• 1
  • 2
2025-06-22, 22:48
Medlem
hiphopGuy1s avatar
Till er som bor eller är/har varit i Amerika vad saknar ni mest från Sverige? Allt från godis,snacks och prylar. Och vad finns det för saker eller restauranger här i Sverige som inte finns i USA? För det finns ju grejer som finns i usa som ej finns i sverige. T.e.x Tacobell,Raising Cane’s, Wendys. Men idag finns ju dock typ allt snacks från USA att köpa i Sverige
Citera
2025-06-22, 22:56
Medlem
När jag var i USA så saknade jag att kunna promenera till mataffären. Man kan inte göra det utan är nästintill tvungen att ta bilen även om det bara är några hundra meter bort.

Jag saknade även våra plastpåsar, som är starka och hållbara.
Citera
2025-06-22, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
När jag var i USA så saknade jag att kunna promenera till mataffären. Man kan inte göra det utan är nästintill tvungen att ta bilen även om det bara är några hundra meter bort.

Varför kan man inte promenera till mataffären i Usa?
Citera
2025-06-22, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard

Ofta finns där inga trottoarer utan hela köpcentrat är gjort för att man kommer dit med bil.
Citera
2025-06-22, 23:00
Medlem
hiphopGuy1s avatar
Citat:

Det märkte jag också när jag var i USA förra året att det var långt avstånd till allt. Och vi köpte inte så mycket men det slutade med att vi kom ut med typ 10 plastpåsar med typ ett paket i varje påse för att inte påsen skulle gå sönder
Citera
2025-06-22, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hiphopGuy1
Det märkte jag också när jag var i USA förra året att det var långt avstånd till allt. Och vi köpte inte så mycket men det slutade med att vi kom ut med typ 10 plastpåsar med typ ett paket i varje påse för att inte påsen skulle gå sönder

Ja precis, man vågade inte / kunde inte lägga så många varor i varje plastpåse. Jag blev ganska förvånad när jag såg det första gången. Trots allt så köper amerikanerna storpack av alla varor. Om vi köper en chipspåse eller tvätt medel så är deras förpackningar 3-10 ggr större. Att då komma med dessa små tunna plastpåsar som ser ut gå sönder ifall det läggs in mer än ett fåtal varor är som ett skämt.
Citera
2025-06-22, 23:06
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ja precis, man vågade inte / kunde inte lägga så många varor i varje plastpåse. Jag blev ganska förvånad när jag såg det första gången. Trots allt så köper amerikanerna storpack av alla varor. Om vi köper en chipspåse eller tvätt medel så är deras förpackningar 3-10 ggr större. Att då komma med dessa små tunna plastpåsar som ser ut gå sönder ifall det läggs in mer än ett fåtal varor är som ett skämt.
Men visst är det så att påsarna är fortsatt gratis där borta i Amerikat?

Double-bagging-bonanza var definitivt en grej när jag var där iaf för många år sedan.
Citera
2025-06-22, 23:15
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard

Det beror ju helt på var man råkar vara men det som förefaller vara gångavstånd i Sverige är inte nödvändigtvis det i USA.

På andra sidan av en väg kan det finnas butik eller restaurang X men det råkar vara så vägen är lite större och trots att det finns broar här och där finns det inga trottoarer och när du väl kommer dit möts du av en parkering (även den utan gångvägar) för att traska fram till ett fristående hus som är gjort för att du ska gå in, köpa det du ska och sedan lasta in i bilen.

Jag skulle nog säga både det att inte kunna promenera till saker och det faktum att kollektivtrafik är i stort sett icke-existerande på de flesta ställen. Visst finns det städer som NYC med ett utbyggt tunnelbanesystem men kollar man på landet i stort så finns det i bästa fall ett fåtal busslinjer. Det är bil/taxi/uber som gäller.

De är en av anledningarna till att jag skulle ha svårt att bosätta på mig något sådant ställe. Bil i all sin ära (jag har en sådan också) men om jag t.ex. ska till stadskärnan skulle de aldrig slå mig in att sätta mig in en bil för att ta mig dit. Tycker också det är rätt bisarrt att om man går och äta på restaurang så kör man dit, äter och dricker så mycket man nu dricker och sedan kör iväg hem. Med våra mått mätt hade en stor del åkt dit för rattfylla så att det ryker om det men där verkar ingen bry sig (så länge det inte händer något , i vilket fall de kan ha fuckat upp resten av livet i både för sig själva och sina offer i värsta fall)
Citera
2025-06-22, 23:22
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Marabou Sweizernöt, svensk variant av kebabpizza, messmör och att man inte är tvungen att svara "Doin’ fine, thanks"" eller nåt annat glättigt när nån frågar hur man mår. Vilket alla frågar precis hela tiden.
Senast redigerad av Puss.in.boots 2025-06-22 kl. 23:32.
Citera
2025-06-22, 23:34
Medlem
Citat:

Det finns många även i USA som är intresserade av områden där man kan gå till mataffären och annan service. T.ex. finns sajten close.city.

Citat:
Close.city helps you find walkable neighborhoods in the US. Discover areas near supermarkets, cafes, and more with this interactive map.

https://gearandgrit.com/walkable-neighborhoods-finder/
https://close.city/about/index.html#destination-details
Citera
2025-06-22, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Det finns många även i USA som är intresserade av områden där man kan gå till mataffären och annan service. T.ex. finns sajten close.city.

https://gearandgrit.com/walkable-neighborhoods-finder/
https://close.city/about/index.html#destination-details

Bra tips faktiskt!
Citera
2025-06-23, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hiphopGuy1
Till er som bor eller är/har varit i Amerika vad saknar ni mest från Sverige?
Slippa betala för skolmaten och alla matlådor som ska skickas med i tid och otid.
Det finmaskigare sociala skyddsnätet.
Cykelvägar.
Att vanliga människor inte har skjutvapen hemma.
Billig acceptabel hälsovård på enkla premisser.
Att slippa stressen med alla absurt stora och fula juldekorationer som ska smällas upp för att inte barnen ska skämmas.
Senast redigerad av sigtunatjejer 2025-06-23 kl. 00:05. Anledning: Typo
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in