2025-06-23, 10:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Det stämmer bra med vad Anders Helander själv har kommit fram till.

https://www.foretagshalsor.se/sites/default/files/2020-08/Dose_Response%20Characteristics%20of%20the%20Alcoh ol%20Biomarker%20Phosphatidylethanol.pdf

"When comparing the individual changes in PEth concentration vs past 2-week alcohol consumption between two successive sessions, it was concluded that an average increase in alcohol intake by ∼20 g ethanol/day would raise the PEth 16:0/18:1 concentration by∼0.10 μmol/L, and vice versa, albeit with a large inter-individual scatter. Accordingly, the PEth threshold currently used in Sweden to indicate excessive drinking (≥0.30 μmol/L) (Helander and Hansson, 2013) would correspond to an average daily intake of about 60 g ethanol, which is in the range for harmful drinking suggested by many authorities"

Enligt denna artikel där Anders Helander är medförfattare skulle det alltså krävas 60g dagligen för att nå 0,3, alltså 28 standardglas. Stämmer bra med det Transportstyrelsen säger.

Hur går det med matematiken denna vecka? Vad är tex (60*7)/12? Ja det stämmer med vad Transportstyrelsen säger men det är ändå ett felaktigt påstående.

Matematiken i studien du citerat går heller inte ihop. Jag skrev ett inlägg om det här (FB) PEth-gate – Gränsvärdet på 0,3 mikromol/L felberäknat 2013?

#PEth-gate
2025-06-23, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Äsch patient lagen.

Det är läkaren som har ansvar över din medicinering och utgången av den, varav du har uppföljning via blodprover osv. Kort läkaren ska kunna bedöma och ordination utefter andra mediciner, utefter patientens hälsotillstånd o övriga behandlingar.

Det är inte en patient som bestämmer vad som får göras när du fått läkemedel utskrivet, vägrar du tester kan man plocka bort läkemedel, dvs du dyker inte upp som jag gör, ska dit i dag o lämna blod.

Men ser läkaren något fel, som njurar tar stryk eller förändrade värden har läkaren all rätt att även peth test blodprovet även fast jag har i journalen att jag inte vill peth testas, det är helt enkelt inte upp till mig o bestämma, läkaren har all rätt att följa upp vad som påverkar utskriven medicinering,

Tycker inte ni ska gå ut med fel uppgifter att patienten bestämmer hit o dit, samtidigt som man får recept lagda läkemedel utskrivna, som att det vore för fri användning till hur man själv vill.

Det är därför jag är noggrann hur jag själv sköter mig just nu, jag är under recept och uppföljning, läkaren har rätt o göra alla tester hon behöver för att se att allt fungerar som det ska o inget i medicinering skadar mig i samma process, som hög alkoholkonsumtion, läkare har redan frågat muntligt hur jag dricker, även genom detta har hon rätt att kolla så allt stämmer, hon har ordinerat medicin även utefter svaren jag gett.
Hur hjälper det patienten att peth testet skickas till TS?
2025-06-23, 12:01
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milla2025

Patienten får ett ökat incitament att ta tag i sin höga alkoholkonsumtion om körkortet står på spel, vilket gynnar patienten i långa loppet.
2025-06-23, 12:03
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Hur går det med matematiken denna vecka? Vad är tex (60*7)/12? Ja det stämmer med vad Transportstyrelsen säger men det är ändå ett felaktigt påstående.

Matematiken i studien du citerat går heller inte ihop. Jag skrev ett inlägg om det här (FB) PEth-gate – Gränsvärdet på 0,3 mikromol/L felberäknat 2013?

#PEth-gate

Jag räknade felaktigt med 15g istället för 12g per standarglas. Men det spelar mindre roll då PEth främst är ett kvalitativt mått, bara delvis kvantitativt. Det spelar ingen roll för den överordnade slutsatsen men som vanligt hakar du upp dig på helt obetydliga detaljer.
2025-06-23, 12:07
Avslutad
Citat:
Jag räknade felaktigt med 15g istället för 12g per standarglas. Men det spelar mindre roll då PEth främst är ett kvalitativt mått, bara delvis kvantitativt. Det spelar ingen roll för den överordnade slutsatsen men som vanligt hakar du upp dig på helt obetydliga detaljer.

Du cherrypickar delar av studier då du tror att det bevisar din tes. Sen när du blir motbevisad så handlar det om obetydliga detaljer... faktum är att någon gjort en rejäl räknemiss i studien du hänvisat till. Matematiken går inte ihop.
2025-06-23, 12:07
Medlem
Citat:
Genom att PEth mäter värden bakåt i tiden kan man kartlägga som bl.a skåne berätta man ville "kartlägga" ev Umeå som jag berätta att en VC tog peth via rutin, dvs via rutin menas kartläggning.

När man kan gå bakåt i tiden via peth prover kan man se om peth värdet varit högt vid upprepade tillfällen över en längre tid, samt om läkaren kan se andra tecken på skadlig alkoholkonsumtion kan man dra slutsatsen att personen tagit skada av alkoholen, varav man skicka in till TS, man kan konstatera personen tagit skada av upprepad hög alkoholkonsumtion över en tid, genom detta blivit en sämre bil förare o läkare anmäler.

Inget konstigt alltså. Gäller bara förstå vad läkare pysslar med om dagarna.
2025-06-23, 12:14
Medlem
Citat:
Patienten får ett ökat incitament att ta tag i sin höga alkoholkonsumtion om körkortet står på spel, vilket gynnar patienten i långa loppet.
Hur hjälper det patienten att det hotas med att körkortet kan dras in
Patienten ska väl vårdas isåfall inte bli hotad
2025-06-23, 12:17
Medlem
Citat:
Genom att PEth mäter värden bakåt i tiden kan man kartlägga som bl.a skåne berätta man ville "kartlägga" ev Umeå som jag berätta att en VC tog peth via rutin, dvs via rutin menas kartläggning.

När man kan gå bakåt i tiden via peth prover kan man se om peth värdet varit högt vid upprepade tillfällen över en längre tid, samt om läkaren kan se andra tecken på skadlig alkoholkonsumtion kan man dra slutsatsen att personen tagit skada av alkoholen, varav man skicka in till TS, man kan konstatera personen tagit skada av upprepad hög alkoholkonsumtion över en tid, genom detta blivit en sämre bil förare o läkare anmäler.

Inget konstigt alltså. Gäller bara förstå vad läkare pysslar med om dagarna.
Men hur hjälper hot patienten
Har man problem med alkohol och riskerar körkortet så söker man inte hjälp om körkortet är i fara
2025-06-23, 12:24
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Hur hjälper det patienten att det hotas med att körkortet kan dras in
Patienten ska väl vårdas isåfall inte bli hotad

Körkortet dras ju inte in om patienten drar ner sin konsumtion så att andra testet klaras. Detta borde vara ett extremt starkt incitament för de allra flesta. Inte för Linn dock, man kan inte nå alla med så självklara budskap och alla människor har inte ett fullt utvecklat konsekvenstänk. Men alla får ju ändå chansen. Troligen kommer 99.9% som kan (inte är fast i ett tungt missbruk) att dra ner på drickandet så att man klarar testet, men en liten andel skiter i det och väljer att vara rättshaverister istället för den egenupplevda principens skull.
2025-06-23, 12:31
Medlem
Citat:
Men hur hjälper hot patienten
Har man problem med alkohol och riskerar körkortet så söker man inte hjälp om körkortet är i fara
Bara titta på flaggskeppet i media, Linn Gustafsson, hon var en epitet alkoholist.

Hon har fått den hjälp hon behövde samt hon förstod inte allvaret fören TS begärde körkortet av henne o hon fick avslag vid överklagan.

Därefter tog hon hjälpen på mer allvar, förstod sig på 15 metoden, kunde reglera sitt supande, inse bara för man går på afterski behöver man inte svepa en massa jägermeister o minttu i kopiösa mängder.
Linn fick ett minne för livet, hädanefter kommer hon alltid ha sitt tidigare alkoholproblem som en referens för sitt framtida drickande.
Senast redigerad av hjorten16 2025-06-23 kl. 12:34.
2025-06-23, 12:33
Medlem
Citat:
Körkortet dras ju inte in om patienten drar ner sin konsumtion så att andra testet klaras. Detta borde vara ett extremt starkt incitament för de allra flesta. Inte för Linn dock, man kan inte nå alla med så självklara budskap och alla människor har inte ett fullt utvecklat konsekvenstänk. Men alla får ju ändå chansen. Troligen kommer 99.9% som kan (inte är fast i ett tungt missbruk) att dra ner på drickandet så att man klarar testet, men en liten andel skiter i det och väljer att vara rättshaverister istället för den egenupplevda principens skull.
Det är väl ingen vård att hota patienter
2025-06-23, 12:38
Medlem
Citat:
Bara titta på flaggskeppet i media, Linn Gustafsson, hon var en epitetet alkoholist.

Hon har fått den hjälp hon behövde samt hon förstod inte allvaret fören TS begärde körkortet av henne o hon fick avslag vid överklagan.

Därefter tog hon hjälpen på mer allvar, förstod sig på 15 metoden, kunde reglera sitt supande, inse bara för man går på afterski behöver man inte svepa en massa jägermeister o minttu i kopiösa mängder.
Linn fick ett minne för livet, hädanefter kommer hon alltid ha sitt tidigare alkoholproblem som en referens för sitt framtida drickande.
Du är bara för mycket
Hon är förstås ingen alkis och jag tror att hon går tillbaka sitt gamla liv
Väldigt starka ord du använder
Supande kopiösa mängder
Vafan vet du om det

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här