• 5
  • 6
2025-06-19, 19:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Visst finns det en risk för alkoholmissbruk eller sjukdom men nästan alla misstag går i efterhand att förutspå och återskapa, då hjärnan är väldigt förutsägbar i hur den hanterar överbelastning under stress.

Om inte roller är glasklara är ett av de vanligaste misstagen också att utgå från att någon annan har ansvar över någon del (och att detta är under kontroll). Det är vanligen klokt att använda sig av challenge and response-checklistor, som vid t ex kärnkraftverks- eller flygplansincidenter:

"A challenge and response checklist is a method used in aviation and other fields to ensure thoroughness and accuracy when completing tasks. One person (the "challenger") reads out the checklist item, and another person (the "responder") verifies the item's status and provides a verbal response, often stating the current setting or confirming completion. This process is repeated for each item on the checklist, creating a double-check system"

Lokförare i Japan har ett liknande system, där det alltid är två förare i hytten varpå föraren fysiskt pekar på varje uppkommen skylt (hastighet, etc) och läser upp dess innehåll ("90 km/h") varpå detta måste bekräftas av den andra i hytten. Fruktansvärt civiliserat.

Lyssnande på fosterljuden (om man använder trätratt i stället för att ha patienten konstant uppkopplad till en CTG-maskin), är dock inte något som kan prickas av en gång för alla, utan det gör man kontinuerligt. Lyssnar alltså. Och använder man CTG så kollar man av kurvorna många gånger under förlossningen. Går inte att missa, går inte att glömma bort. Det är det mest grundläggande, näst efter att ingripa om modern är döende.
Citera
2025-06-19, 21:54
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
Absolut inte! Saker som att frivilligt välja hemförlossning, vägra vaccinationer, söka "alternativ medicin" eller "naturliga läkemedel" är nästan helt och hållet ett fenomen bland vita medelklasskvinnor. Hela den idiotiska wellnessvärlden med allt dess kvacksalveri är i princip helt riktad mot just denna grupp eftersom det är de som betalar.

Om det är något "hucklekvinnorna" är bra på så är det att springa till vården vid minsta tecken på bekymmer. De som kommer från u-länder har sett saker som barn och kvinnor som dör i förlossningar, barn som dör av mässling och barn som blir invalider av polio. De är STARKT för vaccinationer och att föda på sjukhus. Tror du mig inte kan du gå in i väntrummet på valfri vårdcentral eller sjukhus när som helst i veckan och se att det är i princip bara hucklekvinnor där, dag in och dag ut.

Att välja bort modern, vetenskapligt baserad sjukvård är något man bara gör när man är så priviligierad och internetförgiftad att man tror att farorna i att avstå det är något påhittat av en ond konspiration.

Socialdarwinisten i mig är positivt inställd. Det är ett effektivt sätt att sortera ut de lättmanipulerade och vettlösa ur befolkningen. Människan i mig tycker det är djupt tragiskt eftersom det ofta är oskyldiga barn som drabbas.

Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Nej. Det är ett trendigt och ”vitt” fenomen. Mycket vanligt inom den homeopatiska rörelsen. Kvinnor i huckle med familj brukar ju aldrig dra sig från att nyttja vår skattefinansierade sjukvård.

/AI

Hade dålig koll på detta ”vita fenomen” att det är inne med att föda hemma så därför tänkte jag mest på att en spökplumpskvinna inte är den som gladeligen kastar upp fittan för kvinnor från andra kulturer och män är inte ens att tänka på förutom mannen då som jämt ha öppet mål.
Citera
2025-06-20, 10:41
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Att någon ens kan fundera i tankarna på en hemmafödsel är helt absurt! Alla risker och akuta skeenden som man inte kan ta hand om direkt, vid en hemmafödsel, borde göra att ingen överväger detta, men det finns alltid nötter! Borde även vara förbjudet! Vad fasiken, kvinnor och blivande föräldrar har alltså "gratis" förlossning på sjukhus men väljer riskerna hemma för att detta är "hippt"?! Deras avkommor borde direkt omhändertas!
Citera
2025-06-20, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Men nu var det här en privatförlossning inget med någon region att göra överhuvudtaget.
Jag återpostar i spoiler från tidigare inlägg.

Det vore intressant att få veta vad som skedde med den andra barnmorskan.

Nej men ingen privat skickar ut två vubbade om bara en krävs då det blir dyrare.
Citera
2025-06-20, 18:36
Medlem
Ballcancers avatar
Kvinnor har fött barn i alla tider. Förr i världen hade man inga maskiner eller lyssnade efter hjärtslag. Man hoppades bara på det bästa antar jag.
Citera
2025-06-20, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballcancer
Kvinnor har fött barn i alla tider. Förr i världen hade man inga maskiner eller lyssnade efter hjärtslag. Man hoppades bara på det bästa antar jag.

Så var det. Snabba förlossningar är ju sällan ett problem. Det är inte helt ovanligt om.man fött tidigare. Men det vet man inte innan. Lika bra att helst föda på sjukhus.
Senast redigerad av Tissetiss 2025-06-20 kl. 23:29.
Citera
2025-06-21, 00:16
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Gör man hemfödslar privat så låter det som en hucklekvinna som inte ska vara sjuksköterska.
Bra att legitimationerna ryker men tyvärr kommer hon säkert fortsätta hjälpa sina spökplumpekompisar och släktingar med födslar vid sidan av. Skylla på att det blev panik och hon var i närheten.

Nja, jag tror det är populärt bland hipsters och trendigt folk med hemmafödslar i badkaret och allt möjligt.

Tror inte det är en huvklekvinna utan någon som nappat på trenden och börjat köra eget.

Hemmafödslar blir vanligare och folk gör det bra och professionellt också, det vet jag då jag känner en som är utbildad inom detta.
Men den här kvinnan missade elementära bitar och fokuserade antagligen mer på marknadsföringen än det praktiska arbetet.
Citera
2025-06-22, 08:48
Medlem
arbeitmachtfreis avatar
Väljer man att föda i hemmet år 2025 är man så jävla korkad att det nog inte är någon förlust för samhället att de inte får sätta barn till världen...
Citera
2025-06-22, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lellemuren
Akupunktur för infertilitet fungerar, men ska göras av riktiga kinesiska akupunktörer och inte hobbybarnmorskor...Jag tror på hemfödsel om det är det som kvinnan känner sig tryggast med, men som barnmorska har du ett stort ansvar att se till att agera när situationen är på väg åt fel håll. Därför ska man inte jobba som hembarnmorska om man inte först skaffat sig tonvis med erfarenhet från "golvet" för du får inte den kunskapen utan att ha stött på den. Och att man inte avlyssnat fosterljud är ett enormt fel. Man kan lyssna med tratt eller dopton och har man lyssnat på fosterljud många gånger så vet man hur det låter och man vet också när det inte låter bra.
Finns oerhört svagt vetenskapligt stöd för ackupunktur - så om det är en jude, moskovit, marsian eller kines är skit samma. De intressantaste studierna är de som visar att akupunktur utförd med nålar, som lik teaterknivar teleskoperar, ger samma effekt som med riktiga nålar… det antyder att det till stor del rör sig om placebo.
Senast redigerad av martinator 2025-06-22 kl. 09:41.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in