Citat:
Ursprungligen postat av
Monerokungen
Jag är 28 år, äter hälsosamt och har bra vanor i övrigt. Nu vill jag bygga upp en kropp som håller länge – med
fokus på rörlighet, styrka och smidighet snarare än muskler och volym.
Målet är att när jag är 70 kunna springa, hoppa, leka med barnbarn, stå på händer, hjula – helt utan smärta i leder, rygg eller knän. Jag vill alltså träna på ett sätt som minimerar åldersrelaterat slitage, inte bara bli "vältränad" på kort sikt.
Viktigt tillägg: mitt Hb (hemoglobinvärde) ligger redan ganska högt, så jag vill undvika träningsformer som riskerar att driva upp det ytterligare.
Hur bör man träna – dagligen eller veckovis – för att bygga upp en stark, rörlig och långsiktigt hållbar kropp utan att stressa systemet eller höja Hb?
Tar tacksamt emot både konkreta träningsrutiner och principer!
https://www.youtube.com/watch?v=fxL8IrlqAV4
Nu är detta gamla gymnaster. Och kommer aldrig komma i närheten av dom. Men ni förstår poängen.
Skriv gärna vilka övningar och strechövningar ni rekommendera som är viktiga och gärna varför.
Har ett stort eget intresse av detta fast är inte extremt kunnig egentligen.
Dels så behöver man öva på det man vill kunna göra för behålla förmågan.
Rörlighetsträning är nog det man alltid behöver göra. Styrketräning kan varieras en del att man gör lite olika saker i perioder och att form samt teknik är det man behöver prioritera. Komplexa övningar och mer icke traditionella övningar bör man ha med. Men tycker inte att man ska utesluta traditionella övningar heller.
Det med rörlighet kan ju variera en hel del men alla leder behöver stärkas från fötterna upp till nacken. Det går lite i perioder att jag prioriterar en del mer än andra, vissa delar kan vara specifikt en dag för att jag är stel på en plats just den dagen. Kanske inte gör hela kroppen men något typ på morgonen, eftermiddag/innan träningen och efter träningen som uppvärmning och nedvarvning.
Det är så mycket man kan fördjupa sig i här så föreslår att du söker lite information här på egen hand. Sök på lite på mobility-repattering, tension control, active control, fasciae releif/triggerpoint foamrolling, dynamic stretch, static stretch.
Kroppsövningar är bra att lära sig för att kunna använda sin kropp i olika plan. Lära sig mer komplexa övningar som Turkish get ups, Windmills, bent presses, anti rotationer, Rotationer, som äldre styrketränings eran, strongman inspirerade övningar. Även fokusera på explosiva övningar som hoppa, hoppa åt sidor, göra saker på ett ben, eller en sida i taget.
Sen traditionella lyft som att böja, pressa, marklyft osv borde vara en grund att ha med.
Det finns massor av egenskaper i all form av träning som man kan ta till sig och för att inte slita på kroppen. Viktigast är att inte gå för hårt ut under för lång tid utan periodisera det hela.
Sedan är aspekterna miljö och kost. Är väl ett relativt populärt ämne på sociala medier. Men kost och kostvanor är något som man ska kika vidare på. Lite som med träningen är det viktigt att inte hamna i det extrema på någon sida. Se fördelar och nackdelar för vad de är och dra nytta av allt.
Vet inte hur jag ska klassa det men "mindfullness". Ens välmående, meningsfullhet i sammanhang av sin existens, nyfikenhet och egen utveckling tänker jag har en roll i att åldras bra.
Vet du varför ditt hb är högt?
Hur ser dina järn och ferritinvärden ut?
Du kanske skulle kunna ge blod några gånger om året för att motverka det?