2025-06-20, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Fast det är inga problem att folk har kniv på sig om de vill det. Jag har tillit till mina medmänniskor och 99% hugger inte folk. Den 1% som gör det, skiter i lagen oavsett så de har kniv på sig ändå.
Exakt och det blir en tandlös lag. Folk börjar se kniv som något farligt och förbjudet istället för att se det som ett redskap som det faktiskt är. Polisen får allt för stora befogenheter till att trakassera allmänheten.
Citera
2025-06-20, 10:16
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Läste inte du att åklagaren lade ned fallet och jägaren fick tillbaka sina knivar?
Så bra att han fick knivarna tillbaka. Men trist att bli åtalad, och jag ska sluta tänka att Nordkorea är sjukt.
Bak i min bil finns alltid ca fem olika yxor och ca tre knivar varav en stor combat knife. 🪓 🔪
Citera
2025-06-20, 10:53
Medlem
Problemet med lagen är väl att den är så pass diffus. Det vill säga att det kan vara svårt att veta vad som är ett berättigat innehav.
Dock sker så sällan kontroll så risken om nu syftet inte skulle bedömas berättigat är ganska liten. Men det kan ju ändå upplevas som störande och skapa oro att inte veta om man följer lagen eller inte.

Exempelvis kan man ha kniv för att använda vid yttre skötsel av bostadsrättsföreningens mark?

Fast när jag gick i skolan var sista projektet i träslöjden att alla skulle göra varsin kniv, med fint handtag och slida, som vi fick ta med oss hem. Undrar om sådant förekommer i dag?
Citera
2025-06-20, 13:12
Medlem
Sånna små swiss army pennknivar minns jag att småkillar i 7-8 års åldern fick i födelsedagspresent när jag var grabb. För att kunna tälja i skogen osv. De går inte att åsamka någon större skada med. Helt sjukt att man inte låter sånt här passera på en 50 åring.
Citera
2025-06-20, 13:50
Medlem
Citat:
Läste inte du att åklagaren lade ned fallet och jägaren fick tillbaka sina knivar?
Vad har det för vikt?
Varför tog polisjävlarna in personen alls, o varför väckte dumsnillet till åklagare åtal alls?

Uppenbarligen tycker de ju att ha kniv i sådana situationer inte är påkallat, fast uppenbarligen ska det vara det. Typexemplet tom av påkallat innehav, trots det försökte dom få fällande dom ändå
Senast redigerad av LupesVulpus 2025-06-20 kl. 13:52.
Citera
2025-06-20, 16:57
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netchips
Sånna små swiss army pennknivar... går inte att åsamka någon större skada med.

Blir ju ett gränsdragningsproblem om man skulle tillåta knivar som man kan "åsamka mindre skada med", eller hur du nu har tänkt att ordalydelsen skulle se ut som gav armèknivar ett undantag. Blir mycket enklare att helt sonika förbjuda allt omotiverat knivinnehav på allmän plats.
Citera
2025-06-21, 08:00
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:

Det gjorde jag inte. Det är oftast det blir en höna av en fjäder, sen skriver tidningarna mycket mindre notis om att åklagaren lade ned fallet.
Citera
2025-06-21, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Jag återkommer. Jag känner en polis.

Det behöver du inte göra.
Det är bara att lyssna på advokaten.
https://youtu.be/WAQvxmigz7Y?si=vA_XG7bEcCvlYSMi
Citera
2025-06-21, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Det gjorde jag inte. Det är oftast det blir en höna av en fjäder, sen skriver tidningarna mycket mindre notis om att åklagaren lade ned fallet.
Fast det är så här lagen ska fungera.
Polisen har gjort sig, jägaren har haft flera knivar och då kan brottet bedömas som grovt.
Och då finns fängelse i straffskalan.

Kan då inte jägaren ge en motivering till varför han har flera knivar med sig, kan polisen göra sin egen bedömning och då är det plötsligt ett grovt brott mot knivlagen.

https://youtu.be/WAQvxmigz7Y?si=vA_XG7bEcCvlYSMi
Citera
2025-06-21, 12:48
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Exakt och det blir en tandlös lag. Folk börjar se kniv som något farligt och förbjudet istället för att se det som ett redskap som det faktiskt är. Polisen får allt för stora befogenheter till att trakassera allmänheten.

Jag besökte världsarvmuseet i Tanum förra sommaren, och där var en tysk backpacker/campare som hade en slidkniv på sig.
Jag blev förvånad över att (bland annat) frugan reagerade på slidkniven han bar.

Det börjar bli lite för tramsigt nu.
Och om det är någon slags nollvision för våldsbrott man är ute efter så börjar man nog minst sagt i fel ände 😂
Citera
2025-06-21, 12:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Blir ju ett gränsdragningsproblem om man skulle tillåta knivar som man kan "åsamka mindre skada med", eller hur du nu har tänkt att ordalydelsen skulle se ut som gav armèknivar ett undantag. Blir mycket enklare att helt sonika förbjuda allt omotiverat knivinnehav på allmän plats.
Nej det är inget problem öht. vanligt folks små skitknivar bryran sig inte om, pundares och kriminellas kan man plocka. Kräver dock IQ över skostorlek hos polisen som skall ingripa.
Citera
2025-06-21, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Så vilka lagar anser du att det ska vara okej att bryta emot?

Ja det är helt sinnessjukt att personer som dig inte spärras in på mentalsjukhus.

Knivlagen infördes 1988. Är du född igår?

Mentalsjukhus för att han tycker det är löjligt? Du är en mobbad tönt om du verkligen anser det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in