2025-06-22, 11:59
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
Nja. Se exempel Ingemar Stenmark.
Han kämpade verkligen hårt att bli orka och stryka för sin ålder...

Det är inte lätt...

DNAs bestämda avgör på hur du får leva längre eller inte.. Oavsett mat och motion..

Aldrig sätt så mycket fel i mitt liv. Sen vi som är äckligt rika. Har råd att kolla oss varje månad om vi vill det. Vilket gör att vi rika kan kolla om vi ens har en minimal % påbörjan till cancer. Medans fattiga människor fortsätter mata sin cancer. Tills dom dör.

Faktor Uppskattad påverkan på livslängd/dödlighet
Gener (DNA) ~15–25 %
Livsstil (kost, träning, sömn, stress) ~75–85 %
Citera
2025-06-22, 12:00
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Träning spelar ingen som helst roll om du inte samtidigt äter rätt. Smärta i leder och andra ställen beror uteslutande på inflammation, så målet är då att äta en kost som minimerar sådan (kronisk) inflammation.

· minimera ultraprocess med tillsatser och annat skadligt
· minimera omega-6, maximera omega-3: ät fisk, ät inte vegetabiliska oljor
· fasta regelbundet för autofagi och mitofagi
· växla mellan anabol och katabol fas, exempelvis genom omväxlande karnivor/vegansk kost plus ovan nämnda fasta
· minimera fritt och tillsatt socker samt derivat i form av raffinerade kolhydrater (bildar AGEs, advanced glycation end products)
· tillämpa metabol vila genom att bara äta under en begränsad tid under dagen, t.ex. 8–12 timmar

För träning gäller följande:
· tillämpa periodisk HIT för BDNF tillsammans med vanlig aerobisk träning

Korrekt.
För tillfället är min CRP 0.4 vilket är extremt låg inflammation.
Citera
2025-06-22, 12:01
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Generellt står gener för 5%, miljö för 95%.
Nej, snarare tvärtom i så fall. Men jag skulle nog säga 80/20, där 80% är generna.
Citera
2025-06-22, 12:03
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Generellt står gener för 5%, miljö för 95%.

Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Definitivt fel. Tänk om, tänk rätt.

Citat:
Det där är generna som styr över. Du kan dö 60 år gammal med kroppen full av cancer.
Vilken form är dina föräldrar i då? Kolla där så har du svaret.

Healthy aging and longevity in humans are modulated by a lucky combination of genetic and non-genetic factors. Family studies demonstrated that about 25 % of the variation in human longevity is due to genetic factors. The search for genetic and molecular basis of aging has led to the identification of genes correlated with the maintenance of the cell and of its basic metabolism as the main genetic factors affecting the individual variation of the aging phenotype. In addition, studies on calorie restriction and on the variability of genes associated with nutrient-sensing signaling, have shown that ipocaloric diet and/or a genetically efficient metabolism of nutrients, can modulate lifespan by promoting an efficient maintenance of the cell and of the organism. Recently, epigenetic studies have shown that epigenetic modifications, modulated by both genetic background and lifestyle, are very sensitive to the aging process and can either be a biomarker of the quality of aging or influence the rate and the quality of aging.
On the whole, current studies are showing that interventions modulating the interaction between genetic background and environment is essential to determine the individual chance to attain longevity.
Keywords: Human longevity, Genetics of aging, Calorie restriction

Har ca 30 olika studier som säger samma.

Och varför dog dina föräldrar och morföräldrar från cancer från första början?
Citera
2025-06-22, 12:03
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nej, snarare tvärtom i så fall. Men jag skulle nog säga 80/20, där 80% är generna.

Helt fel. Jag kan ta fram 30 studier som säger 20/80 där 20 % är generna.
Citera
2025-06-22, 12:05
Medlem
Citat:
Det där är generna som styr över. Du kan dö 60 år gammal med kroppen full av cancer.
Vilken form är dina föräldrar i då? Kolla där så har du svaret.
Nej det finns flertal studier som visar att livsstilen har större påverkan än miljön.
Kanske inte för varje enskild individ så man kan vara född med en dödlig genetiskt sjukdom, men generellt så är det 70% som är miljön enligt ett flertal studier.

Vidare så kan du ha bra gener för att inte få cancer och ändå få cancer när du är 20 och du kan ha dåliga gener och ändå leva fram till 100 och inte få cancer. Det handlar om sannolikhet och som sagt livsstilen.
Du kan rent av ha dåliga gener och ha en kass livsstil men ändå bli gammal för att du helt enkelt har tur.
Citera
2025-06-22, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Jag är 28 år, äter hälsosamt och har bra vanor i övrigt. Nu vill jag bygga upp en kropp som håller länge – med fokus på rörlighet, styrka och smidighet snarare än muskler och volym.

Målet är att när jag är 70 kunna springa, hoppa, leka med barnbarn, stå på händer, hjula – helt utan smärta i leder, rygg eller knän. Jag vill alltså träna på ett sätt som minimerar åldersrelaterat slitage, inte bara bli "vältränad" på kort sikt.

Viktigt tillägg: mitt Hb (hemoglobinvärde) ligger redan ganska högt, så jag vill undvika träningsformer som riskerar att driva upp det ytterligare.

Hur bör man träna – dagligen eller veckovis – för att bygga upp en stark, rörlig och långsiktigt hållbar kropp utan att stressa systemet eller höja Hb?

Tar tacksamt emot både konkreta träningsrutiner och principer!

https://www.youtube.com/watch?v=fxL8IrlqAV4

Nu är detta gamla gymnaster. Och kommer aldrig komma i närheten av dom. Men ni förstår poängen.

Skriv gärna vilka övningar och strechövningar ni rekommendera som är viktiga och gärna varför.

Har ett stort eget intresse av detta fast är inte extremt kunnig egentligen.

Dels så behöver man öva på det man vill kunna göra för behålla förmågan.
Rörlighetsträning är nog det man alltid behöver göra. Styrketräning kan varieras en del att man gör lite olika saker i perioder och att form samt teknik är det man behöver prioritera. Komplexa övningar och mer icke traditionella övningar bör man ha med. Men tycker inte att man ska utesluta traditionella övningar heller.

Det med rörlighet kan ju variera en hel del men alla leder behöver stärkas från fötterna upp till nacken. Det går lite i perioder att jag prioriterar en del mer än andra, vissa delar kan vara specifikt en dag för att jag är stel på en plats just den dagen. Kanske inte gör hela kroppen men något typ på morgonen, eftermiddag/innan träningen och efter träningen som uppvärmning och nedvarvning.
Det är så mycket man kan fördjupa sig i här så föreslår att du söker lite information här på egen hand. Sök på lite på mobility-repattering, tension control, active control, fasciae releif/triggerpoint foamrolling, dynamic stretch, static stretch.

Kroppsövningar är bra att lära sig för att kunna använda sin kropp i olika plan. Lära sig mer komplexa övningar som Turkish get ups, Windmills, bent presses, anti rotationer, Rotationer, som äldre styrketränings eran, strongman inspirerade övningar. Även fokusera på explosiva övningar som hoppa, hoppa åt sidor, göra saker på ett ben, eller en sida i taget.
Sen traditionella lyft som att böja, pressa, marklyft osv borde vara en grund att ha med.

Det finns massor av egenskaper i all form av träning som man kan ta till sig och för att inte slita på kroppen. Viktigast är att inte gå för hårt ut under för lång tid utan periodisera det hela.

Sedan är aspekterna miljö och kost. Är väl ett relativt populärt ämne på sociala medier. Men kost och kostvanor är något som man ska kika vidare på. Lite som med träningen är det viktigt att inte hamna i det extrema på någon sida. Se fördelar och nackdelar för vad de är och dra nytta av allt.

Vet inte hur jag ska klassa det men "mindfullness". Ens välmående, meningsfullhet i sammanhang av sin existens, nyfikenhet och egen utveckling tänker jag har en roll i att åldras bra.

Vet du varför ditt hb är högt?
Hur ser dina järn och ferritinvärden ut?
Du kanske skulle kunna ge blod några gånger om året för att motverka det?
Citera
2025-06-22, 12:58
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Nej det finns flertal studier som visar att livsstilen har större påverkan än miljön.
Kanske inte för varje enskild individ så man kan vara född med en dödlig genetiskt sjukdom, men generellt så är det 70% som är miljön enligt ett flertal studier.

Vidare så kan du ha bra gener för att inte få cancer och ändå få cancer när du är 20 och du kan ha dåliga gener och ändå leva fram till 100 och inte få cancer. Det handlar om sannolikhet och som sagt livsstilen.
Du kan rent av ha dåliga gener och ha en kass livsstil men ändå bli gammal för att du helt enkelt har tur.
Precis, det är tur och ingen jävla träning som styr. Det går inte att påverka turen.
Citera
2025-06-22, 13:06
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Definitivt fel. Tänk om, tänk rätt.
Nej det är du som har otur när du tänker.
Citera
2025-06-22, 13:31
Medlem
Citat:
Precis, det är tur och ingen jävla träning som styr. Det går inte att påverka turen.
Haha vad är det du inte förstår? Livstilstilen påverkar mer än gener, finns hur mycket studier som helst på det.

Träning är en del av livstililen som gör att man generellt lever längre och får bättre hälsa.
Citera
2025-06-22, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Haha vad är det du inte förstår? Livstilstilen påverkar mer än gener, finns hur mycket studier som helst på det.

Träning är en del av livstililen som gör att man generellt lever längre och får bättre hälsa.

Precis, omöjligt att argumentera. Han har troligtvis inte förstått att man tittar på gruppnivå i den mesta forskning på området och att inga utfall är absoluta. Det kommer alltid finnas extremfall i respektive grupp av människor med hälsosamma/ohälsosamma vanor.
Enskilda personer med många ohälsosamma vanor som trots detta lever till 85. Och personer som lever väldigt hälsosamt och ändå dör i oväntat i 30-årsåldern.

Tittar man däremot på gruppnivå är sambanden mer tydliga. De som inte röker, undviker stora mängder alkohol och har bra kosthållning samt motionerar regelbundet lever klart mycket längre och har bättre livskvalitet under åldrandet än de som röker, dricker, är gravt överviktiga, tar droger, har låg utbildningsnivå, social utsatthet, är fysiskt inaktiva etc etc

Sammanfattning av rant: Chansen till ett hälsosamt åldrande och ett långt liv blir oerhört mycket högre med bra vanor. Blir man sjuk har man också bättre chans att möta utmaningarna med en fysik i topp.
Citera
2025-06-22, 13:48
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Sluta ät processad mat.
Undvik alkohol och droger.
Avstå mejeriprodukter från ARLA.
Gå/jogga 15 km per dag
Yoga varje dag.
Sov 8 timmar varje natt.
Undvik kollektivtrafik.
Bosätt dig utanför betong och hyreskasernsområden.

Då kommer du kunna vara pigg och leva ett långt liv om du inte har dåliga gener i släkten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in