Citat:
Ursprungligen postat av
Graavarg
Ja (som kort svar

).
Men det skulle förutsätta att Iran trodde och litade på att USA hade rättvisa och ädla avsikter. Det misstänker jag att Iran inte gör (och det gör nog ingen vettig person på planeten). Iran tror inte och litar inte på USA, nåt de minsann fått fog för under de senaste dagarnas händelser.
Och Iran har en poäng, fast de höll vad de lovat under JCPOA så höll inte USA vad USA lovat. Under påtryckningar från Israel bröt USA det ingågna avtalet och smällde till med ytterligare sanktioner. Så ur Irans sida kan man, med fog, ifrågasätta om USA själv spelar med full transparens och har ärliga, fredliga avsikter.
För mig känns det helt absurt att man skulle "hålla på nån" i den här soppan. Vi har en religiös förtryckarregering av värsta sort, vi har en överbeväpnad religiöst övertygad regering som glatt slaktar civila i den etniska rensningens namn, och vi har en stormakt som leds av en obildad narcissistisk tölp, med anhängare som (på riktigt) tror att han är sänd av gud. Hur i helvete måm vettig person skulle vilja räkna in sig i nåt av de tre "lagen" är bortom min fattningsförmåga...
- - -
Aron Flam är bara (och verkligen "bara", i ordets sanna bemärkelse) en typisk högersionist, i något falsk förpackning. En bekant skickade för ett par veckor sedan en av hans monologer om Gaza, och den var i stort sett från början till slut bara falsk propaganda. Hela hans grej hängde på att subjektiva, semantiska liknelser, men utan någon logisk eller verklig grund. Han är som Hans Rosling, men för högersionismen. Rosling var också en lögnare och snedvridare av guds nåde, som täcktes påstå att det han presenterade var bevis i form av statistik. Fast nu när jag tänker efter så var nog Rosling ett par snäpp smartare. Minst.
Vill korrigera mig lite!
Visst du har rätt i din tidigare kommentar om du menar att ett anfall på eller inom ett land är en aggressionshandling och inte sällan just en krigsförklaring... Men det går ju att underhålla tanken av ett snävt militärt angrepp för att eliminera inte bara terrorverksamhet (som man t ex tycker att värdlandet inte åtgärdar) utan att det är ekvivalent med en krigsförklaring sinsemellan just länderna... Du skriver ju nu om en bekräftelse på goda avsikter... T ex skulle ju internationella samfundet kunna underbygga en preventiv attack genom underrättelse (alltså självklart ingen krigsförklaring nödvändigtvis). Skrev skämtsamt i en annan kommentar att Ryssland kallar sitt krig för en "special military operation", men har väl inte undersökt alltför mycket av vad som är syftet med detta (visst spelar propaganda för hemscenen roll).
Och det får man leva med i en värld med demokratier! Trump ansåg att the Iran deal innebar en väg för berikande av Iran och till kärnvapen... Har inte kollat upp detta men han påstor att Irans terrorfinansiering av t ex Hamas drar nytta av detta (och förmodligen kärnvapenprogrammet som man gömmer 100 m under marken)... Om Iran var seriöst med fredligt kärnkraftsprogram så skulle man väl placera det med full transparens?
Så du tror att Israel avsiktligt dödar civila? Ärligt talat så är jag ganska säker på att Israel väljer att bomba ett område med låg prevalens av eller sannolikhet för fientlighetskonstruktion, TROTS medvetenhet om oskyldiga barn som faller offer... Detta är aldrig OK och därför tycker jag att Aron Flam är en idiot. Han sa att befolkningen i Gaza är medskyldiga för att de har "röstat" fram Hamas... Men VISST min åsikt är fortfarande att Hamas är en terrororganisation och att islam är en vedervärdig religion (du kanske är muslim men detta är min åsikt och vill helst se en reformation om det ens är möjligt).