från Iran. Verkar som hela kontraspionaget i Iran sköts av Mossad nuförtiden.
Citera
2025-06-23, 14:54
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Avtalet sa att de fick inte anrika på 15 år. Det köpte alltså bara tid, löste inga problem på längre sikt. I utbyte för dessa 15 år lyftes i princip alla sanktioner på Iran. Så de kunde finansiera terror. Pest eller kolera alltså. Obama valde pest. Trump har valt varken prat eller kolera - varken anrikning eller terrorfinansiering. Jag tycker det verkar bäst.

Och vad tror du man gjort nu? Tror du Iran lägger sig ner och dör eller? Iran finansierar terror oavsett sanktioner. Man säljer oljan till länder som inte behöver bry sig om USA.
Citera
2025-06-23, 14:55
Avslutad
Citat:
Enligt vem? Med samma utrustning? Var kommer detta ifrån?

Och om detta stämmer, räcker det väl med att samla upp uranet och ta det till en annan centrifug nån annanstans och fixa fram 90%+ på ett par veckor, korrekt? Eller laga befintliga centrifuger och börja snurra igen, korrekt?

"Man" säger att man totalt förintat något utan att ha en aning om huruvida man gjort det? Vilka är dessa "man"? Vilka övriga västliga ledare har samma retorik? Kan du ge exempel på liknande situationer där de haft det?

Vilket väl gör det till en LÖGN, korrekt? Säg att jag på väg hem från jobbet ser en biloycka på avstånd och ringer upp media och säger att "10 personer dog på motorvägen" utan att ha en aning om ifall ens en enda person dog... då är väl det en LÖGN från min sida, korrekt? T o m ÄVEN om det skulle visa sig senare stämma, korrekt?

Är det svårt för dig att förknippa ordet LÖGN med Trump?
”Samla upp uranet”?

”Ta det till nån annan centrifug”?

”Laga befintliga centrifuger”?

Detta är oerhört avancerad teknik. Det är inte lite grus som blivit kringstrött som man kastar upp på en skottkärra och kör iväg till ett annat ställe. Tre anläggningar har f ö blivit förstörda.

Efter en militär aktion behöver allmänheten bli lugnad och försäkrad om att allt är väl. I ett sånt läge går man ut med positiv information, kanske lite mer positiv än vad man för ögonblicket har belägg för. Det är i alla fall min bedömning. Eller så satt Trump på informationen redan, vad vet jag.

När det gäller militära operationer gäller specialregler, både vad gäller information man lämnar före och efter. Före operationen lämnar ingen info alls av säkerhetsskäl. Det gör att allmänheten blir överraskad och chockad när det händer, eftersom alla är oförberedda. Därför behöver informationen direkt efter vara positiv och lugnande. Om det sen visar sig att det blev lite mindre framgångsrikt än man sa så får man hantera det då. Man kan inte säga direkt efter en överraskade militär aktion ”Vi vet inte hur det gick”, även om det säkert till viss del är så. Det kan bli kris på börsen, oro i befolkningen osv då.

Men du förstår säkert inget av psykologi. Det är väl bara LÖGN! och ORANGE MAN BAD! som du förstår. Allt ska vara enkelt och svartvitt.
Citera
2025-06-23, 14:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Den kommer, först ska stor-skägget bort.

President Trump gör nu det allt för många ansåg vara omöjligt.

Ja för det gick så bra för Libyen, Syrien och Irak
Citera
2025-06-23, 14:56
Medlem
Kan någon i tråden svar när IAEA besökte I*raels kärnvapenprogram? Nyfiken eftersom alla verkar lida av vanföreställningen att Iran har kärnvapen men inte Israel?

(frågar åt alla idioter i tråden)
Senast redigerad av yrvn 2025-06-23 kl. 15:04.
Citera
2025-06-23, 14:56
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Njae, det kommer ta längre tid än 4 år nu för nu måste Iran köpa nya grejer plus nya flygplan och nya missilramper etc, samt satsa jättemycket pengar på att rensa bort tusentals Mossadagenter från Iran. Verkar som hela kontraspionaget i Iran sköts av Mossad nuförtiden.

Nu sa jag inte något om hur lång tid det kommer ta. Men Trump är borta senaste om 4 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in