• 1
  • 2
2025-06-19, 20:17
Moderator
Tystnads avatar
Tjena ! nu har Telia stängt ner det fasta kopparnätet för gott här (kom brev om det avvecklades)

Får man då klippa väck tele kablarna utvändigt från sitt hus, vill minimera risken för åsk skadorkommer in den vägen.

invändigt är det ju ok ,men utvändigt ?
2025-06-19, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Tjena ! nu har Telia stängt ner det fasta kopparnätet för gott här (kom brev om det avvecklades)

Får man då klippa väck tele kablarna utvändigt från sitt hus, vill minimera risken för åsk skadorkommer in den vägen.

Är egentligen allergisk mot frågor man kan googla sig fram till på nolltid.
Men då det är Midsommarafton imorgon så är jag snäll.

https://natet.telia.se/vanliga-fragor

Under flicken "Avvecklingen av kopparnätet" finner man detta.

"Får jag ta ner en ledning till mitt hus som inte längre används?
Om du inte använder din ledning så går det bra att du själv tar bort ledningen från huset, rullar ihop den och binder fast den i stolpen. Ledningen kommer att tas bort i samband med övrigt planerat arbete i området."

Så ja du får ta ned den men du äger inte ledningen, det gör Telia så du måste spara den.
2025-06-19, 20:38
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
"Får jag ta ner en ledning till mitt hus som inte längre används?
Om du inte använder din ledning så går det bra att du själv tar bort ledningen från huset, rullar ihop den och binder fast den i stolpen. Ledningen kommer att tas bort i samband med övrigt planerat arbete i området."

Så ja du får ta ned den men du äger inte ledningen, det gör Telia så du måste spara den.
Binda fast den i stolpen = stor stöldrisk eftersom det är koppar. Man kan lika gärna säga att den blev stulen för att sedan sälja den till en kopparhandlare.

Inget jag uppmanar till men vad fan ska man stötta multirika Telia för.
2025-06-19, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Binda fast den i stolpen = stor stöldrisk eftersom det är koppar. Man kan lika gärna säga att den blev stulen för att sedan sälja den till en kopparhandlare.

Och?
Jag citerade vad som står på deras hemsida.
Att det är idiotiskt skrivet är inte mitt fel.
2025-06-19, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma

70 kr/kg för ren koppar. Man får riva några km teleledning eller va zigenare för att det ska va lönsamt med avisolering
2025-06-19, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
70 kr/kg för ren koppar. Man får riva några km teleledning eller va zigenare för att det ska va lönsamt med avisolering
Många av dom gamla är dess utom inte ren koppar.

När vi avslutade telefonabonnemanget i sommarstugan kom telia dagen efter och tog ner ledningen. Det var på 1990-talet.
2025-06-19, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Många av dom gamla är dess utom inte ren koppar.

När vi avslutade telefonabonnemanget i sommarstugan kom telia dagen efter och tog ner ledningen. Det var på 1990-talet.
Nä då decimeras värdet fort.
2025-06-20, 15:00
Medlem
Kurt-Nilss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad

Det är bara att klippa kablarna, Telia sanerar inte utan låter dessa kablar i jord ligga kvar...

Sorgligt är att kopparförbindelsen var det enda som fungerar när internet går ner. Ser man på försvaret så bibehåller de kopparförbindelsen med den gamla "fältapan" (telefonförbindelser mellan grupper i strid med fysisk kabel) då den inte kan avlyssnas.
2025-06-20, 19:10
Medlem
herredjvlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Nils
Det är bara att klippa kablarna, Telia sanerar inte utan låter dessa kablar i jord ligga kvar...

Sorgligt är att kopparförbindelsen var det enda som fungerar när internet går ner. Ser man på försvaret så bibehåller de kopparförbindelsen med den gamla "fältapan" (telefonförbindelser mellan grupper i strid med fysisk kabel) då den inte kan avlyssnas.

Öhh va? Analog kopparkabel är ju det absolut enklaste att avlyssna efter analog, otrunkad, radioförbindelse.
2025-06-20, 19:12
Medlem
Kurt-Nilss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herredjvlar
Öhh va? Analog kopparkabel är ju det absolut enklaste att avlyssna efter analog, otrunkad, radioförbindelse.
Så du menar att försvarsmakten gör helt fel som behåller "fältapan" som säker från avlyssning.... Intressant att du har högre förståelse än försvarsmaktens experter...
2025-06-20, 21:17
Medlem
herredjvlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Nils
Så du menar att försvarsmakten gör helt fel som behåller "fältapan" som säker från avlyssning.... Intressant att du har högre förståelse än försvarsmaktens experter...

Om dom använder kopparnätet i FTN gör dom det inte med analoga fältapor iså fall utan med modern, digital utrustning.
2025-06-21, 11:26
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Det första svaret under TS fråga är väl ändå så pass bra att det stänger själva frågan.
Att folk sen diskuterar vidare är en sak, men det finns väl ingen vits att repetera svaret?

Ja det var ett bra svar jag fick och förklarar det mesta.
Jag hade varit inne på Telias sida , men upplever den lite svår sökt men denna länk kom ju helt rätt.

Kan tillägga att jag har hittat annan info med från någon bostadsförening med fristående hus där dom varit i kontakt med Telia Company som är inblandad i avvecklingen och där framgår att det kan ta upp till 2 år innan deras raserings entreprenör kommer och plockar väck stolpar och kabelskåp mm ute i markerna och på vägen.

Jag har plockat väck inkommande kabel nu från fastigheten så nu slipper man ialla fall risken med att åskan letar sig in i fastigheten via Telenätet, har tyvärr hänt här omkring och en granne fick stora skador på fastigheten.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in