2025-06-21, 00:26
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Jag är 100% säker på att linje 4 bytte namn till 10 efter ca 19.00 och fick just den vägen vidare till Saltholmen. Jag åkte den ofta.

Jag betvivlar inte en sekund att du har rätt. Har ett svagt minne av att linje 4 förr gick mellan Mölndal och Saltholmen. Jag grundar min erfarenhet på blöta kvällar i stan som passagerare och inte på nåt annat.

Visserligen har jag körkort för buss men det är det enda relevanta kopplingen jag har haft till kollektivtrafiken.
Citera
2025-06-21, 00:29
Medlem
K.Blomkvists avatar
Det var ett jävla mek inatt.

Väntade på 4:an till Angered, sedan buss från gamlestan på grund av spårbyte.

Jevla smäll. Satt utanför Lilla London och firade, halv full.

Sprang som galning, trodde det var en bomb, fick fatt i en Uber taxi.

Kom hem uppskattad, svårt att sova.

Jag såg ingenting mer om skrik, rundade gamla White Corner och Räkan och fixade en taxi hem.

Fy fan, inte kul att fira midsommar.
Citera
2025-06-21, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Haha hur fan kan man marknadsföra sig som en pizzeria utan att göra pizzor? DET STÅR PIZZA I NAMNET FÖR HELVETE.

Fattar att spårvagnen spåra..

Nej står Sannegården kebab på just dessa. Finns en endast kebab på Backaplan med. En bit ifrån B&W.
Citera
2025-06-21, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andthereshewas
Du är uppenbarligen inte från stan.

Det är en av de kändaste korsningarna i spårvagnsnätet i stan. Stoppet innan valand är Vasaplatsen. Efter det är det en kanske 500 meter till nästa stopp, Valand. Vasagatan är en lutande backe ner mot avenyn.

Under förutsättning att vagnen stannade på Vasaplatsen var föraren vaken. Man HINNER inte somna. Man KAN inte heller missa Valand.

Bara en massa snack och noll fakta.
Citera
2025-06-21, 01:52
Moderator
Parongatans avatar
Hittade ett klipp från olycksplatsen där man tydligt ser hur spåren går från Vasagatan mot antingen Kungsportsplatsen eller mot hållplatsläge D (som fortsätter mot Berzeliigatan och Korsvägen) - utan en fast linje.

Min gissning är att föraren blivit akut sjuk och temporärt varit medvetslös fram till kollisionsögonblicket då han varit fullt vaken och talbar (enligt de individer som hjälpt honom och passagerare ut från spårvagnen efter kraschen). Därav att polisen såpass tidigt gått ut med att föraren är misstänkt för grov vårdslöshet i trafik, samt grovt vållande till kroppsskada.

Antagligen kommer misstankegraden att mildras, eller helt försvinna när och om det står klart att föraren blivit just akut sjuk och oförmågen att kontrollera spårvagnen. Det kan antingen vara ett epilepsianfall eller någon form av stroke. Eller att föraren fått ett totalt psykbryt och struntat i alla konsekvenser.

Vi får se vad detta landar i, när utredningen är klar.
Citera
2025-06-21, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Hittade ett klipp från olycksplatsen där man tydligt ser hur spåren går från Vasagatan mot antingen Kungsportsplatsen eller mot hållplatsläge D (som fortsätter mot Berzeliigatan och Korsvägen) - utan en fast linje.

Min gissning är att föraren blivit akut sjuk och temporärt varit medvetslös fram till kollisionsögonblicket då han varit fullt vaken och talbar (enligt de individer som hjälpt honom och passagerare ut från spårvagnen efter kraschen). Därav att polisen såpass tidigt gått ut med att föraren är misstänkt för grov vårdslöshet i trafik, samt grovt vållande till kroppsskada.

Antagligen kommer misstankegraden att mildras, eller helt försvinna när och om det står klart att föraren blivit just akut sjuk och oförmågen att kontrollera spårvagnen. Det kan antingen vara ett epilepsianfall eller någon form av stroke. Eller att föraren fått ett totalt psykbryt och struntat i alla konsekvenser.

Men han stannade inte vid hållplatsen Valand utan körde på och då blir det den farten för att spåra ur.
Citera
2025-06-21, 02:57
Medlem
Gerhardts avatar
Citat:

Eller så kan det ha varit avsiktligt i tron att det skulle vara mycket folk där ...
Citera
2025-06-21, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Då måste väl Göteborgskoloristen gå in för lagning efter helgen, med tanke på hur den såg ut på bilderna efter denna olyckliga krock med ett kebabhak.

I Händelse- och Avvikelserapporteringssystemet (HOA) kan vi se vilka felanmälningar som har gjorts för en viss vagn. Listan brukar innehålla poster som "trasig körriktningsvisare vänster fram", "klotter i C-delen", "felkod blablabla" och dylikt. Den sist inlagda felanmälan för vagn 379 lyder just nu "A-delen totalt förstörd, C & B ser ok ut".

Så man kanske kommer att transplantera på en A-sektion (framdel) från något stående M31-vrak som blivit påkört bakifrån. Hur som helst skall alla M31r till Tjeckien för omfattande revision.

Det finns f.ö. inga kvarstående felanmälningar gällande bromssystem för 379. Vad gäller traktion tappade den drivningen en gång för ett år sedan, men det är allt som är registrerat. Men det betyder inte att det inte var ett tekniskt fel inblandat denna gång, jag bara kollade av nyfikenhet i fall det fanns något relevant.

Angående föraren:
Förarskvallret just nu är att det handlar om en babbe av manligt kön och i (övre?) medelålder, med många år som spårvagnsförare i ryggen. Han är namngiven i skvallret, men det är inget jag ens tänker hinta om.

Mina pengar ligger fortfarande på något i stil med plötslig sjukdom, mikrosömn eller dylikt.
Citera
2025-06-21, 06:43
Medlem
Värt att notera/fråga sig:

- Känns det som presenteras sant?
- Varifrån bärgas spårvagnen som visas på film?
- Är det möjligt att skapa 'spårstreck' i asfalten på annat sätt?
- Hur kommer det sig att byggnaden börjar rivas innan en polis-/brottsutredning är klar?
- Varför hittar jag inga privata filmklipp från händelsen på YouTube, t ex från boende i lägenheter i området?
- Finns det produktplacering i bilder/filmklipp?
- Varför framträder Ullevi 19 juli 2025 samt 379 så tydligt i bilder?
- Skulle du kunna tänka dig att ställa upp på att vara med i en fejk-intervju för en viss summa pengar?
- Eller att fejk-krascha en spårvagn/spela skyldig förare mot ett visst belopp...?

Prova gärna om ni vill, att studera bilder/filmklipp utan ljud/utan att läsa texten, och se om ni får en annorlunda upplevelse/ett annat perspektiv...

Eller, ni som har ChatGPT eller annan AI-bot att fråga, fråga gärna där och presentera svar i tråden. Om ni vill. Det vore intressant. Dock inte tillräckligt intressant så att jag själv skaffat/börjat använda AI/ChatGPT, men vi kan ju hjälpas åt tänker jag...

Själv är jag tacksam över att här finns medmänniskor som har ork och lust att köra spårvagn/buss så att jag kan åka med... :-) Samt tacksam för alla andra som medverkar till att spårvägen/kollektivtrafiken och allt annat fungerar!
Citera
2025-06-21, 07:08
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:

Grymma film! Vilket håll skulle spårvagnen? Ser nästan ut som växeln va satt till o svänga till höger? För märken svänger lite höger. Växelhaveri eller högersvämg går får emot min teori.
Citera
2025-06-21, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
Grymma film! Vilket håll skulle spårvagnen? Ser nästan ut som växeln va satt till o svänga till höger? För märken svänger lite höger. Växelhaveri eller högersvämg går får emot min teori.
Det är aldrig spårvagnar som svänger höger förstått vid den hållplatsen.
Citera
2025-06-21, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baggleboden
Det är aldrig spårvagnar som svänger höger förstått vid den hållplatsen.
Gå dit på Måndag lol
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in