Citat:
Ursprungligen postat av
PetterRetard
Varför kan man inte promenera till mataffären i Usa?
Det beror ju helt på var man råkar vara men det som förefaller vara gångavstånd i Sverige är inte nödvändigtvis det i USA.
På andra sidan av en väg kan det finnas butik eller restaurang X men det råkar vara så vägen är lite större och trots att det finns broar här och där finns det inga trottoarer och när du väl kommer dit möts du av en parkering (även den utan gångvägar) för att traska fram till ett fristående hus som är gjort för att du ska gå in, köpa det du ska och sedan lasta in i bilen.
Jag skulle nog säga både det att inte kunna promenera till saker och det faktum att kollektivtrafik är i stort sett icke-existerande på de flesta ställen. Visst finns det städer som NYC med ett utbyggt tunnelbanesystem men kollar man på landet i stort så finns det i bästa fall ett fåtal busslinjer. Det är bil/taxi/uber som gäller.
De är en av anledningarna till att jag skulle ha svårt att bosätta på mig något sådant ställe. Bil i all sin ära (jag har en sådan också) men om jag t.ex. ska till stadskärnan skulle de aldrig slå mig in att sätta mig in en bil för att ta mig dit. Tycker också det är rätt bisarrt att om man går och äta på restaurang så kör man dit, äter och dricker så mycket man nu dricker och sedan kör iväg hem. Med våra mått mätt hade en stor del åkt dit för rattfylla så att det ryker om det men där verkar ingen bry sig (så länge det inte händer något

, i vilket fall de kan ha fuckat upp resten av livet i både för sig själva och sina offer i värsta fall)