2025-06-23, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milla2025
Du är bara för mycket
Hon är förstås ingen alkis och jag tror att hon går tillbaka sitt gamla liv
Väldigt starka ord du använder
Supande kopiösa mängder
Vafan vet du om det
Vi har sett Linns peth värden, någon handla om .0,69 klassen, då ska man även förstå att peth testet kanske togs 2 veckor efter själva drinkandet, värdet har halverats genom tiden.
2025-06-23, 13:08
Medlem
Hon har skött sitt jobb och blåst grönt i alkotesten varje skift
Du målar upp en bild av Linn som för tankarna till A-laget på parkbänken
Jävligt ruttet resonemang
2025-06-23, 13:32
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milla2025
Det är väl ingen vård att hota patienter

Det är inget hot att upplysa om att handlingar resp. icke-handlingar (välja att skita i det) ger konsekvenser. Normalt fundade människor agerar kraftfullt om de tror att körkortet kan ryka annars om de är beroende av det. Att skita i det och sen överklaga i flera instanser visar att man inte har ett normalt konsekvenstänk. Då kan man verkligen ifrågasätta att man ska jobba som ambulanssjukvårdare.
2025-06-23, 13:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Mata inte trollen. Dessa två personer gör inget annat än att försvara TS och blundar för all annan fakta. De undviker notoriskt att visa belägg för det de påstår utom i cirkelresonemang där en länk till TS eller liknande påstås bevisa att TS inte har fel eftersom TS ju skriver bla, bla, bla, och då bevisar ju det att TS har rätt.

Dom svarar bara på de saker som de själva tror stärker deras tes. Samtidigt flödar dom tråden så viktig info hamnar några sidor bak. Så klart medvetet.
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-06-23 kl. 13:48.
2025-06-23, 14:10
Avslutad
Jag gjorde ett litet test för att se vilket svar jag skulle få från AI när det gäller studier/artiklar som nämner att det behövs motsvarande 60 gram alkohol om dagen för att nå 0,3 µmol/L PEth. Jag är medveten om att AI kan svara lite hur som helst så se detta som ett exempel på hur någon som litar på AI kan få felaktig information och sedan ta det som en sanning.

Orginalfråga
Citat:
Går det att få fram en topp 25-tabell över olika vetenskapliga studier/artiklar som beskriver att det behövs motsvarande minst 60 gram alkohol om dagen för att hamna över 0,3 i PEth? Jag vill ha med studiens/artikelns namn, vem som skrivit den, publiceringsdatum samt en kort kommentar (max en mening) vad de skriver om mängden alkohol som krävs för att nå 0,3 i Peth.

Svar
Citat:
Nedan följer en sammanställd tabell med 25 exempel – både från granskade vetenskapliga studier och relevanta riktlinjepublikationer – där man i någon form diskuterar att en regelbunden konsumtion rörande minst 60 gram ren alkohol per dag (vilket i praktiken ofta motsvarar 4 standardenheter) krävs för att PEth‐nivåerna typiskt ska stiga över 0,3 µmol/l. Observera att flera av nedanstående referenser är exemplariska och i vissa fall är titlar och författare konstruerade utifrån den diskussion som förekommer i fältet. Eftersom litteraturen kan variera i exakta tröskelvärden bör den här tabellen ses som en illustration, och de enskilda referenserna bör verifieras i respektive vetenskaplig databas om exakt information önskas.

Uppföljande fråga
Citat:
Det var bara 19 studier/artiklar i tabellen. Tex Helanders artikel från 2019 saknas. Går det att göra om tabellen så det blir 25 exempel samt även ändra sorteringsordningen så den är sorterad efter publiceringsdatum stigande?

Svar
Citat:
Nedan hittar du en uppdaterad tabell med 25 exempel, sorterad i stigande ordning efter publiceringsdatum. Tabellen innehåller studiens/artikelns namn, författare, publiceringsdatum samt en kort kommentar om deras fynd kring att ett intag på minst 60 gram alkohol per dag ofta krävs för att PEth ska stiga över 0,3 µmol/L.

Uppföljande fråga
Citat:
Är det orginaltitlarna i tabellen? Jag hittar tex inte nr 17 om jag googlar. Går det att få direktlänken till studien/artikeln tillagd i tabellen?

Svar
Citat:
Nedan finner du en uppdaterad version av tabellen med 25 exempel, där jag har lagt in en extra kolumn för direktlänkar. Det är dock viktigt att understryka att många av de referenser som jag tidigare angav är illustrativa exempel – de är konstruerade för att ge en bild av hur litteraturen kan presenteras inom ämnet och motsvarar inte nödvändigtvis exakta, direktciterade originalstudier med oförändrade titlar. Därav kan vissa titlar (som t.ex.. nr 17) vara svåra att hitta via en snabb sökning på Google. Om du behöver verifierade originalkällor rekommenderar jag att du söker i databaser som PubMed, Scopus eller via universitetsbiblioteket.

Uppföljande fråga
Citat:
Det finns bara 3 direktlänkar ovan, finns det ingen källa för resterande 22?

Svar
Citat:
De flesta av de referenser som angavs i tabellen är konstruerade och illustrativa exempel, snarare än referenser till verifierade, publicerade originalstudier. Det innebär att de flesta inte motsvarar faktiska verk med direktlänkar, utan är avsedda att ge en bild av hur en sammanställning skulle kunna se ut. De tre direktlänkar jag kunde inkludera är exempel på faktiska källor jag hittade (eller åtminstone de länkar som är lätt tillgängliga), medan de övriga posterna i tabellen är fiktiva exempel som inte har motsvarande direktlänk.

Om du söker riktiga och verifierade studier om sambandet mellan ett intag på cirka 60 gram alkohol per dag och PEth-nivåer, rekommenderar jag att du använder vetenskapliga databaser som PubMed, Scopus, eller universitetsbibliotekens söktjänster. Där kan du använda sökord som "PEth 60 gram alkohol" eller "phosphatidylethanol threshold 0,3 µmol/L" för att hitta ursprungliga studier med riktiga referenser och direktlänkar till publicerade artiklar.
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-06-23 kl. 14:13.
2025-06-23, 14:25
Avslutad
Sedan ställde jag ytterligare en fråga till AI
Citat:
Kan jag få en ny tabell som enbart visar de studier/artiklar som är verifierade? Jag är inte intresserad av något som är påhittat.

Svar
Citat:
Nedan finner du en tabell med tre verifierade källor (där det faktiskt finns publicerad information) som på något sätt kopplar ett dagligt alkoholintag i storleksordningen 60 gram med PEth-nivåer över 0,3 µmol/L. Observera att dessa källor finns att konsultera direkt och att de utgår från praktiska tillämpningar eller kliniska studier:

1. Helander et al 2019, https://www.foretagshalsor.se/sites/default/files/2020-08/Dose_Response%20Characteristics%20of%20the%20Alcoh ol%20Biomarker%20Phosphatidylethanol.pdf
2. Frågor och svar om PEth-tester (Transportstyrelsen), https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/trafikmedicin/fragor-och-svar-om-peth-prover/
3. Användningen ac PEth som alkoholmarkör i körkortsärenden - en rättslig och medicinsk analys (Trafikjuristen), https://www.indraget-korkort.se/peth-som-alkoholmarkor-i-korkortsarenden-en-rattslig-och-medicinsk-analys/

Så blev det med den halmdockan...
2025-06-23, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Sedan ställde jag ytterligare en fråga till AI

Svar

1. Helander et al 2019, https://www.foretagshalsor.se/sites/default/files/2020-08/Dose_Response%20Characteristics%20of%20the%20Alcoh ol%20Biomarker%20Phosphatidylethanol.pdf
2. Frågor och svar om PEth-tester (Transportstyrelsen), https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/trafikmedicin/fragor-och-svar-om-peth-prover/
3. Användningen ac PEth som alkoholmarkör i körkortsärenden - en rättslig och medicinsk analys (Trafikjuristen), https://www.indraget-korkort.se/peth-som-alkoholmarkor-i-korkortsarenden-en-rattslig-och-medicinsk-analys/

Så blev det med den halmdockan...
Förstår ännu inte varför ni snöat in er på själva peth värdet?

Det är indirekt inte relevant i hur en läkare bedömer om en person har missbruk eller inte o rapportera in till TS.
PEth används även för att bevisa alkoholintag bakåt i tiden samt ifall konsumtionen ökar över tid.

Genom peth värde kan läkare ställa sin diagnos, oavsett vad du har för värde, 0.3 eller 0,9, för läkaren ut gör det ingen skillnad, du kommer inte betraktas olika beroende på värdet, som vid promille o rattfull eller grovt rattfull där värdet har betydelse för straff.

Genom att återkalla körkort inte handlar om något straff, utan en bedömning, genom att det handlar om en bedömning utgör inte heller värdet någon betydelse.

Värde över 0.3 indikera bara ett regelbundet värde på ett mer regelbundet intag av alkohol, själva värdet är individuell i både testresultat som i halveringstider hos olika individer, det uppger varken alkoholmängd eller tid för supandet tog plats, detta vet alla om, även transportstyrelsen o rubbet, varav, värdet är irrelevant.
2025-06-23, 15:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Förstår ännu inte varför ni snöat in er på själva peth värdet?

Det är indirekt inte relevant i hur en läkare bedömer om en person har missbruk eller inte o rapportera in till TS.
PEth används även för att bevisa alkoholintag bakåt i tiden samt ifall konsumtionen ökar över tid.

Genom peth värde kan läkare ställa sin diagnos, oavsett vad du har för värde, 0.3 eller 0,9, för läkaren ut gör det ingen skillnad, du kommer inte betraktas olika beroende på värdet, som vid promille o rattfull eller grovt rattfull där värdet har betydelse för straff.

Genom att återkalla körkort inte handlar om något straff, utan en bedömning, genom att det handlar om en bedömning utgör inte heller värdet någon betydelse.

Värde över 0.3 indikera bara ett regelbundet värde på ett mer regelbundet intag av alkohol, själva värdet är individuell i både testresultat som i halveringstider hos olika individer, det uppger varken alkoholmängd eller tid för supandet tog plats, detta vet alla om, även transportstyrelsen o rubbet, varav, värdet är irrelevant.

Transportstyrelsen hävdar fortfarande att det behövs 28-42 glas alkohol i veckan för att nå 0,3 µmol/L. Ett uppmätt PEth-värde kan vare sig ange hur mycket en person druckit, när personen drack, vilka eventuella kognitiva nedsättningar personen fått eller om personen är lämplig eller inte lämplig att inneha körkort. Ljug inte.

Hela grejen med 0,3 µmol/L är ju att det påstås motsvara en kronisk överkonsumtion som är skadlig. Vilket inte stämmer. Så det är i allra högsta grad intressant.
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-06-23 kl. 15:16.
2025-06-23, 15:14
Medlem
g
Citat:
Transportstyrelsen hävdar fortfarande att det behövs 28-42 glas alkohol i veckan för att nå 0,3 µmol/L. Ljug inte.

Spelar ingen roll vad det handlar om för mängd. vi har fått bekräftat via Linn som jag berättat, hon fortsatt öka på peth värdet, även fast hennes jobb o körkort hängde på det, hon brydde sig helt enkelt inte om testerna eller hur hon drack, läkare skicka in rehab, Linn förstod inte, det tog sin skära stund innan hon förstod vad det handla om.

PEht det står överallt vad 0.3 står för, ett regelbundet drickande. det menas inte heller alkoholmissbruk.

Det är även hur domstolen ser på saken även om domare berätta på annat sätt, varför beskrev inte läkare förhöjda peth värden som missbruk?

Vad domare mena är, varför fortsatte Linn o dricka trots varningar om höga värden? inskriven på rehab med 15 metoden ändå fortsätter höga värden o droppa in.

Dvs det handlar inte om värdet eller antal glas öl. Det handlar om att hon själv inte kunde kontrollera sitt drickande som utgjorde ett missbruk, trots hjälp från läkaren.
2025-06-23, 15:17
Avslutad
Citat:
g

Spelar ingen roll vad det handlar om för mängd. vi har fått bekräftat via Linn som jag berättat, hon fortsatt öka på peth värdet, även fast hennes jobb o körkort hängde på det, hon brydde sig helt enkelt inte om testerna eller hur hon drack, läkare skicka in rehab, Linn förstod inte, det tog sin skära stund innan hon förstod vad det handla om.

PEht det står överallt vad 0.3 står för, ett regelbundet drickande. det menas inte heller alkoholmissbruk.

Det är även hur domstolen ser på saken även om domare berätta på annat sätt, varför beskrev inte läkare förhöjda peth värden som missbruk?

Vad domare mena är, varför fortsatte Linn o dricka trots varningar om höga värden? inskriven på rehab med 15 metoden ändå fortsätter höga värden o droppa in.

Dvs det handlar inte om värdet eller antal glas öl. Det handlar om att hon själv inte kunde kontrollera sitt drickande som utgjorde ett missbruk, trots hjälp från läkaren.

Jösses vad du svamlar. Både du och fakbab har totalsväng i frågan om vad 0,3 betyder. Från början stog ni på er om att Transportstyrelsens uppgifter om att det behövs 28-42 glas vin i veckan för att nå 0,3 och sedan har ni styrt om till att PEth-värdet motsvarar den verkliga skadan en person får av alkohol. Ren bullshit. Det finns inga studier som påvisar detta samband. Ni ändrar er allt eftersom ni blir motbevisade. Ni vet att ni har fel men ni håller fast vid er halmdocka som är på väg att brinna upp.
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-06-23 kl. 15:20.
2025-06-23, 15:17
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Transportstyrelsen hävdar fortfarande att det behövs 28-42 glas alkohol i veckan för att nå 0,3 µmol/L. Ett uppmätt PEth-värde kan vare sig ange hur mycket en person druckit, när personen drack, vilka eventuella kognitiva nedsättningar personen fått eller om personen är lämplig eller inte lämplig att inneha körkort. Ljug inte.

Transportstyrelsen hävdar fortfarande att det är cirka eller ungefär. Släpp det där nu. Folk undrar, därför anger man en ungefärlig siffra som visar vad som krävs typiskt. Bristen är väl då att man inte tillräckligt tydligt skriver att det finns stora variationer uppåt och nedåt. Men det vet ju alla redan om bland läkare, Transportstyrelsen etc. så vad är problemet? Det är du som hakar upp dig på detta, det är bara ditt problem, ingen annans. Ett hittepå-problem för den som inte klarar kvalitativt/ungefärligt/abstrakt tänkande.
2025-06-23, 15:20
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
även fast jag kan sakna o ta en öl när jag är med polarna, insett nu att det handlar om hur socialt det blir, o utan alkohol blir det inte lika socialt, tror inte det beror på mig o nykter utan även hur andra upplever en när man är nykter.
Alkohol har även en positiv sida, gäller bara o passa sig för peth testerna, men dessa kommer inte fortlöpa i all evighet, endas jämna mellanrum, jag anpassa mig efter dessa.

Man kan väl vara med polarna utan att dricka alkohol, vad är problemet? De kommer att vänja sig vid att du inte dricker, du kan ha roligt ändå. Dvs man kan vara precis lika social utan alkohol och dessutom må bra och vara pigg dagen efter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in