2025-06-01, 00:48
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Hon har ju kört pass på rullskidor, tror det ger en helt annan stabilitet än snö. Men det är lite udda att hon ska vara med där med tanke på att landslagsåkarna inte brukar åka SM. Kan vara att det är pga krav från SVT eller så är hon helt enkelt väldigt tävlingssugen.

Varför skulle det plötsligt vara ett krav från SVT?
Citera
2025-06-01, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Hon anmälde sig inte till Toppidrettsveka för att locka folk. Hon fick ställa in pga skada.

Sa inte att hon gjorde det ifjol…utan att jag sett det där förut. (Kan då röra andra åkare som sagt att de är skadade långt före men inte stryks förens dagen innan eller tidigare år)
Men hon har stått med på den sprinten utan att hon sagt att hon ska köra den ett år.
Hon har även varit uppskriven på SM som startande där media frågat Per (hennes tränare) om hon ska åka och han funderat på vad de menar…alltså, var de då inte planlagt med en start. 2022/2023 tror jag att de var men minns inte exakt.
Citera
2025-06-01, 01:01
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktflugor
Sa inte att hon gjorde det ifjol…utan att jag sett det där förut. (Kan då röra andra åkare som sagt att de är skadade långt före men inte stryks förens dagen innan eller tidigare år)
Men hon har stått med på den sprinten utan att hon sagt att hon ska köra den ett år.
Hon har även varit uppskriven på SM som startande där media frågat Per (hennes tränare) om hon ska åka och han funderat på vad de menar…alltså, var de då inte planlagt med en start. 2022/2023 tror jag att de var men minns inte exakt.

Det är möjligt att åkare har varit anmälda till flera tävlingar men bara tänkt köra en av dessa. Inget ovanligt och detsamma gällde väl Frida under Sverigepremiären i fjol.
Citera
2025-06-01, 01:33
Medlem
Citat:
Varför skulle det plötsligt vara ett krav från SVT?
SVT har i flera år gnällt på längdåkarna inte ställer upp i deras retarderade SM-vecka oavsett det gäller sommar eller vinter. Varför förbundet ens bryr sig är väldigt oklart. Jag hade dragit mig ur tramset med SM-vecka för länge sedan eftersom längdåkningen är den enda stora idrotten och resten mest är trams.

Citat:
Hon körde väll något pass på rullskidor i Grekland bara? I början var de bara cykel och gym skrevs det om så det känns mer som ett staktest. Läste att innan de kom dit hade hon inte kört ett enda helt pass på rullskidor. Så de är nog mer möjligt att det kan ha gett något bakslag eller liknande som fick henne att ställa in snö lägret för där skulle hon egentligen ha vart med enligt tränarna. Att då stå på start i skate masstart på en vanlig sm tävling känns långsökt om något när hon knappt stakar på rullskidor. Då känns de för mig mer troligt att namnet lånats ut men de skulle samtidigt vara kul att få se henne tävla när hon knappt gjorde det ifjol. Men de känns inte som en risk hon kommer ta en OS säsong. Då ska nog kroppen svara väldigt bra innan.
Jag vet inte när planen gjordes upp att hon skulle åka till Riksgränsen för skidtester, men med tanke på att hon inte åkt på hela våren tror jag inte det var aktuellt när körde rullskidor på Grekland oavsett utgång.
Citera
2025-06-01, 01:42
Medlem
Citat:
Det är möjligt att åkare har varit anmälda till flera tävlingar men bara tänkt köra en av dessa. Inget ovanligt och detsamma gällde väl Frida under Sverigepremiären i fjol.

Det är fullt möjligt, men hon var inte anmäld till 3 lopp på Sverige premiären? Utan ett. Hon var heller inte anmäld till fler lopp efter Ulricehamn, eller läger när hon var skadad i höstas. Hon var dock anmäld till alla lopp 2022 i Norge men sa själv att hon bara tänkte åka 3/4.
Senast redigerad av Fruktflugor 2025-06-01 kl. 02:15.
Citera
2025-06-01, 01:51
Medlem
Citat:
SVT har i flera år gnällt på längdåkarna inte ställer upp i deras retarderade SM-vecka oavsett det gäller sommar eller vinter. Varför förbundet ens bryr sig är väldigt oklart. Jag hade dragit mig ur tramset med SM-vecka för länge sedan eftersom längdåkningen är den enda stora idrotten och resten mest är trams.

Jag vet inte när planen gjordes upp att hon skulle åka till Riksgränsen för skidtester, men med tanke på att hon inte åkt på hela våren tror jag inte det var aktuellt när körde rullskidor på Grekland oavsett utgång.

När planen lades vet jag inte men enligt Stefan Tomson skulle hon vara med där och det är både träningsläger, mediaträff och skidtester. En kombination…men om hon inte var säker på att det skulle hålla hela veckan tyckte de att det var bäst hon stannade kvar hemma.

” Men alla stjärnor är inte på plats.
Frida Karlsson, som är på väg tillbaka efter en fotskada, har fått kasta in handduken. Hon är inte redo för en veckas träning på snö.
– Finns det en osäkerhet om att man klarar av det är det bättre att stanna hemma, säger damtränaren Stefan Thomson.

Planen var ändå att hon skulle vara med – innebär det här att hon ligger lite efter i sin rehab?
– Ja, kanske lite efter. Det finns den här osäkerheten om hon verkligen tål en hel vecka på snö. Det är lite gränsfall just nu.”

Gränsfall på snö och nyss börjat med rullskidor tolkar jag det senaste två veckorna som. Då känns de lite tidigt med tävlingslopp i fristil på ett SM men de kanske går bra.
Citera
2025-06-01, 10:36
Medlem
katws avatar
Citat:
Det är fullt möjligt, men hon var inte anmäld till 3 lopp på Sverige premiären? Utan ett. Hon var heller inte anmäld till fler lopp efter Ulricehamn, eller läger när hon var skadad i höstas. Hon var dock anmäld till alla lopp 2022 i Norge men sa själv att hon bara tänkte åka 3/4.

Hon var anmäld till båda distansloppen på Sverigepremiären men tänkte bara köra ett.

Det är fyra veckor till det aktuella SM-loppet så att hon är redan är anmäld dit redan handlar inte om att "dra folk". Helt annan sak med rullskidor än att åka på snö.
Citera
2025-06-01, 10:40
Medlem
katws avatar
Citat:

Fast om det plötsligt är ett krav borde i så fall fler anmäla sig? Men visst, det är ju fyra veckor kvar så det är ju ännu tidigt.
Citera
2025-06-01, 12:38
Medlem
Citat:
Fast om det plötsligt är ett krav borde i så fall fler anmäla sig? Men visst, det är ju fyra veckor kvar så det är ju ännu tidigt.
Ja, vi lär bli varse
Citera
2025-06-01, 16:40
Medlem
Citat:
Hon var anmäld till båda distansloppen på Sverigepremiären men tänkte bara köra ett.

Det är fyra veckor till det aktuella SM-loppet så att hon är redan är anmäld dit redan handlar inte om att "dra folk". Helt annan sak med rullskidor än att åka på snö.

Då har jag missat de isåfall för när jag tittade igenom de startlistorna i november så stod hon bara på det klassiska loppet eftersom hon inte skulle åka skejt. De skulle bara testa henne i ett lopp och det var super tydligt kommunicerat.

La en spoiler för de bliv långt:
Citera
2025-06-08, 23:17
Medlem
katws avatar
Citat:
Ja, vi lär bli varse

Frida är inte längre anmäld (och heller ingen annan landslagsåkare)
Citera
2025-06-21, 11:50
Avslutad
Ingen Grate med i Frallans insta-bildserie från midsommarafton alltså, är det redan slut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in