2025-06-23, 13:43
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
De där centrifugerna är extremt ömtåliga, de pajar om strömmen går t.o.m, därav att israelerna bombade både kraftstationerna och backupstationerna samtidigt så de inte fick tid att snurra ner dem.

Den absolut fränaste operationen var dock stuxnetviruset.

Antagligen utveckat av Israel och USA, men ingen har erkänt något. Eftersom att anläggningen vid Natanz var air gaped så infekterades USB-stickor som planterades på underleverantörer och runt anlägningen men förhoppning att någon skulle plugga in det i en dator inne i anläggningen.

Något som också hände. Man förstörde ca 20% av Irans centrifuger genom att ändra varvtalet ytterst lite. Något som inte uppfattades som annat än mekaniska fel av Iran.
Citera
2025-06-23, 13:45
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Terroristceller i hela världen kommer att aktiveras mot USA och israeliska intressen och människor.
Man kan ju alltid hoppas att Iran använder agenter för att kartlägga viktiga personer, och viktiga militära anläggningar och sedan går till aktion även om dessa aktionshändelser sker lite då och då inom en fem- eller tioårsperiod. Ett krig med Israel och USA behöver inte utföras genom att använda regement av soldater och en massa fordon och flyg.
Citera
2025-06-23, 13:46
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag ser inte hur detta är relevant gentemot vad jag skrev.

Det går fortare och fortare ju närmare 90% man kommer. Det tar lång tid upp till 60% men sen går det fort. På Fordrow hade man anrikat upp till 84%. Tiden att förhindra att Iran "kommer fram" är över, de har redan tillräckligt med material för att tillverka bomber, det är bara att de behöver mer tid för att massproducera bomber. De kan bygga ett par stycken bomber nu utan problem, säkert har de flera stycken prototyper men om Israel och USA väntade till november så skulle de ha så många att de kunde bomba hela Israel och den amerikanska östkusten utan att någon skulle kunna stoppa dem.
Citera
2025-06-23, 13:47
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Det är väll iofs inte orimligt att Europa kan försvara sig. Och det har inget med Trumps framtid att göra.

Aftonbladet har nog missat den avgörande poängen den här gången. Det är den europeiska upprustningsrenässansen som använder Trumps påhittade 5% som en ursäkt, till egen nytta och utan att bry sig det minsta om vad Trump tycker.

USA och Trump är redan akterseglade, trots att skeppet bara är i planeringsstadiet. Och bra så, Europa kommer inte bara att klara sig alldeles utmärkt "utan USA", sen när USA får en vettig president igen så Europa komma överens om ett mer jämlikt samarbete. Vid det laget torde det dessutom ha gått upp för jänkarna att "America first" egentligen leder till "America last", om inte landet innan det imploderat av sitt inre tryck.

Försvarsutgifter är en typ av utgifter som är helt onödiga ända tills de plötsligt behövs och med den inbyggda paradoxen att man satsar på försvaret för att det aldrig ska behövas. Därför är det en svår fråga politiskt, det finns alltid "viktigare" utgiftsposter i stunden. Nu finns det för första gången på decennier en väg runt det, genom att man kan använda upprustningen till att samtidigt stötta Ukraina. Det är en win-win-win för Europa, ifall nån undrar varför normalt sansade europeiska politiker plötsligt förvandlas till "militärhökar" .
Citera
2025-06-23, 13:47
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Enligt vem? Med samma utrustning? Var kommer detta ifrån?

Ja med samma utrustning. Centrifugering av uran fungerar genom att man först omvandlar uranet till en gas, uranhexafluorid (UF₆). Denna gas matas in i en smal, vertikal cylinder som snurrar extremt snabbt – ofta flera hundratusen varv per minut. På grund av centrifugalkraften trycks de tyngre U-238-molekylerna längre ut mot cylinderkanten, medan de lite lättare U-235-molekylerna tenderar att samlas närmare centrum. Genom att tappa av gas från olika delar av cylindern får man två fraktioner: en något anrikad med mer U-235, och en utarmad med mindre. Eftersom skillnaden är så liten måste processen upprepas i många steg – ofta tusentals sammankopplade centrifuger – för att successivt öka halten av U-235 till önskad nivå.

Att Iran använder Uran är för att man skrotade sin tungvattenreaktor i och med JCPOA avtalet under Obama. Det går betydligt fortare att framställa plutonium och man behöver betydligt mindre mängder. Vilket är några av anledningarna till att alla kärnvapenmakter idag använder plutonium istället. En annan är miniatyrisering, vapnen kan göra mindre och ställer mindre krav på bärsystem och annat. Som också är svindyrt.
Senast redigerad av Newkie 2025-06-23 kl. 13:54.
Citera
2025-06-23, 13:51
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det går fortare och fortare ju närmare 90% man kommer. Det tar lång tid upp till 60% men sen går det fort. På Fordrow hade man anrikat upp till 84%. Tiden att förhindra att Iran "kommer fram" är över, de har redan tillräckligt med material för att tillverka bomber, det är bara att de behöver mer tid för att massproducera bomber. De kan bygga ett par stycken bomber nu utan problem, säkert har de flera stycken prototyper men om Israel och USA väntade till november så skulle de ha så många att de kunde bomba hela Israel och den amerikanska östkusten utan att någon skulle kunna stoppa dem.

Jag ger upp, du är inte kapabel att värdera vad dina svar bör innehålla. Lämna mig ifred, är du snäll.
Citera
2025-06-23, 13:58
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ja med samma utrustning. Centrifugering av uran fungerar genom att man först omvandlar uranet till en gas, uranhexafluorid (UF₆). Denna gas matas in i en smal, vertikal cylinder som snurrar extremt snabbt – ofta flera hundratusen varv per minut. På grund av centrifugalkraften trycks de tyngre U-238-molekylerna längre ut mot cylinderkanten, medan de lite lättare U-235-molekylerna tenderar att samlas närmare centrum. Genom att tappa av gas från olika delar av cylindern får man två fraktioner: en något anrikad med mer U-235, och en utarmad med mindre. Eftersom skillnaden är så liten måste processen upprepas i många steg – ofta tusentals sammankopplade centrifuger – för att successivt öka halten av U-235 till önskad nivå.

Så Iran hade tusentals centrifuger, men endast på dessa 3 platser och enligt Trump måste typ samtliga vara så pass förstörda att Irans hela kärnvapenprogram är "förintat"?
Citera
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Finns något som kallas handlingsfrihet också. Något även Sverige övervägde innan vi skrev på NPT. Då var det anläggningar och kunskap vi skulle tala tyst om. Iran sitter på 60% för att det går väldigt fort att anrika 60%-90%. Medan 3%-60% är jävligare.

Israel är dessutom dom sista som ska snacka om brott mot icke spridningsavtalet.

Det enda jag säger är att en diplomatisk väg nog hade vart att föredra. Det fungerade 2015-2018. Vad Iran nu kommer göra vet vi inte.

Ja, handlingsfrihet är något jag personligen anser att Sverige skulle ha behållit. Men frågan är ju om vi ska acceptera att en islamistisk diktatur som hatar västvärlden har 60%-igt anrikat uran. Och det verkar du ju inse.

För min del anser jag mig helt enkelt inte ha tillräckliga kunskaper för att avgöra om en diplomatisk väg hade varit att föredra. Men i och med Israels angrepp hade USA inte så mycket val längre och bombade anläggningarna.

Nu är frågan: Räcker det? Har de nu utraderat Irans förmåga att skaffa kärnvapen inom överskådlig tid, och/eller fått dem att ge upp planerna inför USA:s militära övermakt?

Och ja, det kan naturligtvis uppfattas som hyckleri att samtidigt "låta" Israel (som var smart nog att inte skriva under NPT) ha kärnvapen. Men nu är det Iran det handlar om. Att Israel har kärnvapen gör det inte mindre farligt för oss ifall Iran skaffar det, och potentiellt sprider dem vidare till terrorister. "Den regelbaserade världsordningen" har sina begränsningar.
Citera
Medlem
Iran lämnar nu Icke spridningsavtalet NPT. Så nu kan kan strunta i IAEA och göra som Nordkorea.
Iran tror inte längre på förhandlingar. Så vad är det Israel och USA har åstadkommit.
Har man lyckats uppnå något av sina mål.
Citera
2025-06-23, 14:00
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Iran utsattes för väldigt hårda kontroller under JCPOA. Dom hårdaste i IAEAs historia. Dom lämnade dessutom ifrån sig stora mängder anrikat material när dom ingick JCPOA 2015.

Man monterade också ned 2/3 av sina centrifuger och skrotade planer på en tungvattenreaktor.

Så ja jag tror faktiskt på det. Vad har du för belägg för din inställning? Livets hårda skola?
Nej, det gjorde Iran inte. De har inte demonterat någonting, tvärtom accelererat projektet att bygga kärnvapen. Därför blev de nu bombade av Israel och USA och Iran kommer bli bombade även fortsatt.

Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Iran lämnar nu Icke spridningsavtalet NPT. Så nu kan kan strunta i IAEA och göra som Nordkorea.
Iran tror inte längre på förhandlingar. Så vad är det Israel och USA har åstadkommit.
Har man lyckats uppnå något av sina mål.
Ni verkar ha svårt välja en linje. Kan ni inte komma överens om vad ni ska påstå, antingen att Iran försöker skaffa kärnvapen eller att det bara är att de försöker bygga kärnkraftverk men har missförstått hur man gör det. 😂
Senast redigerad av Xelious 2025-06-23 kl. 14:03.
Citera
2025-06-23, 14:02
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Ja, handlingsfrihet är något jag personligen anser att Sverige skulle ha behållit. Men frågan är ju om vi ska acceptera att en islamistisk diktatur som hatar västvärlden har 60%-igt anrikat uran. Och det verkar du ju inse.

För min del anser jag mig helt enkelt inte ha tillräckliga kunskaper för att avgöra om en diplomatisk väg hade varit att föredra. Men i och med Israels angrepp hade USA inte så mycket val längre och bombade anläggningarna.

Nu är frågan: Räcker det? Har de nu utraderat Irans förmåga att skaffa kärnvapen inom överskådlig tid, och/eller fått dem att ge upp planerna inför USA:s militära övermakt?

Och ja, det kan naturligtvis uppfattas som hyckleri att samtidigt "låta" Israel (som var smart nog att inte skriva under NPT) ha kärnvapen. Men nu är det Iran det handlar om. Att Israel har kärnvapen gör det inte mindre farligt för oss ifall Iran skaffar det, och potentiellt sprider dem vidare till terrorister. "Den regelbaserade världsordningen" har sina begränsningar.

Självklart tycker jag inte att Iran ska ha tillgång till kärnvapen. Det tycker jag inte Amerikanerna eller Ryssarna ska ha heller. Eller någon annan för den delen. Bäst hade såklart vart om JCPOA hade fått vara kvar eftersom att det fungerade som watch dog för att Iran höll sig till sina åtaganden i NPT-avtalet.

Jag skulle säga att en diplomatisk lösning hade vart enda vägen framåt. Jag tror inte det här kommer stoppa Iran, som nu är ännu mer förbannade än innan.
Citera
2025-06-23, 14:08
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Enligt vem? Med samma utrustning? Var kommer detta ifrån?
David Albright (vetenskapsmannen som en gång i tiden avslöjade att Iran sysslar med anrikning av uran) tror att det tar några dagar att gå från 60 till 90.
Mr. Albright offers a quick lesson in nuclear science: For uranium to be weapon-grade, it must be enriched to 90%. “Enrichment is a complicated process,” he explains. “If you start with natural uranium and enrich it to 5%, where you’re not even close to 90%, that’s actually 70% of the enrichment effort.” The math, on its face, is misleading. “When you’re at 60%, it may look like you’re 30% short on percentage, but you’re actually 99% of the way in terms of enrichment effort.” In other words, 60% enrichment is only a hair’s breadth from weapon grade—and Iran’s program is brimful with this near-weapon-grade uranium.

https://www.wsj.com/opinion/iran-is-down-but-not-yet-out-nuclear-development-program-tehran-915d683d
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in