2025-06-23, 02:34
Medlem
Ken Drydens avatar
Om Iran stänger Hormuz så ryker 50 procent av Kinas, 13 procent av EUs och 3 procent av USAs oljeimport. Det är väl därför som Kina varnar Iran för "äventyrligheter"?
Citera
2025-06-23, 02:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Ja (som kort svar ).

Men det skulle förutsätta att Iran trodde och litade på att USA hade rättvisa och ädla avsikter. Det misstänker jag att Iran inte gör (och det gör nog ingen vettig person på planeten). Iran tror inte och litar inte på USA, nåt de minsann fått fog för under de senaste dagarnas händelser.

Och Iran har en poäng, fast de höll vad de lovat under JCPOA så höll inte USA vad USA lovat. Under påtryckningar från Israel bröt USA det ingågna avtalet och smällde till med ytterligare sanktioner. Så ur Irans sida kan man, med fog, ifrågasätta om USA själv spelar med full transparens och har ärliga, fredliga avsikter.

För mig känns det helt absurt att man skulle "hålla på nån" i den här soppan. Vi har en religiös förtryckarregering av värsta sort, vi har en överbeväpnad religiöst övertygad regering som glatt slaktar civila i den etniska rensningens namn, och vi har en stormakt som leds av en obildad narcissistisk tölp, med anhängare som (på riktigt) tror att han är sänd av gud. Hur i helvete måm vettig person skulle vilja räkna in sig i nåt av de tre "lagen" är bortom min fattningsförmåga...

- - -

Aron Flam är bara (och verkligen "bara", i ordets sanna bemärkelse) en typisk högersionist, i något falsk förpackning. En bekant skickade för ett par veckor sedan en av hans monologer om Gaza, och den var i stort sett från början till slut bara falsk propaganda. Hela hans grej hängde på att subjektiva, semantiska liknelser, men utan någon logisk eller verklig grund. Han är som Hans Rosling, men för högersionismen. Rosling var också en lögnare och snedvridare av guds nåde, som täcktes påstå att det han presenterade var bevis i form av statistik. Fast nu när jag tänker efter så var nog Rosling ett par snäpp smartare. Minst.
Vill korrigera mig lite!

Visst du har rätt i din tidigare kommentar om du menar att ett anfall på eller inom ett land är en aggressionshandling och inte sällan just en krigsförklaring... Men det går ju att underhålla tanken av ett snävt militärt angrepp för att eliminera inte bara terrorverksamhet (som man t ex tycker att värdlandet inte åtgärdar) utan att det är ekvivalent med en krigsförklaring sinsemellan just länderna... Du skriver ju nu om en bekräftelse på goda avsikter... T ex skulle ju internationella samfundet kunna underbygga en preventiv attack genom underrättelse (alltså självklart ingen krigsförklaring nödvändigtvis). Skrev skämtsamt i en annan kommentar att Ryssland kallar sitt krig för en "special military operation", men har väl inte undersökt alltför mycket av vad som är syftet med detta (visst spelar propaganda för hemscenen roll).

Och det får man leva med i en värld med demokratier! Trump ansåg att the Iran deal innebar en väg för berikande av Iran och till kärnvapen... Har inte kollat upp detta men han påstor att Irans terrorfinansiering av t ex Hamas drar nytta av detta (och förmodligen kärnvapenprogrammet som man gömmer 100 m under marken)... Om Iran var seriöst med fredligt kärnkraftsprogram så skulle man väl placera det med full transparens?

Så du tror att Israel avsiktligt dödar civila? Ärligt talat så är jag ganska säker på att Israel väljer att bomba ett område med låg prevalens av eller sannolikhet för fientlighetskonstruktion, TROTS medvetenhet om oskyldiga barn som faller offer... Detta är aldrig OK och därför tycker jag att Aron Flam är en idiot. Han sa att befolkningen i Gaza är medskyldiga för att de har "röstat" fram Hamas... Men VISST min åsikt är fortfarande att Hamas är en terrororganisation och att islam är en vedervärdig religion (du kanske är muslim men detta är min åsikt och vill helst se en reformation om det ens är möjligt).
Citera
2025-06-23, 02:49
Medlem
Ryssbajset hjälper inte Iran. Halva Israel är bebodd av ryssar. Dom är ganska lika till sättet, döda civila typ som i Ukraina och Gaza.
Citera
2025-06-23, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Just in: Putin slänger Iran under bussen!

Putins motsvarighet till WEF i Davos, det sk St Petersburg Economic Forum, är i gång och på en presskonferens fick Putin frågan om han tänkte stödja Iran militärt.

Putins svar måste ha kommit som ytterligare en kalldusch för mullorna och Greta Thunberg.

Presidentens svar var att han absolut inte skulle hjälpa Iran militärt eftersom det skulle drabba Israel:

"Det bor två miljoner människor i Israel som utvandrat från Sovjetunionen eller Ryssland. Det är ett nästan ryskspråkigt land idag. Det måste vi ta hänsyn till".

Israel är inte Syrien. Putin vill inte ge sig på vad han betraktar som sina egna. Mullorna står ensammare än någonsin.

https://www.businesstoday.in/world/us/story/putin-was-asked-why-russia-isnt-backing-iran-his-response-started-with-this-481349-2025-06-22

Samtidigt son det är logiskt så är det ju också ganska sjukt. Ukrainarna var ju hans bröder men det hindra inte Aytollah putin att slakta dom.
Citera
2025-06-23, 02:54
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yrvn
folk har vanföreställningar här ser jag, alla visste att US skulle attackera Irans nuclear sites. Ni vet att man kan gömma en atombomb i en liten etta va? US gjorde 0 damage enligt dom experter och analytiker jag läst.

Trist att se USA på god väg att bli en judeokristen terroriststat, ted cruz och galna evangelister tror väl att dom kommer bli frälsta ifall dom frälser Israel? Ser inte skillnaden mellan isis och USA just nu, skillnaden är väl att USA har atombomber och begår brott mot mänskligheten i en skala som inte går att jämföra.

Målet med death cult i väst är att det ska bli Tehran pridefestivaler 2026, dom vill stoppa ner liberalismen i halsen på alla länder så det blir lika degenererat som västeuropa.

Tulsi Gabbard sa ju själv senast i mars att Iran inte har planer på att bygga atombomb. Om Iran INTE bygger en atombomb by now så är dom idioter när dom har satanistiska israel som hotar varje land i regionen.

Det går liksom inte att attackera varje land, kolonisera mellanöstern med hjälp av israel. Kolonisera Amerika, sydamerika och Indien för att sedan klaga på att det skapar flyktingströmmar.
Väst begår självmål efter självmål. Hela global south har insett vilken death cult väst består av och att USA är en rogue state. Trist!
Det är otroligt att se folk som fortfarande tror på Trump och att han är något annat än Israels lilla slyna. Hur korkad måste man vara för det? Obegripligt.
Citera
2025-06-23, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Det är otroligt att se folk som fortfarande tror på Trump och att han är något annat än Israels lilla slyna. Hur korkad måste man vara för det? Obegripligt.
Han har sprängt sin amerikanska väljarbas i splittror, hans fanboys i Europa skiter ju i allt eftersom dom bara bryr sig om hans white christian nationalism virtue signalling. Har släktingar i Kalifornien som var dom största trump rövslickarna senaste 10 åren typ, men nu har dom äntligen insett vilken low level tv actor och narcissist han är. Han är framförallt väldigt korkad och verkar inte kunna säga en mening utan att upprepa varenda grej 100 gånger såhär:

-Flashback is a great forum....we're posting stuff on a great forum.......and biden wanted to destroy it....i dont understand why because its a great forum.....were gonna do great things here with this forum....
Senast redigerad av yrvn 2025-06-23 kl. 03:10.
Citera
2025-06-23, 03:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ingen vet om iran kan deala till sig ett dussintal kärnvapen från ryssland.
Som en enkel genväg tills man tillverkar egna vapen.

Jag tror det redan skett att Iran har fått några ramper med kärnvapen i utbyte mot alla drönare, eventuellt kärnvapenspetsar också...
Sen finns det så kallade "smutsbomber" också som ger radioaktiv strålning..
Citera
2025-06-23, 03:34
Bannlyst
Iran borde fått kärnvapenramper och kärnvapenspetsar ifrån Ryssland, med tanke på hur mycket drönare och andra vapen Ryssland fått ifrån Iran genom åren...
Sen finns det så kallade "smutsbomber" som ger radioaktiv strålning med sprängkraft..
Vilket gör att det är de civila som blir drabbade återigen.
Inte något trevligt överhuvudtaget....
Läste för några år sedan att Iran har stor ubåts flotta..
Är det någon som har koll på detta och hur effektiva de är..
Med tanke på USAs enorma hangarfartyg..
Förvisso ligger många av USAs ubåtar och kryssare runt hangarfartygen och anfall kanske omöjligt att komma åt hangarfartygen...
Tror att det kommer bli mycket oroligt i hela regionen nu...
Tråkigt är det iallafall med krig överallt....
Citera
2025-06-23, 03:45
Medlem
Vad är motivet till att anfalla iran?
Varför inte ryssland?
Citera
2025-06-23, 03:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Och därmed kan trumpinisterna aldrig mer använda argumentet att Trump inte har startat något krig för att framhärda hans förträfflighet.

Vadå för krig har Trump startat menar du nu ....
Om du syftar på Iran så är det desinformation, då det är Israel som dragit igång kriget mot Iran...
Sen att Usa är Israels Rottweiler är något helt annat....
Citera
2025-06-23, 04:15
Medlem
berenpxxs avatar
Mullor ska inte ha kärnvapen. Mullor ska överhuvudtaget inte ha politisk makt.

Eller helt lakoniskt: Mullor ska inte finnas bland de levande.

Även om jag hoppas på regimskifte, så tror jag inte att iranierna förmår åstadkomma det på egen hand. Vilket är synd.
Citera
2025-06-23, 04:45
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Mullor ska inte ha kärnvapen. Mullor ska överhuvudtaget inte ha politisk makt.

Eller helt lakoniskt: Mullor ska inte finnas bland de levande.

Även om jag hoppas på regimskifte, så tror jag inte att iranierna förmår åstadkomma det på egen hand. Vilket är synd.
Vilken tur då att USA finns. De har hjälpt oss i så många år. Europa blev bra av invandringen från mellanöstern, Sverige blev bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in